316 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg feirer at Jesus ble født i Jula. Om det ikke var da han ble født så er det det samme for meg, så lenge det er da vi får fri fra jobb/skole for å gjøre nettopp dette. Men det finnes absolutt en symbolikk i hvorfor Jesus fødsel feires rundt "vintersolhverv", siden man går mot lysere tider. Jesus fødsel skal markeres som noe bra, noe som sier oss at det er noe godt i lysningen/det vi har i vente. Og de som sier at feiringen av vintersolhverv fra gammelt av ikke hadde noe med overtro eller religiøst å gjøre har misforstått, da en av reglene for feiringen var at ølet skulle være ferdig brygget før 22. des, hvis ikke kom det solhverv i det sånn at alt ble ødelagt. Lenke til kommentar
Xaser Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg er ateist. I år er første gangen jeg har våget å si til familien at jeg ikke ønsker å feire jul. Det ble ikke godt mottatt fra familien egentlig, men jeg håper at de tilslutt klarer å respektere at jeg ikke er religiøs og derfor ikke har behov for å feire religiøse høytider. Om de vil gi meg en gave på bursdagen min så er det greit, men jeg avstår fra julegaver fra og med i år, nettopp fordi at jeg ikke har noen tilhørighet til religiøse dogmer av noe slag. Du er virkelig en gjennomført ateist(i form av antiregliøs tro) og jeg respekterer det stannpunktet. Men vil komme med et forslag til noe du kan tenke gjennom: Er du ikke mer religiøs av at du lar være å feire noe som nå i vårt sekulære samfunn er en kulturell tradisjon. Ja jeg er enig i at mange fortsatt knytter mye kristent opp til Jula (og jeg hater når de skal dra oss ikke-religiøse inn i sine kristne tradisjoner), men det er ikke noe behov for å gjøre det. Kan du ikke bare spørre familien din om de kan droppe alle kristne ting fra julefeiringa og heller bare holde seg til det sekulære (røde farger, nisser og familie)? Når du dropper jula droper du noe som har med den Norske kulturen mye mer enn det har med det kristne. Jeg kommer selv fra en ateistisk kjernefamilie, med annen slekt som er kristen. Vi har alltid feiret julen på en sekulær måte uten at det har bydd på noen problemer for verken ateister eller kristne. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg er ateist. I år er første gangen jeg har våget å si til familien at jeg ikke ønsker å feire jul. Det ble ikke godt mottatt fra familien egentlig, men jeg håper at de tilslutt klarer å respektere at jeg ikke er religiøs og derfor ikke har behov for å feire religiøse høytider. Om de vil gi meg en gave på bursdagen min så er det greit, men jeg avstår fra julegaver fra og med i år, nettopp fordi at jeg ikke har noen tilhørighet til religiøse dogmer av noe slag. Nå vet jeg ikke om du har barn, men om du har/får det, hvordan skal du gjøre det for dem? Skal det være så gjennomført at de ikke får noen julegaver, og ikke får oppleve jul som alle de andre barna i klassen sin? Lenke til kommentar
Allighiero Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg er ateist. I år er første gangen jeg har våget å si til familien at jeg ikke ønsker å feire jul. Det ble ikke godt mottatt fra familien egentlig, men jeg håper at de tilslutt klarer å respektere at jeg ikke er religiøs og derfor ikke har behov for å feire religiøse høytider. Om de vil gi meg en gave på bursdagen min så er det greit, men jeg avstår fra julegaver fra og med i år, nettopp fordi at jeg ikke har noen tilhørighet til religiøse dogmer av noe slag. Hvis du skal avstå fra alt som har med religion å gjøre så må du nok flytte ut i tjukkeste jungelen alene, og glemme alt som har med det moderne samfunnet å gjøre.. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Til dere tre siste: I don't pick and choose. Jeg er ikke slik som kristne som lukker øynene for det gale i Bibelen og omfavner det gode, jeg er heller ikke som ateister som omfavner det de liker med religion og dropper alle kravene. Derfor ser jeg ikke noen grunn til å gi julen noen spesiell oppmerksomhet. Jeg liker ikke å gi oppmerksomheten min til noe som jeg ikke tror på. Å sitte å høre på sanger om Gud og Jesusbarnet og hvor snille de er, er ikke det jeg oppfatter som en hyggelig jul. Da hører jeg heller eventyr som innrømmer at de er eventyr. Jeg skal ikke ha barn, men om det noen gang skulle skje at jeg skulle forandre mening så ser jeg ikke noen grunn til å indoktrinere mine barn med religiøse høytider. Om andre foreldre kaster ungene sine utfor en bru, så kommer ikke jeg til å gjøre det samme. Hvorfor i alle dager skulle jeg behøve å flytte ut i skogen fordi at jeg ikke er religiøs. Mener du virkelig at religiøse ikke klarer å respektere oss som ikke er religiøse og at det er jeg som skal straffes for det? Jeg ville heller sagt at det må være omvendt. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 *snip*Hvis du skal avstå fra alt som har med religion å gjøre så må du nok flytte ut i tjukkeste jungelen alene, og glemme alt som har med det moderne samfunnet å gjøre.. Hæ? Utdyp gjerne hva du mener med det? Jeg lever da i samfunnet og er totalt religionsfri hvis du lurte.... Kampen MOT religion fortsetter skal jeg si deg. Ser til stadighet i aviser og nyheter at folk, ateister, angriper religiøse dogmer i større og større grad og det GLEDER meg!!! På tide å ta et oppgjør med religion som jo er overtro som all annen overtro. Det er gudskjelov slutt på tiden da kristendom ikke kunne kritiseres og DET kommer til å tvinge folk til å ta et valg. Å tro på sludderet eller bli sett rart på fordi de tror på overtro (For gud vet hva annet de kan tro på i samme slengen...? Er de overtroiske så stopper det nok ikke der...) Lenke til kommentar
Allighiero Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Å sitte å høre på sanger om Gud og Jesusbarnet og hvor snille de er, er ikke det jeg oppfatter som en hyggelig jul. Da hører jeg heller eventyr som innrømmer at de er eventyr. Jeg hører aldri på sanger om Jesus og Gud i jula.. Jeg spiser masse god mat, får gaver, er med familie og venner og har fri.. Hvorfor ikke? Hvorfor i alle dager skulle jeg behøve å flytte ut i skogen fordi at jeg ikke er religiøs. Mener du virkelig at religiøse ikke klarer å respektere oss som ikke er religiøse og at det er jeg som skal straffes for det? Jeg ville heller sagt at det må være omvendt. *snip*Hvis du skal avstå fra alt som har med religion å gjøre så må du nok flytte ut i tjukkeste jungelen alene, og glemme alt som har med det moderne samfunnet å gjøre.. Hæ? Utdyp gjerne hva du mener med det? Jeg lever da i samfunnet og er totalt religionsfri hvis du lurte.... Fordi hele det moderne samfunnet er bygd på religion. Den katolske kirken eide 60% eller noe sånt av alt land i Europa en gang rundt middelalderen, og styrte omtrent alt av lover, moral og etikk som vi lever etter i dag. Vårt samfunn er bygd på religiøse grunnstøtter, selv om en del ikke faktisk tror på det lenger. Endret 3. desember 2008 av Allighiero Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Fordi hele det moderne samfunnet er bygd på religion. Nei, nei og atter nei! Vår moderne samfunn er bygd på vitenskap. Hadde det vært opp til kirken så hadde vi fortsatt ikke hatt strøm og andre nyvinninger. Du er kanskje ikke klar over det, men den katolske kirke har i alle år motarbeidet fremskritt, siden kunnskap er en trussel mot religiøse sekter. Blir folket kunnskapsrike så synker andelen religiøse. Dette var selvsagt ikke kirken interessert i, siden de religiøse var og er deres inntektskilde, derfor var det forbudt å bedrive forskning - det ble ganske enkelt sett på som gudsbespottelse, kjetteri, djeveldyrkelse og jeg vet ikke hva. Det moderne samfunnet er ikke bygd på religion, heldigvis. Lenke til kommentar
Xaser Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Er enig i det du skriver om samfunnet og religion i et teknologisk, økonomisk og til dels sosialt perspektiv. Men selv om ikke samfunnet er bygd på religion, så er mye av vår kultur knytter opp til religion på ulike måter (da hovedsakelig kristendom og humanetik). Veldig mange norske tradisjoner er knyttet opp mot religion (sånn som Julen som du vil avstå fra), men de er fortsatt norske tradisjoner, er en stor del av norsk kultur, har fått sekulære aspekter(ofte større sekulære aspekter enn religiøse) og er viktige deler av norsk kultur. Et annet eksempel på slike tradisjoner er Påsken, den viktigste kristne høytiden. Men i Norge er den for de fleste en høytid da man drar på hytta, går på ski, hører på påskelabyrinten, eter sjokolade, går på ski og har familieferie (hvor mange går egentlig i kirken i påska?). Jeg syns som en som har vokst opp som ateist at du har så sterk motsetning mot Jula ettersom den i mitt perspektiv er en norsk tradisjon og høytid, og ikke trenger å være religiøs i det hele tatt (jeg kjenner f.eks. norske jøder og muslimer som feirer Jul som en norsk tradsjon, frikoblet fra religion). For meg blir det å ikke feire Jul å ta avstand fra norsk kultur og ikke kristendom. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Xaser: Du er enig, men du fortsetter med ett, men og begynner å snakke utenfor det grunnlaget posten min ble skrevet på. Fiffig måte å vrenge på det folk skriver. At noen velger å feire de kristne høytidene selv om de ikke er kristene får stå for deres regning, jeg er såpass prinsippfast at jeg ikke griper fatt i de hyggelige aspektene ved religiøse dogmer, men forkaster det jeg ikke liker. Dette gjelder i mine øyne de som ikke er religiøse, men fortsatt feirer jul, jol, blot, hanukka osv. Jeg tror ikke på noen av de religiøse dogmene som har sin feiring til juletider, den tradisjonen vi har her i Norge med å feiere jul er ene og alene religiøst betinget - derfor ønsker ikke jeg å være en del av den, nettopp fordi jeg ikke ønsker å gi en støtte til en fortsettelse av denne feiringen. Jeg kommer ikke til å feire påske heller fremover, jeg kan ikke se at det er bevist at Jesus har levd og at han var den det påstås. Jeg har heller ikke sett det bevist at han sto opp fra de døde. Derfor ser jeg heller ingen grunn til å feire at han gjorde det. Jeg ser heller ikke noen grunn til å gi støtte til denne delen av den religiøse forvirringen. Christmas (IPA: /krɪsməs/), also referred to as Christmas Day or Christmastide, is an annual holiday celebrated on December 25 that marks and honors the birth of Jesus of Nazareth. Jul er navnet både på den opprinnelig, hedenske midtvintersfeiringa i Norden og den kristne høytiden og festen til minne om Jesu Kristi fødsel. I vest-europeisk tradisjon er datoen for juledagen 25. desember, mens den for eksempel i Den gresk-ortodokse kirke feires den 6. januar. I Norge er høydepunktet for julefeiringen lagt til julaften, det vil si kvelden 24. desember, som tradisjonelt blir markert med familieselskap, og for enkelte også kirkegang. Julen faller omtrentlig sammen med førkristne markeringer for vintersolverv i forskjellige kulturer (germansk yule og romersk saturnalia). Det er naturlig å anta at det var for å fortrenge denne markeringen fullstendig at kirken valgte å legge en av sine viktigste høytider til denne dato.[trenger referanse] Det skandinaviske navnet på høytiden er også det gamle germanske navnet, mens på andre språk har høytiden fått navn som understreker dens kristne bakgrunn, som engelsk Christmas eller «kristmesse» og tysk Weihnachten eller «vienatt» Jeg forstår ikke hvordan man kan unngå å se at julen er en religiøs høytid. Nå er ordet hedning et begrep som kan bety flere ting, men en feiring jeg kunne vært med på er feiringen av vintersolverv, så lenge den ikke har noen koblinger til guder eller ånder. Jeg mener at de som feirer religiøse høytider og samtidig kaller seg ateister lider av sterk dobbeltmoral. Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (..) Jeg (..) er totalt religionsfri (..) (...) gudskjelov (..) For gud vet (..) Totalt religionsfri er du nok ikke Litt rart hvor mye såkalte ateister er i mot at NikkaYoichi ikke vil feire jul. Han tar et standpunkt for det han tror på, virker som om folk vil overbevise ham til å feire jul for å overbevise seg selv om at det er greit at de feirer. Om dere trenger å overbevise dere selv kan dere låne min tankegang: Jeg feirer ikke det religiøse ved jul og jeg vet at mennesker trenger fri innimellom for å koble av, derfor benytter jeg meg også av fri ved andre helligdager. Lenke til kommentar
Allighiero Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Du er kanskje ikke klar over det, men den katolske kirke har i alle år motarbeidet fremskritt, siden kunnskap er en trussel mot religiøse sekter. Helt korrekt, men så har vi også vært protestanter et par hundre år. Kanskje litt dårlig formulert, men når jeg sier det moderne samfunnet er bygd på religion så mener jeg at det er gjennomsiret av religøs etikk, moral, tradisjoner og tankegang som vi har blitt hjernevaska med i lang lang tid. Store deler av vår tankegang er basert på kristendommens normer, regler og etikk. Hvorfor har vi fri hver søndag for eksemplel? Mener du at søndager burde bli en vanlig arbeidsdag fordi det har en religiøs undertone og ikke jobbe da? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Hvem har fri på søndager sa du? Lenke til kommentar
Genuine Genes Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg har 4 grunner til å feire jul: - Gaver - God mat - God stemning - Ferie (når er dette IKKE noe godt?) Lenke til kommentar
Allighiero Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hvem har fri på søndager sa du? Hvis du ikke klarer å finne ut det selv er det ikke så mye vits å ha den diskusjonen her. : ) Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hvem har fri på søndager sa du? Hvis du ikke klarer å finne ut det selv er det ikke så mye vits å ha den diskusjonen her. : ) Jeg har f.eks ikke det. Så hva i helvete var det du ville frem til sa du? Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 For det første; I utgangspunktet var ikke gavegivinga og treet bundet mot kristendommen eller annen religion så selv om jeg tar avstand fra "organisert religion" føler jeg ikke noe galt med å feire jul. For det andre så er dagens jul en såpass sekularisert og kommersialisert kulturell tradisjon, som for meg og mine foreldre (såvidt jeg vet mine besteforeldre også) aldri har hatt noe med Jesus å gjøre. Julen er en ferie som for vår familie betyr samling, god mat og gavegivning. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Så de/dere pynter ikke juletreet med Betlehemsstjerne og engler i din familie? Juletreet i vår familie lyser av alt jeg ikke står for. Det spilles ikke kristne julesanger hjemme hos dere? Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Nei. Har aldri hatt stjerne og lignende, faktisk. Bare julelys og div. julekuler. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Deilig, da hadde jeg også kunne vurdert det. Du er heldig som ikke har vokst opp i en religiøs familie. Hos oss er det ikke så veldig akseptert at jeg er en fallen engel. Jeg har mest lyst til å bare sitte hjemme hos meg selv i jula, jeg ser for meg at det kommer til å bli gjort et stort nummer ut av mitt valg denne jula - vet rett og slett ikke om jeg gidder å sitte der å diskutere, krangle og forsvare mitt livssyn for religiøse tullinger i ferien min. Vet ikke om jeg orker å kaste bort ferien min på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå