Gå til innhold

Statlig utdeling av heroin?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
dette er helt bak mål, i mine øyne er narkotika ulovlig, skal ikke kjøpes og helst ikke brukes.

 

av hva jeg husker så skal dette i følge enkelte redusere(?) misbruket?

Har du lest _noen_ av innleggene i tråden..?

 

Dette handler overhodet ikke om å redusere misbruket, men om å fjerne den enorme belastningen som rusmiljøenes volds- og vinningskriminalitet har på samfunn og rettsvesen.

 

Det vil selvsagt ha en effekt på rekruttering også, ettersom den sinssvake fortjenesten på narkohandel blir borte, men behandling av rusproblemer er uansett en jobb for helsevesenet, ikke politiet.

 

Jeg tror riktignok ikke at heroin på resept er beste, eller billigste, måte å løse narko-problematikken på. Uten full legalisering av alle rusmidler kommer vi neppe i mål..

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
jeg har ikke tro på at kriminaliteten vil minke, og ja jeg har lest tråden.

 

dere for tro på det dere vil, men jeg holder meg skeptisk til hele dette

 

Ikke litt? Ikke en promile en gang?

 

Jeg tror i hvert fall det. Respekterer selvsagt andre sine meninger, men om man ser på det slik: Ola Nordmann får et skudd eller to for dagen gratis av staten. Det betyr at han slipper å rane butikker, slå ned gamle damer og selge seg på gaten. I tilegg vil langerene tape penger, noe som betyr at de vil minke i antall. Ingen vil stå på hjørnet og selge dop, om alle kundene er vekke.

 

Om ikke dette er kriminalitet forminsket, så vet ikke jeg. Sikkert noe jeg har oversett, og det kan godt hende at mitt syn er litt nyansert, but still.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvordan dette vil hjelpe. For å si på denne måten, du får aldri nok heroin før du dør av den. Hvor mye heroin skal bli gitt ut på de dopingstedene. Sannsynligvis vil mengden man får der, komme i tilegg til alt det andre de bruker. Altså, det vil føre til flere overdoser.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvordan dette vil hjelpe. For å si på denne måten, du får aldri nok heroin før du dør av den. Hvor mye heroin skal bli gitt ut på de dopingstedene. Sannsynligvis vil mengden man får der, komme i tilegg til alt det andre de bruker. Altså, det vil føre til flere overdoser.

 

Det er bare tull, folk som er avhengig av et rusmiddel må ikke benytte rusmiddelet kontinuerlig, selv om de har god tilgang på det. Overdoser er ofte pga bedriten gatevare som er blandet ut, så det er vanskelig å dosere skikkelig.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Ikke litt? Ikke en promile en gang?

 

nei, jeg tror ikke man vil få en merkbar forskjell.

 

i mine øyne er som tidligere nevnt all bruk av narkotika en uting uansett om det er en missbruker eller staten som kjøper inn narkotika.

 

fordi... narkotika ødelegger liv, en nasjon skal ikke kjøpe inn ulovlige narkotiske midler og for det tredje så er det urettferdig at våre skatepenger skal bli brukt til å kjøpe narkotika!

 

og om dette blir en realitet, hvem skal vi kjøpe dette av? en morderisk narkobaron?

 

nei til all kontakt med narkotika!

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Ikke litt? Ikke en promile en gang?

 

nei, jeg tror ikke man vil få en merkbar forskjell.

 

i mine øyne er som tidligere nevnt all bruk av narkotika en uting uansett om det er en missbruker eller staten som kjøper inn narkotika.

 

fordi... narkotika ødelegger liv, en nasjon skal ikke kjøpe inn ulovlige narkotiske midler og for det tredje så er det urettferdig at våre skatepenger skal bli brukt til å kjøpe narkotika!

 

og om dette blir en realitet, hvem skal vi kjøpe dette av? en morderisk narkobaron?

 

nei til all kontakt med narkotika!

 

Heroin er jo det samme som morfin i praksis, og om man absolutt vil bruke heroin, så er jo det også uporblematisk å framstille for legemiddelindustrien. Hvorfor i alle dager skulle man kjøpe det av en narkobaron? Og jeg vil heller bruke være skattekroner på å gi narkomane et noe mer verdig liv enn å bruke mye mer på å betale virkningen av at en narkis ødelegger for 10 000 for å stjele for 1000 for å kjøpre heroin som koster 10 kr å produsere for en ordentlig produsent.

 

AtW

Lenke til kommentar

1: Drikker du alkohol?

2: Poenget er da at det etter stor sannsynelighet kommer til å bruke mindre på å gi ut heroin på resept enn dersom vi skal bruke ressurser på de kriminelle

3: Det er ikke vanskelig for statsautoriserte lab-ansatte å fremstillle heroin

 

edit: og det atw skrev.

