Gå til innhold

Bygge fremtidsrettet PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At de lanserer noe nytt og raskere er en ting, at det gir deg mer ytelse per krone i forhold til dagens core2-arkitektur er.. heller tvilsomt ;)

 

... og når LGA775 skal leve i to år til, og er raskt nok for de aller fleste, ser jeg definitivt ikke poenget å betale ut av nesa for DDR3 ram og et splitter nytt (og derfor dyrt) hovedkortchipset og ny, dyr cpu. Utvalget i cpukjølere til i7-platformen er også foreløbig noe begrenset.

 

Edit:

 

C2Q - Q9400 / 4GB ram / P5Q Deluxe - 4669 kr hos amentio*

 

i7 - i920 / 4GB ram / MSI X58 Platinum - 6138 kr hos amentio*

 

Du betaler ganske mye ekstra for å få det "nyeste og beste" .. som egentlig ikke er så mye raskere enn det gamle

 

(jeg brukte kun amentio som eksempel, siden de var billigst totalt på begge løsningene)

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
At de lanserer noe nytt og raskere er en ting, at det gir deg mer ytelse per krone i forhold til dagens core2-arkitektur er.. heller tvilsomt ;)

 

... og når LGA775 skal leve i to år til, og er raskt nok for de aller fleste, ser jeg definitivt ikke poenget å betale ut av nesa for DDR3 ram og et splitter nytt (og derfor dyrt) hovedkortchipset og ny, dyr cpu. Utvalget i cpukjølere til i7-platformen er også foreløbig noe begrenset.

 

Edit:

 

C2Q - Q9400 / 4GB ram / P5Q Deluxe - 4669 kr hos amentio*

 

i7 - i920 / 4GB ram / MSI X58 Platinum - 6138 kr hos amentio*

 

Du betaler ganske mye ekstra for å få det "nyeste og beste" .. som egentlig ikke er så mye raskere enn det gamle

 

(jeg brukte kun amentio som eksempel, siden de var billigst totalt på begge løsningene)

Hvis du legger merke til startrentens BRUKSOMRÅDE: Redigering av film + tunge spill, da vil du fort finne ut at for kr. 1.500 ekstra(basert på ditt regnstykke) vil han få minst samme ytelse til redigering av film som han kan få med en QX770 (som alene koster 10.000 kroner) basert på ditt forslag om innkjøp av p45/x48 .

Lenke til kommentar

Forsvarer ytelsesforskjellen mellom i920 og Q9400 en prisforskjell på 1500kr? det får bli opp til trådstarter. Jeg kan se at han vil ha i7 mtp. de spesialiserte bruksområdene, men for mer normal bruk vil det være hinsides å kjøpe i7 så tidlig. Om 6 måneder vil bildet være noget annerledes, med priser på hovedkort og ram som står mer i stil med LGA775-baserte løsninger. Dog, med 3-channel DDR3 blir det nok neppe like lave priser som de billigste LGA775-hovedkorta.

 

Å dra inn extreme-cpuene til intel i regnestykket blir litt søkt, de har aldri vært priset fornuftig på noen som helst måte, da kan vi jo ta med den råeste i7-cpuen også, så har vi det gående.

 

Ytelsen til i7 (klokk for klokk vs C2D) viser at intel klarer å fornye seg, og arkitekturen er bedre, men ytelsesforskjellen i dag er vel gjerne mer målbar enn merkbar i de fleste applikasjoner?

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvis du legger merke til startrentens BRUKSOMRÅDE: Redigering av film + tunge spill, ...

Enig med Sam her, filmredigering er et av (de få) områdene Ci7 virkelig gir valuta for penga. Alternativet er, slik jeg ser det, derfor ikke socket 775, men rett og slett å vente med kjøp til prisene faller (feb/Mars 09?).

Lenke til kommentar
Forsvarer ytelsesforskjellen mellom i920 og Q9400 en prisforskjell på 1500kr? det får bli opp til trådstarter. Jeg kan se at han vil ha i7 mtp. de spesialiserte bruksområdene, men for mer normal bruk vil det være hinsides å kjøpe i7 så tidlig. Om 6 måneder vil bildet være noget annerledes, med priser på hovedkort og ram som står mer i stil med LGA775-baserte løsninger. Dog, med 3-channel DDR3 blir det nok neppe like lave priser som de billigste LGA775-hovedkorta.

