Gå til innhold

Ett brev til forbrukerombudet.

Anbefalte innlegg

Til: Postmottak

Emne: Canal digital og deres dekodere,.

Hei, etter det jeg har sett så er det meget vanskelig å få Kanal Digital til å gi fra seg kort uten å kjøpe en pakkeløsning i fra de.

Det betyr, at vis en da foreksempel har kjøpt en dekoder selv, si foreksempel en Dreambox DM800 HD PVR-C så må en alikevel kjøpe en dekoder i fra kanal digital for å få tak i ett kort. Da blir man sittende der med to dekodere, og det er jo litt dumt.

En annen ting, er at vis en nevner at en bruker nevnte dekoder så kan en risikere at abonnementet blir stengt selv om en ikke har gjort noe ulovlig.

Dette er fordi at canal digital ser på nevnte dekoder som en "piratdekoder", som KAN brukes til å hacke kabeltv/satelitt-tv.

I henhold til rettningslinjene til Canal Digital er det nok ikke lovlig å bruke omtalte dekoder, men det er langt fra ulovlig å bruke et gyldig abbonnement i en Dreambox etter det jeg kan skjønne. Jeg vet at dere har har hatt en runde med Apple og iTunes, kanskje dere skulle se på Canal Digital og deres tunere?

Jeg fikk følgende svar:

Hei,

Viser til din henvendelse om Canal Digital og muligheten til å kun kjøpe kort.

En lignende problemstilling har som du peker på vært tema i itunes-saken. Så vidt jeg vet brukes det mange forskjellige standarder for kryptering og komprimering i tv-bransjen, men mitt inntrykk er også at de som produserer bokser og tver ønsker å tilpasse sine produkter til de standardene som brukes. Vi er derfor positive til ideen om at forbrukerne burde kunne kjøpe kort fra tv-distributørene og velge hvilken boks de vil. Vi er midt i virksomhetsplanleggingen for 2009 og vil ta med denne problemstillingen i dette arbeidet.

Med vennlig hilsen

Juridisk seniorrådgiver - Forbrukerombudet

------

Så jo flere som skriver inn, jo bedre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...