dasshovud Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hei! Har en pc jeg sliter litt med. Det er en Dell som kanskje er 3 år gammel. Virusprogram er skakkjørt, og ny programvare vil ikke bli instalert. Dessuten når jeg prøver å surfe på nettet eller noe, får jeg bare feilmeldinger å kommer inn på merkelige nettsteder. Har prøvd å komme inn på trend micro sin housecall, men kommer ikke inn på siden, da det kommer en annen rar side opp. Har prøvd å laste ned altarnativ programvare på annen pc, for så å legge over. Men ting lar seg installere. Så har vel egentlig bestemt meg for å formatere pc-en dersom noen her kommer med bedre forslag.. Men lurer litt på det egentlig. Er det bare til å laste ned en XP cd, eller eventuelt bruke en jeg har, og bare putte den inni og starte datamaskinen? Det jeg er redd for er drivere. Vil drivere bli slettet? Må jeg eventuelt finne alle drivere og installere de på nytt. Eller er de på pc-en allerede etter jeg har formatert, da jeg skal egentlig bare formatere og har xp og skal legge inn xp.. Setter stor pris på raske og gode tilbakemeldinger.. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Det kan virke som at maskinen din er full av virus og spyware, så en reinst. er en enkel løsning. Ikke sikkert det er nødvendig, men det er enkelt. Har maskinen gått i tre år kan det uansett være lurt å reinst. XP. Sett i XP cd`en og restart maskinen. Evt gå inn i bios under oppstart for å endre oppstartsrekkefølgen slik at maskinen starter med cd-rom. Drivere er nok ikke noe stort problem da de kan lastes ned etter installasjonen av XP. Finnes på Dell sine nettsider. Lenke til kommentar
dasshovud Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Så jeg bare finner en helt vanlig xp cd, og starter opp? Og så tar jeg ting derfra? Må jeg ikke ha nettverksdriver for enten trådløst eller lokalt nettverkskort for å kunne laste ned drivere fra Dell.com? Lenke til kommentar
dasshovud Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Så jeg bare finner en helt vanlig xp cd, og starter opp? Og så tar jeg ting derfra? Må jeg ikke ha nettverksdriver for enten trådløst eller lokalt nettverkskort for å kunne laste ned drivere fra Dell.com? Hurtig informasjon hadde jeg satt utrolig stor pris på, ettersom jeg holder på at the moment... Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Formateringen: Du må sikkert inn i bios. Det kommer opp på skjermen nokon få sek. kva tast du skal trykke. Når du er der gjer du som Trainman skreiv. Du kan laste ned driver og legge dei over på ei minne brikke fra ein annen pc vist du ikkje kommer inn på nette fra den ny formaterte pcen. Endret 1. desember 2008 av BigJaffa Lenke til kommentar
dasshovud Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Formateringen: Du kan laste ned driver og legge dei over på ei minne brikke fra ein annen pc vist du ikkje kommer inn på nette fra den ny formaterte pcen. Vil driver for USB-port fungere etter jeg har formatert da? Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Kan hende, vist ikkje skriver du dei bare ut på cd/dvd eller lager ein del disketer. Lenke til kommentar
dasshovud Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Trenger jeg forresten key? Jeg vet ikke hva key som er brukt... Eller trenger jeg ikke dette når jeg formaterer? Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Det dere glemmer å nevne er at når han formaterer så mister han alle instillinger/ og filer. Du må også sørge for å ha lisensnøkkelen som fulgte med PCen din. Lenke til kommentar
dasshovud Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Er det mulig å finne ut hva key/lisensnøkkel som er brukt på pc-en? Fikk ikke med cd med os eller noe som helst.. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Ja, det går vett http://www.petri.co.il/quickly_retrieve_windows_cd_key.htm Lenke til kommentar
Bluespider Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Er det mulig å finne ut hva key/lisensnøkkel som er brukt på pc-en? Fikk ikke med cd med os eller noe som helst.. Antivirus: http://www.kaspersky.com/virusscanner prøv om du får kjørt denne. Beste virusprogram som finnes:-D Hvis ikke må du nok videre med tingene nedenfor. Key: Høyreklikk Min datamaskin | Egenskaper Mener nøkkelen står nederst der;-) Siden det er en Dell, kan det hende nøkkelen står klistret på under/baksiden av PCn USB-driver: finn en på nettet og brenn den på CD før reinstall av XP (hvis du har gammel XP-CD har den ikke USB drivere inkludert:-P ) Verdifulle filer: flytt alle filer (bilder, musikk, dokumenter osv)over på en annen Pc/brenn på CD Reinstall: sett i XP-CD og start CD/evt PCn på nytt. Da får du spørsmål om du vil reparere eller installere XP på nytt. Vil tro det holder å reparere (da mister du heller ingen drivere ol) Lykke til;-) Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 istede for reinnstall kan du gå på virus delen av forumet og får hjelp (link: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=131 ) men stopper deg ikke til reinnstalering Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Enten fikk du med recovery-cd, eller så ligger recovery-cd`en som en skjult partisjon på harddisken og aktiveres med en tastekombinasjon under oppstart. Har du lest i bruksanviningen? Evt sett på support-delen på Dell sine nettsider? Nøkkelen skal stå på et lite klistremerke på alle pc`er levert med windows OS. For tre år siden var ikke USB-drivere noe problem. Hva slags Dell maskin har du? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Dell's CD-key vil bare virke sammen med Dell-OEM utgave av operativsystemet. Du kan med andre ord ikke benytte en tilfeldig CD-plate. Så vidt jeg vet ble Dell-maskiner levert med 2 CDer, en for operativsystemet og en med drivere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå