Kubin Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Er det riktig vei å gå? Eller helt feil? "The American military is planning to build robot soldiers that will not be able to commit war crimes like their human comrades in arms." "The US Army and Navy have both hired experts in the ethics of building machines to prevent the creation of an amoral Terminator-style killing machine that murders indiscriminately. By 2010 the US will have invested $4 billion in a research programme into "autonomous systems", the military jargon for robots, on the basis that they would not succumb to fear or the desire for vengeance that afflicts frontline soldiers. A British robotics expert has been recruited by the US Navy to advise them on building robots that do not violate the Geneva Conventions." http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/...war-crimes.html Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hvis begge sider kunne fått seg krigerroboter og satt dem på hverandre med null sivile skader ville det vært fine greier. Jeg har lenge drømt om en krig med null sivile dødsfall eller skader. Jeg er derimot redd for at uansett hvor mye penger og skinnhellighet de setter inn på "den etiske siden" av alt det så ender disse krigermaskinene opp med å gjøre store sivile skader. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Hvis begge sider kunne fått seg krigerroboter og satt dem på hverandre med null sivile skader Kanskje man en gang i fremtiden kan bli enig om å flytte krigingen til månen. Når to land blir usams, så går de til krig med hverandre, men krigen blir utkjempet på månen, av de to lands roboter. Ville ikke det vært en praktisk ordning? Endret 1. desember 2008 av Kubin Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg er spent på hvordan de velger å se på eventuelle problemstillinger som f.eks. forholdet mellom mann/maskin, kunstlig intelligens og selvbevissthet, etiske spm osv. Jeg har angst for fremtiden Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Håper de kan erstatte politifolk også. Så slipper vi at de begynner å streike for å få mer lønn for en jobb de aldri har klart å utføre skikkelig. Endret 1. desember 2008 av LordArgh Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Robocop anyone? Selv tror og håper jeg at slike systemer aldri blir en realitet. med en gang en side kan gå til krig uten noen kostnader utenom materielle, så senkes også terskelen for å gjøre det. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Dette med etikken var ein ny tanke, men forsøk på sjølvdrevne kampdroner har vore i full gang ei stund. Sør-Korea skal ha utvikla og satt opp fleire fastmonterte vakrobotar langs den demilitarilesrte sonen imot Nord-Korea, som eit statisk forsvar dei kan ofre. Eg kan tenkje meg at dette tysk-koreanske systemet oppfyller eit liknande bruksområde som claymores; statisk bruk og kast imot ei tenkt bølge av menneskje. Men i ein del videoar ser det ut som om systemet skal kunne ta folk til fange. Endret 1. desember 2008 av blackcurrant Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Er det riktig vei å gå? Eller helt feil? Si det, den som vet... personlig mener jeg at automatisering av krigføring er uungåelig. Særlig for rike land. Jeg synes det er flott at de har hyret inn filosofer og slikt for å se på etikken. Jeg tror også det ville være psykisk nedbrytende og frustrerende og skremmende for mennesker å måtte sloss mot roboter. Det er en viss fare for at vestlige land kunne komme i en posisjon der ingen TØR å motsi dem. Det blir litt sånn benevolent dictator diskusjon... Jeg er dog IKKE redd for at disse maskinene skal tenke for mye for seg selv og bestemme seg for å "Destroy All Humans", som spillet heter... ikke på lang tid, hvertfall. Jeg tror ikke en maskin noensinne vil kunne inneha motivasjon eller ekte retorikk. Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg tror også det ville være psykisk nedbrytende og frustrerende og skremmende for mennesker å måtte sloss mot roboter. Det er en viss fare for at vestlige land kunne komme i en posisjon der ingen TØR å motsi dem. Det blir litt sånn benevolent dictator diskusjon... Dette er da bare positivt. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Dette kommer nok, gitt at samfunnet ike bryter helt sammen før vi få utviklet teknologien. Men jeg vet ikke om det blir så mye bedre for sivilie. Plyndring og voldtekt blir det jo slutt på, men hvor nøyaktige er disse robotene? Kan de se forskjell på en sivil og en soldat? Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Dette kommer nok, gitt at samfunnet ike bryter helt sammen før vi få utviklet teknologien. Men jeg vet ikke om det blir så mye bedre for sivilie. Plyndring og voldtekt blir det jo slutt på, men hvor nøyaktige er disse robotene? Kan de se forskjell på en sivil og en soldat? De sier jo at robotene ikke skal kunne begå krigsforbrytelser, så da må de kunne se forskjell på sivile og soldater. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Dette kommer nok, gitt at samfunnet ike bryter helt sammen før vi få utviklet teknologien. Men jeg vet ikke om det blir så mye bedre for sivilie. Plyndring og voldtekt blir det jo slutt på, men hvor nøyaktige er disse robotene? Kan de se forskjell på en sivil og en soldat? De sier jo at robotene ikke skal kunne begå krigsforbrytelser, så da må de kunne se forskjell på sivile og soldater. Det står at de jobber med saken, det betyr ikke det samme som suksess. Men for all del; skulle de lykkes er jo det bare fint. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Hvor mange her tror det blir umulig å overstyre moralfunksjonen? Lenke til kommentar
Wartom Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg tror heller man skal satse på å finne opp våpen som bare uskadeligjør eller slår fienden i svime. Granater som gir et øyeblikkelig sjokk slik at de blir slått ut en time f.eks. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Det har nå lenge vært sagt at mennesket vil ta kål på seg selv så man får nå se hva som tar knekken på oss, om det er bomber eller roboter, kan vel være akkurat det samme. Den dagen vi finner opp AI og robotene tenker selv, hva skjer da? Vil de være interesert i å være underlegen oss eller vil de søke til basis overlevelse og utrydde de som truer deres territorie? Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Burde vel også legge til at det er hinsides enhver fornuft å tro at man kan programmere inn etikk og moral i en robot. Dette er bare unnskyldningen som skal gjøre offentligheten kjent med autonome drapsmaskiner på en myk måte. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Hvor mange her tror det blir umulig å overstyre moralfunksjonen? Et annet veldig godt poeng. Ja, jeg tror dette vil bli mulig. Jeg tror feks ikke at USA vill begå etnisk rensning, men hva hvis et diktatur fikk tak i denne teknologien? Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Hvis begge sider kunne fått seg krigerroboter og satt dem på hverandre med null sivile skader Kanskje man en gang i fremtiden kan bli enig om å flytte krigingen til månen. Når to land blir usams, så går de til krig med hverandre, men krigen blir utkjempet på månen, av de to lands roboter. Ville ikke det vært en praktisk ordning? Jo, faktisk. Det ville dog vært enda mer praktisk hvis de eventuelle sidene kunne avgjort striden sin med en runde stein-saks-papir. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Er det riktig vei å gå? Eller helt feil? Det er helt feil. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Ja, vi bare lager regler for krig som alle lissom må følge, f.eks. at det ikke er lov til å sette fiendens sivile infrastruktur som mål, jaaaaaaddaaaaa... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå