Gå til innhold

Feilfakturering av One Call

Ram's

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Dersom du ikke har flere relevante fakta i saken, kan du la være å komentere saken noe ytterligere.

Dersom du har noen ytterligere komentarer bør du legge dem inn, så er det bare å avente brukerklagenemdas svar. Det tar nok noen måneder før de tar avgjørelse i saken.

Du kan jo prøve å google litt, for å finne ut om andre har vært i en lik situvasjon her på berget hvor det har blitt bevist at tilbyder tok feil.

Jeg veit ikke hva som er fakta i denne saken, men ønsker deg uansett lykke til :-)

Lenke til kommentar
Natt til 13/9 `08 er en fredagsnatt/lørdag morgen - ikke uvanlig å være sent oppe da...

For meg er det ganske unormalt. Er sjeldent oppe til 02:00.

Det finner jeg vanskelig å tro på. Ett par eksempler:

Lag en mappe som heter "Oppstart" i:

C:\Users\*brukernavn*\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs

Under ditt tidligere nick:

Har lyst til å flytte til USA og saksøke alle som driver med scam for "viledene reklame" eller noe sånt!

Det der er lett tjente penger det :)

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Autofil: Alvorlig talt, for et lite konstruktivt svar. Så brukeren sier at han sjeldent er oppe til 02:00, og du mener at det ikke stemmer fordi du fant to tilfeller i 2008 der han hadde skrevet på forumet etter kl 02? Hold deg borte fra tråden om du ikke har noe å bidra med.

Trådstarter: Du har glemt å fjerne etternavnet ditt i korrespondansen i forbindelse med klagen. Virker som det er viktig for deg, så et lite tips.

Hvis OC ikke har mulighet til å dokumentere ytterligere, og du ikke har ytterligere kommentarer, så må du nesten bare vente til klagenemden fatter en beslutning. Det eneste forslaget jeg har er om du på noe vis kan dokumentere at tellerene for datatrafikk ikke har vært resatt, i alle fall ikke etter det høye forbruket. Det vil styrke saken din i så fall. Kanskje du kan ringe til et Nokia-verksted og høre om mulighetene for dette? Dersom du kan framlegge slik dokumentasjon, og Telenor får i loggene sine at det er den samme telefonen som har stått for "problemforbruket", så har du en god sak slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

At telefonen din har lastet ned over 200MB, trenger ikke bety at det er du som har tatt initiativ til å gjøre det. Og at klokkeslettet er kl 04:11 trenger vel heller ikke bety at det er da det alt skjedde - det betyr vel heller at det var da oppkoblingen ble opprettet, eller muligens ble lukket.

Det finnes nok av årsaker til hvordan så store mengder data kan ha blitt lastet ned siden du har en N95 8GB. Denne telefonen har innebygget masse funksjoner som baserer seg på dataoverføringer, og har også mulighet for installasjon av 3.partsprogrammer som du har heller liten kontroll over. Årsaken kan være noe så simpelt som et program som har kjørt i bakgrunnen og lastet ned noen simple data, men så har det vært en bug som gjorde at programmet kom inn i en "infinity loop" som gjorde at de samme dataene ble lastet ned om igjen og om igjen. Nye telefoner er skumle saker, og alle operatører burde ha en makspris for å hindre at slike ting blir for kostbart. Eller enda bedre, varsling på SMS dersom du har overført mer enn x antall MB.

Det eneste som styrker din sak er derfor at dataoverføringstelleren viser helt andre tall. Men om det finnes måter å laste ned data på, som ikke blir registrert i denne telleren (ved bruk av tlf som modem til PC? Overføringer gjort av tredjepartsprogrammer?), er jo dette beviset også null verdt.

Men uansett bør OneCall klare å dokumentere at nedlastingene er gjort fra ditt abonnement. Men om de har dokumentasjon på det, har nok du dessverre en dårlig sak.

Lenke til kommentar

Er det ikke standard på den tellern at den kun husker 30 dager tilbake i tid? Slik er det på min e71 i alle fall, og den kjører vel samme operativsystem som n95. Sjekk det under "logg" - "pakkedata" - "valg" og innstillinger. Det ligger under punktet "loggvarighet"

Lenke til kommentar

Autofil: At du gidder er jo en annen sak, men for å svare deg: Ja, jeg har vært oppe til 04:00 noen ganger til 06:00, men UNORMALT skrev jeg også hvis du gidder å lese.

Peppep:

Trådstarter: Du har glemt å fjerne etternavnet ditt i korrespondansen i forbindelse med klagen. Virker som det er viktig for deg, så et lite tips.

Hvis OC ikke har mulighet til å dokumentere ytterligere, og du ikke har ytterligere kommentarer, så må du nesten bare vente til klagenemden fatter en beslutning. Det eneste forslaget jeg har er om du på noe vis kan dokumentere at tellerene for datatrafikk ikke har vært resatt, i alle fall ikke etter det høye forbruket. Det vil styrke saken din i så fall. Kanskje du kan ringe til et Nokia-verksted og høre om mulighetene for dette? Dersom du kan framlegge slik dokumentasjon, og Telenor får i loggene sine at det er den samme telefonen som har stått for "problemforbruket", så har du en god sak slik jeg ser det.

Skal ringe og spørre i morgen, om det er noen muligheter for slikt.

At telefonen din har lastet ned over 200MB, trenger ikke bety at det er du som har tatt initiativ til å gjøre det. Og at klokkeslettet er kl 04:11 trenger vel heller ikke bety at det er da det alt skjedde - det betyr vel heller at det var da oppkoblingen ble opprettet, eller muligens ble lukket.

Det finnes nok av årsaker til hvordan så store mengder data kan ha blitt lastet ned siden du har en N95 8GB. Denne telefonen har innebygget masse funksjoner som baserer seg på dataoverføringer, og har også mulighet for installasjon av 3.partsprogrammer som du har heller liten kontroll over. Årsaken kan være noe så simpelt som et program som har kjørt i bakgrunnen og lastet ned noen simple data, men så har det vært en bug som gjorde at programmet kom inn i en "infinity loop" som gjorde at de samme dataene ble lastet ned om igjen og om igjen. Nye telefoner er skumle saker, og alle operatører burde ha en makspris for å hindre at slike ting blir for kostbart. Eller enda bedre, varsling på SMS dersom du har overført mer enn x antall MB.

Det eneste som styrker din sak er derfor at dataoverføringstelleren viser helt andre tall. Men om det finnes måter å laste ned data på, som ikke blir registrert i denne telleren (ved bruk av tlf som modem til PC? Overføringer gjort av tredjepartsprogrammer?), er jo dette beviset også null verdt.

Men uansett bør OneCall klare å dokumentere at nedlastingene er gjort fra ditt abonnement. Men om de har dokumentasjon på det, har nok du dessverre en dårlig sak.

Datamengden ble registrert fra 04:11 til ca. 06:15(husker ikke eksakt) i følge de "gode dataloggene" til Telenor fikk jeg vite av One Call.

Siden du har mye erfaringer med mobiler: Kan det være tilfelle for en eller annen virus?

Er det min feil at telefonen laster ned data som jeg ikke har kontroll over?

Takker for bidrag!

Endret av Ram's
Lenke til kommentar
Kan det være tilfelle for en eller annen virus?

Er det min feil at telefonen laster ned data som jeg ikke har kontroll over?

Virus er ingen umulighet nei, men kanskje ikke så veldig sannsynlig. Jeg vil tro det er mer sannsynlig at det er et program du selv har installert, som driver å laster ned ting i bakgrunnen uten at du er klar over det.

Som nevnt, selv om det kanskje ikke er direkte din feil er det i alle fall ikke operatøren sin feil - men det har skjedd før at de har slettet hinsides regninger for uheldige kunder.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Fikk nettopp mail fra Brukerklagenemda:

Hei!

OneCall har kommet med en tilleggsopplysning i saken:

”Vi har en tilleggsopplysning til denne saken. Yildiz sin telefon er en Nokia N95. På disse telefonen viser datatelleren max 30 dagers datatafikk. Dersom Brukerklagenemda har en slik telefon tilgjengelig kan de gå på menyvalg "Logg", velge "Pakkedata", trykke på "Valg", velge "Innstillinger" og kontrollere hvilke alternativer man får opp under "Loggvarighet". Her er valgene "Ingen logg", "1 dag", "10 dager" eller "30 dager". Dette er infomesjon som også vil kunne bekreftes av Nokia support (tlf: 22971717)

Ovennevnte betyr at hva Yildiz sin telefonen opplyser at er totalt databruk, ikke er relevant for saken. Yildiz har hentet ut dette tallet i desember 2008 og omtvistet forbruk gjelder september 2008. Vi ber om at denne informasjonen legges til i saken og vi ber om en bekreftelse på at Brukerklagenemda hensyntar denne informasjonen i sin vurdering.”

Dersom du har kommentarer til dette eller ytterligere informasjon/ anførsler i saken, ber vi om at du sender oss dette snarest mulig og senest INNEN TO UKER.

Med vennlig hilsen

Brukerklagenemnda

Dette stemmer jo ikke.

Det er samtaleloggen som har max 30 dager, ikke datatelleren..

Hva bør jeg svare?

Lenke til kommentar

Da svarer du jo nettopp det. Jeg kan for øvrig bekrefte det - jeg har en N82 som kjører samme operativsystem som N95, og den har ligget ubrukt og uten SIM-kort i 2-3 måneder. Likevel viser datatelleren ca 30 MB bruk, så det er utvilsomt at den loggen må resettes automatisk.

Lenke til kommentar

Vil bare legge til mitt synspunkt her, selv om du antakelig ikke bør veie det for tungt.

Jeg går ut ifra at du snakker sant, og det innebærer at du ikke intensjonelt har lastet ned disse dataene. Men jeg tror fortsatt at loggene stemmer. Dermed regner jeg med at som det har blitt nevnt tidligere at du har fått et virus/eller lignende.

Ut ifra dette syns jeg du stiller med en svak sak. Greit datatelleren er der, men kan du bevise at du ikke resatte den/oppgraderte programvaren i oktober?Og det finnes helt sikkert muligheter for å omgå denne datatelleren (les igjen virus).

Smarttelefoner er vel å regne som "datamaskiner" og du står derfor ansvarlig for hva som skjer på den. mtp datatrafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...