Gå til innhold

Statlig utdeling av heroin?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Bøter holder ikke nei. Gjengangskriminelle bør puttes et sted hvor det er umulig å begå lovbrudd.

Så istedet for å gi de et verdig liv, så skal man fengsle de fordi de må stjele for å overleve?

Stjele for og overleve? De stjeler ikke for og overleve, de stjeler fordi de bruker sosialpengene/attføringen på narkotika, og senere stjeler for og få mat, et valg de selv har tatt. Slutter de med stoff har de råd til mat, og trenger ikke å stjele. Luksusfellen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bøter holder ikke nei. Gjengangskriminelle bør puttes et sted hvor det er umulig å begå lovbrudd.

Så istedet for å gi de et verdig liv, så skal man fengsle de fordi de må stjele for å overleve?

Stjele for og overleve? De stjeler ikke for og overleve, de stjeler fordi de bruker sosialpengene/attføringen på narkotika, og senere stjeler for og få mat, et valg de selv har tatt. Slutter de med stoff har de råd til mat, og trenger ikke å stjele. Luksusfellen.

 

Dette er syke mennesker, tror du virkelig disse folkene ønsker å bo på gata, leve et drittliv og dø i ung alder? Det er en selvfølgelighet at problemene deres skyldes sotffbruk.

 

AtW

Lenke til kommentar

For å vere heilt, heilt ærleg... Desse framstøta for heroin trur eg må vere knytt opp til krigen imot terror.

 

 

Statleg distribusjon av heroin kan vere det beste forslaget som finst for problemet, men tidspunktet har kanskje noko med korleis ting går i Afghanistan for tida.

 

 

Kanskje ein bra ide for begge problema, men du kan lure på kva som eigentleg er motivasjonskrafta.

Lenke til kommentar
For å vere heilt, heilt ærleg... Desse framstøta for heroin trur eg må vere knytt opp til krigen imot terror.

 

 

Statleg distribusjon av heroin kan vere det beste forslaget som finst for problemet, men tidspunktet har kanskje noko med korleis ting går i Afghanistan for tida.

 

 

Kanskje ein bra ide for begge problema, men du kan lure på kva som eigentleg er motivasjonskrafta.

 

Jeg ser ikke koblingen? Hva tenker du på? Mener du at de vil sørge for at afgansitan eksporterer (marginalt) mindre opiater?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jepps, vi har gitt opp de narkomane, gi de heroin på statens regning, billigere det enn rehab.

Dette er jo bare tull.

 

Sveits har ikke gitt opp rusmisbrukerne fordi de deler ut heroin. De har flere strategier samtidig som reseptheroin er ett av dem (de andre er forebygging mot rekruttering, behandling og lovregulering). Uten å ha noen kilder for øyeblikket, mener jeg å ha hørt at lovlig tilgang har gitt brukerne så mye bedre helse og mindre småkriminalitet, at samfunnet kan ha spart mange penger på det. Dette kan gjøres samtidig med rehab, hvorfor skulle det ikke det?

Lenke til kommentar

Synest dette er ett fornuftig forslag. Vi vil få større kontroll og oversikt over det tyngste heroinmiljøet, vinningskriminaliteten vil gå ned, og de narkomane får en litt tryggere og en litt mer human hverdag, samtidig som det vil koste oss svært lite.

 

En ting jeg er skeptisk til dog, er at jeg frykter at når omsetningen til dealerene vil gå ned, vil de mer aktivt "markedsføre" til folk som ikke er havnet på kjøret enda.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke koblingen? Hva tenker du på? Mener du at de vil sørge for at afgansitan eksporterer (marginalt) mindre opiater?

 

AtW

 

Ja, mindre heroin frå Afghanistan. Ikkje nødvendigvis at dette vil få so mykje å sei, som at den ideen ligg der i lufta. BBC hadde for tre år sida eller noko sånt, ei sak der dei lurte på om medisinsk eksport av opiat ville vere noko.

