Gå til innhold

Varm Xfx GeForce 8800 GT alpha dog ed. (66C idle)

Snooz

Anbefalte innlegg

Halloen, jeg er en gamer med latterlig lite kompetanse om innmaten i pc'en. Dvs jeg har peil til et visst punkt og så er jeg blank :)

Kortversjon: Kan man stille fanspeed på mitt gfx kort? Eller bør jeg kjøre mer kjøling på kabinett.

Langversjon under. (bilder kan legges ut etter jobb om ønskelig)

Etter å ha hatt en rimelig ok gamingpc (Intel core duo 2, 4 gig ram, gigabyte hovedkort bla bla ) i ett år merket jeg at maskinens vifter støyet mer enn tidligere, dette førte til en støv-aksjon og maskinen er nå blåst meget ren med trykkluft på boks. Normalt sett er dette problem solved.

Så kjørte jeg fanspeed bare på morro og oppdager at idle-temp for GPU er ca 66C (load= 80-90C), googling gir meg svar om veldig forskjellige erfaringer og også "betryggende" innlegg om at kortet fint tåler 90-100C. Personlig føler jeg dette er for høyt som idle-temp, men så sliter jeg med at Speedfan ikke får lov til å endre på viftenes rpm. Er her noen "read only"-aktige filer jeg må gi speedfan lov til å endre? Søking her på forumet gav treff på at noen xfx-kort alt går på 100% fanspeed. (Og innigranskauen så tunge xfx sine nettsider skulle være da, har pakka vekk alt av gfx-kort info og er lei av å ta pc inn og ut av alle koblinger for å lese koder av gfxkortet.

Har også testet rivatuner 2.2, men her skjønte jeg litt mindre og ble litt mer redd for å smelte hele pc'en om jeg skulle klare å stille noe til helvete. Forsåvidt merket jeg også her at jeg ikke kunne høre noe utslag på viftene.

Om kortet ikke kan stilles i fanspeed så lurer jeg på om det er kabinettet som er lite fordelaktig, men alle andre temp er rundt 40C og det er vel passe ok. Pc'en står litt innestengt i en IKEA-pult, men den har luft på alle sider og to kabinettvifter.

Mistanken min er for det første at det nok er dårlig utskiftning av luften i kabinettet, grafikkortet er lavt nede i kabinettet og viften og kjøleribber vender nedover... dvs det er mulig den bare re-sirkulerer mye luft, selv om det er to luftehull i akrylglasset.

Jeg har to vifter i kabinettet (bak og i top) + den på strømforsyning og cpu og gpu. Kabinettet har plass til en megavifte på fronten og trolig en på akrylglasset også. Jeg vet ikke om det er vits med ny vifte og kjøleribber på gfxkortet om det vender opp ned, da vil jo varmen stige inn i grafikkortet igjen...

Jess, jeg liker å skrive langt og lite sammenhengende, gitt.

Noen svar på dette med fanspeed hadde vært greit å få ut av verden, fyttirakkernagitt så mange versjoner som er ute og går. (Kan seff poste nøyaktig versjon av kortet også)

Endret av Snooz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, kortet har jo single-slot kjøler som blåser luft vekk fra GPUen, men ikke ut av kassa, så om du har dårlig gjennomstrømming av luft i selve kassa så vil du oppleve litt høyere temperaturer enn det som kanskje er "vanlig". Forsåvidt så syntes jeg at temperaturene var helt "ok" og er ikke noe å bekymre seg over. Om du likevel ønsker å stille på vifta så kan du se litt mer i rivatuner.

"Low level system settings" --> "Fan" --> "Enable low level fan controll".

Lenke til kommentar
Vel, kortet har jo single-slot kjøler som blåser luft vekk fra GPUen, men ikke ut av kassa, så om du har dårlig gjennomstrømming av luft i selve kassa så vil du oppleve litt høyere temperaturer enn det som kanskje er "vanlig". Forsåvidt så syntes jeg at temperaturene var helt "ok" og er ikke noe å bekymre seg over. Om du likevel ønsker å stille på vifta så kan du se litt mer i rivatuner.

"Low level system settings" --> "Fan" --> "Enable low level fan controll".

Takk for svar, begge.

Har tuklet rundt med low level fan control, men mener bestemt at det ikke kan høres en dritt forandring i kabinettet om jeg skrur fra bunn til max, om det ikke er delay med disse "duty cylcle (?) % ett eller annet". Derfor lurer jeg på om viften er låst på max (edit: Mer googling tyder på at den er låst på 100%), på min gamle pc kunne man høre respons på sekundet i speedfan, og det er vel slik med rivatuner også?

I rivatuner står det Tmin 70, vil det si at laveste temp er godkjent til 70 og den slutter å jobbe for å få den lavere?

Maskinen ble skrudd i sammen av en kompis da jeg holder meg til gaming, trodde faktisk at kabinettet alt hadde vifter på alle steder det var plass. Var ikke før jeg åpnet skiten at jeg oppdaget at det ikke var en sånn stor vifte i front, mørkt gitter etc. (Jeg har seff åpnet en pc før, men denne nye var altså helt strøken i ett år så jeg hadde liten grunn til å gjør noe før nå)

Endret av Snooz
Lenke til kommentar
Akkurat nå så sitter jeg på en laptop så jeg får ikke sjekket, men måtte man ikke trykke apply i rivatuner når man har valgt viftehastigheten? Gjorde du i så fall dette? (Litt noob-aktig spørsmål, men må bare utelukke det :p )

Godt spørsmål, kan ikke huske om jeg gjorde det da jeg er vant med fanspeed of forventet øyeblikkelig respons.

Om ikke noe tuning funker går jeg nok for en ginormus vifte i front. Min største frykt er at grafikkortet har slukt en tykkfallen hybelkanin og fått forstoppelse godt inne i innmaten. Det var ikke lett å kommet til med trykkluft når sprayboksen måtte stå vertikalt for å ikke spy ut fuktighet.

Lenke til kommentar

Ooops, stemmer det, jeg hadde ikke trykt "bruk/apply" trodde den ville reagere med en gang. Nå hører jeg viftene surre etter hva duty cycle jeg tar, men nå er neste logiske-brist jeg ikke kommer forbi at jeg ikke klarer å endre verdier på auto-profilen om jeg vil lage egne temp-sykluser jeg vil oppnå.

Trolig bør jeg vel gå for en stor vifte for om jeg skal få ned tempen mer så må de små stakkarsene på max 60mm i diameter bråke rimelig tydelig.

Øking fra 30-50% i fixed duty cykle gjør i det minste at den kryper ned på 50, får spille litt og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Auto profilen får du ikke endre på før du har gjort visse proffe forandringer i RivaTuner :p

Dette står i manualen og på forumet mener jeg, er noe garanti snusk og tøv fra Unwinder sin side.

Uansett, den beste løsningen er å bygge ett eget auto oppsett for kortet, noe som det finnes guider for på RivaTuner sitt forum, jeg skulle gjerne linket deg men jeg har bare for de eldre versjonene og funker nok ikke med nyeste.

Lenke til kommentar

Takker, da var det ikke jeg som hadde en logisk sperre her, skjønner jo at fyren ikke vil at nettopp sånne som meg skal rote med ting man ikke vet hva det er.

Googlet setups til mitt kort og kopierte en fyrs setup, det satte opp viftene, men nå er de rolige igjen etter 5minutts "utblåsning".

lager litt mer lyd enn tidligere, og det er nå 5C kaldere, 61C. Får teste dette og se om jeg heller går for en billig vifte senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...