Gå til innhold

Feirer Atheister, Antikrist, satanister jul, påske etc?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+212343
Å diskriminere sølvguttene for at de synger religiøse sanger, blir bare dumt. Sølvguttene har blitt en del av norsk juletradisjon, kristen eller ei. Det er laget utrolig mye fin musikk med religiøse undertoner. Da spesielt klassisk musikk. Bach, Händel et cetera, et cetera.

Deg om det, jeg avskyr enhver form for propaganda.

snevert syn. propaganda og kultur er to forskjellige ting. Jeg er ikke kristen på noen som helst slags måte, men det må gå an å ha et såpass åpent sinn, at man kan høre på sølvguttene uten å ta det som et angrep på egne verdier. det er fin musikk (for dem som liker det, og smak og behag er subjektivt og kan ikke diskuteres), som passer bedre enn mye annet som bakgrunnsmusikk under dekkingen av julemiddagsbordet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Juletida er opprinnelig for å feire Jesu fødsel

Host.. Kremt... Nå har det vel blitt slått fast et tosifret antall ganger her i tråden at dette slett ikke er tilfelle.

Denne misforståelsen er virkelig seiglivet.

Gaahl og alle de andre svartmetallerne feirer selvfølgelig jul da den som nevnt IKKE hadde noe med kristendom å gjøre opprinnelig.

Man kan jo heller spørre seg hvorfor alle de kristne feirer en tvers igjennom blodhedensk høytid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
Man kan jo heller spørre seg hvorfor alle de kristne feirer en tvers igjennom blodhedensk høytid.

fordi da kristendommen ble innført, førte den med seg så mange endringer. så mange at de ikke kunne begynne å fjerne jolablot i tillegg. Det ville tatt fra hedningene en av de sterkeste tradisjonene og antagelig gjort tilstandene enda mer oppviglersk. Dermed ble jolablot/jul stående som tradisjon, og "pakket inn" i kristen kontekst. Og kirken er som alle vet, ikke særlig åpen for utvikling og modernisering, dermed har vi den samme tradisjonen i dag.

(fritt etter hukommelsen fra semesteroppgave fra lærerskolen :)

Lenke til kommentar

Hvis de kristne skulle slutte å feire alle høytider som har hedensk røtter, ja da måtte de slutte å feire alle høytider. Kom med en kristen høytid, og jeg kommer med dens hedenske røtter.

EDIT: Det blir vel egentlig feil å si opprinnelse. Røtter blir riktigere.

Endret av Jethrotulling
Lenke til kommentar
Deilig, da hadde jeg også kunne vurdert det. Du er heldig som ikke har vokst opp i en religiøs familie. Hos oss er det ikke så veldig akseptert at jeg er en fallen engel. Jeg har mest lyst til å bare sitte hjemme hos meg selv i jula, jeg ser for meg at det kommer til å bli gjort et stort nummer ut av mitt valg denne jula - vet rett og slett ikke om jeg gidder å sitte der å diskutere, krangle og forsvare mitt livssyn for religiøse tullinger i ferien min. Vet ikke om jeg orker å kaste bort ferien min på det.

Vi har vel hatt noen flotte engler og vi har julestjerne. Selv om familien er gjennomført sekulære. Det er pga. tradisjon, estetikk og pga. stemninga man pynter slik og hører på sanger. Både med "religiøst" innhold og rene julesanger. Jeg hører på gangsta-rap f. eks. Betyr det at jeg blir foret med "propaganda" om gjengrelaterte ting? Er det hyklersk av meg å høre på slikt og så ikke gå ut og skyte folk og drive med kriminalitet og heller ikke aksepterer den type handlinger som lovlige i samfunnet? Damn, greit å vite.

At å kutte ut all form for sosial feiring fordi det kan oppfattes som religiøst er, uten tvil, gjennomført idiotisk.

Lenke til kommentar

fordi da kristendommen ble innført, førte den med seg så mange endringer. så mange at de ikke kunne begynne å fjerne jolablot i tillegg. Det ville tatt fra hedningene en av de sterkeste tradisjonene og antagelig gjort tilstandene enda mer oppviglersk. Dermed ble jolablot/jul stående som tradisjon, og "pakket inn" i kristen kontekst. Og kirken er som alle vet, ikke særlig åpen for utvikling og modernisering, dermed har vi den samme tradisjonen i dag.

Det var et retorisk spørsmål da.. =P

Du er spot on da, ganske latterlig egentlig, at kristne ikke kan innse hvor bak mål mange av feiringene deres er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Det var et retorisk spørsmål da.. =P

Du er spot on da, ganske latterlig egentlig, at kristne ikke kan innse hvor bak mål mange av feiringene deres er.

ja skjønte det, men måtte bare få skrevet det jeg prøvde å grave frem fra hukommelsen:) ja man kan undre. Mange såkalt kristne som ikke kjenner historien. liten avsporing dette her, men da jeg skrev oppgaven min, som var kritisk til kristendommens innføring, i KRL faget, ble læreren min (som var prest) så opprørt at jeg ble tatt opp på kontoret så han kunne overtale meg til å omformulere oppgaven. det gikk jeg ikke med på, og jeg leverte 30 sider godt backet opp av kilder, med kritikk til kristendommen:p

edit: jeg mener ikke å rakke ned på tradisjonene i dag, men jeg synes det er skremmende at så mange feirer noe de ikke kjenner historien bak. julen er en fin tid, og jeg gleder meg spm en unge!

