Gå til innhold

Forkort, vri og vend


Anbefalte innlegg

[Teskje]Poenget er ikke forkortelsene men graden det forkortes samt hvorfor det forkortes. I tilegg til hvilken grad samfunnet i onlinespill finner opp sine egene forkortelser[/Teskje]

Det forkortes ikke mer i onlinespill enn andre steder, og det er utelukkende naturlige forkortelser. Hvorfor skal ikke onlinespill være grunnlag for forkortelser?

 

"Lol" blir mer og mer allment godkjent som forkortelse. Hvor har den sitt utspring?

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[Teskje]Poenget er ikke forkortelsene men graden det forkortes samt hvorfor det forkortes. I tilegg til hvilken grad samfunnet i onlinespill finner opp sine egene forkortelser[/Teskje]

 

 

Det leder meg og til et annet problem, språk kunnskaper.

 

Og enda et problem, "ord deling".

 

Fei for egen dør før du lager en dårlig skrevet stil om språkproblemer.

 

Hei Woe. Ettersom du og ser ut til å trenge Teskje metoden qouter jeg meg selv, samt som jeg sa, har aldri erklært meg språkperfekt ei heller er det temaet for tråden. Fint om man leser litt før man kommenterer, er ikke nødvendig selvfølgelig, men man plasserer seg i en fin liten eselstol om man ikke oppfanger poenget.

Lenke til kommentar

Lycan, nok er nok, om du ikke skjønner poenget vil ikke si at andre ikke gjør det. Eneste du gjør er å forsure stemningen og irriterer. Om du ikke har noe å komme som har med tråden å gjøre og heller vil slå meg får du sende meg en PM, merk "Ignorer meg, på forhånd takk".

Lenke til kommentar

At det forkortes er klart, @ er standard i dag for E-post men er i opprinnelsen en eldgammel forkortelse. LFG, LFM etc etc er heller ikke noe problem slik sett, blir kanskje litt mye når man ser "LFG RP, BF, SP, SV Her" men det er i alle fall mulig å desifre og skjønne det etter rimelig kort spilletid.

 

Problemet oppstår derimot i mine øyne når personer begynner å legge sin egen "slang" på forkortelser eller lager nye forkortelser. Om du skriver "WOS" i et filmscript (Without sound) vil ingen skjønne bæra av hva du sier, skriver du derimot "MOS" er alle med på noten (Mit out sound). Det er allment kjente forkortelser som man skjønner etter vært, derimot når noen skriver hjemmesnekrete forkortelser da blir jeg litt irritert.

 

Og det er noe av det jeg gjerne skulle forsøkt å ha litt debatt rundt og hva andre synes om det, jeg synes internettsamfunn og hvordan de utvikler seg både språkmessig og sosialt sett er interesangt. Kunne vært morsomt å høre andres synspunkter rundt dette.

Lenke til kommentar

Men når de dyttes under nesten din nekter du å høre. Det er det som er problemet.

 

Hvor er de "hjemmesnekrede" forkortelsene? Hva skiller de fra tidligere slang? Har du sett typisk moderne slang? Husk at dette spres (og derfor forsvinner) mye fortere enn tidligere på grunn av internett.

 

Jeg tror du bare begynner å bli gammel.

Lenke til kommentar

Jeg leste hele innlegget ditt, og det gjør det ikke mer riktig av den grunn. Det ser ut til at det du syntes blir feil er ikke forkortelser, men fler forkortelser etter hverandre?

 

LFM er ok?

LFM ZG er feil?

 

Er ikke sikker på om det er dette du er ute etter, men det er til gjengjeld ikke helt lett å forstå hvor skoen klemmer.

 

Du er jammen et fint stykke arbeid, og du kan prise deg lykkelig over at du ikke har fler problemer i livet enn at dette er et av de :)

Endret av Woe
Lenke til kommentar

En ting. Ser du nevner "Vanilla" wow og kritiserer bruken her, med spesielt trykk på at det er en smak/plante. Hvordan forkorter du egentlig en orginalpakke? WoW er fellesbegrep for det du spiller, inkludert expansions. Det funker ikke. TBC og WotLK funker for expansions, for de har særnavn. Hva skal du da kalle orginalpakken om ikke et "hjemmesnekret" (som Zealuu motbeviste, forsåvidt) navn.

 

Er strengt tatt ingen forkortelse heller, men det er nå så.

Lenke til kommentar

Trenger man å forkorte det? Vanilla er et ord som jeg er bekjent, ikke en forkortelse, så hva er forskjellen på vanlig/normal WoW og og Vanilla WoW? Folk sier "Vanilla WoW", jeg ser ikke noe grunn til å bruke et slikt ord når et er ingen som helst forkortning i det. På engelsk kan man si "Normal" som sagt eller eventuelt "Classic" som er brukt på mange andre spill når man snakker om en original, f.eks Classic Neverwinter Nights.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
For å omtale perioden 2004-2006, selvsagt, da 60 var max level og Molten Core fortsatt var hardcore.

 

Hva er grunnen til at "Classic" eller "Normal" (som er et veldig diffust ord) er bedre enn vanilla? Vanilla er meget presist.

 

vel for den som ikke er helt inne på online termer eller betydninger så er vanilla et mer forvirrende ord enn forklarende, classic eller normal forklarer med en gang til en hvilken som helst person hva det er snakk om og krever ingen oppslag eller dypere forståelse for å skjønne sammenhenget. Stusset faktisk på om det var en kraftig feil ute å gikk da folk skrev "vanilla WoW" for det hørtes så ufattelig feil ut som det lar seg gjøre, det var først etter at jeg slo det opp at jeg skjønte det.

 

Slike ord og utrykk er med på å lage en større distanse mellom de som spiller og de som ikke spiller men ønsker kanskje å forstå litt mer av hvorfor vi spiller. Men når man setter seg ned å bruker slike ord om spill som ikke alle skjønner er man med på å øke den distansen og fremedgjør spillet mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Der tror jeg vi har kjernen i det du spør etter.

 

Slang lages ikke for at utenforstående skal skjønne det (tipper "A bun in the oven" var rart første gang det og). Det fine med slik slang, tho, er at man kan spørre om det og slå det opp. Vil man forstå noe kreves det en gitt mengde innsats, og det er vel det som er nøkkelordet. Noe er selvforklarende, annet er ikke. Jeg stusset over vanilla første gang jeg og, slo det opp og fortsatte livet mitt som før. Hvorfor skal uttrykk være "easy-access"? DPS, er det noe bedre? Du bruker DPS, men en ikke-spiller vil ikke skjønne noe før du forklarer at det står for Damage per second (og derfra er relativt selvforklarende). Sammenheng mellom preken og handling?

 

Nei.

 

Jeg tror ikke vanilla wow er det første som blir sagt mellom en spiller og en ikke-spiller også, og da er det ikke slike navn/forkortelser som skaper distanse i første omgang.

 

Kort sagt ser jeg på det som et ikke-problem.

Lenke til kommentar

Man begynner vel ikke heller å snakke til en ikke spiller om DPS, AP, SP, aggro, Threat etc etc heller, det er innsiden av spillet og kan tages deretter, Vanilla derimot er "på utsiden" i mangel på bedre forklaring. Du har classic, The burning crusade og Wrath of the lich king. Synes det er bedre å så "Vanlig", "Originale", "Normal" eller "Classic" og ser heller ingen grunn til å legge noe term, slang eller andre ord på dette, det er liksom basisen og det er i mine øyne unødvendig å legge noe andre ord på det.

 

En annen ting å spørre seg om, hvorfor skal man legge økenavn eller slang på slike ting? Er det for å fremheve seg som en mer "belært" person innenfor onlinespill eller tenker man seg ikke i at man har med en annen person som ikke er inne i den "kretsen"? Husker jeg kom i skade for å kalle en gjest på hotellet for pax, noe han selvfølgelig ikke skjønte noe av og det skjønner jeg og.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...