Bear^ Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg har spillet World of Warcraft (WoW for de som ikke skjønner hele ord) i en stund nå og selv om jeg vet at forkortelser er normalt i vårt samfunn slår det meg hvor fort det egentlig fort dette egentlig endrer seg. Eksempel. Før var det "World of Wacraft", dvs 4 år siden. Så kom The burning crusade så da ble World of Wacraft plutselig "vanilla", eh, hva? Kan skjønne at man forkorter The burning crusade til Tbc men hvorfor har man nå begynt å forkorte det originale World of Wacraft til Vanilla? Høres jo ut som jeg har mer lyst på dessert enn å spillet et online spill. Så kommer man da over det hinderet, etter mye rop og kjas, men får da finne ut at World of Warcraft, det første, kan og blir "forkortet" til vanilla eller om man har god tid, Vanilla wow. Igjen, høres ut som markedsansvarlige på Diplomis har hadt sitt å si her. Men det er vel ingen ting i forhold til hva som skjer i spillet. WTS, LFG, LFxM (erstatt X med antallet du leter etter), LF etc etc. Det er selvfølgelig mye lettere å skrive "LF" fremfor "Looking for" eller "looking for group", man har vel veldig dårlig tid når man først begynner å spille World of Wacraft. Så i starten blir alt dette "LF" og "WTS" styret vel mye og byens trade kanal kan fort arte seg til en grensesprengende kamp mot Davinci koden. For ikke å snakke om når man da blander inn neste sett med koder. Nemlig, proffesions koder. Husker når jeg begynte å spille, noen skrev "LF BS" og jeg tenkte "Hva fan, hvorfor leter han etter bullshit?". Tok litt tid, leting og surring før jeg fant ut at BS var Blacksmithing proffesionet og det var det typen letet etter. Og ser man det, jeg hadde da 180 i dette og skrev en fin liten "I can perhaps help you if you tell me what you want, I have a blacksmithing level of 180 right now". Forøvrig, kan noen fortelle meg hva som er feil i den setningen for jeg fikk tilbake "omfg nab, U r 2 low, nab!". Etter at jeg hadde kommet meg etter den overveldene formen for koder begynte jeg å desifre meningen og før jeg fant ut at han hadde vært frekk så hadde han logget ut. Fast forward, today. I dag er jeg høyst belært i de fleste typer koder, trodde jeg, men dessverre dukker det opp koder som er påfunnet eller laget selv på flekken. Noen som "LFM DK" ble oversvømmet av Death Knights men dessverre var det ikke klassen han ville ha mer av men heller flere til å joine for Drak'Tharon Keep. Så vi forkorter og styrer som bare fan i dette spillet, Neo i "The Matrix" spurte om du alltid måtte se "The Matrix" i kode hvor svaret var at etter en stund ser man ikke koden men bare betydningen bak dette. Er dette slik sett sant? Jeg for min del ender fremdeles opp på gulvet i krampetak av irritasjon fordi det brukes forkortninger som jeg ikke skjønner sneveret av. Og i typisk onlinestil er det ikke pent å spørre hva betydningen er for da blir man overstrømmet av "nabs" eller dens variasjoner. Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hva er det egentlig du spør om? Uansett: Wowwiki has your answer. Lenke til kommentar
Ganam Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Du kan dei til slutt, søk litt på forkortelsene i Google vis du er usikker, eg fant ut av dei fleste av å spørre venner/søke på google.no Og det var rett og slett frekkt av han som skreiv 'LF BS' å svare på den måten når han ikkje hadde skrevet noe krav til denne Blacksmitheren han søker. Spørsmålet ligger i nederste paragraf folkens! Endret 1. desember 2008 av Ganam Lenke til kommentar
Licht Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Vanilla er vel et rimelig standard uttrykk for å beskrive umodifiserte eller grunnleggende produkter. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Hva er det egentlig du spør om? Uansett: Wowwiki has your answer. Han ytrer sin frustrasjon angående "slæng".. I R PR0, KKTHX. Vanilla er vel et rimelig standard uttrykk for å beskrive umodifiserte eller grunnleggende produkter. Vanilla Coke var slettes ikke en umodifisert eller et grunnleggende produkt. Endret 1. desember 2008 av Bjohansen Lenke til kommentar
Ganam Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) vanilla is actually a synonym for plain or bland Fant på google.no Endret 1. desember 2008 av Ganam Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Vanilla coke, huff, takk for påminnelsen Bjohansen. Nå tror jeg at jeg dessverre må spy et par ekstra timer med den forbannamakta friskt i minne. Du har forøvrig og truffet spikeren rett på hodet, dog jeg burde vel skrevet mer forståelig, dvs forkortet mer, slik at flere på dette forumet skjønte poenget Lenke til kommentar
