Gå til innhold

Bedre innholdsoversikt i tråder


Anbefalte innlegg

Det fins etter hvert mange tråder av typen "Den store <sett inn produktnavn her> tråden". Innholdet i slike tråder er ofte variert, men ikke sjelden inneholder de mange gullkorn. Problemet er at slike tråder ofte blir svært lange; derav prefiksen "Den store". Når tråder blir over 200 sider er de jo nesten for en bok å regne. Så over til forlsaget mitt.

 

Alle slike tråder burde hatt et påkrevd innholdsregister, gjerne i det første innlegget. De som starter slike tråder bør også få ansvaret for oppdatering av nevnte register. For at det ikke skal bli en fulltidsjobb bør også forumsfunksjonaliteten utvides slik at det blir enkelt å holde indeksen oppdatert.

 

Har dere noen tanker om dette? Uoversiktlige tråder fins i forum av alle slag. Med så mange kloke hoder på det store internettet burde det jo eksistere gode løsninger allerede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som ønsker det kan fritt benytte wikien til å lage slike innholdsregister. Mulighetene med wikien er nærmest uendelige.

 

Men det blir nok ikke aktuelt å pålegge noen brukere slikt. Forumet er bygget på at brukerne står for innholdet gjennom ren og skjær idealisme, vi må derfor vokte oss for å bli for kravstore.

 

Men om noen frivillig har lyst til å bidra med slikt så skal ikke jeg klage i hvert fall :)

Lenke til kommentar

Jeg er selv en bruker som ønsker at tråder skal ha gode, ryddige og oppdaterte førsteinnlegg der det passer seg. Men jeg har med tiden innsett at det er usannsynlig å få til, uten å irritere og skremme vekk store andeler av brukere, og som Dotten påpeker; vi kan ikke bli for kravstore. Det beste vi kan gjøre er å prøve og legge forholdene til rette for andre medbrukere så godt som mulig.

 

Som Dotten skriver kan det å oppdatere i wiki-en og være veien å gå. På den måten kan man samle seg rundt informasjon som alle brukere fra Diskusjon.no, etter hvert, kan oppdatere.

Lenke til kommentar

Hvis man først starter en tråd ala "den store ..." bør man være klar over at den kommer til å bli svært lang. Innholdet i midten av slike tråder blir i praksis ubrukt og ubrukelig. Av alle forumbrukerene her inne tror og håper jeg at det fins nok ansvarlige sjeler til å vedlikeholde slike tråder. Samtidig bør vedlikeholdet gjøres så enkelt som mulig. Viktige tema som går igjen bør enkelt kunne tagges slik at man kan få en oversikt over alle innlegg som inneholder valgte nøkkelord.

 

Ser for meg noe slik:

 

1. Trådvedlikeholder får en god oversikt over ubehandlede innlegg.

2. Tv danner seg raskt en oversikt over eventuelle nye tema (feil, tips eller lignende).

3. Tv oppretter et nytt trådsammendrag i første posten og tagger ord som går igjen i innlegg vedrørende temaet.

4. Alle innlegg som matcher nøkkelordene blir liggende skjult via spoilerfunksjonalitet i første tråd og kan enkelt åpnes.

 

Hvis trådstarter forøvrig er en lat faen, kan sammendragene genereres automatisk ved hjelp av litt fiffig programmering. Burde ikke være altfor mye arbeid i forhold til hva man får igjen.

Endret av WhiteFire
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...