Gå til innhold

Statlig utdeling av heroin?


Anbefalte innlegg

ja! la skattebetalerne betale for at folk skal få sin quick fix... HELL NO! 95% av de som driver med dop valgte frivillig å prøve det så jeg mener det er deres egen skyld

 

Selv om noen i stor grad har brakt seg selv uti ulykka helt på egenhånd, skal vi da la være med å hjelpe dem hvis vi kan?

Enten så er du ung og dum, ellers så er du et kynisk mennenske blottet for empati...

 

Hvis du tror at målet, med å gi ut heroin på resept, er å bare holde de narkomane på status quo når det gjelder deres avhengighet så har du nok miforstått grovt...

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, la oss i så fall sette krav til de narkomane. Bare de som er i fast arbeid og betaler skatt får sponset den heroinen de trenger for å overleve. Det kan jeg gå med på.

Det er de som allerede fungerer. Hva med de tyngre rusmissbrukerne som er ute av stand til å jobbe?

Skal man fremdeles la de drive på som i dag, og må ty til kriminalitet for å overleve?

Og hva med alle andre i samfunnet som er arbeidsledige, og går på trygd av en eller annen grunn, skal de miste alle godene?

 

Skal vi betale folk for å ikke begå kriminelle handlinger? Hva skal vi i så fall med politi?

herregud.

At det er ulovlig hjelper tydelighvis ikke. Får disse folkene bøter av politiet så har de ikke noen mulighet for å betale de, så den regninga får vi skattebetalere.

Så i dag betaler vi for at de skal kunne være kriminelle, hvis vi skal se det fra ditt synssted.

Lenke til kommentar
Bli rusfri gjennom reab med et hjelpeapparat rundt seg over en lengre periode er vel en bedre løsning.

Det er også mange som ikke greier dette, og flere tåler ikke de medisinene som blir brukt. Det er disse som burde få heroin på resept.

Eller verdens største og mest omfattende Ibogaine rehabiliteringsprosjekt, satt i gang av staten norge med en suksessrate på 80%, et forbilde for alle verdens nasjoner!

 

...

 

Vi må nok se langt etter det her til lands gitt.

Lenke til kommentar
Det er de som allerede fungerer. Hva med de tyngre rusmissbrukerne som er ute av stand til å jobbe?

De kan skylde seg selv.

 

Skal man fremdeles la de drive på som i dag, og må ty til kriminalitet for å overleve?

Nei, hvis metodene som brukes i dag ikke fungerer (noe de sikkert ikke gjør) må man gå hardere til verks. Poenget er å fjerne dem fra samfunnet slik at de ikke vil være i stand til å begå lovbrudd.

 

Og hva med alle andre i samfunnet som er arbeidsledige, og går på trygd av en eller annen grunn, skal de miste alle godene?

Jeg vil si at hva de fortjener av goder kommer ann på deres tidligere arbeidshistorie, samt deres potensiale til å bli arbeidsføre igjen.

 

herregud.

At det er ulovlig hjelper tydelighvis ikke. Får disse folkene bøter av politiet så har de ikke noen mulighet for å betale de, så den regninga får vi skattebetalere.

Så i dag betaler vi for at de skal kunne være kriminelle, hvis vi skal se det fra ditt synssted.

Bøter holder ikke nei. Gjengangskriminelle bør puttes et sted hvor det er umulig å begå lovbrudd.

Endret av LordArgh
Lenke til kommentar

Begge foreldrene mine = RIP av heroin, fosterforeldrene har jobbet i 30 år med narkomane /stiftelser/rehab/oppfølging/fengsel osv

Har selv sett miljøet fra begynnelsen av nittitallet og jeg kan ikke nevne ett navn som har fått en bedre livskvalitet av annet en rehab og oppfølging over en lang periode.

 

Metadon gjør bare ting værre , det er også 10 ganger hardere å avruses fra en heroin + at det er de psykiske problemene man får på toppen pga

man tenker klart igjen.

Vet heller ikke om en eneste en som ikke selger eller har solgt metadonen sin. De får det gratis, og kan selge en dose for 1000kr.

Så får de andre til å pisse for seg for å få utlevert nye diser.

Så kjøper de seg herion igjen og gjør en fortjeneste ut av dette hjulpet av fastlegen.

Lenke til kommentar
Bøter holder ikke nei. Gjengangskriminelle bør puttes et sted hvor det er umulig å begå lovbrudd.

Så istedet for å gi de et verdig liv, så skal man fengsle de fordi de må stjele for å overleve?

Kan gi dem en giftsprøyte hvis du synes det er mer humant.

Det er jo det de gir seg selv jo. :p

Lenke til kommentar
Bøter holder ikke nei. Gjengangskriminelle bør puttes et sted hvor det er umulig å begå lovbrudd.

Så istedet for å gi de et verdig liv, så skal man fengsle de fordi de må stjele for å overleve?

Kan gi dem en giftsprøyte hvis du synes det er mer humant.

Det er jo det de gir seg selv jo. :p

Ja, men denne vil virke raskere! ;)

Lenke til kommentar
dagen mine skattekroner betaler for noe som er ULOVLIG i dette landet flytter jeg..

God tur!

 

Det er ikke så enkelt som å si at "narkotika er ulovlig". Det er bare det at det er et fåtall som er autorisert til å selge det og forskrive det. (apotek, leger, sykehus, ..)

 

Det blir ikke annerledes med heroin på resept, og det kommer neppe til å merkes på skatteseddelen. Og helsevesenet bruker allerede nå en god del penger på legemidler for å bøte på selvforskyldte skader.

 

Problemet er å bestemme hva en daglig dose er, og hvem sørger for at misbrukeren ikke går til sin vante langer og får de dosene han vanligvis tar i TILLEGG til de han får på resept?

 

Jeg tror et slikt tiltak vil føre til større forbruk hos de som er misbrukere i dag. Det er som med alt annet man har lyst på, jo større tilgang man har - jo mer bruker man. Det gjelder jo alt fra lønn til heroin. Jo mer penger man har - jo mer bruker man (i større eller mindre grad). Jo mer heroin man har tilgang på - jo mer bruker man. Det er i alle fall min logiske ufaglige konklusjon.

 

Nå vet jeg kanskje ikke nok om heroin misbruk til at mine konklusjoner stemmer, men er det virkelig sånn at når man har fått en viss dose så er man "mettet", eller er det slik at man bruker mer og mer jo mer man tar?

Vil ikke et heroin misbruk eskalere, eller kommer man til et punkt hvor man er fornøyd så lenge man får en fast dose?

Lenke til kommentar
Det er tydeligvis ikke nok at skattebetalerne skal betale for folk som ikke gidder å jobbe. Nå skal vi faen meg betale for at de skal kunne ruse seg også!

 

Ja, for det er så mye mer rasjonelt at folk kjøper heroin til 1000 spenn på gata, som er morfin til 10 kr i praksis, og i tilegg stjler for 10 000 for å finansiere den tusenlappen, for stoff som er verd en tier. Om du er opptatt av mindre utgifter så virker det som du ihvertfall burde vurdere denne løsninger. Videre fungerer morfinavhengie ganske bra når de slipper å bo på gata, får rent stoff, og rene sprøyter, det er mange leger som har misbrukt det i lang tid uten at noen merker det, konsekvensen er feks mindre enn ved alkoholisme. Derfor mener jeg man bør vurdere dette.

 

Som vanlig er det jo mange folk som protesterer mot dette i kraft av forslaget er lite politisk korrekt. Jeg er lite imponert over endel av svadaen såkalte eksperter har kommet med angående dette forslaget.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
ja! la skattebetalerne betale for at folk skal få sin quick fix... HELL NO! 95% av de som driver med dop valgte frivillig å prøve det så jeg mener det er deres egen skyld

 

Hva koster heroin? si 1000 kr/g for enkelhets skyld. Hvor mange heroinavhengige har vi? La oss si ca 1000.

 

Vi har da en regning på 1 000 000 per dag. 365 millioner i året.

 

Hvor kommer denne daglige millionen fra? De som kjøper den gjør som regel ikke mye nytte for seg og skaffer penger enten ved å stjele eller tigging/støtteordninger.

 

Skattebetalerne betaler allerede for heroinet, bare indirekte.

 

Hvor går pengene i dag? Rett inn i kriminelle miljøer og til videre finansiering av organisert kriminalitet.

 

Sånn er det i DAG.

 

Heroin er veldig billig i produksjon, så prisen for stoffet hadde vært en brøkdel av dagens gatepris om staten hadde sørget for lovlig anskaffelse. Det lille det hadde kostet går heller ikke til kriminelle, så der mister de en ekstremt viktig inntektskilde.

 

Så er det slik at 1000 kroner stjelt er ikke 1000 kroner tapt. Det koster samfunnet MYE å redusere risikoen for kriminalitet og. Politiressurser, vektere etc.

 

Alt i alt er det mye mye billigere for staten å betale for heroinen direkte, enn å sende pengene rett i lomma på kriminelle vinningsforbrytere.

Lenke til kommentar

Norge har vært et av få land som har sprøyte rom og gir rene sprøyter, men vi er fremdeles et av verdens verste land når det gjelder overdoser.

 

Til og med Discovery Channel kalte Norge indirekte for idioter når de var her for å gjøre en dokumentar om heroinen og dens offer.

 

Det er ikke nødvendigvis at bedre tilgang, gratis dop og rene sprøyter som får folk til å slutte, for det må være det som er målet med statlig støtte - Å hjelpe folk ut. Ved å gi bukken havre vil jo ikke bukken slutte å spise!

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at det blir som når sjefen gir oss åpen bar på julebordet - alle drikker mer enn de hadde gjort om de betalte selv.

 

Med det mener jeg at dersom narkomane får gratis heroin av oss (skttepenger) vil de alikevel kjøpe egne skudd og dermed ende enda lenger ned i gjørma fordi de bruker mer enn de ville gjort sånn det er i dag. Jeg godtar heller at dobbelt så mye skattekroner blir brukt til avrusningsklinikker enn å betale for dop via skattekroner

 

Hva sier det om vårt syn på narkotika? Er ikke det å kjøpe dop for skattekroner det samme som å indirekte legalisere, eller i alle fall endre vårt syn på narkotika?

 

Skal vi kjøpe sprit til alkoholikerne og tobakk til røykerne også? Hvor går grensen for hva skattebetalerne skal "sponse"?

 

Dette er en vanskelig problemstilling som vil skape mer problemer enn det løser mener jeg og det burde ikke gjennomføres. Den dagen mine skattekroner betaler for noe som er ULOVLIG i dette landet flytter jeg..

 

Edit, typos

Sveits har siden 1994 studert effektene av å dele ut heroin, med mål om bedre helse og mindre kriminalitet. Den påståtte suksessen (kan noen finne kilder?) har fått Tyskland, Nederland, Canada, Australia og Danmark til å sette i gang lovlig heroin på resept.

 

Selvfølgelig skjer dette i en større sammenheng. Dette tilbudet er for tungt rusavhengige.

 

Hvordan vil det skape mer problemer, "matsern"? Tyder ikke optimismen i Sveits på at det nettopp har gjort livene bedre for de tungt narkomane, samtidig som kriminaliteten kan ha gått ned?

Lenke til kommentar

Heroindistribusjonen burde vært på offentlige hender for lengst. Det har store fordeler for den enkelte og for samfunnet, mens det er vanskelig å se noen nevneverdige ulemper.

 

Til de som mener det er galt at skattekronene skal finansiere narkotikamisbruk:

 

Narkotikamisbruket finansieres uansett av fellesskapet. Enten ved vinningsforbrytelser som rammer uskyldige, eller ved sosialstønad, trygd og lignende ytelser. Gateprisen er dessuten høy, mens statens utgifter til heroin vil være små. Og ikke minst: Kostnadene til å straffe narkomane for ymse vinningsforbrytelser m.m. er skyhøye. Det er dyrt å la folk være i fengsel.

Lenke til kommentar

SPs kommentar

 

- Jeg er skeptisk, og synes at dette ville være en måte å legalisere heroin på. Det vil også være en måte å si at vi har tapt kampen på.

 

:lol:

 

Trodde da at poltikere hadde en viss innsikt i hvordan samfunnet fungerer. Hvis en heroin er en kamp vi må kjempe gjennom kriminalisering av avhengige som egentlig bør stilles på lik linje med andre syke så er den "kampen" tapt for lengst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...