 

3 av landa som har prøveprosjekt på denne politikken er europeiske NATO land. To andre er Kanada og Australia.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Heroin#Heroin_prescription

 

Eg kan sjå dette som positivt for misbrukarane og gjere noko for skråplanet i Norge. Likevel er tidspunktet no etter 7 år med krigføring, imot folk som finansierar krigen med heroin. Det er ikkje noko som talar imot å innføre denne nye politikken, men konteksten ligg der i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Som samfunn og medmennesker så mener jeg at vi i det minste må undersøke resultatene fra andre land som har prøvd dette og aller helst kjøre igang et prøveprosjekt. Dessverre så har moralistene gått av skaftet i hele dag. Ungdomskandidaten til KRF i Hordaland går høyt ut og kaller forslaget for aktiv dødshjelp (selv om Hansen ikke har forslått noe enda, han har bare kastet ut en brannfakkel), politisk nestleder i Hordaland KrfU, Sondre Olsen ønsker å kaste Hansen på bakgrunn av hans debattutspill(!) og dagens leder i Vårt Land slår fast at dette er ruspolitisk fallitt og at heroin ikke er medisin, altså ren moralisme. Reaksjonene mener jeg viser at det virkelig trengs en faktabaser debatt, vi kan ikke avvise slike forslag fordi "heroin ikke er medisin" og fordi vi har en forstilling om at heroin er dopet fra helvete.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at Heroin bør kunne gis gratis til tunge misbrukere eller egentlig alle som vil ha det. Ved å bare gi noen, er det andre som enda må kjøpe illegalt.

 

Det som er bra ved å gi gratis heroin eller opiater, er at disse personene kanskje får en mulighet til å holde seg i live lenge nok til å kunne slutte. Det er mange som gjerne vil og som nesten får det til, men som detter utpå igjen og da kanskje tar sitt siste skudd, fordi de tok samme dose som de var vendt med, men som kroppen dermed ikke var klar for. Dette vil nok kunne skje igjen, men i motsetning til tidligere vil det være lettere å dosere dette da det sannsynligvis vil bli gitt heroin med medisinsk kvalitet når det gjelder styrke anvisning. At det også er gratis vil være med på å få ned vinningskriminalitet hos brukerne. mange brukere er også selgere, men disse pengene bli stort sett bare brukt til å kjøpe inn mer for selg, samt finansiere eget forbruk. De som sitter på toppen, vil nok alltids finne andre ulovlige sysler, men jeg tror allikevel at de på ingen måte kan konkurrere mot heroin på resept. Det er stor risiko involvert og enda mer skjerpede rammer for å bli tatt for rekruttering. Disse er nok lyssky og gjør det nok i dag fordi det er et stort marked, lite fokus på de, og det er raske penger med liten risiko. Dermed er det en invitasjon til folk som vil tjene litt ekstra.

 

Jeg tror vi vil få et bedre samfunn, og det er det beste jeg har hørt fra den kanten på lenge. Jeg håper ikke moralistene vinner dette igjen, og jeg synes det er elendig av andre APer å ikke støtte dette, selv om det skjer utenfor landsmøtet. Man har nemlig lov å bruke hodet fordet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder koblingen til Afganistan og krigføringen der, kan jeg nok skimte en del undertoner derfra også. I dag kom det frem at Hroin bare i Norge hadde en forsiktig estimert omsetning på bortimot 4-5 milliarder i året. Det vil være big-business for staten å ta over dette markedet.

 

Det er ikke til å legge skjul på at under Taliban ble det aktivt slått ned på heroin og opiumsplantasjer. Dette var ikke forenelig med Talibans sjaria-lover og de satt dermed inn store ressurser på å få bukt med dette. Følgelig gikk prisen drastisk opp under deres styre, men straks USA gikk inn og fikk Taliban under jorden, blomstret valmuen på nytt og som aldri før. Prisen gikk ned, og mange spekulerer i om ikke dette har vert med på å finansiere mye av krigføringen som har foregått der siden. Dermed er det enda langt i fra dagen der noen heroinist kan skaffe seg "fair-trade" heroin med eller uten resept på lomma.

Lenke til kommentar
Istedetfor å dele ut heroin, hva med å faktisk få disse folkene behandling, og gjøre dem rusfrie? Bur dem inne om så trengs. Det er åpenbart at folk som tar dritt som heroin er mentalt ustabile og ikke har kontroll over seg selv. Hva med psykisk tvangsinnleggelse?

 

Hvorfor er å jo folk heroin ikke å behandle de? Hva skal tvangsinleggelse være godt for? SKal de være tvangsinnlagt på en instutisjon resten av livet? Om folk får heroin, så kan de begynne å leve et noenlunde normalt liv, komme seg ut av miljøet, kanskje blir den psykiske avhengieten mindre, og de begynner å få reelle muligheter til å slutte. Det er ikke fysisk avhengighet som gjør at olk ikke klarer å slutte, da hadde det vært trivielt å kurere folk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Bøter holder ikke nei. Gjengangskriminelle bør puttes et sted hvor det er umulig å begå lovbrudd.

Så istedet for å gi de et verdig liv, så skal man fengsle de fordi de må stjele for å overleve?

