heisann999 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Mulig dette er tatt opp før, men jeg kunne ikke finne det... Navigasjonslisens - er dette noe nytt? Kan ikke huske at det fantes noe som het navigasjonslisens for et år eller to tilbake. I alle fall ikke på rene GPS'er. Finnes dette bare i mobiltelefoner med GPS? Hva skal det være godt for? Beklager, men jeg har ikke fulgt med så mye på dette området de siste årene! Håper noen kan gi meg litt input på dette! Lenke til kommentar
Smurfulf Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 I noen mobiltelefoner må du laste ned kart etterhvert som du bruker dem, dette kan i noentilfeller være en tjeneste du må betale ekstra for. Telefonen skal likevell kunne si deg hvilken lengde/breddegrad du befinner deg på, men du trenger kartet for å se hvor du er Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 I noen mobiltelefoner må du laste ned kart etterhvert som du bruker dem, dette kan i noentilfeller være en tjeneste du må betale ekstra for. Telefonen skal likevell kunne si deg hvilken lengde/breddegrad du befinner deg på, men du trenger kartet for å se hvor du er Jeg driver å ser etter mobiler med GPS. Har heg forstått riktig med dette: 1.) Med Nokia kan man velge om man vil ha kart på minnebrikken eller om man må laste dem ned over nettet (=økt datatrafikk= koster mere) 2.) Med Sony Ericsson MÅ man laste ned over nettet. Derfor koster det mere å drifte en Sony Ericsson! Eller er dette helt feil? Lenke til kommentar
Smurfulf Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hvis GPS er det viktigste med mobilen så stemmer nok det, hvertfall hvis du skal bruke den over et større område. Kartene blir liggende på mobilen til du er utenfor gjeldende kart, da blir ett nytt lastet ned... Med foreksempel Nokia Navigator så ligger kartene allerede på minnebrikken, denne trenger derfor ikke kontakt med nettverket for å fungere bra Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hvis GPS er det viktigste med mobilen så stemmer nok det, hvertfall hvis du skal bruke den over et større område. Kartene blir liggende på mobilen til du er utenfor gjeldende kart, da blir ett nytt lastet ned...Med foreksempel Nokia Navigator så ligger kartene allerede på minnebrikken, denne trenger derfor ikke kontakt med nettverket for å fungere bra OK, takk skal du ha. :-) Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Du mener kanskje selve navigasjonen? Altså, GPS-signalene i seg selv er åpen for alle, du skal ikke trenge å betale for dem. Men på feks Nokia N82, som jeg har, må jeg betale for å bruke navigasjonstjenestene. Dvs jeg kan bruke kartene (har lastet dem ned til minnebrikkene) og GPS, men må betale ekstra for navigasjonstjenestene som feks ruteforslag og stemmestyrt navigasjon ("om 200 meter, ta til venstre og sånt). See? Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Lisensen er som regel for bruk av nagigasjonen ja, ikke for å bruke GPS-en. Altså, den pila, og stemmen, som setter opp kjøreruta, og navigerer deg dit du skal trenger man lisens til. Bare for å gå rundt og bruke GPS-en for å se hvor man er, koster ingenting. Fleste GPS telefoner kommer med en viss gratistid på bruk navigasjonen. Noen telefoner kan man laste ned kart gratis til, andre må man kjøpe til, og noen laster kart hele tiden fra nett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå