Gå til innhold

Bestille fra www.bhphotovideo.com

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å bestille meg et hdv videokamera fra http://www.bhphotovideo.com/

men før jeg bestiller lurer jeg på om de trekker fra den amerikanska momsen?

jeg spurte selv om de gjorde det, men da sa de nei. Men kan det være at det skjer automatisk når man bestiller?

skal jo betale moms kun i norge.

takk :)

Endret av Leno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sales Tax er ikke det samme som MVA, så kjøper du ting ved personlig oppmøte der vil du ikke få tilbake de 8,375% med Sales Tax som du betalte over disk, selv om du tar med deg varene ut av landet etterpå.

Om du derimot bestiller fra en adresse i et annet land eller en annen stat, vil Sales Tax ikke legges til og du trenger ikke bry deg om noe annet enn norsk MVA. Det er heller ikke toll på optisk utstyr inn til Norge. Prisene på B&Hs webside vises i utgangspunktet uten Sales Tax.

Lenke til kommentar

Har funnet ut selv at tollvesenet regner ut ca 10% av verdien på varene som man må betale som tollavgift på vrer inn til landet.

Men du sier at det ikke er tollavgift på optisk utstyr inn til norge.

Så sier du at jeg må betale et fortollingsgebyr.

Så må jeg bare betale bare fortollingsgebyret, og ikke selve tollavgiften som skulle vært på ca 10% av varens verdi?

Lenke til kommentar

Elektronik og kamerautstyr har ikke toll. For varer som er tollpliktige vil tollsatsen variere etter avretype og opprinnelsesland. Se www.toll.no for detaljer.

Men de fleste varer er momspliktige (unntak: bøker). Momssatsen er på 25%. Dermed blir beregningen som Aetius beskriver. NB! Tollvesenet har egne kurser for omregning av utenlandsk valuta/verdiberegning på import. Det er satsene på det tidspunkt varen ankomemr Norge som benyttes (ikke kjøpstidspunktet og heller ikke den kurs som er benyttet for selve kjøpet).

Dermed gjelder fortsatt:

a) Varen(e)s verdi etter tollvesenets valutakurser

b) Frakt etter tollvesenets valutakurser

c) 25% av a+b dersom a er over kr 200,-

d) Fortollingsgebyr Avhengig av transportør og vareverdi

Fortollingsgebyr er egentligf et håndteringsgebyr som beregnes selv om det "bare" er moms som skal betales til statskassen.

Husk også at prisene på BHphotovideo oppgis uten "Sales Tax". Dermed blir det heller ingenting å trekke fra.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Slik som dollarkursen er akkurat nå: 6.6772, stemmer dette regnestykket fra bhphotovideo?

70-200 f/2.8 L IS - 10 676,84 NKR

Frakt - UPS Worldwide Saver - 393,95 NKR

MVA - 2669,21 NKR

= 13740 NKR

Men hva menes med fortollingsgebyr, og hvordan regner jeg det ut? :)

Lenke til kommentar
Slik som dollarkursen er akkurat nå: 6.6772, stemmer dette regnestykket fra bhphotovideo?

Det er ikke bankkursen som benyttes men de kurser Tolletaten har på sine sider på fortollingstidspunktet (når varen kommer inn i landet). Den kursen du oppgir stemmer ikke med Tolleteatens kurser for perioden 15/6-21/6-2009. Se: http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltarif...;epslanguage=NO

For korrekt beregning må du legge sammen USD-beløpene (vare + frakt/forsendelse) for så å regne om til NOK. Derpå kan du beregne moms (25%) og legge til fortollingsgebyr (avhengig av fortoller).

Til ditt spørsmål om Sales Tax blir trukket fra. BHPhotovideo oppgir priser ekslusive Sales Tax. Dermed ikke noe å trekke fra (og hadde det vært oppgitt inkl. hadde du heller ikke kunne trekke fra. Sales Tax er sammensatt avgift og består av flere elementer (stat/region/off.transport). Fra Wikipedia: New York has a 4% state sales tax. All counties and some cities add local taxes ranging from 3% to 4.75%. The combined sales tax in Utica, New York, for example, is 8.75%. In New York City, total sales tax is 8.375%, which includes 0.375% charged for the service of the Metropolitan Transportation Authority.

For de som planlegger å besøke BHPhotovideo for å kjøpe fotoutstyr. Ja dere må betale Sales Tax og den er ikke refunderbar. I tillegg vil den øke 1/7-09 til 8,75%.

Lenke til kommentar

Det er ikke bankkursen som benyttes men de kurser Tolletaten har på sine sider på fortollingstidspunktet (når varen kommer inn i landet). Den kursen du oppgir stemmer ikke med Tolleteatens kurser for perioden 15/6-21/6-2009. Se: http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltarif...;epslanguage=NO

For korrekt beregning må du legge sammen USD-beløpene (vare + frakt/forsendelse) for så å regne om til NOK. Derpå kan du beregne moms (25%) og legge til fortollingsgebyr (avhengig av fortoller).

Til ditt spørsmål om Sales Tax blir trukket fra. BHPhotovideo oppgir priser ekslusive Sales Tax. Dermed ikke noe å trekke fra (og hadde det vært oppgitt inkl. hadde du heller ikke kunne trekke fra. Sales Tax er sammensatt avgift og består av flere elementer (stat/region/off.transport). Fra Wikipedia: New York has a 4% state sales tax. All counties and some cities add local taxes ranging from 3% to 4.75%. The combined sales tax in Utica, New York, for example, is 8.75%. In New York City, total sales tax is 8.375%, which includes 0.375% charged for the service of the Metropolitan Transportation Authority.

For de som planlegger å besøke BHPhotovideo for å kjøpe fotoutstyr. Ja dere må betale Sales Tax og den er ikke refunderbar. I tillegg vil den øke 1/7-09 til 8,75%.

Jag har ikke tid til å regne noe ut nå da jeg er på jobb, men om jeg har forstått deg rett: Så skal jeg når jeg bestiller i august, gange beløpet i amerikanske dollar med 8.75% før jeg konverterer beløpet til norske kroner og ganger med mva 25% etc?

Endret av stonhans
Lenke til kommentar
Jag har ikke tid til å regne noe ut nå da jeg er på jobb, men om jeg har forstått deg rett: Så skal jeg når jeg bestiller i august, gange beløpet i amerikanske dollar med 8.75% før jeg konverterer beløpet til norske kroner og ganger med mva 25% etc?

Nei, da har du ikke forstått rett. Hvis du bestiller fra utenfor New York eller New Jersey, (f.eks Norge) slipper du sales tax på 8,75%

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
jeg lurer på hva jeg skal skrive i

Billing/Home Phone

Please enter country code, then city code, followed by phone number

N1771 4525****

er ikke det riktig?

Bare skriv 47 foran telefonnummeret ditt.

eks 47 99999999

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

må nok en gang skryte av BHphoto, er 3 gang jeg bestillte der i fra nå, bestillte der i fra på tirsdag kl 10 og i dag kl 14 fikk jeg pakka levert på døra..

jeg bestillte samtidig fra komplett. den pakka ligger enda på post sentralen i Oslo i følge sporingsnummret jeg fikk..

når det går så mye fortere og bestille fra fra Usa og man sparer nesten halvparten av hva det koster her i Norge og man får det på halvparten av tiden er det noe feil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...