Gå til innhold

Statlig utdeling av heroin?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Nå er jo gjerne ikke å få de rusfrie altnerativet, det har jo visst seg at man ofte ikke klarer det. Om de får heroin så kan de ihvertfall fungerer noenlunde normalt i samfunnet, og vi slipper masse vinningskriminalitet. Ellers mener jeg det ikek er en god ide å dele ut sprøyter, helst bør det settes av helsepersonell, tryggere, og man slipper videresalg.

 

AtW

 

Men er det ikke nettopp stoffet som gjør at de ikke fungerer da ?

 

Spørs hva du legger i fungerer, folk med sikker og billig tilgang på liknende stoffer (leger og morfin feks), viser seg ofte å kunne klare seg ganske bra, og omverdenen merker ofte ikke misbruket. Det er selvsagt en ulempe å være avhengig, men det er ikke så enormt store ulemper med det, og man kan fungere ganske greit. Konsekvensene av alkoholisme er feks vesentlig større. Hovedproblemet til misbrukere er at de er småkriminelle, lever på gata, og får drittstoff fra urene sprøyter.

 

AtW

 

Og da skal vi støtte deres kriminalitet? Skal forresten garrantere deg at hadde legen din tatt på morfin hadde du merket det. Dette blir bare dumt. En ting er å hjelpe dem BORT ifra rusproblemet, en annen ting er å støtte dem.

 

 

Edit: leif.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at å gi dem gratis, rein heroin er å støtte dem istedenfor å hjelpe dem. Er det å hjelpe dem slik vi har det nå, at de lever i en stadig jakt etter penger og nytt stoff, der stoffet ofte er urent? Det er det som skaper størst problemer, å leve slik. Det er hardt. Leste i megafon om en kvinne i sosialdepartementet som var heroinist. Hun kom hver dag klokken 2 for å få heroinen sin. Det er vel et godt eksempel på at folk kan fungere selv om de bruker heroin. Skal se om jeg finner det på nettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Mener du at å gi dem gratis, rein heroin er å støtte dem istedenfor å hjelpe dem. Er det å hjelpe dem slik vi har det nå, at de lever i en stadig jakt etter penger og nytt stoff, der stoffet ofte er urent? Det er det som skaper størst problemer, å leve slik. Det er hardt. Leste i megafon om en kvinne i sosialdepartementet som var heroinist. Hun kom hver dag klokken 2 for å få heroinen sin. Det er vel et godt eksempel på at folk kan fungere selv om de bruker heroin. Skal se om jeg finner det på nettet.

Uhm, kanskje de kan la være og begå kriminaliteten og skaffe seg heroinet da? Så slipper de at det ikke er rent. Er vel ikke verre for noen og følge spillereglene enn andre??

Lenke til kommentar
Mener du at å gi dem gratis, rein heroin er å støtte dem istedenfor å hjelpe dem. Er det å hjelpe dem slik vi har det nå, at de lever i en stadig jakt etter penger og nytt stoff, der stoffet ofte er urent? Det er det som skaper størst problemer, å leve slik. Det er hardt. Leste i megafon om en kvinne i sosialdepartementet som var heroinist. Hun kom hver dag klokken 2 for å få heroinen sin. Det er vel et godt eksempel på at folk kan fungere selv om de bruker heroin. Skal se om jeg finner det på nettet.

Uhm, kanskje de kan la være og begå kriminaliteten og skaffe seg heroinet da? Så slipper de at det ikke er rent. Er vel ikke verre for noen og følge spillereglene enn andre??

 

Hva mener du? Grunnen til at de begår kriminalitet er jo at de skal få tak i heroinet, og hvordan slipper de at det ikke er rent hvis de unngår å begå kriminalitet? Skjønte egentlig ikke helt hva du prøvde å få frem her

Lenke til kommentar
Og da skal vi støtte deres kriminalitet? Skal forresten garrantere deg at hadde legen din tatt på morfin hadde du merket det. Dette blir bare dumt. En ting er å hjelpe dem BORT ifra rusproblemet, en annen ting er å støtte dem.

 

 

Edit: leif.

 

Vi fjerner deres kriminalitet, ved å dele ut heroinen slipper man at de gjør noe kriminelt for å få dopet, dette er syke mennesker som trenger hjelp, som i kraft av dette gjør kriminelle handlinger. Gir man det ut gratis trenger de hverken å stjele, smugle eller deale. Og du garantere så mye du vil, det er mange tilfeller av legger som har gått i årevis og vært avhengig uten at det har blitt oppdaget av kolleger o.l.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mener du at å gi dem gratis, rein heroin er å støtte dem istedenfor å hjelpe dem. Er det å hjelpe dem slik vi har det nå, at de lever i en stadig jakt etter penger og nytt stoff, der stoffet ofte er urent? Det er det som skaper størst problemer, å leve slik. Det er hardt. Leste i megafon om en kvinne i sosialdepartementet som var heroinist. Hun kom hver dag klokken 2 for å få heroinen sin. Det er vel et godt eksempel på at folk kan fungere selv om de bruker heroin. Skal se om jeg finner det på nettet.

Uhm, kanskje de kan la være og begå kriminaliteten og skaffe seg heroinet da? Så slipper de at det ikke er rent. Er vel ikke verre for noen og følge spillereglene enn andre??

 

Har det slått deg at det kanskje ikke er så trivielt som du framstiller det å bli kvitt en slik avhengighet? At det kanskje er en grunn til at vi sliter med å få bukt med problemet?

 

AtW

Lenke til kommentar
ja! la skattebetalerne betale for at folk skal få sin quick fix... HELL NO! 95% av de som driver med dop valgte frivillig å prøve det så jeg mener det er deres egen skyld

 

Er nå skattebetalerne som bidrar til dyr heroin, forbudet i seg selv gjør ikke livet enklere for personer som avhengige. Sub\metadon er ikke gratis, heroin er ikke spesielt dyrt.

Forbudet som presser prisen opp til de grader, selv om varen er av kvalitet eller ikke.

 

Personer som ikke greier seg på metadon og lignende kan ihvertfall slippe å støtte kriminelle som tjener utrulig bra på dette. Nei, ikke gatedalerne.

Og det vil bli lettere for en person som trenger heroin for å være frisk til å leve ett mer normalt liv.

Ikke minst, det virker som det virker og er en bedre løsning en systemet man har i dag.

Men man bør fokusere på avrusning, viss noen skal klage på at de ikke blir rusfrie så bør dere vite at det er kø. Tilbud om avrusning er generelt dårlig.

 

 

Hvorfor er det alltid noen klager over at skattebetalerne ikke burde ditt og datt.

Same personene klager over narkotika\kriminalitet, nå klages det over en løsning som fungerer ganske bra. Ikke perfekt, men bedre enn det vi har nå.

Men ikke overraskende, så er ikke dette en løsning alle liker, så da skriker vi om skattepenger.

Typisk norsk, gjerrig og arrogant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Mener du at å gi dem gratis, rein heroin er å støtte dem istedenfor å hjelpe dem. Er det å hjelpe dem slik vi har det nå, at de lever i en stadig jakt etter penger og nytt stoff, der stoffet ofte er urent? Det er det som skaper størst problemer, å leve slik. Det er hardt. Leste i megafon om en kvinne i sosialdepartementet som var heroinist. Hun kom hver dag klokken 2 for å få heroinen sin. Det er vel et godt eksempel på at folk kan fungere selv om de bruker heroin. Skal se om jeg finner det på nettet.

Uhm, kanskje de kan la være og begå kriminaliteten og skaffe seg heroinet da? Så slipper de at det ikke er rent. Er vel ikke verre for noen og følge spillereglene enn andre??

 

Hva mener du? Grunnen til at de begår kriminalitet er jo at de skal få tak i heroinet, og hvordan slipper de at det ikke er rent hvis de unngår å begå kriminalitet? Skjønte egentlig ikke helt hva du prøvde å få frem her

De slipper at det ikke er rent om de IKKE skaffer heroinet, samt at de slipper å begå kriminalitet. Det jeg vil fram til er at å skaffe heroinet i det hele tatt er en unødvendig handling, og at det blir feil å støtte opp de som begår denne kriminaliteten, det er tross alt ikke noe de trenger for og overleve, men de gjør det for rusen sin skyld. Blir det samme som om jeg stjeler en pistol, så sender staten meg kuler til pistolen, siden jeg kan jo ikke lage kulene selv, for da kan jeg skade meg(med dårlig dosering av krutt osv.)

 

Dette blir i bunn og grunn det same, og det er i følge meg, og sikkert deg og om du tenker deg om, feil.

 

Og da skal vi støtte deres kriminalitet? Skal forresten garrantere deg at hadde legen din tatt på morfin hadde du merket det. Dette blir bare dumt. En ting er å hjelpe dem BORT ifra rusproblemet, en annen ting er å støtte dem.

 

 

Edit: leif.

 

Vi fjerner deres kriminalitet, ved å dele ut heroinen slipper man at de gjør noe kriminelt for å få dopet, dette er syke mennesker som trenger hjelp, som i kraft av dette gjør kriminelle handlinger. Gir man det ut gratis trenger de hverken å stjele, smugle eller deale. Og du garantere så mye du vil, det er mange tilfeller av legger som har gått i årevis og vært avhengig uten at det har blitt oppdaget av kolleger o.l.

 

AtW

Så du unnskylder dem med at fordi de er syke så begår de en kriminell handling for og skaffe heroinet? Er det mulig? De var da ikke "syke" FØR de begynte med det, de begikk jo en kriminalitet da og.

 

 

Går ikke an og unnskylde hva narkomane gjør for og skaffe stoffet, de som alle andre har et valg, det får de stå for.

 

 

 

 

Har det slått deg at det kanskje ikke er så trivielt som du framstiller det å bli kvitt en slik avhengighet? At det kanskje er en grunn til at vi sliter med å få bukt med problemet?

 

Har ikke sagt det er trivielt, vet at å bli rusfri er beinhardt om man først er avhengig, men det gjør da vel ikke saken bedre med og fore dem med heroin? Vi vil jo gjøre dem rusfrie, ikke enda mer avhengig. Første steg for og bli fri en rusavhengighet er jo å ikke bruke det. At det er en tung og krevende prosess for de fleste, ja de er det, men det er den eneste metoden.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Så du unnskylder dem med at fordi de er syke så begår de en kriminell handling for og skaffe heroinet? Er det mulig? De var da ikke "syke" FØR de begynte med det, de begikk jo en kriminalitet da og.

 

 

Går ikke an og unnskylde hva narkomane gjør for og skaffe stoffet, de som alle andre har et valg, det får de stå for.

 

 

 

 

Har det slått deg at det kanskje ikke er så trivielt som du framstiller det å bli kvitt en slik avhengighet? At det kanskje er en grunn til at vi sliter med å få bukt med problemet?

 

Har ikke sagt det er trivielt, vet at å bli rusfri er beinhardt om man først er avhengig, men det gjør da vel ikke saken bedre med og fore dem med heroin? Vi vil jo gjøre dem rusfrie, ikke enda mer avhengig. Første steg for og bli fri en rusavhengighet er jo å ikke bruke det. At det er en tung og krevende prosess for de fleste, ja de er det, men det er den eneste metoden.

 

Om det unnsyklder de eller ikke er jeg ikke så opptatt av, det forklarer situasjonen, akkurat som psykisk syke kan være voldelige. Det er meningsløst å ri et eller annet prinsipp som jeg er litt usikker på hva er i ditt tilfelle (staten skal ikke hjelpe noen som har noe skyld i det hele tatt for sin situasjon?). Om man kan få vesentlig bedre resultater for alle ved å hjelpe de. Jeg tror du er mer fokusert på å fokusere på resultater istedet for at du ikke liker tanken på å hjelpe folk som har blitt kriminelle.

 

Den fysiske avhengigheten er ikke problemet for narkomane, da kunne man bare lagt de inn en uke, til mesteparten av abstinensene var borte, det funker ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

@costrato: Dette er ikke annet enn moralisme. Det man må forstå er at narkomani ikke er et daglig valg, det er et komplekst helseproblem. Man kan selvsagt si at narkomane velger å være narkoman hver eneste dag, men hva hjelper det? Er det ikke bedre å behandle narkomani som et helseproblem, ikke et moralsk problem? Sånn sett så velger jo røykere å være røykere hver dag, anorektikere velger å være anorektikere hver dag, men det løser ingenting å si noe slikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Om det unnsyklder de eller ikke er jeg ikke så opptatt av, det forklarer situasjonen, akkurat som psykisk syke kan være voldelige. Det er meningsløst å ri et eller annet prinsipp som jeg er litt usikker på hva er i ditt tilfelle (staten skal ikke hjelpe noen som har noe skyld i det hele tatt for sin situasjon?). Om man kan få vesentlig bedre resultater for alle ved å hjelpe de. Jeg tror du er mer fokusert på å fokusere på resultater istedet for at du ikke liker tanken på å hjelpe folk som har blitt kriminelle.

 

Den fysiske avhengigheten er ikke problemet for narkomane, da kunne man bare lagt de inn en uke, til mesteparten av abstinensene var borte, det funker ikke.

 

AtW

 

Vel, metodene kan da endres? Å hjelpe folk som er blitt kriminelle er en ting, å fore dem med det som ødelegger dem er noe annet. Du hjelper ikke en narkoman ved og gi ham mer narkotika.

 

@costrato: Dette er ikke annet enn moralisme. Det man må forstå er at narkomani ikke er et daglig valg, det er et komplekst helseproblem. Man kan selvsagt si at narkomane velger å være narkoman hver eneste dag, men hva hjelper det? Er det ikke bedre å behandle narkomani som et helseproblem, ikke et moralsk problem? Sånn sett så velger jo røykere å være røykere hver dag, anorektikere velger å være anorektikere hver dag, men det løser ingenting å si noe slikt.

Tror kanskje du skal sette deg litt mer i om anoreksi før du uttaler deg på den måten, man velger ikke å bli anoretiker... Rusmisbrukere velger dette. Skal man behandle narkomane som et helseproblem, er det som jeg tidligere har sagt feil og gi dem mer av det de er avhengig av. Å bli fri det er ikke en hyggetur på sykehuset hvor du blir stappet i metadon forså og dra igjen etter en uke. Metadon skal kun hjelpe deg fra overgangen, ikke brukes for hyggens skyld, da det er de fysiske abstinensene kroppen sier ifra om. Etter den fysiske overgang, er det den psykiske, noe man selv må jobbe med.

 

Moralsk problem har det aldri vært, men la oss iallefall holde fakta oppe..

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

Jeg er veldig i tvil om denne saken selv...

 

Det viktigste målet, syns jeg, må være å løse det (eller i hvert fall redusere det mest mulig) - "det" her forstått som narkotikamisbruk som et samfunnsproblem.

 

Det finnes absolutt flere ting som tiltaler meg ved at staten tar kontroll over det (produksjon, utdeling osv) for å redusere/fjerne vinningskriminalitet, smugling, narko-langere osv... Syns det også er veldig, veldig viktig å bekjempe "nyrekruttering" så hardt som overhodet mulig.. fange opp ungdom som er i ferd med å bevege seg inn i et miljø hvor de kan bli dratt mot sterkere stoffer... Og kanskje kan statlig kontroll gjøre dette, ved at man får begrenset forbruket/distribusjonen til "sprøyterom" og "heroin-stasjoner"... ? Men er også bekymret for at det kan bety en legitimering av stoffet... at det kan øke nyrektuttering....

 

Så også denne artikkelen fra dagens Aftenposten. Ser ut som Sveits har hatt suksess med lignende program, og det skal man ikke se bort ifra.

 

Men grunnleggende må et mål også være å få folk vekk fra stoffet (selv om det sikkert er et helvete - men det er også å leve med tung avhengighet). Det kan ikke være den eneste "løsningen" på stoffmisbruk.. bare fore de som trenger det med gratis stoff... det må være mere i det enn det.

 

Vanskelig...

Lenke til kommentar
@costrato: Dette er ikke annet enn moralisme. Det man må forstå er at narkomani ikke er et daglig valg, det er et komplekst helseproblem. Man kan selvsagt si at narkomane velger å være narkoman hver eneste dag, men hva hjelper det? Er det ikke bedre å behandle narkomani som et helseproblem, ikke et moralsk problem? Sånn sett så velger jo røykere å være røykere hver dag, anorektikere velger å være anorektikere hver dag, men det løser ingenting å si noe slikt.

Tror kanskje du skal sette deg litt mer i om anoreksi før du uttaler deg på den måten, man velger ikke å bli anoretiker... Rusmisbrukere velger dette. Skal man behandle narkomane som et helseproblem, er det som jeg tidligere har sagt feil og gi dem mer av det de er avhengig av. Å bli fri det er ikke en hyggetur på sykehuset hvor du blir stappet i metadon forså og dra igjen etter en uke. Metadon skal kun hjelpe deg fra overgangen, ikke brukes for hyggens skyld, da det er de fysiske abstinensene kroppen sier ifra om. Etter den fysiske overgang, er det den psykiske, noe man selv må jobbe med.

 

Moralsk problem har det aldri vært, men la oss iallefall holde fakta oppe..

På samme måte som narkomane kan velge å bli nykter så kan anorektikere velge å spise. Det jeg prøver å si er at hverken anorektikere eller narkomane velger hver dag å være narkomane eller anorektikere. Når du fokuserer på at narkomane har valgt sin lidelse så mener jeg at du nærmer deg spørsmålet som et moralsk problem, ikke et helseproblem.

 

Vi vet at heroinisters problemer i stor grad stammer fra at heroin er så dyrt at de ikke har råd til mye eller skikkelig mat, de har ikke råd til skikkelig bolig, de må stjele og/eller tigge for å få råd til stoffet og svært mange av de har psykiske problemer i tillegg til narkomanien. Erfaringer fra Sveits viser at heroinister som får utdelt heroin får stabilisert livene sine, de får muligheten til jobbe og bo, samtidig som de tar heroin. Og husk at dette forslaget vil gjelde tunge misbrukere som gjerne har forsøkt metadonbehandling og det ene med andre men som fremdeles er misbrukere, ikke nye misbrukere. Hvorvidt det er "feil" å behandle heroinister med heroin er nå så, hvis det funker så synes jeg ikke det skal ha noe å si at enkelte synes det er feil å behandle heroinister med heroin.

 

Andre erfaringer fra Sveits er at antallet misbrukere synker med vel 4% i året og nyrekruteringen er redusert med godt over 50% om jeg ikke husker feil. Altså ser det ut til å fungere, at vi da ikke en gang skal forsøke fordi det er feil blir, vel, feil.

 

Forøvrig enig med pax1 i at en slik ordning ikke kan fungere i et vakum.

Lenke til kommentar

det som kommer til å skje er at flere og flere vil bli sterkt avhengig av heroin, og siden de får den gratis vil enda flere få den gratis heroinene som igjen gjør at enda flere skal få.

 

nei... å støtte dem med problemet de har fungere ikke, målet er å få dem til å slutte, ikke gi dem mere.

jeg høres kanskje ut som en tosk... men jeg ser realiteten med dette tilbudet som noe negativt.

Lenke til kommentar
det som kommer til å skje er at flere og flere vil bli sterkt avhengig av heroin, og siden de får den gratis vil enda flere få den gratis heroinene som igjen gjør at enda flere skal få.

 

nei... å støtte dem med problemet de har fungere ikke, målet er å få dem til å slutte, ikke gi dem mere.

jeg høres kanskje ut som en tosk... men jeg ser realiteten med dette tilbudet som noe negativt.

Hva med å se på forskningen?

 

Critics of this pragmatic approach had warned it would attract new drug users and keep current addicts strung out longer. But in their study of more than 9,000 heroin users who underwent treatment -- including opiate maintenance -- between 1991 and 2005, Stohler and his colleague, Dr. Carlos Nordt, found that the incidence of "problematic" heroin users was declining at a rate of 4% a year.

 

The researchers found that half of Swiss heroin users enter an opiate maintenance treatment program within two years. They calculate that the incidence of regular heroin use has declined by 82% since 1990, when more than 800 people sought treatment. That figure was down to 150 last year.

Incidence of heroin use in Zurich, Switzerland: a treatment case register analysis, Lancet 2006; 367: 1830–34

 

Også en artikkel fra Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2800768.ece

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Skjønner ikke helt hvordan heroinmisbrukere klarer og ha jobb, familie og alt det i tillegg til å bruke heroin?

 

Om du leser på virkningene

 

 

" Men virkningen kan også være rastløshet og tretthet, kombinert med kvalme og oppkast. Ved moderate høyere doser føles kroppen varm og tungen tørr. Senere går brukeren inn i en tilstand preget av vekselvis våkenhet og søvnighet hvor omverdenen lett glemmes. Ved større doser blir det vanskeligere å puste, pupillene trekker seg sammen, huden blir kald, fuktig og blåaktig og døden kan inntre som følge av at brukeren puster for sjelden."

 

"Langvarig bruk av opioider kan føre til både fysiske og psykiske forandringer. De siste kan være knyttet til hjerneskader som kan inntreffe etter nær-døden tilstander ved bruk av høye doser. Brukeren preges av tretthet og mindre utholdenhet, følelsesmessig ubalanse og manglende tiltakslyst."

 

Deler staten ut heroin vil de virkningene fortsatt være der.

 

Er fremdels skeptisk til det der.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvordan heroinmisbrukere klarer og ha jobb, familie og alt det i tillegg til å bruke heroin?