 

Å dra inn extreme-cpuene til intel i regnestykket blir litt søkt, de har aldri vært priset fornuftig på noen som helst måte, da kan vi jo ta med den råeste i7-cpuen også, så har vi det gående.

 

Ytelsen til i7 (klokk for klokk vs C2D) viser at intel klarer å fornye seg, og arkitekturen er bedre, men ytelsesforskjellen i dag er vel gjerne mer målbar enn merkbar i de fleste applikasjoner?

Seriøse tester sier noe annet enn dine inntrykk. Husk at hans første behov er video/film, og konklusjonene er klart og tidlig, core i7 920 yter minst på høyde med 10.000 kroner's QX770 på dette område, og alle andre CPU og RAM-intensive applikasjoner.

 

17768.png

 

Du kan se flere fine agraffer og overbevisende konklusjoner fra en seriøs kilde som Anandtech her .

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Ser ut til at å døgne og diskutere HW ikke er greia for meg i dag... Trådstarter bør nok gå for i7.

 

For andre som ikke driver mye med enkoding og videoredigering blir det en vurderingssak om de vil punge ut med 1500kr ekstra for noe de ikke vil merke så mye til utenom i tester.

Lenke til kommentar
Ser ut til at å døgne og diskutere HW ikke er greia for meg i dag... Trådstarter bør nok gå for i7.

 

For andre som ikke driver mye med enkoding og videoredigering blir det en vurderingssak om de vil punge ut med 1500kr ekstra for noe de ikke vil merke så mye til utenom i tester.

 

 

Hei igjen!

 

Jeg takker ydmykt for den entusiastiske diskusjonen og rådgivningen som mine spørsmål avstedkommer :)

 

Som en presisering/ ekstra opplysning kan jeg nevne at jeg bruker omtrent 2 timer daglig til å redigere, lydsette og produsere film, og at jeg omtrent en gang i måneden kobler av med spilling. Jeg regner meg selv som en film-entusiast, og liker at også spillene har så god bilde- og lyd-kvalitet som mulig.

 

En annen ting er at jeg prøver å finne mulige kjøpere til mine "gamle" pc'er før jeg kjøper mine nye. Og selv når jeg kjøper mine nye pc'er pleier jeg allerede å handle litt med tanke på hvem jeg kan selge videre til - så også denne gangen. (Ja, jeg er klar over at det denne gangen vil bli et brukbart stort verdifall på pc'en frem til videresalget, men dette har jeg forsonet meg med. Det kunne jo tenkes at den skal gå i arv, f.eks.)

 

Jeg takker igjen for det engasjement bidragsyterne har lagt for dagen, og sier meg strålende fornøyd med alle tips og råd som har kommet! TUSEN TAKK TIL DERE ALLE! :thumbup:

Lenke til kommentar
Det finnes ingen "fremtidsrettet" pc.

Du må kjøpe en pc til det behovet du har i dag.

Du betaler så mye for de "fremtidsrettede" delene i dag, at det vil bli like billig å bytte ut alle delene samtidig, pga prisfall.

 

Amen.

 

Det er mulig jeg reklamerer mye for Nexus sine produkter for tiden, men hvis du er ute etter et anonymt og rimelig kvalitetskabinett kan du se på Nexus Caterpillar. Ellers måtte jeg bare si meg evig enig med obergeru.

 

Er det ikke en generel regel om at folholdet mellom ytelse og pris fordobles ennenhvert år eller noe lignende? Riktig nok stod dette i en ur-gammel "IT-grunnkurs"-bok=P

 

Edit: Jeg selger aldri gamle PCer jeg, det hender jeg pensjonerer dem. Ellers fyller jeg skap og hylle med gamle deler=) Kjekt å finne når en holder på med et PC-projekt! Faktisk så fant jeg et gammelt Nvidia TNT skjermkort med 32mb minne her om dagen, hehe. Kastet en hel kasse med ubrukelige greier den dagen..

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar
Det finnes ingen "fremtidsrettet" pc.

Du må kjøpe en pc til det behovet du har i dag.

Du betaler så mye for de "fremtidsrettede" delene i dag, at det vil bli like billig å bytte ut alle delene samtidig, pga prisfall.

 

Amen.

 

Det er mulig jeg reklamerer mye for Nexus sine produkter for tiden, men hvis du er ute etter et anonymt og rimelig kvalitetskabinett kan du se på Nexus Caterpillar. Ellers måtte jeg bare si meg evig enig med obergeru.

 

Er det ikke en generel regel om at folholdet mellom ytelse og pris fordobles ennenhvert år eller noe lignende? Riktig nok stod dette i en ur-gammel "IT-grunnkurs"-bok=P

 

Edit: Jeg selger aldri gamle PCer jeg, det hender jeg pensjonerer dem. Ellers fyller jeg skap og hylle med gamle deler=) Kjekt å finne når en holder på med et PC-projekt! Faktisk så fant jeg et gammelt Nvidia TNT skjermkort med 32mb minne her om dagen, hehe. Kastet en hel kasse med ubrukelige greier den dagen..

 

 

Sier meg glatt enig i at det er vanskelig å skulle finne noen til å kjøpe en brukt pc - mange vil gjerne ha noe ingen har brukt før dem. Det dreier seg i hovedsak om folk i omgangskretsen min, og alle har lavere forventninger enn det jeg har til en pc. :)

 

For denne pc'en sin del vil det vel også være en ok løsning etter hvert å hive den inn i et skap, som det nevnes her - men å smekke i et par store disker i tillegg (for det er det plass til), og bruke den som server for familien.

 

Det er da LITT fremtidsrettet, er det ikke...? Nei...?

 

Men jeg sier igjen mange, MANGE TAKK til alle som deltar med tips og innspill! :thumbup:

 

EDIT: Rettet opp skrivefeil.

Endret av malark60
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Blu-ray spiller/brenner er vel noe å vurdere ettersom du er film entusiast! Jeg ville heller ha kjøpt et 4870 skjermkort til film må jeg si, synes dette kortet er mye mer optimalisert mot nettopp film!

Lenke til kommentar

Hva i allverden er poenget med å kjøpe 8GB ram for å være 'fremtidsrettet'? Man kjøper det man trenger , og så kan man utvide etter behov SENERE. Da er gjerne prisen lavere også.

 

Det finnes ingenting som heter 'fremtidsrettet', man bør kjøpe etter nåværende behov og ellers legge til rette at man kan utvide billig senere, vha. å velge riktig kabinett, hovedkort, psu o.l.

Lenke til kommentar
Hva i allverden er poenget med å kjøpe 8GB ram for å være 'fremtidsrettet'? Man kjøper det man trenger , og så kan man utvide etter behov SENERE. Da er gjerne prisen lavere også.

 

Det finnes ingenting som heter 'fremtidsrettet', man bør kjøpe etter nåværende behov og ellers legge til rette at man kan utvide billig senere, vha. å velge riktig kabinett, hovedkort, psu o.l.

 

Joda, er ganske så enig der, men;

 

Det vil være fremtidsrettet å gå for et HK som støter intels nye socket..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Det får være opp til trådstarter å vurdere om han har lyst til å bruke de ekstra kronene (1500kr+) for å få i7 nå. Personlig ville jeg helst ventet et par måneder med å kjøpe ny pc eller gjort store oppgraderinger - for å slippe å betale blodpris for i7.

 

enig, og for å si det sånn så er jo windows 7 på vei. Og jeg skal ha en skikkelig rusta pc for windows 7 når det kommer.

 

Smarteste er å vente vist du har tålmodighet, ettersom at i7 har blodpris nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Tror ikke Windows 7 blir noe større "hog" enn Vista, det har jo allerede testene vist...

ja du kan jo gjerne poste disse testene. Jeg tror at Microsoft fikser opp det de gjor galt med Vista, og tar med seg designet og stabilitet og brukervennligheten til XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...