michael691 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Det har jeg alltid lurt på. Jeg selv er en Atheist og feirer jul med gaver osv. Feirer f.eks. Gaahl, jul med mora si? evt andre black metal folk som går med et svært oppned kors rundt halsen Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg tror de feirer det i norrøn ånd, ikke kristelig. Jul er egentlig en hedensk tradisjon, så de har nok ingen problemer med å feire jul. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Men jul er jo da jesus døde eller ''oppstod''(vet'a f?) Hvordan kan det forbindes med norrøn ånd? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Men jul er jo da jesus døde eller ''oppstod''(vet'a f?) Hvordan kan det forbindes med norrøn ånd? Du snakker om påske. Påsken er mer eller mindre kristen (bortsett fra noen hedenske undertoner) og symboliserer Jesu lidelse, død og oppstandelse. Jul derimot, var opprinnelig vintersolverv (21. desember) og var en feiring for at det nå ble lysere, da 21. desember er årets mørkeste dag. Det kan også kalles Jól, om jeg ikke husker helt feil... Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Åja, takk, da vet jeg det Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Men jul er jo da jesus døde eller ''oppstod''(vet'a f?) Hvordan kan det forbindes med norrøn ånd? Du snakker om påske. Påsken er mer eller mindre kristen (bortsett fra noen hedenske undertoner) og symboliserer Jesu lidelse, død og oppstandelse. Jul derimot, var opprinnelig vintersolverv (21. desember) og var en feiring for at det nå ble lysere, da 21. desember er årets mørkeste dag. Det kan også kalles Jól, om jeg ikke husker helt feil... Ja du husker rett. Jol, midtvintersblot, vintersolverv, 25des. for mithradyrkelsen, egyptiske solguder og nærliggende gudekonsept, etc. "Kristen jul" er mer eller mindre blasfemi, vranglære og avgudsdyrking. Et av de eldste kristne trosamfunn feirer forøvrig "jul" 7 januar som er nasjonaldagen i Egypt. "Påsken" er vårgjevndøgn og er heller ingen kristen tradisjon. Endret 1. desember 2008 av analkløe Lenke til kommentar
mhm. Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Men jul er jo da jesus døde eller ''oppstod''(vet'a f?) Hvordan kan det forbindes med norrøn ånd? Du snakker om påske. Påsken er mer eller mindre kristen (bortsett fra noen hedenske undertoner) og symboliserer Jesu lidelse, død og oppstandelse. Jul derimot, var opprinnelig vintersolverv (21. desember) og var en feiring for at det nå ble lysere, da 21. desember er årets mørkeste dag. Det kan også kalles Jól, om jeg ikke husker helt feil... Påske er da ingen kristen høytid. Jesus dro jo til Jerusalem for å feire påske. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Påske er da ingen kristen høytid.Jesus dro jo til Jerusalem for å feire påske. Vennligst utbroder. Det er da en grunn til at vi kaller det "Skjærtorsdag", "Langfredag" osv. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg tror de feirer det i norrøn ånd, ikke kristelig. Jul er egentlig en hedensk tradisjon, så de har nok ingen problemer med å feire jul. Julen vi feirer i dag har da langt sterkere tilknytning til kristendommen da den tross alt har vært rådende i over 1000 år. Men selv synes jeg jula er blitt såpass sekularisert at det egl. ikke er relevant om det jula opprinnelig var hedensk/kristen eller hva det måtte være. Verdiene ved jula i dag er for det meste overfrobruk, kommersialisme og en liten dose familieverdi og samhold mennesker imellom. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Men selv synes jeg jula er blitt såpass sekularisert at det egl. ikke er relevant om det jula opprinnelig var hedensk/kristen eller hva det måtte være. Verdiene ved jula i dag er for det meste overfrobruk, kommersialisme og en liten dose familieverdi og samhold mennesker imellom. Du har igrunn rett. Selv er jeg ikke religiøs, men feirer gjerne jula som et symbol på overforbruk og kommersialisme. (Ikke sarkastisk her, jeg elsker å bruke penger på meg selv og andre) Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Påske er da ingen kristen høytid.Jesus dro jo til Jerusalem for å feire påske. Vennligst utbroder. Det er da en grunn til at vi kaller det "Skjærtorsdag", "Langfredag" osv. Det dreier seg i hovedsak om solens syklus og posisjon på jorden. Kristen Jul Vintersolverv 21-22 des. samt den dagen man hyller solguder slik som mithra, horus. 24/25des. http://no.wikipedia.org/wiki/Vintersolverv Kristen påske Påsken fastsettes etter vårgjevndøgn (første SUN-DAY etter solvervet) Bevegelige merkedager er forskjellige merkedager som ikke faller på samme dato fra det ene året til det neste. Mange av kirkens høytidsdager er bestemt ut fra påsken som er første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn. Askeonsdag er den 46. dagen forut for første påskedag. Kristi himmelfartsdag er den 40. dagen etter første påskedag og første pinsedag er den 50. dagen etter første påskedag. Første søndag i advent er den søndagen som er nærmest 30. november. Sankt hans Feires i forbindelse med sommersolvervet. http://no.wikipedia.org/wiki/Sankthans http://no.wikipedia.org/wiki/Sommersolverv Høstgjevndøgn vet jeg ikke om de kristne har tatt noe kreditt for... Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Takk for det. Var ikke klar over at jødene også hadde sin påske, selv om det er ganske logisk når jeg tenker over det. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg feirer julen som jeg alltid har gjort den. Vi har aldri hatt jesus inn i bildet, men juletre, gaver, julesanger og nisser er med. Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Jeg er ikke troende, men feirer jul og alt det der for det sosiale sin skyld og det har vel blitt en tradisjon i det norske hjem og eller i den vestlige verden? Endret 1. desember 2008 av Narrie Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Men jul er jo da jesus døde eller ''oppstod''(vet'a f?) Hvordan kan det forbindes med norrøn ånd? Jul har egentlig ingenting med kristendommen å gjøre. Det er en eldre skikk som tilhører eldre religioner. De kristne bare stjal den fordi det gjorde det enklere å konvertere folk fra disse eldre religionene. Så du kan jo spørre hvorfor kristne feirer jul, i og med at det er en hedensk skikk. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Det har jeg alltid lurt på. Jeg selv er en Atheist og feirer jul med gaver osv. Feirer f.eks. Gaahl, jul med mora si? evt andre black metal folk som går med et svært oppned kors rundt halsen Egentlig synes jeg det er merkeligere at kristne feirer jul, for det har egentlig ingenting med kristendom å gjøre. Du vet alt det greiene du hører om Jesusbarnet og Betlehem etc. på Jul? vel, det har egentlig ingenting overhode med jul å gjøre, dette er noe som jul er tillagt langt senere. Jul er hedensk i utgangspunktet. Dette er egentlig fra gammelt av starten på et 5-dager (eller noe slikt) etegilde for å feire at høsten er over. Lenke til kommentar
Allighiero Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Egentlig synes jeg det er merkeligere at kristne feirer jul, for det har egentlig ingenting med kristendom å gjøre.Du vet alt det greiene du hører om Jesusbarnet og Betlehem etc. på Jul? vel, det har egentlig ingenting overhode med jul å gjøre, dette er noe som jul er tillagt langt senere. Jul er hedensk i utgangspunktet. Dette er egentlig fra gammelt av starten på et 5-dager (eller noe slikt) etegilde for å feire at høsten er over. Kristendommen er bare en miks av en rekke gamle religioner, så det er nok ikke så veldig rart at du finner de fleste kristne høytider, og andre hendelser og personer i andre religioner. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Egentlig synes jeg det er merkeligere at kristne feirer jul, for det har egentlig ingenting med kristendom å gjøre.Du vet alt det greiene du hører om Jesusbarnet og Betlehem etc. på Jul? vel, det har egentlig ingenting overhode med jul å gjøre, dette er noe som jul er tillagt langt senere. Jul er hedensk i utgangspunktet. Dette er egentlig fra gammelt av starten på et 5-dager (eller noe slikt) etegilde for å feire at høsten er over. Kristendommen er bare en miks av en rekke gamle religioner, så det er nok ikke så veldig rart at du finner de fleste kristne høytider, og andre hendelser og personer i andre religioner. Vel, jul er i utganspunket... ateistisk. Det har ikke vært noen formell gudedyrkelse innblandet tidligere. Lenke til kommentar
Allighiero Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Vel, jul er i utganspunket... ateistisk. Det har ikke vært noen formell gudedyrkelse innblandet tidligere. Jula har alltid vært tilknyttet religion jo, da det er en høytid som er tilknyttet sola, og sola som regel hadde en tilknyttning til en eller annen gud i de forskjellige gamle religionene, hvorav de fleste er i familie. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Om påsken Hvorfor endrer påsken dato? Jesus døde under den jødiske påskefesten, som ligger på en fast dato og er jødenes største høytidsdag. Den kristne påsken har røtter i jødenes påskefest, men allerede i oldkirken var det uenighet om tidspunktet for påskefesten. Noen kristne menigheter holdt påsken på en bestemt dato som jødene, men denne dagen falt sjelden på en søndag, som de fleste kristne ville feire som dagen for oppstandelsen. Flertallet av de tidlige kristne holdt derfor festen på den første søndagen etter påskefullmånen, altså første fullmåne etter vårjevndøgn. Tradisjonen med å legge påskedagen til en søndag seiret til slutt, idet dette tidspunktet ble vedtatt på kirkekonsilet i Nikea i 325 e.Kr. Tidspunktet for påsken vil derfor variere etter når det er fullmåne i ukene etter vårjevndøgn. Påskedagen kan tidligst feires 22. mars, tidlig påske, og senest 25. april, og da snakker vi om sen påske. Kilde: ill vit 5/2007 Endret 2. desember 2008 av Crowly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå