Gå til innhold

Er jeg rasist?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå nei du. Slike flåsete uttalelser slipper du ikke unna med. Det er forskjell på det å la landet sitt oversvømmes av kriminelt avskum og det å være rasist.

Sarkasme ute og går?

If not, så tar du feil. Om du mener noe lignende så stempler mange deg som rasist.

Om man ikke er rasist slik som ordet egentlig var ment har liten betydning. Så lenge noen ser på deg som en rasist så er man en rasist.

Lenke til kommentar
Nå nei du. Slike flåsete uttalelser slipper du ikke unna med. Det er forskjell på det å la landet sitt oversvømmes av kriminelt avskum og det å være rasist.

Sarkasme ute og går?

If not, så tar du feil. Om du mener noe lignende så stempler mange deg som rasist.

Om man ikke er rasist slik som ordet egentlig var ment har liten betydning. Så lenge noen ser på deg som en rasist så er man en rasist.

Hva er det du vrøvler om?

Hvis man ønsker å stille visse krav til innvandrere og flyktninger så er man rasist? Den må du faktisk forklare. For jeg kan ikke se hvordan jeg er rasist hvis jeg nekter å la en svensk seriemorder flytte hit f.eks. Jeg tror det må være du som er rasisten av oss om noen av oss er det. For det virker som du tror at de eneste innvandrerne i Norge er de som er mørke i huden. Det er ikke sånn forstår du.

Lenke til kommentar

Du er absolutt ikkje ein rasist.

Eg er einig med deg.

Eg syns foreksempelvis kvinner bør nektast å gå med burka og det dei faen må heime. Kriminalitet er ein anna ting som ikkje er så enkel å regulere; å eg er heilt einig i at det er lett å teke dei alle under same kam.

Men no er det nå ein gong slik at dei kanskje ikje blir inkludert på same måte, har hatt ein vanskeleg oppvekst, og kanskje ikkje heng heilt med i norsken (då kan det vere lett å ty til dei som snakker same språk, eventuelt sug like mye i det same, vil eg tru).

Berre tenk om deg om du måtte flykte til Russland.

Korleis ville det vere for deg å gje slepp på alt det norske? Kjøttkaker og bunad?

Nei, veldig banalt framstilt - men for enkelte nordmenn er dette "alfa omega".

Forstår du kor eg vil?

Lenke til kommentar
Eg syns foreksempelvis kvinner bør nektast å gå med burka og det dei faen må heime.

Hva er forskjellen på å tvinge en kvinne til å gå med burka og å tvinge en kvinne til ikke å gå med burka? Jeg trodde poenget med vårt demokrati og vår frihet var at folk skulle få velge hva de skal kle seg i?

Lenke til kommentar
Hva er det du vrøvler om?

Hvis man ønsker å stille visse krav til innvandrere og flyktninger så er man rasist? Den må du faktisk forklare. For jeg kan ikke se hvordan jeg er rasist hvis jeg nekter å la en svensk seriemorder flytte hit f.eks. Jeg tror det må være du som er rasisten av oss om noen av oss er det. For det virker som du tror at de eneste innvandrerne i Norge er de som er mørke i huden. Det er ikke sånn forstår du.

Det jeg sier er at når noen ser på deg som en rasist, så er du rasist i deres øyne. Og da er man en rasist selv om man ikke ser på seg selv som rasist. Dette bunner ut i at de fleste virker å ha en egen vri på hva en rasist er.

Kunne sikkert ramset opp alle gangene jeg har fått rasist stempelet i trynet for å bruke ordet neger. Rare greiene det der.

Lenke til kommentar
Det jeg sier er at når noen ser på deg som en rasist, så er du rasist i deres øyne. Og da er man en rasist selv om man ikke ser på seg selv som rasist. Dette bunner ut i at de fleste virker å ha en egen vri på hva en rasist er.

Kunne sikkert ramset opp alle gangene jeg har fått rasist stempelet i trynet for å bruke ordet neger. Rare greiene det der.

Så hvis folk bruker ord de ikke forstår så er det altså jeg som har gjort noe galt? Nå må du slutte å tulle. :) Jeg kan virkelig ikke gjøre noe med at folk flest er så imbesille at de ikke evner å lære betydningen(e) av ordene de bruker.

Lenke til kommentar

Enig med Nikka. Som jeg har sagt før, man blir ikke rasist bare fordi noen sier du er det. På den annen side blir man ikke noe mindre rasist fordi man selv sier at man ikke er det...

