Gå til innhold

Feirer Atheister, Antikrist, satanister jul, påske etc?

Anbefalte innlegg

Deilig, da hadde jeg også kunne vurdert det. Du er heldig som ikke har vokst opp i en religiøs familie. Hos oss er det ikke så veldig akseptert at jeg er en fallen engel. Jeg har mest lyst til å bare sitte hjemme hos meg selv i jula, jeg ser for meg at det kommer til å bli gjort et stort nummer ut av mitt valg denne jula - vet rett og slett ikke om jeg gidder å sitte der å diskutere, krangle og forsvare mitt livssyn for religiøse tullinger i ferien min. Vet ikke om jeg orker å kaste bort ferien min på det.

Skjønner jeg har vært heldig som har vokst opp i et totalt nøytralt hjem.... :)

Ønsker deg lykke til i jula. Er ikke alle jeg gidder å diskutere livssyn med heller, deriblandt min svigermor, for noen av de religiøse har rett og slett ikke forutsetning for å forstå hva jeg preker om når det kommer til evolusjon og arters utvikling og hvorfor det er slik... De ELSKER jesus og muilla krekar og det er alt de syntes de trengertrenger. ingen vits i å stille spørsmål ved hva de tror på vet du, for de har jo rett... Det står i bibelen :roll: ... Så jeg skjønner dillemaet ditt :)

Hos oss er ingen engler eller annen kristen pynt på treet eller i huset. Min kjæreste svigermor syntes nok det var litt lite med kristne saker hos oss til jul i fjor, for da hun kom trekkende med en jesus figur i plast... den tar vi frem hver gang vi trenger noe å le av, for den er virkelig skikkelig skikkelig patetisk :D

I år reiser jeg på hytta og gidder rett og slett ikke å pynte noe tre... Selv om det er i plast det også.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har f.eks ikke det. Så hva i helvete var det du ville frem til sa du?

At søndag ikke er en vanlig arbeidsdag i de fleste yrker.

Så de/dere pynter ikke juletreet med Betlehemsstjerne og engler i din familie? Juletreet i vår familie lyser av alt jeg ikke står for. Det spilles ikke kristne julesanger hjemme hos dere?

Vi har stjerne, men det er mest fordi mamma syns det ser fint ut. Spilles masse diverse julesanger, men det er også fordi mamma syns de er fine og pga julestemningen, og hun bryr seg ikke noe videre om innholdet.

Endret av Allighiero
Lenke til kommentar

Ikke Norske heller.

Vårres Jul med Hans Rotmo.

Hva søndaggsfri anngår så er det en ordinær fridag for min del, ingen helligdagsgodgjørelse om jeg skulle jobbe den dagen, det er rett og slett en fridag for de aller fleste.

Om værden hadde vært 100% ateistisk betyr ikke det at folk ikke har behov for en pause i arbeidet innimellom.

Men grunnet den gamle kirketiden så blei det nå slik en gang at man har fri på søndager.

Hadde det ikke vært slik hadde nok samfunnet vært formet rundt en eller annen turnusform med fri noen dager uansett.

Det blir ikke noe bra samfunn av å jobbe hver dag året gjennom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Deilig, da hadde jeg også kunne vurdert det. Du er heldig som ikke har vokst opp i en religiøs familie. Hos oss er det ikke så veldig akseptert at jeg er en fallen engel. Jeg har mest lyst til å bare sitte hjemme hos meg selv i jula, jeg ser for meg at det kommer til å bli gjort et stort nummer ut av mitt valg denne jula - vet rett og slett ikke om jeg gidder å sitte der å diskutere, krangle og forsvare mitt livssyn for religiøse tullinger i ferien min. Vet ikke om jeg orker å kaste bort ferien min på det.

Juletida er opprinnelig for å feire Jesu fødsel, men akkurat hva feiringen angår har vel det blitt vanna ut etterhvert. Det er vidt forsjellig hva man legger i julefeiringa. For veldig mange så er julehøytiden en tid hvor man kan virkelig slappe av og ha det fint sammen med familie og venner, og ikke alle legger like mye vekt på hva man faktisk feirer.

Om du ikke er religiøs, og av en eller annen grunn skal ha fått alt med jul i vrangstrupen, så trenger ikke det sette en stopper for å bruke høytiden til hva jeg nevnte ovenfor. Kvalitetstid med familie er da aldri å forakte spør du meg. Om du vil sitte stusselig og alene på Julaften istedet, så vil jeg si at du er problemet, og ikke familien din..

Lenke til kommentar
Jeg er ateist. I år er første gangen jeg har våget å si til familien at jeg ikke ønsker å feire jul. Det ble ikke godt mottatt fra familien egentlig, men jeg håper at de tilslutt klarer å respektere at jeg ikke er religiøs og derfor ikke har behov for å feire religiøse høytider. Om de vil gi meg en gave på bursdagen min så er det greit, men jeg avstår fra julegaver fra og med i år, nettopp fordi at jeg ikke har noen tilhørighet til religiøse dogmer av noe slag.

Dette valget gjorde jeg også tidligere. Feiret selve julaften alene 2 ganger og en gang på en tilstelning som ble arrangert på et utested. Dette ble ikke slikt jeg tenkte meg. Er jo sosial av meg og setter veldig stor pris på familien (far, mor og søsken) og syntes ikke dette var slik det skulle være. Jeg savnet den gode maten og praten rundt julebordet. Valget ble derfor at jeg ikke klarer meg uten de nærmeste rundt meg. Derfor valgte jeg å feire i lag med nærmeste familie og det var høyt under taket slik at diskusjonen rundt julefeiringen alltid gikk på høygir uten noen form for fordømmelse.

Nå har jeg stiftet egen familie med en kristen samboer og med felles barn. Synes julaften er en fin tradisjon hvor det er en god atmosfære rundt oss, med mye kos og ablegøyer. Er også med årene blitt litt rundere i kantene (biter i de sure eple av og til) og aksepterer religiøse fiksfakseri i heimen (gaver fra svigermor). Kan jeg akseptere nisser og troll, så kan jeg også akseptere litt religiøst nips. Selvfølgelig kjenner de til mine meninger og jeg tror barna mine ikke blir religiøse. Det er jo blitt min livsoppgave (kall) å få barna til å tenke logisk.

God Jul til alle, uansett hvordan den feires.

Lenke til kommentar

Julen har da ingenting med religion å gjøre! Det er en tid der man spiser ekstra god mat og drikker ymse alkoholholdige drikker. Samt avviser fiksjon og tullball med kjære og kjente!

Jeg skyr ingen krangler med familie, om de tar noe opp med meg om at "julen er en kristen høytid" ja da må de belage seg på å få høre hva jeg mener og hvorfor jeg feirer.

Er dumt at mange Ateister lar seg rulle over i denne flotte tiden(for god mat).

Lenke til kommentar
Så dere hører ikke på Sølvguttene eller Nidarosdomens guttekor som synger kristne julesanger på TV f.eks?

Jeg blir kvalm av at slik propaganda blir sendt i beste sendetid.

Uff nei, da skifter jeg kanal.

Egentlig er det stort sett bare drit på tv. Nyheter(Nrk,tv2,osv,bbc,cnn,..), Discovery og National geographic er det eneste som går an å se på(selv i julen).

Filmer er jo og noe å se på i julen.

Men sitte og se på kor? Nei det nekter jeg tverrt på.

Lenke til kommentar
Kvalm av julesanger?

Ja, jeg blir kvalm av en forherligelse av religiøse dogmer - er det egentlig så rart? Jeg blir også kvalm av en forherligelse av religioner, spesielt når det er religioner som er fiendlige mot enkelte av våre medmennesker, slik som f.eks homofile.

Du overreagerer kanskje ikke litt? Det er mulig å feire jul uten fokus på det religiøse, jeg klarer det fint hvert år.

Nei, jeg synes virkelig ikke det. Det er faktisk ikke så enkelt å feire jul uten å få religiøse dogmer tredd nedover hodet. Det er f.eks håpløst å se på TV i julen, uten å få religion slengt i trynet.

Lenke til kommentar
Så dere hører ikke på Sølvguttene eller Nidarosdomens guttekor som synger kristne julesanger på TV f.eks?

Jeg blir kvalm av at slik propaganda blir sendt i beste sendetid.

Nei. Mine foreldre er ikke religiøse, men jeg må si at det er dritkjedelig å se kor som synger på TV.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
Det har jeg alltid lurt på. Jeg selv er en Atheist og feirer jul med gaver osv.

Feirer f.eks. Gaahl, jul med mora si? evt andre black metal folk som går med et svært oppned kors rundt halsen

klart metal folket med oppnedkors og andre uniformseffekter feirer jul med mora si , de som har behov for å kle seg opp og skjule seg bak en slik gimmick er antagelig myke som smør innvendig, og setter vel pris på sosialt samvære og god mat som de fleste andre av oss:)

men On topic: for min egen del har ikke julefeiringen noe med gud, jesus og resten av den eventyrfortellingen der. julen er et sterkt tradisjonsrikt høydepunkt og avslutning på året. som så mange andre er det samkvem med familie og venner, god mat og god stemning som er jul for meg. I år gleder jeg meg mer til jul enn noensinne, pga 5 dryge eksamener i fag jeg har kjedet meg med dette semesteret:)

Jeg tror ikke på noe overnaturlig vesen/ånd, så hvorvidt jeg er ateist eller noe annet vet jeg ikke, men slik er det for meg hvertfall.

Lenke til kommentar
Å diskriminere sølvguttene for at de synger religiøse sanger, blir bare dumt. Sølvguttene har blitt en del av norsk juletradisjon, kristen eller ei. Det er laget utrolig mye fin musikk med religiøse undertoner. Da spesielt klassisk musikk. Bach, Händel et cetera, et cetera.

Deg om det, jeg avskyr enhver form for propaganda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...