Endret av Slettet+212343
Lenke til kommentar
men det må gå an å ha et såpass åpent sinn, at man kan høre på sølvguttene uten å ta det som et angrep på egne verdier. det er fin musikk (for dem som liker det, og smak og behag er subjektivt og kan ikke diskuteres), som passer bedre enn mye annet som bakgrunnsmusikk under dekkingen av julemiddagsbordet.

Så det er også greit om jeg skulle være interessert i å spille f.eks Pluton Svea på julekvelden? Ja, jeg sammenlikner de to, slik at jeg slipper å svare på det i en egen post. Propaganda er propaganda, uansett hvilken form det pakkes inn i. Sølvguttene brukes til å forkynne religion, i beste sendetid. Slikt skulle vært forbudt på statskanalen. De kan holde dette til sine egne kanaler, da de religiøse i dette landet faktisk har egne TV-kanaler. De trenger ikke å spy sin propaganda utover i alle de tusen hjem. Ikke nok med at Sølvguttene driver med dette, men Nidarosdomens guttekor, som forøvrig er et dyktigere kor, bedriver også dette. Dessverre må jeg få legge til.

Lenke til kommentar
Å diskriminere sølvguttene for at de synger religiøse sanger, blir bare dumt. Sølvguttene har blitt en del av norsk juletradisjon, kristen eller ei. Det er laget utrolig mye fin musikk med religiøse undertoner. Da spesielt klassisk musikk. Bach, Händel et cetera, et cetera.

Deg om det, jeg avskyr enhver form for propaganda.

Der er jeg enig med deg. Det er alt for mye religiøs propaganda på TV'n i jula enda jula i utgangs punktet bare er en highjacket "helligdag" stjålet fra andre... På tide at vi begynner å behandle religion som det religion er: overtro!! I dag tillegger vi religiøs tro alt for mye respekt og alt for mye tid i media, noe som ingen annen overtro er forundt. (Hvis en ser bort i fra nissene i blåfjell da :) Men så er det heller ingen som faktisk TROR at det finnes nisser som lager blåvær inne i et fjell heller....)

:)

Lenke til kommentar

RWS: Det er flott at du er enig med meg på ett punkt i alle fall. :) Jeg føler at man gir opp når man slenger seg med på feiringen, på tross av alle de tingene man synes er galt. Derfor har jeg valgt å "melde meg ut" av feringen i år. Jeg nekter å gi mitt samtykke, det er jo det man gjør, til dette vaset. Hvis/når julefeiringen er sekularisert, så kan jeg igjen være med, men frem til det skjer så ser jeg ingen annen utvei enn å la være å delta, akkurat som at jeg ikke feirer Ramadan, Hanukka osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

dersom du synes sølvguttene er så grusomt leit å høre på, så får du bare skru av tv'n da vettu, det er et valg du har så slipper du "propagandaen" også. Norsk skole, nrk, osv , har kristent grunnsyn, så dette er noe du bare må finne deg i, helt til det blir endret fra høyeste hold/folkeavstemning.

og når det gjelder Pluton svea?haha! :!: bare spill det så mye du vil du, hjemme, med lukkede dører/vinduer. hvis det er julekveld for deg, så værsågod. men siden nrk ikke baseres på et nazistisk grunnsyn, får du nok aldri se dem på nrk julekvelden. Dersom du på død og liv skal plassere all musikk i en politisk/religiøs bås, så får de vel bare slutte å sende musikk på radio og tv generelt da, tenk om de skulle støte noen som deg.

nå er det ikke til å komme unna at salmer og sånt som sølvguttene synger, er kristne sanger, men det lyt gå an, som sagt, å heller skru av, eller stenge ørene, i stedet for å være så følsom og ta alt som personlig angrep.

Lenke til kommentar
dersom du synes sølvguttene er så grusomt leit å høre på, så får du bare skru av tv'n da vettu, det er et valg du har så slipper du "propagandaen" også.

Det er jo derfor jeg har vurdert å holde meg hjemme hos meg selv i jula, nettopp fordi at jeg ikke har alternativet med å slå av TV-en hjemme hos familien. Du får pokker meg lese innleggene før du kommenterer.

Norsk skole, nrk, osv , har kristent grunnsyn, så dette er noe du bare må finne deg i, helt til det blir endret fra høyeste hold/folkeavstemning.