Men som Mith påpeker: Nå er ikke rasisme et entydig begrep. Noen tviholder på det opprinnelige strikte betydningen av ordet, som muligens er noe utdatert. Dels fordi raseskillene er i ferd med å bli utvisket. (Og godt er det.) Paradoksalt nok kan det hevdes at resultatet er en midlertidig økning i rasismen: Mens rasister tidligere synes det viktige var å holde andre raser "på plass" i samfunnet (apartheid) , synes dagens at det viktigste er å holde dem ute fra samfunnet (innvandringsstopp), kanskje for å stoppe mulighetene for raseblanding mens det ennå er tid. Personlig tror jeg tiden er ute, når en mulatt nå har blitt president i Amerika...

Rasister vil nok gjerne bruke denne opprinnelige betydningen, fordi det tillater dem å bruke andre kriterier enn rase for å maskere sine holdninger. ("Det er ikke fordi han er neger, det er kulturen/religionen deres jeg reagerer på.)

Andre mener at FNs definisjon (som sidestiller rase og etnisitet) er grei nok. Jeg er en av dem.

Det betyr ikke at kritikk av for eksempel religion er rasistisk; at medlemmer av en etnisk gruppe har et felles sett med kulturelle ideer gjør ikke kritikk av disse ideene til rasisme i mine øyne. Men generalisering over gruppens evner eller andre egenskaper basert på etnisk tilhørighet er rasistisk.

Det betyr selvsagt at det er en fin grense mellom hva som er rasisme og hva som ikke er det. Det er ikke rasistisk å kritisere islam, men det er rasistisk å forskjellsbehandle for eksempel somaliere som etnisk gruppe, selv om man bruker religion som påskudd.

En annen diskusjon er om forskjellsbehandling på religiøs bakgrunn er OK eller ikke, uavhengig av om det er rasistisk. Det er mye som (i mine øyne) er galt, uten at det snakk om rasisme. Det kan ikke være slik at rasisme er det eneste (eller for den saks skyld det viktigste) kriteriet for rett og galt. Diskriminering på bakgrunn av gruppetilhørighet er prinsipielt galt, uavhengig av om gruppen er rase, etnisitet, kjønn, legning eller tro.

Jeg er liberaler av natur og tror på Kardemommeloven. Folk skal - uansett etnisk bakgrunn - følge norsk lov og ellers oppføre seg pent, men utover det skal de behandles som individer, med de samme rettigheter og de samme plikter. Uttalelser som: "Hvis de ikke vil oppføre seg som nordmenn (spise som oss, snakke som oss, tro som oss, kle seg som oss) har de ikke noe her i landet å gjøre", beskriver etniske fordommer. Det er rasistisk. Reaksjoner på kulturelle skikker som bryter med norske normer er det ikke, i hvertfall ikke nødvendigvis. Men også det kan være basert på etnisk generalisering.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg syns vi burde ha null tolleranse når det kommer til invandrere de første 20 årene.

Om man selger dop, er halikk, kriminell, hærverk, drap, voldtekter, ikke gidder å smelte seg inn i det norske sammfunnet, kan de like godt ryke og reise hvor peppern gror.

Noe som irriterer meg er disse invandrerne som lever i sinn egen kultur i norge og er ikke interesserte i å gjøre noe fornuftig. Bruker utdanningspengene til ungene sine på andre ting og holder ungene hjemme.

Vi hadde 2 utenlandske på stortinget og nå er dem begge pokkern med borte, for en overaskelse?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Alle som ikkje meiner det samme som sosialistane er rasista.

Og alle som er kritiske til lettvindt omgang med fordommer er kommunist-sosialister, ja?

hææææ?

Komunstane ville at alt skulle vere likt og fordommar mot folk av anna opphav var opp til kvar enkel, sjølv om dei ikkje hadde låv å gjøre stygge ting mot dei.

Skjønner eigentleg ikkje kva du meinar.

Uansett er sosialistane kjende for begrep som positiv forskjelsbehandling og såkalt positiv rasisme.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt kalt rasist en del ganger fordi jeg ikke liker masseinnvandring av Norge. Og såklart fordi jeg bodde på en plass der vi bare hadde bråk med Asylmotaket som kanskje har gjort meg litt mer fiendtlig mot innvandrere.

Er ikke Rasist, er mer rase-skeptisk. Har ingen verdens ting i mot Intergrerte innvandrere som prøver så godt de kan. Men når det blir sånn at av alle de jeg har møtt så er det kanskje 1/4 del av dem som faktisk er integrert, da blir man fort fiendtlig og kanskje litt uetisk aka Rasist :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...