Hofer Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Vanilla er vel et rimelig standard uttrykk for å beskrive umodifiserte eller grunnleggende produkter. Har egentlig aldri skjønt hvorfor det blir kalt "Vanilla"... Lenke til kommentar
Licht Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Vanilla Coke var slettes ikke en umodifisert eller et grunnleggende produkt. I tilfeller der vanilje f.eks. er brukt som smakstilsetning, er det naturlig å bruke ordet Vanilla for å beskrive produktet. Og jeg håper virkelig du var i stand til å foreta akkurat det intuitive spranget uten min hjelp. Dersom du ser på vaniljeis og sammenlikner den med utseendet til, tja, krokanis, så burde det være ganske åpenbart hvorfor begrepet vanilla brukes som det gjør. Endret 1. desember 2008 av Zealuu Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Vanlig består av 6 forskjellige bokstaver. Vanilla består av 7 bokstaver, hvorav 2 brukes flere ganger. Dvs at effektiv sitter du igjen med et litt fokortet ord ettersom Vanilla har 2 "L" er dvs at du da får 6 bokstaver du trenger å flytte fingeren til, erm, som er hva det opprinnelige ordet består av. Endret 1. desember 2008 av Bear^ Lenke til kommentar
PSV Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 I am playing WoW vanlig. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Om du skal bruke engelsk så er vel "normal" et bedre valg, dog fremdeles bare 6 bokstaver. Edit: Eventuelt "Classic" som da er 7 bokstaver minus 2. Endret 1. desember 2008 av Bear^ Lenke til kommentar
Heart Break Kid Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Dine mattekunskaper er helt ekstreme! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZQr2eN Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Wow clasic? Lenke til kommentar
Hofer Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg foretrekker "Retail WoW" eller Pre-TBC Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Wow clasic? Classic = 2 C + 2 S + 1 A + 1 I + 1 L = 5 forskjellige bokstaver = 7 totalt Som Hofern sier, så foretrekker jeg også pre-TBC = før TBC på norsk om vi skal være pirkete. Endret 1. desember 2008 av Bjohansen Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Podene kan bare glede seg til militæret ; GRU HK MK FI MP ASAP bla bla bla ,,,, Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 takk Gud for at jeg slapp unna militæret. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Virker på meg som at du bastant står på det at du ikke vil bruke forkortelser. Du har jo spilt en stund og gjør det dermed mye vanskeligere for deg selv. Når Wotlk kom ut skjønnte vel de fleste med en gang forkortelsene for instances og andre ting. F.eks LF AN, UP, VH og HoL er rimelig selvforklarende. Som sagt, enten er du sta som et esel på at man ikke burde bruke forkortelser eller så er du bare tett og tunglært. Forkortelsene er uansett kommet for å bli. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Bruker enkelte ganger forkortelser men det er ikke slik at setningene mine består av 10 bokstaver og 5 tegn og det er det som er litt av poenget mitt nemlig at det i dag er så mange tegn, forkortelser og ikke minst forskjellige betydninger fra person til person at det går i surr. Forkortelser har vært siden SMS så dagens lys og det er noen år siden det, men det vil ikke med andre ord si at man trenger å forkorte et vært ord. Hvorfor forkorte "You too" til "U 2"? Høres jo ut som du du snakker om bandet og ikke et fullverdig engelsk setning. Er det latskap som driver folk til å forkorte og erstate ord med tegn eller bare 1 bokstavs "betydninger"? Er det for mye å skrive "Looking for Blacksmith"? Det leder meg og til et annet problem, språk kunnskaper. En av hovedargumentene for at onlinespill er "ok" er at du lærer engelsk, men det stemmer jo ikke når hovedbestanden av spillere bruker internett språk. Samt at vi som bruker, og forsøker å bruke, rett tegnsetning og engelsk formulering i mange tilfeller ikke blir forstått fordi folk bruker ikke den typen lengere. De skriver heller bruddstykker fremfor fullverdige ord. Endret 1. desember 2008 av Bear^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg