AndyAndy Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Skal til neste uke en tur til Japan Photo sammen med far for å handle inn Julegave til meg Det som er toppen av ønskelisten er og blir Nikon D90. Har i mange år suset rundt å tatt en del bilder med ett D50 som jeg har "delt" med pappa. Jeg har blit litt lei av å måtte være avhengi av han hele tiden og ønsker meg mitt eget kamera. Siden jeg har tatt en del bilder og brukt speilrefleks i mange år kan jeg noe om kameraer, men langt i fra alt. Som emnetittlen sier: Hva er lurt å se etter når en skal kjøpe seg kamera? Det jeg lurer på da er om folket der ute i Akam forumet har noen tips til meg som første gangs kjøper av kamera? Tips og triks som feks. grep, funksjoner ol. Tusen takk for alle svar som måtte komme inn! MVH Andreas Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Skal til neste uke en tur til Japan Photo sammen med far for å handle inn Julegave til meg Det som er toppen av ønskelisten er og blir Nikon D90. Har i mange år suset rundt å tatt en del bilder med ett D50 som jeg har "delt" med pappa. Jeg har blit litt lei av å måtte være avhengi av han hele tiden og ønsker meg mitt eget kamera. Siden jeg har tatt en del bilder og brukt speilrefleks i mange år kan jeg noe om kameraer, men langt i fra alt. Som emnetittlen sier: Hva er lurt å se etter når en skal kjøpe seg kamera? Det jeg lurer på da er om folket der ute i Akam forumet har noen tips til meg som første gangs kjøper av kamera? Tips og triks som feks. grep, funksjoner ol. Tusen takk for alle svar som måtte komme inn! MVH Andreas Et utrolig vanskelig spørsmål å gi noe "riktig" svar på. For mange er det viktig at kameraet ligger godt i hånden, mens andre er opptatt av at det ikke veier for mye. Sånn generelt vil jeg si at om du har tenkt å vokse med dette kameraet, så kan det være lurt å tenke på muligheter som ikke virker umiddelbart nødvendige i dag. Du nevner D90 - et perfekt eksempel på et kamera som dekker "alt", det er nytt og i så måte så fremtidsrettet teknologisk som det kan få blitt. Huset har innebygget fokusmotor og kan derfor fokusere automatisk med eldre objektiver. Videre har dette kamerahuset kontroller som ikke bare gjør det mere brukervennlig, det er også vesentlig raskere å betjene når man har modnet litt i faget. D90 er heller ikke for lite, og heller ikke for tungt om jeg skal si min personlige mening, cmos-sensoren er også "riktig" i disse dager. D90 kan også i motsetning til nybegynnerkameraene til Nikon (D40(x)/D60) også styre ekstern blits trådløst. Blir D90 for kostbart, så vil jeg si D80 som et alternativ, dette har alt D90 har med unntak av den fine cmos-sensoren, video og Active D-Lighting. Endret 1. desember 2008 av fcuk_IT Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Er du fortrolig med D50, så blir du fortrolig med D90 også. Det er kjekt å ha samme system i familien, i og med at det blir muligheter for samarbeid om ekstrautstyr og slikt. Dvs skyve utgiften over på fatter'n. Og D90 er et fornuftig valg, så jeg ser ingen grunn til at du skal velge noe annet. Når det gjelder optikk har jeg mest tro på kombinasjonen med 16-85 VR, men det finnes flere andre alternativer som er kule. Andre vet mer om det enn meg. Lenke til kommentar
AndyAndy Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg er svært fortrorlig med D50 og regner med at D90 er like "koslig" å bruke som den. Jeg er avhengi av å kunne bruke pappas gamle objektiver og da var D90 et godt alternativ pga. fokusmotor i huset. Har en av pappas gamle 50mm som jeg gleder å ta i bruk på video funksjon. Etter over en måned lesing og studering av nikon kameraer fant jeg ut at D90 var det beste for meg. Går nok mest sansynlig for kit linsa til nikon 18- 105mm.... (den dekker mine behov) Takk for alle svar så langt!! ¨ (Dette høres knaskje litt ut som en blærete "pappa- gutt" fra Bærum, men bare å beklage all bruken av pappas of pappa sin) Håper ingen følte seg truffet Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (Dette høres knaskje litt ut som en blærete "pappa- gutt" fra Bærum, men bare å beklage all bruken av pappas of pappa sin) Håper ingen følte seg truffet Det er det som kalles næringsvett,ille dumt og kjøpe foreksempel et Canon med den tilgangen på objektiver som du har. Og faren din vil sikker ha noe igjen av deg for gaven,om ikke annet så får du være snill gutt litt lengere en til jul D90 er en sikker vinner for deg. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 "Pappa-gutt": Absolutt ikke. Jeg synes tvert imot det er lurt å basere seg mest mulig på å låne utstyr fra andre når en setter i gang! Kan også se det sånn at hvis du ikke skal fotografere veldig mye, blir kostnaden per gang du bruker de mer spesielle objektivene veldig stor når du har kjøpt dem sjøl. D90 er et veldig bra valg i din situasjon, og jeg synes du kan begynne med 18-105 VR som lang normalzoom. Støtter jo PMnormal i at 16-85 og D90 er en knall kombinasjon - det objektivet utgjør en knall kombinasjon sammen med alt fra D40 til D300. Men det er såpass mye dyrere at du med fordel kan vente med å skaffe det til du ser at det er på tide. Så selger du heller 18-105 når du synes det er tid for oppgradering. Det kan jo hende du i mellomtida faller for superzoomer også - en slik sammen med en serie fastobjektiver, som den 50mm'ern du nevner, kan være et bra utgangspunkt. Dattera mi har lagt beslag på familiens 18-200 VR på sin D80, og er ganske så fornøyd med det objektivet. Men jeg får låne den i blant! Mitt beste tips er kanskje at du ser på objektiver du gjerne vil jobbe med, og hvis de er utafor din rekkevidde økonomisk, så spør du faren din om ikke et sånt ville vært veldig kjekt å ha.. Tenker f.eks på 60, 90, 105 el 150mm macro, vidvinkelzoomer, og hvis du ønsker deg mer tele, 70-300 VR-Nikkoren. (Vil ikke anbefale objektiver som går til 300mm uten VR til begynnere.) Lenke til kommentar
AndyAndy Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) D90 er nok det kameraet jeg går for, og 18-105mm. Trur det er fint allround objektiv for meg i starten. Har en god kompis som har en far som kjenner en som "pendler" til Malysia ca. en gang i månden. Der er alt foto utstyr relativt billigere. Fant i går enda et gammelt objktiv, en 35mm. Gleder meg! Takk for alle svar! Endret 3. desember 2008 av AndyAndy Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Har en god kompis som har en far som kjenner en som "pendler" til Malysia ca. en gang i månden. Der er alt foto utstyr relativt billigere. Fant i går enda et gammelt objktiv, en 35mm. Vidvinkel! Gleder meg! Objektiver er greie å kjøpe et sånt sted. Men jeg ville kjøpt kamerahuset i Norge, dersom ikke prisforskjellen er veldig stor. 35mm er normalobjektiv på D50/D90.. Må over på fullformat for å få sånne tilbake som vidvinkler. Lenke til kommentar
AndyAndy Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Har en god kompis som har en far som kjenner en som "pendler" til Malysia ca. en gang i månden. Der er alt foto utstyr relativt billigere. Fant i går enda et gammelt objktiv, en 35mm. Vidvinkel! Gleder meg! Objektiver er greie å kjøpe et sånt sted. Men jeg ville kjøpt kamerahuset i Norge, dersom ikke prisforskjellen er veldig stor. 35mm er normalobjektiv på D50/D90.. Må over på fullformat for å få sånne tilbake som vidvinkler. Ja, det er nok lurt å kjøpe huset her ja, hadde ikke tenkt å kjøpe det uten for Norge.. Men er det ikke verdens- garanti på Nikkor objektiver da? Skjønner det med vidvinkelen, litt dumt, men men Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Ja, det er nok lurt å kjøpe huset her ja, hadde ikke tenkt å kjøpe det uten for Norge.. Men er det ikke verdens- garanti på Nikkor objektiver da? Jo, men det er vel ett år? Hvis VR-mekanismen i normalzoomen din klapper sammen etter to-tre år, og du ikke har tatt titusenvis av bilder med den, bør du kunne få fiksa det som reklamasjonssak etter norsk lovverk. Internasjonalt må du vanligvis kjøpe spesialgarantier for sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå