Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 306 1998 diesel vrien å starte ved minus grader

Fishboone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjekk sikringene til varmetrådene.

Kan også hende at du har sommerdiesel på tanken.

Sistnevnte der, bør du sjekke. For er forskjell på vinter og sommer diesel.

Selvom glødepluggene er byttet, ville jeg målt om de får nok strøm. Mener å huske at hver plugg skulle ha 20A i glødeøyeblikket. De er koblet i serie. Og strømmen før alle glødepluggene skal da være 80A, så om du får målt dette med en Amperetang har du skuffet unna mye.

Lenke til kommentar
Sjekk sikringene til varmetrådene.

Kan også hende at du har sommerdiesel på tanken.

Sistnevnte der, bør du sjekke. For er forskjell på vinter og sommer diesel.

Selvom glødepluggene er byttet, ville jeg målt om de får nok strøm. Mener å huske at hver plugg skulle ha 20A i glødeøyeblikket. De er koblet i serie. Og strømmen før alle glødepluggene skal da være 80A, så om du får målt dette med en Amperetang har du skuffet unna mye.

Om de er koblet i serie ville det gått 20A i hver glødeplugg, og det hadde gått 20A i tilførselen (strømmen "før" pluggene som du kaller den). Du mener nok at de er koblet i parallell, altså da går det 20A i en og 80A i alle.

Men resten er riktig, du kan måle strømmen som går til pluggen ved å hooke tangampermeteret rundt det. Det skal da gå strøm frem til alle glødepluggene om de fungerer. Hvis noen ikke fungerer, så bytter du alle sammen.

Lenke til kommentar

Det ryker veldig når jeg har fått start på den, men det går fort vekk når jeg har kjørt litt.

Kjøpte bilen i våres så har ikke hatt den på vinteren før. Når bilen er god og varm er det null problem å få start. Den starter gjerne etter 4 forsøket.

Den låter ikke som det er noe galt når jeg prøver å starte. Bare den normale "file" lyden

Bilen hadde full service i våres. Men kan jo skifte dieselfilter hvis det kan hjelpe.

Endret av Biomec
Lenke til kommentar

mye røyk tyder på glødeplugger. Sjekk sikring og pluggene. Biltema plugger varte var i 6 mnd på

min bil. Dersom det kommer mye røyk, så får motoren diesel. Og når den først starter, så kommer all den uforbrente dieselen ut som røyk.

Jeg er 95 % sikker på at glødepluggene ikke er i aktivitet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hmmm Nå får jeg ikke start uten motorvarmer selv ved varmegrader ute. Kommer røyk ut av eksosen når jeg prøver å starte. Verksted neste :cry:

Takke seg til eldre biler som man kunne skru på uten å demontere hele motoren for å komme til de nødvendige delene :wallbash:

Endret av Biomec
Lenke til kommentar

Hei! Har hatt samme symptomer på min Audi A6 2,5 TDI 1995 mod 170' km.

Mye røyk når den først starter, hvis den i det hele tatt gjør det.

Fikk sjekket glødepluggene på verksted, de fant intet feil. Vet ikke hvordan de sjekket dem ettersom jeg ikke har særlig peiling på slikt.

Ved hjelpestart starter den greit.

Noen teorier?

Lenke til kommentar

Hvis denne Audien er OK på gløding kan du ha for lav kompresjon eller starteren drar den for sakte rundt. Regner med det er en forkammermotor eller er det en direkteinnsprøytet diesel?

Sistnevnte skal kunne starte uten gløding hvis det ikke er kaldt ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...