Gå til innhold

Feirer Atheister, Antikrist, satanister jul, påske etc?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+212343
Hadde du vært nøytral så hadde du feiret hanukka, ramadan osv også.

hahaha, nei nå er du bare fjåsete. som jeg har sagt, så er det tradisjonen jeg feirer, ikke meningen bak den. hadde jeg hatt tradisjon for å feire hanukka, ramadan, kinesisk nyttår, st.patricks dag, vesak, eid al fitr og bursdagen til karsten isaksen så hadde jeg sikkert gjort det også! jeg er uansett ikke religiøs.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg er ateist, men jeg feirer jul fordet

Føler meg som en "hypocrit", hva er det norske ordet

Det kristne har aldri vært en viktig del av julefeiringa for meg, det viktige for meg er å være med familien og spise god mat

edit: skrivefeil, ateist skrives uten "h" :blush:

Endret av Pikachu
Lenke til kommentar

Hypocrite = hykler.

Men det er ikke noe hyklersk i å feire jul, så lenge man ikke enten utgir seg for å være troende uten å være det. Du må gjerne synge salmer om du ønsker det, det gjør jeg både i julen og ellers i året. Jeg ser ikke noen grunn til at de kristne skal ha enerett på den delen av sangskatten. Jeg har til og med forsøkt meg på å skrive salmer, men de blir ikke helt vellykket. Antagelig kreves det at man tror for at de skal få den rette gløden.

Jeg går i kirken også, til dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser. Da er det for de som inviterer til seremonien sin skyld. Er de kristne så er det greit for meg. Det gjør meg ingenting å synge en salme i kirken, jeg kan jo ikke fornærme en gud jeg ikke tror på. Men jeg går ikke i kirken på julaften. Da hadde det vært for min egen skyld, og for å feire den kristne høytiden, og det vil jeg som ikke-troende ikke.

Men skal du selv feire jul så ville det være hyklersk å kreve at andre ikke skulle feire ulike høytider. Skal du preke avhold bør du selv være avholdende...

Ateist skrives forøvrig uten h på norsk.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...