Endret av xBoffen
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvordan dette vil hjelpe. For å si på denne måten, du får aldri nok heroin før du dør av den. Hvor mye heroin skal bli gitt ut på de dopingstedene. Sannsynligvis vil mengden man får der, komme i tilegg til alt det andre de bruker. Altså, det vil føre til flere overdoser.

 

Det er bare tull, folk som er avhengig av et rusmiddel må ikke benytte rusmiddelet kontinuerlig, selv om de har god tilgang på det. Overdoser er ofte pga bedriten gatevare som er blandet ut, så det er vanskelig å dosere skikkelig.

 

AtW

Jeg har ikke fått inntrykk av at hvis man kan velge doseringene selv vil alt gå bra. Som oftest hvis de kan velge doseringene selv ender de som oftest med å drepe seg selv. Det er fordi du har alltid lyst på mer.

Lenke til kommentar
nei, jeg tror ikke man vil få en merkbar forskjell.

 

Jeg tro.

 

i mine øyne er som tidligere nevnt all bruk av narkotika en uting uansett om det er en missbruker eller staten som kjøper inn narkotika.

 

Dette blir for lite nyansert. Selvsagt er det dumt at folk havner på kjøret, men vi bør gjøre det vi kan for å komme de opp igjen fra det.

 

fordi... narkotika ødelegger liv, en nasjon skal ikke kjøpe inn ulovlige narkotiske midler og for det tredje så er det urettferdig at våre skatepenger skal bli brukt til å kjøpe narkotika!

 

1) Vi vil ikke kjøpe det inn. Vi vil produsere det.

2) Uretferdig? Er det ikke vår plikt å hjelpe andre medborgere som virkelig ligger så langt nede som man omtrent kan komme?

 

og om dette blir en realitet, hvem skal vi kjøpe dette av? en morderisk narkobaron?

 

Å trekke inn narkobaroner blir litt vel surrealistisk. Staten kan produsere dette selv, til en brøkdel av prisen for ett skudd. Vi vil strengt tatt gå i pluss om vi skal inkludere alt det rusmissbrukere koster oss via ran, hærverk, ødelegging etc.

 

nei til all kontakt med narkotika!

 

Nei til all narkotika er et utopi. Narkotika er kommet for å bli! Kansje vi skal trekke inn "Brave New World", og finne om noe alà "Soma"? Statlig utdelt rusmiddel som gir ingen hangovers, fysisk skadelige ettervirkninger og er mye bedre enn det man alt har :p

 

I tilegg kan man løse problemet ved alt blir delt rundt, ved at en sykepleier eller lignende setter sprøyten for "pasienten".

 

dette er helt bak mål, i mine øyne er narkotika ulovlig, skal ikke kjøpes og helst ikke brukes.

 

av hva jeg husker så skal dette i følge enkelte redusere(?) misbruket?

men jeg mener det motsatte, om folk vet at de for gratis heroin vil det helt sikkert bli flere og flere som utnytter dette tilbudet :roll:

 

Gratis heroin vil selvsagt ikke bli tilbudt alle og enhver, men de som allerede er på kjøret. Jeg tviler på at det blir mer attraktivt for noen å havne seg der, fordi de bare kan lene seg tilbake og få noen statlig finansierte skudd.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
dette er helt bak mål, i mine øyne er narkotika ulovlig, skal ikke kjøpes og helst ikke brukes.

 

av hva jeg husker så skal dette i følge enkelte redusere(?) misbruket?

men jeg mener det motsatte, om folk vet at de for gratis heroin vil det helt sikkert bli flere og flere som utnytter dette tilbudet :roll:

Tro hva du vil, fakta sier noe annet. Slutt å vær hjernevasket av staten og hør på alternative løsninger.

Lenke til kommentar

HAHA! hjernevasket av staten, den må jeg skrive ned...

 

dette er hva mitt kloke hode sier til meg, ikke staten. :roll:

 

jeg slev er skeptisk til at staten skal bli en dop langer, all sammenheng med narkotika er negativt, det finnes bedre alternativer enn å fø misbrukere med mer narkotika.

 

om dette fungerer skal jeg hoppe ned i Saltstraumen her i Bodø og drukne av verdens sterkeste malstrøm.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvordan dette vil hjelpe. For å si på denne måten, du får aldri nok heroin før du dør av den. Hvor mye heroin skal bli gitt ut på de dopingstedene. Sannsynligvis vil mengden man får der, komme i tilegg til alt det andre de bruker. Altså, det vil føre til flere overdoser.

 

Det er bare tull, folk som er avhengig av et rusmiddel må ikke benytte rusmiddelet kontinuerlig, selv om de har god tilgang på det. Overdoser er ofte pga bedriten gatevare som er blandet ut, så det er vanskelig å dosere skikkelig.

