Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Problemer med HD 4870

Anbefalte innlegg

Har tatt ut en rambrikke nå, og faktisk har den ikke klikket.

Men hva kan det være som er galt da?

Jeg har jo 4 slots til RAM, skal jeg bare flytte brikken, kan det hjelpe?

Jeg vil jo ha 4gb ram, ikke bare 2gb..

det som kan være galt er

*chipset takler ikke 4gb + hastigheten de kjører på

*du har ikke stilt inn rambrikkene riktig

*den takler ikke 128bit minnebuss på 4gb

*minnebrikkene er ikke i stand til å bli kjørt i dual channel for at de ikke er like nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-uVTr2vDm
Har tatt ut en rambrikke nå, og faktisk har den ikke klikket.

Men hva kan det være som er galt da?

Jeg har jo 4 slots til RAM, skal jeg bare flytte brikken, kan det hjelpe?

Jeg vil jo ha 4gb ram, ikke bare 2gb..

det som kan være galt er

*chipset takler ikke 4gb + hastigheten de kjører på

*du har ikke stilt inn rambrikkene riktig

*den takler ikke 128bit minnebuss på 4gb

*minnebrikkene er ikke i stand til å bli kjørt i dual channel for at de ikke er like nok.

2x Corsair 2048MB 1066mhz

På dette hovedkortet MSI P45 Platinum, P45, Socket-775, DDR2,

Hvordan stiller jeg inn RAM eventuelt? Jeg er desverre skikkelig nybegynner på dette.

Og burde de stå i slottene som er inntil hverandre?

Jeg har 4 slots og de står så langt fra hverandre som de kan.

Lenke til kommentar

da er det nok ikke veldig rart det ikke fungerer. highend ram krever mer en standard 1.8 i spenning nesten uansett hastighet. du får gjort de fleste nyttige innstillinger fra overklokkingsmenyen i biosen til msi. (de vanlingste knappene for å komme inn i bios er enten F2 eller delete, og gjøres rett etter at du har starta maskina. sansynligvis når det står MSI på skjermen.) standard volt på sånne brikker du har er 2.1v eller mer.

om det bare står +0.x i menyen skal du velge +0.3v til minnet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Dette er du helt sikker på at ikke kan ødelegge noe?

Jeg er ca helt ny på alt dette, og vil ikke ødelegge hele pc'en.

Så, det skal gå helt greit?

Lenke til kommentar

Hvis du er usikker, gå inn på www.corsair.com og finn minnebrikkene dine der. Der står det hvilken spenning rammen liker.

Anbefaler også å øke spenning på NB med +0,1V. Når man bruker alle 4 ramslottene fører det ofte til ustabile tilstander, spesielt hvis det er strømkrevende og raske minnebrikker.

Du trenger nok ikke bekymre deg så mye for å ødelegge ting, de fleste komponenter tåler endel. Men husk, ram +0,3V mest sannsynlig, og NB +0,1V.

Lenke til kommentar
Hvis du er usikker, gå inn på www.corsair.com og finn minnebrikkene dine der. Der står det hvilken spenning rammen liker.

Anbefaler også å øke spenning på NB med +0,1V. Når man bruker alle 4 ramslottene fører det ofte til ustabile tilstander, spesielt hvis det er strømkrevende og raske minnebrikker.

Du trenger nok ikke bekymre deg så mye for å ødelegge ting, de fleste komponenter tåler endel. Men husk, ram +0,3V mest sannsynlig, og NB +0,1V.

Jeg har et ASUS P5Q PRO med 8 GB RAM fordelt på alle fire RAM-slotter. Merket er OCZ2 DDR2 PC2-8000. Opplevde at maskinen var ustabil, spesielt på 3d-spill. Etter samtale med Ps.no satte jeg voltage fra auto (1.8) til 2.1 og maskinen ble faktisk bedre. Men den kræsjet alikevel, men etter en mye lengre stund :)

Så hva syns dere, skal jeg pøse på med mer voltage på minnet? Og det er DRAM men hva er NB?

Stig,

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Tusen takk for alle de gode tipsene jeg har fått!

Jeg bruker forresten bare maks to ramslots, så burde jeg allikevel ta +0,1v på NB?

Lenke til kommentar

da flytter du det ene minnet ditt over på en annen farge en den andre. sånn at en f.eks står i gul og en annen i svart. dette vil mest sansynlig resultere i at du ender opp med 4gb ram, og halvert "ytselse" og en dønn stabil maskin. det jeg håper vill skje er at den går fra 128bit dualchannel til 64 bit single channel.

Lenke til kommentar
da flytter du det ene minnet ditt over på en annen farge en den andre. sånn at en f.eks står i gul og en annen i svart. dette vil mest sansynlig resultere i at du ender opp med 4gb ram, og halvert "ytselse" og en dønn stabil maskin. det jeg håper vill skje er at den går fra 128bit dualchannel til 64 bit single channel.

Takk for tipset, men det vil jeg ikke prøve. Er ikke aktuelt gå ned fra 8 til 4 GB RAM og halvert ytelse:)

Lenke til kommentar

da får du nesten bite i det sure eplet å kjøpe deg et hovedkort som klarer 4x2gb med minnebikker. jeg har ingen gode tips heller. for jeg syntes at 2gb i dualchannel gir det jeg trenger av ytelse.. hvis du spiller fallout 3, så brukte det nøyaktig 512mb minne på min pc, og endte med å ha 1gb ledig.

Lenke til kommentar
da får du nesten bite i det sure eplet å kjøpe deg et hovedkort som klarer 4x2gb med minnebikker. jeg har ingen gode tips heller. for jeg syntes at 2gb i dualchannel gir det jeg trenger av ytelse.. hvis du spiller fallout 3, så brukte det nøyaktig 512mb minne på min pc, og endte med å ha 1gb ledig.

Hehe, vel i så fall må Ps.no bite i det sure eplet, for det var de som satte opp maskinen for meg :) Jeg er helt enig med deg at når det gjelder spill så er det ikke nødvendig med 8 GB. Men jeg kjører ganske mye HD-video redigering og Photoshop i 64bit så da trenger jeg max minne.

Skal høre med Ps.no sin support i dag, dette var merkelige greier hvis det stemmer det du sier :)

Mvh Stig-Lennart,

Lenke til kommentar

ja, det er litt merklig de har valgt å la deg bestemme at du skal ha 4x2gb minne. når mange desktop oppsett vill slite med så mye minne. og det er mer merklig de lot den gå imellom QA uten at noen hadde stilt inn ramen engang. men de sier de er best på service. så jeg regner med det er noe du faktisk får =)

Lenke til kommentar

Hehe, vel i så fall må Ps.no bite i det sure eplet, for det var de som satte opp maskinen for meg :) Jeg er helt enig med deg at når det gjelder spill så er det ikke nødvendig med 8 GB. Men jeg kjører ganske mye HD-video redigering og Photoshop i 64bit så da trenger jeg max minne.

Skal høre med Ps.no sin support i dag, dette var merkelige greier hvis det stemmer det du sier :)

Mvh Stig-Lennart,

Finnes også en annen tweaks som fikser en del problemer med x64 og store mengder ram.

Finn tRFC called "Refresh to activate delay" og set det på minst 54. Har selv erfart at dette stabiliserte minne som før var veldig kranglete og som ikke kunne kjøre på specs før ved bruk av flere minnebrikker.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=35435

Lenke til kommentar

Mvh Stig-Lennart,

Finnes også en annen tweaks som fikser en del problemer med x64 og store mengder ram.

Finn tRFC called "Refresh to activate delay" og set det på minst 54. Har selv erfart at dette stabiliserte minne som før var veldig kranglete og som ikke kunne kjøre på specs før ved bruk av flere minnebrikker.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=35435

Hei og takk for svar.

Status:

Har både prøvd klokke ned (og opp bare for morro skyld) GPU med CCC & Rivatuner = kræsj

DRAM spenning skrudd opp til 2.4 volt (PS.no kundeservice) = kræsj

RAM timing satt til produsent (OCZ) standard 5-5-5-5-18 = kræsj

Positivt = merker tydelig ytelseøkning i Windows :)

Det eneste som står igjen nå er test av minnet, så skal kjøre memtest+ og se om det gir noen resultater. MEN alle tegn i tiden tyder på retur av grafikkkort før helga...nå har jeg gått tom for options og tålmodighet.

ATI "no more", noen som kan anbefale et NVIDIA kort i 2000-3000 kr klassen? :)

Stig,

Lenke til kommentar
hvordan er det ati/amd sin feil at system minnet ditt kresjer?

Fordi maskinen kræsjer utelukkende når jeg kjører 3d-spill. Alt annet fungerer som en drøm, arbeid i Adobe CS pakken går så fort at jeg nesten griner av henrykkelse :)

Stig,

Har du prøvd det jeg anbefalte?

Hadde ganske lignende problemer som deg faktisk, noe som ble fikset med stabilt minne (+ en justering av driverprofilen til nvidia).

Lenke til kommentar
Har du prøvd det jeg anbefalte?

Hadde ganske lignende problemer som deg faktisk, noe som ble fikset med stabilt minne (+ en justering av driverprofilen til nvidia).

Jeg brukte Memset 3.6 og satte tRFC til 60. Fant den ikke i BIOS, så gjorde det innenfra OS. Er det riktig? Desverre var det ingen forskjell. Hvor høyt skal jeg sette tRFC? Og hvilke justeringer av driverprofilen anbefaler du? Jeg har forsøkt klokke ned GPU men det har ikke hjulpet

Mvh Stig-Lennart,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...