Gå til innhold

Forkort, vri og vend

Anbefalte innlegg

http://en.wikipedia.org/wiki/Vanilla_software

Computer Games

The term 'vanilla' is often used to describe the original version of a game, or one that has been upgraded with an official patch, but has not been modified with third-party addons. It can also refer to the original game engine when source ports are available.

Der var vanilla ute av verden. Når det gjelder andre ting, så er det for å standardisere søking/salg og andre funksjoner som gjør de lett gjenkjennelige. Skal du ha noen mer seriøse tilnærminger må du vel over på RP-servere. Når det gjelder språklig voldtekt, så er det verre. Men slikt er relativt uungåelig.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk Rampage, kan man da få vanilla ut av verden for godt i denne tråden? I førsteposten nevnte jeg vanilla i en bisetning og det var den som tydeligvis stakk inn av merksnodige grunner, var heller slang og onlineverdens, i dette tilfellet World of Warcraft, forkortninger og brukernes trang til å finne opp egene i ny og ne.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Da får du være flink gutt og føre det tilbake til det du anser som topic, for hele førstepost er diffus og selvmotstridende.

Nettopp!

Som jeg har sagt så har jeg etter beste evne forsøkt å svare på "spørsmålet/emnet" i første post, men skal ærlig innrømme at jeg er usikker på hva jeg egentlig har svart på!

Første del av trådstarters første post handler om hvorfor WoW av og til refereres til som Vanilla WoW. Dette har nå blitt svart på flere ganger, og regner med at den ballen er død nå!

Resten av første post handler om hvorfor/hvordan/hvor man bruker forkortelser på veldig mye innen WoW. Dette føler jeg også er svart på flere ganger.

Er jeg helt ute å kjøre nå, eller visst det var flere ting du lurte på Bear, så må du gjerne rette meg.

Lenke til kommentar

Er man usikker på temaet hvorfor svarer man da? Og hvorfor om man er usikker driver man å angriper trådstarter? Og sist men ikke minst, hvorfor heller ikke sende en PM til trådstarter og si "hei, du, jeg skjønte ikke helt hva du mener". Fikk en slik PM fra TST en gang, og jeg omformulerte deretter svaret mitt.

Er det så vanskelig?

Lenke til kommentar

Topic er jo greit, du kritiserer utviklingen av forkortelser.

Først var det Vanilla (som er ett helt vanlig begrep å bruke), så var det forkortelsen til LFM/LFG/WTS og lignende. Som sagt, en standardisering som er ganske normal når det gjelder å gjøre handel og søking lettere. Når det gjelder stedsforkortelser så blir det ganske naturlig, både i dagligtale og i spill. Så når man har masse instancer som er lette å forkorte så blir det slik.

Når det gjelder å spør om noe, så har jeg ikke opplevd det som noe særlig problem.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Tenker du på de 6 pågående sidene rundt "Vanilla"? Den diskusjonen rundt 1 ord som jeg kun nevnte i en bisetning? Rart at Rampage og enkelte andre fint oppfatter trådens tema mens andre derimot jomper oppetter rundt Vanilla, og så kommer du å sier at jeg nekter å høre på svarene i tråden? Gratulere Lycan, glasshuset ditt imploderte nettopp. Mindre stein neste gang.

Lenke til kommentar
Vel, ser ikke helt hva du griner over.

#1 - Vanilla er ikke noe uforståelig uttrykk. Det er du som er vrang.

#2 - LFx gjør kanalene mye ryddigere. De fyller alle samme letefunksjon, det er lett å se hva -hele- forespørselen dreier seg om uten å faktisk se hvor det går hen. At instancer blir forkortet til forbokstavene får du bare leve med. Det har skjedd siden Ragefire Chasm var hardcore.

#3 - Uttrykk kommer og forsvinner kontinuerlig. Ingen ny utvikling unik på mmo-fronten, utviklingen skjer bare fortere på grunn av internett.

#4 - Det du mangler er innsatsvilje.

#5 - Med en slik post skyter du deg i foten, tatt språk i betraktning.

#6 - QQ (:p)

Og du kritiserte meg for "flisespikkeri"?

Ja, hva er egentlig poenget ditt? Hvorfor forkortelser forekommer? Hvordan de oppstår? Tror du at forkortelsen f.eks. ikke brukte tid og arenaer til å utvikle seg?

Legg merke til at jeg ikke snakker om dumme forkortelser som "u" og "plz", men om sammentrekninger av lenger uttrykk, stedsnavn (norske "Grønnv. for vei, for eksempel) som faktisk har en funksjon. Vanilla er et uttrykk.

For å sammenligne: Prøv å forklare noen særnorske uttrykk til en som ikke er norsktalende. Sjekk om han skjønner noe. Jeg tror ikke han vil det, men det er fordi uttrykk ikke nødvendigvis er direkte relatert med det det omtaler. Lar du deg forvirre av "A bun in the oven"? Det handler definitivt ikke om gjærbakst.

Om du synes forkortelser er ille nå, gjett hvordan det var da alt skulle skrives for hånd (ref. tekster 300+ år tilbake i tid)

[Teskje]Poenget er ikke forkortelsene men graden det forkortes samt hvorfor det forkortes. I tilegg til hvilken grad samfunnet i onlinespill finner opp sine egene forkortelser[/Teskje]

Det forkortes ikke mer i onlinespill enn andre steder, og det er utelukkende naturlige forkortelser. Hvorfor skal ikke onlinespill være grunnlag for forkortelser?

"Lol" blir mer og mer allment godkjent som forkortelse. Hvor har den sitt utspring?

Du vrir deg unna. Hvor stor grad forkortes det kontra andre steder, og hvorfor blir dette et problem?

Men når de dyttes under nesten din nekter du å høre. Det er det som er problemet.

Hvor er de "hjemmesnekrede" forkortelsene? Hva skiller de fra tidligere slang? Har du sett typisk moderne slang? Husk at dette spres (og derfor forsvinner) mye fortere enn tidligere på grunn av internett.

Jeg tror du bare begynner å bli gammel.

Der tror jeg vi har kjernen i det du spør etter.

Slang lages ikke for at utenforstående skal skjønne det (tipper "A bun in the oven" var rart første gang det og). Det fine med slik slang, tho, er at man kan spørre om det og slå det opp. Vil man forstå noe kreves det en gitt mengde innsats, og det er vel det som er nøkkelordet. Noe er selvforklarende, annet er ikke. Jeg stusset over vanilla første gang jeg og, slo det opp og fortsatte livet mitt som før. Hvorfor skal uttrykk være "easy-access"? DPS, er det noe bedre? Du bruker DPS, men en ikke-spiller vil ikke skjønne noe før du forklarer at det står for Damage per second (og derfra er relativt selvforklarende). Sammenheng mellom preken og handling?

Nei.

Jeg tror ikke vanilla wow er det første som blir sagt mellom en spiller og en ikke-spiller også, og da er det ikke slike navn/forkortelser som skaper distanse i første omgang.

Kort sagt ser jeg på det som et ikke-problem.

"Min mening" kroner du det med. Allikevel kritiserer du andres bruk av "hjemmesnekrede", allment godkjente forkortelser og navn på andre ting. Er du rettesnoren for bruk av navn og forkortelser?

Da får du være flink gutt og føre det tilbake til det du anser som topic, for hele førstepost er diffus og selvmotstridende.

Det er bare du som nekter å høre på svarene i tråden din.

Hvor mye av dette var "tørrjukking" på vanilla?

Lenke til kommentar

Quotet akkurat de 2 avsnittene, men du var før meg Rampage! :p

Du har forresten rett Bear, leste igjennom hele første posten din igjen nå, og du spør faktisk ikke om noe som helst.

Du ønsker bare å fortelle alle oss på forumet hvor irriterende du, og bare du, syns det er med alle disse forkortelsene i WoW...

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar

Fremla vanilla som en bisetning og oppbygning rundt temaet som står forklart nederst, hvorfor akkurat vanilla ble opphengspunktet i tråden vet ikke jeg men det var i alle fall langt fra meningen og jeg ser ikke grunnen til hvorfor akkurat det ordet skulle bli så forferdelig mye å henge seg opp i.

Lenke til kommentar

Trenger ikke være veldig smart for å skjønne de fleste forkortelsene som blir brukt i wow, er enig i at å bytte ut tall med bokstaver og slike ord som u istedet for you, cu istedet for see you. Er vel samme grunn som at mange sier lol istedet for haha osv...

Er uansett ikke noe å bry seg om, jeg snakker sjelden med noen andre en folk jeg kjenner irl og da snakker vi somregel norsk uten forkortelser. Groupchat, guildchat, generalchat osv gidder jeg aldri følge med i anyways^^

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...