Det er nettopp derfor jeg prøver å ta ett standpunkt i forhold til dette. Jeg synes det er på høy tid at kirke og stat blir skilt fra hverandre. I tillegg så synes jeg det er svært betenkelig at NRK bedriver propaganda. Jeg er tvunget til å støtte religiøs propaganda om jeg ønsker å ha TV i dette landet.

og når det gjelder Pluton svea?haha! :!: bare spill det så mye du vil du, hjemme, med lukkede dører/vinduer. hvis det er julekveld for deg, så værsågod. men siden nrk ikke baseres på et nazistisk grunnsyn, får du nok aldri se dem på nrk julekvelden.

Hvorfor er ikke nazirock verd å spille? Ikke at jeg støtter dem, men vi kan faktisk risikere at noen krever å få spille slik musikk, nettopp fordi at vi tillater religiøs propaganda. Jeg synes det er skremmende at vi tillater religiøs propaganda hvis vi ikke vil tillate nazistisk propaganda. Jeg håper du ser sammenhengen. Åpner vi for det ene, så må også åpne for det andre. Jeg må, om jeg hadde hatt interesse av det, spilt musikken med lukkede dører og vinduer?

Dersom du på død og liv skal plassere all musikk i en politisk/religiøs bås, så får de vel bare slutte å sende musikk på radio og tv generelt da, tenk om de skulle støte noen som deg.

Så lenge musikken er forkynnende så er jeg redd at musikken plasserer seg selv i denne båsen.

nå er det ikke til å komme unna at salmer og sånt som sølvguttene synger, er kristne sanger, men det lyt gå an, som sagt, å heller skru av, eller stenge ørene, i stedet for å være så følsom og ta alt som personlig angrep.

Ville du sagt det samme om noen spilte nazirock på TV og radio? Bare lukket ørene, og ikke tatt det ille opp? Ignorance is a bliss?

Lenke til kommentar
I tillegg så synes jeg det er svært betenkelig at NRK bedriver propaganda.

Hva med barnehager, offentlig barneskole, ungdomsskole og videregående? Militæret? Kristendommen gjennomsyrer samfunnet og religionsfrihet er langt unna.

Åpner vi for det ene, så må også åpne for det andre. Jeg må, om jeg hadde hatt interesse av det, spilt musikken med lukkede dører og vinduer?

Vi åpner hverken for det ene eller det andre. Det er de kristne som har makta, og så lenge de bestemmer får vi jesuspropaganda i alle offentlige instanser. De vil aldri gi fra seg makta. Du kan spille den musikken du ønsker, men ikke i forumer som kontrolleres av den kristne makteliten.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hvordan definerer du egentlig ytringsfrihet her da? Du burde vel ærlig talt bli satt rett ut i skauen hvis du ikke vil bli påvirket fra noen :)

Og jeg lurer fortsatt om jeg er hyklersk for å høre på gangsta-rap, men ikke helt leve opp til tekstene, ei heller godta de i det virkelige liv? Eller er jeg en hykler hvis jeg liker Robin Hood, men ikke løper rundt og stjeler fra rike?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Hvordan definerer du egentlig ytringsfrihet her da? Du burde vel ærlig talt bli satt rett ut i skauen hvis du ikke vil bli påvirket fra noen :)

Og jeg lurer fortsatt om jeg er hyklersk for å høre på gangsta-rap, men ikke helt leve opp til tekstene, ei heller godta de i det virkelige liv? Eller er jeg en hykler hvis jeg liker Robin Hood, men ikke løper rundt og stjeler fra rike?

Han er vel ikke hykler om han har tatt et standpunkt vel? Her har han altså vokst opp i et kristent hjem og har sikkert disse kristne jule greiene helt oppe i halsen og det får han ikke lov til? På tide å stikke en finger i snøen her kanskje ????

Lenke til kommentar

Han er ikke hykler, men han kaller alle andre her hyklere ettersom vi tar innover oss "kristenpropaganda" og synger "kristne" sanger, feirer "kristne" høytider.

I hermetegn ettersom at selv religionen, til tross for å være ett viktig element i feiringa trenger ikke å ha noen ting med selve feiringa å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er hyklersk, nettopp fordi at det gir et O.K, til de kristnes undertrykkelse av oss som ikke er religiøse, eller er tilhører andre religioner for den del. Dere godtar at de kristne sitter med makta og at det er de som har retten til å diktere hvilken type religiøs propaganda som er O.K.

Dessverre så kommer vil aldri videre før ateister lærer seg å si nei, men jeg ser at mange nok vil ha problemer med å si nei til noe så kult som å få gaver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
Det er hyklersk, nettopp fordi at det gir et O.K, til de kristnes undertrykkelse av oss som ikke er religiøse, eller er tilhører andre religioner for den del. Dere godtar at de kristne sitter med makta og at det er de som har retten til å diktere hvilken type religiøs propaganda som er O.K.

det er vel ikke feil å være "nøytral"? det må vi få lov til å være. man er ikke et svakt individ sjøl om man ikke tar et bastant religiøst standpunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...