Stjele for og overleve? De stjeler ikke for og overleve, de stjeler fordi de bruker sosialpengene/attføringen på narkotika, og senere stjeler for og få mat, et valg de selv har tatt. Slutter de med stoff har de råd til mat, og trenger ikke å stjele. Luksusfellen.

 

Dette er syke mennesker, tror du virkelig disse folkene ønsker å bo på gata, leve et drittliv og dø i ung alder? Det er en selvfølgelighet at problemene deres skyldes sotffbruk.

 

AtW

 

 

Vel, jeg tror de viste hva de drev på med før de kom i den situasjonen, og at de kanskje burde tenkt litt mer igjennom hva de bega seg ut på før de gjorde det.

Lenke til kommentar

Stjele for og overleve? De stjeler ikke for og overleve, de stjeler fordi de bruker sosialpengene/attføringen på narkotika, og senere stjeler for og få mat, et valg de selv har tatt. Slutter de med stoff har de råd til mat, og trenger ikke å stjele. Luksusfellen.

 

Dette er syke mennesker, tror du virkelig disse folkene ønsker å bo på gata, leve et drittliv og dø i ung alder? Det er en selvfølgelighet at problemene deres skyldes sotffbruk.

 

AtW

 

 

Vel, jeg tror de viste hva de drev på med før de kom i den situasjonen, og at de kanskje burde tenkt litt mer igjennom hva de bega seg ut på før de gjorde det.

 

Og? Mener du derfor de fortjener sin skjebne? At vi ikke bør hjelpe de?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Og? Mener du derfor de fortjener sin skjebne? At vi ikke bør hjelpe de?

 

AtW

 

Hjelpe dem, hvordan? Dele ut mer stoff? Jo, vi bør jo såklart hjelpe dem, få dem rusfri og få dem på beina igjen, men ikke ved og dele ut sprøyter, tvert imot. En annen ting er om de ønsker det?

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Og? Mener du derfor de fortjener sin skjebne? At vi ikke bør hjelpe de?

 

AtW

 

Hjelpe dem, hvordan? Dele ut mer stoff? Jo, vi bør jo såklart hjelpe dem, få dem rusfri og få dem på beina igjen, men ikke ved og dele ut sprøyter, tvert imot. En annen ting er om de ønsker det?

 

Nå er jo gjerne ikke å få de rusfrie altnerativet, det har jo visst seg at man ofte ikke klarer det. Om de får heroin så kan de ihvertfall fungerer noenlunde normalt i samfunnet, og vi slipper masse vinningskriminalitet. Ellers mener jeg det ikek er en god ide å dele ut sprøyter, helst bør det settes av helsepersonell, tryggere, og man slipper videresalg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Og? Mener du derfor de fortjener sin skjebne? At vi ikke bør hjelpe de?

 

AtW

 

Hjelpe dem, hvordan? Dele ut mer stoff? Jo, vi bør jo såklart hjelpe dem, få dem rusfri og få dem på beina igjen, men ikke ved og dele ut sprøyter, tvert imot. En annen ting er om de ønsker det?

 

Nå er jo gjerne ikke å få de rusfrie altnerativet, det har jo visst seg at man ofte ikke klarer det. Om de får heroin så kan de ihvertfall fungerer noenlunde normalt i samfunnet, og vi slipper masse vinningskriminalitet. Ellers mener jeg det ikek er en god ide å dele ut sprøyter, helst bør det settes av helsepersonell, tryggere, og man slipper videresalg.

 

AtW

 

Men er det ikke nettopp stoffet som gjør at de ikke fungerer da ?

Lenke til kommentar
Nå er jo gjerne ikke å få de rusfrie altnerativet, det har jo visst seg at man ofte ikke klarer det. Om de får heroin så kan de ihvertfall fungerer noenlunde normalt i samfunnet, og vi slipper masse vinningskriminalitet. Ellers mener jeg det ikek er en god ide å dele ut sprøyter, helst bør det settes av helsepersonell, tryggere, og man slipper videresalg.

 

AtW

 

Men er det ikke nettopp stoffet som gjør at de ikke fungerer da ?

 

Spørs hva du legger i fungerer, folk med sikker og billig tilgang på liknende stoffer (leger og morfin feks), viser seg ofte å kunne klare seg ganske bra, og omverdenen merker ofte ikke misbruket. Det er selvsagt en ulempe å være avhengig, men det er ikke så enormt store ulemper med det, og man kan fungere ganske greit. Konsekvensene av alkoholisme er feks vesentlig større. Hovedproblemet til misbrukere er at de er småkriminelle, lever på gata, og får drittstoff fra urene sprøyter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...