 

Om du leser på virkningene

 

 

" Men virkningen kan også være rastløshet og tretthet, kombinert med kvalme og oppkast. Ved moderate høyere doser føles kroppen varm og tungen tørr. Senere går brukeren inn i en tilstand preget av vekselvis våkenhet og søvnighet hvor omverdenen lett glemmes. Ved større doser blir det vanskeligere å puste, pupillene trekker seg sammen, huden blir kald, fuktig og blåaktig og døden kan inntre som følge av at brukeren puster for sjelden."

 

"Langvarig bruk av opioider kan føre til både fysiske og psykiske forandringer. De siste kan være knyttet til hjerneskader som kan inntreffe etter nær-døden tilstander ved bruk av høye doser. Brukeren preges av tretthet og mindre utholdenhet, følelsesmessig ubalanse og manglende tiltakslyst."

 

Deler staten ut heroin vil de virkningene fortsatt være der.

 

Er fremdels skeptisk til det der.

 

Det er noen virkninger ja, men de er ikke så alt for store vanligvis (om man ikek tar svært store doser, som er nevnt her). Som alt annet har det bivirkninger. Gjerne blir jo effekten vesentlig mindre når man er avhengig av et stoff også.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvordan heroinmisbrukere klarer og ha jobb, familie og alt det i tillegg til å bruke heroin?

 

Om du leser på virkningene

 

 

" Men virkningen kan også være rastløshet og tretthet, kombinert med kvalme og oppkast. Ved moderate høyere doser føles kroppen varm og tungen tørr. Senere går brukeren inn i en tilstand preget av vekselvis våkenhet og søvnighet hvor omverdenen lett glemmes. Ved større doser blir det vanskeligere å puste, pupillene trekker seg sammen, huden blir kald, fuktig og blåaktig og døden kan inntre som følge av at brukeren puster for sjelden."

 

"Langvarig bruk av opioider kan føre til både fysiske og psykiske forandringer. De siste kan være knyttet til hjerneskader som kan inntreffe etter nær-døden tilstander ved bruk av høye doser. Brukeren preges av tretthet og mindre utholdenhet, følelsesmessig ubalanse og manglende tiltakslyst."

 

Deler staten ut heroin vil de virkningene fortsatt være der.

 

Er fremdels skeptisk til det der.

 

Dette her er ikke verre en bivirkningene til en rekke lovlige medisiner.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvordan heroinmisbrukere klarer og ha jobb, familie og alt det i tillegg til å bruke heroin?

 

Om du leser på virkningene

 

 

" Men virkningen kan også være rastløshet og tretthet, kombinert med kvalme og oppkast. Ved moderate høyere doser føles kroppen varm og tungen tørr. Senere går brukeren inn i en tilstand preget av vekselvis våkenhet og søvnighet hvor omverdenen lett glemmes. Ved større doser blir det vanskeligere å puste, pupillene trekker seg sammen, huden blir kald, fuktig og blåaktig og døden kan inntre som følge av at brukeren puster for sjelden."

 

"Langvarig bruk av opioider kan føre til både fysiske og psykiske forandringer. De siste kan være knyttet til hjerneskader som kan inntreffe etter nær-døden tilstander ved bruk av høye doser. Brukeren preges av tretthet og mindre utholdenhet, følelsesmessig ubalanse og manglende tiltakslyst."

 

Deler staten ut heroin vil de virkningene fortsatt være der.

 

Er fremdels skeptisk til det der.

 

Det du beskriver er en overdose, uten døden til følge. Med eller uten gratis heroin vil dette forekomme, men heroin med farmasøytisk kvalitet kan være med på å redusere dette omfanget.

 

Jeg kjenner selv personer som har blitt hjerneskadet etter overdoser og det er svært uheldig. Jeg synes allikevel at implikasjonene med gratis heroin er mye mindre enn om man fortsett velger å ha dette i et kriminelt miljø. Det kan som mange påpeker her, gjøre veien tilbake til samfunnet mye lettere for brukerne ved at de kan få konsentrere seg om andre ting og ha et mer avslappet forhold til rusmiddelet mens de er fanget av det. Stigmatiseringen kan også bli kraftig redusert, og det kan være lettere for de å finne hjelp blandt familie og venner, siden de ikke lenger er en slik kriminell belastning.

 

De som tror heroinister doper seg på gøy og ikke vil slutte er så totalt skjermet fra virkeligheten at det er til å lure på. Det er ingen jeg vet om som ikke vil ut av dette, men det må kunne skje også på deres egne premisser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...