 

AtW

Jeg har ikke fått inntrykk av at hvis man kan velge doseringene selv vil alt gå bra. Som oftest hvis de kan velge doseringene selv ender de som oftest med å drepe seg selv. Det er fordi du har alltid lyst på mer.

 

Det kan sikkert bli overdoser da også, men det er ikke akkurat som folk bare umiddelbart tar overdoser om de har god tilgang til dop, det har jo vært mange som har hatt kontakter/penger nok til å få tak i i praksis evige mengder dop. Jeg tror det vil høre til sjeldenhetene at folk velger å drepe seg selv, men det vil vel sikkert skje.

 

AtW

Lenke til kommentar
i mine øyne er som tidligere nevnt all bruk av narkotika en uting uansett om det er en missbruker eller staten som kjøper inn narkotika.

 

fordi... narkotika ødelegger liv, en nasjon skal ikke kjøpe inn ulovlige narkotiske midler og for det tredje så er det urettferdig at våre skatepenger skal bli brukt til å kjøpe narkotika!

 

og om dette blir en realitet, hvem skal vi kjøpe dette av? en morderisk narkobaron?

 

nei til all kontakt med narkotika!

 

Mitt inntrykk er at de aller fleste reagerer negativt på forslaget om å innføre statlig distribuering av narkotika. Men mitt inntrykk er samtidig at man endrer mening når man tenker gjennom fordelene og ulempene. At folk intuitivt reagerer negativt, har antagelig mer med moralsk magefølelse enn rasjonalitet å gjøre.

 

Man kan godt si "nei til all kontakt med narkotika," men dette er ikke annet enn en livsfjern parole. Faktum er at narkotikamisbruk er et problem som vi ikke kan "forby bort." Strafferammene har økt og økt siden 60-tallet, men problemet har vokst og vokst.

 

"Narkotika ødelegger liv," skriver du. Det er dessverre alt for sant. Men dersom narkotikaomsetningen går over på det offentlige, vil jo færre liv ødelegges. Først og fremst slipper man en vesentlig del av overdosedødsfallene, siden distribusjonen vil skje under kontrollerte former.

 

Dernest vil man gjøre alskens narkolangere arbeidsløse. Det illegale markedet vil tørke inn. Konsekvensen av dette er at de unge og villfarne menneskene som oppsøker plata, parker eller andre "samlingssteder" for å kjøpe seg sitt første skudd, ikke lenger finner noen å kjøpe fra. Rekrutteringen vil altså bli mindre.

 

Dessuten er det jo en kjensgjerning at mange av de narkomane (om ikke alle) finansierer sitt forbruk ved innbruddstyverier, ran o.l., og at de har lange opphold innenfor murene. Får de stoffet gratis av en lege i stedet, kan vi antagelig legge ned et par fengsler - vi trenger dem ikke lenger.

 

Videre er det ikke slik at staten må kjøpe narkotika av skumle utlendinger, slik at skattekronene havner i lommene til mafia og narkofyrster i Afghanistan. Vi kan kjøpe beslaglagt stoff. Det er dessuten ingenting i veien for å dyrke opiumsvalmuer legalt i et eller annet sørlig land.

 

Uansett er det jo nettopp vi lovlydige borgere som også i dag finansierer narkotikamisbruket. Stoffet betales dels med trygd og sosialstønad, som altså er skattekroner, dels med tjuvgods, ranspenger o.l.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke fått inntrykk av at hvis man kan velge doseringene selv vil alt gå bra. Som oftest hvis de kan velge doseringene selv ender de som oftest med å drepe seg selv. Det er fordi du har alltid lyst på mer.

 

Det kan sikkert bli overdoser da også, men det er ikke akkurat som folk bare umiddelbart tar overdoser om de har god tilgang til dop, det har jo vært mange som har hatt kontakter/penger nok til å få tak i i praksis evige mengder dop. Jeg tror det vil høre til sjeldenhetene at folk velger å drepe seg selv, men det vil vel sikkert skje.

 

AtW

 

Mye av grunnen til overdosedødsfallene er antagelig at heroin har varierende styrke. Det er derfor vanskelig å beregne riktig dose. Dessuten svekkes visst toleransen etter at man har vært nykter en stund. Ved tilbakefall er det derfor lett å ta mer enn man tåler.

Lenke til kommentar

Frevild: Jeg tror det er et dårlig forslag, fordi jeg tror at det de får vil komme i tilegg til hva de allerede bruker. Det eenste argumentet jeg har hørt mot dette er fra ATWinsor som sier at man blir "mett" og vil dermed ikke ta overdoser og dermed vil holde seg til det man får utdelt. Jeg er langt ifra overbevist at det er sant.

 

Derfor, støtter jeg å gå hardere mot dop. Altså, ha flere politi i gatene som skal slå ned på narkotikapusherene og få dem bort fra vanlige steder. Dereter vil jeg rehabilitere de som allerede er avhengig av narkotika.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...