Gå til innhold

Skadet kors ryggen trur eg-.-

Anbefalte innlegg

Hei hei

Nå har eg selvfølgeli klart å skade korsryggen(Trur eg altså)

Når eg sitter eller har bøyd rygg så får eg små smerter nede i korsryggen, har ikkje desse smertene når eg går med rett rygg.

Eg kjører 5x5 Stronglifts, så eg trur det er markløft eller knebøy som har forårsaket dette:(

Er det noen som har forslag ka eg kan gjera for å fiksa ditta, og forebygga sånne skader?

Takk for alle svar og tips:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke start med tyngre løft før du veit helt klart hvordan løfteteknikken skal utføres. Da skjer slikt som dette, ikke vær utålmodig når du kjøre lette løft med rett teknikk. Husk det er ikke kvantiteten av antall kilo som teller, men kvaliteten av bevegelsen.

Ellers så er det nok bare hvile helt til du ikke kjenner denne smerten mer, deretter kan du utføre gradvis tyngre løft.

Endret av Kekzneb
Lenke til kommentar

Noen tips:

ikke ha beltet for stramt.

hold ryggen rett og løft med beina i den nedre delen, ikke dra med ryggen

unngå å sprette med stanga det gjør bare at du risikerer å løfte mer enn du er istand til

greit å la stanga få stanse i bunnen et sekund, gjerne slippe den fort og ta den igjen.

husk oppvarming, få inn teknikken og bruk lave vekter hvis du har trent lite før så øker du med 2,5 kg for hver økt.

jeg fikk en gang jævli vondt i markløft av en grunn, men det var pga for stramt belte. Du trenger ikke droppe knebøy og markløft, det er det samme som å droppe hele treninga det, så vent av og se til neste økt, er det så vondt at du ikke klarer det så stopper du. litt smerte har vi alle hatt.

Lenke til kommentar

Eg bruker ikkje belte, burde eg? Ok, eg skal gå litt lavere på kiloene til eg får inn teknikken skikkeli.

Det gjør ikkje vondt når eg trener, iallefall ikkje møkje, det er når eg sitter eller bøyer meg at eg merker det.

Endret av Klovny
Lenke til kommentar
Eg bruker ikkje belte, burde eg? Ok, eg skal gå litt lavere på kiloene til eg får inn teknikken skikkeli.

Det gjør ikkje vondt når eg trener, iallefall ikkje møkje, det er når eg sitter eller bøyer meg at eg merker det.

Ikke bruk belte før du kommer oppimot 90% av 1RM. Dette for at du skal trene opp magemuskulaturen din til å fungere nettopp som et belte.

Når du skal løfte, så pust djupt inn og hald pusten/stram magemusklene slik at det gir deg støtte for ryggen.

Lenke til kommentar

stronglifts 5x5 er et veldig belastende program når du kommer opp mot 1rm. knebøy på 1RM grense 3 ganger i uka er tungt for ryggen, uansett hvor god teknikk du har. trente stronglifts i 3mnd og siste par ukene hadde jeg litt vondt i ryggen siden jeg var oppe mot 1rm og presset meg selv 3 ganger i uka. hatt en ukes treningspause nå grunnet eksamen og ryggen er helt fin :)

men skal sies at teknikken min ikke er helt optimal da jeg er lang :). kommer til å kjøre frontbøy kombinert med markløft neste 3 månedene :)

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
hva mener du egnetlig her? på stronglifts skal man ikke fly opp mot 1 rm, da er poenget helt borte.

Mest sannsynlig 1rm som en har, før en starter på stronglifts programmet. Sånn jeg forsto det iallefall. Eller?

Endret av Kekzneb
Lenke til kommentar
trente stronglifts i 3mnd og siste par ukene hadde jeg litt vondt i ryggen siden jeg var oppe mot 1rm og presset meg selv 3 ganger i uka.

Som jeg se det så hadde han vondt i ryggen de siste ukene av 3 mnd perioden sin, pga at han presset seg til å nå 1 rm opptill 3 ganger i uka, noe som ikke er stronglifts sitt 5x5

Lenke til kommentar

Eg bjunte å trene for en måned siden.

Det er ikkje på grunn av at det er tungt eg har skadet meg, det er berre dårli teknikk kan eg tenke meg. Å eg kan heller ikkje gå så tungt på knebøy pga der eg trene har di ikkje knebøy stativ-.- Så 40kg er det høgeste eg klarer å få opp på skuldrene, uten å ta kjangser da altså.

Etter Desember, skal eg begynne på ein litt mer seriøs plass, der di har alt av utstyr eg trenge for å trene 5x5 Stronglifts.

Er det noen som kan forklare meg teknikken på knebøy og markløft? Altså ein litt detaljert og ikkje berre 2 linjer liksom, eg har virkeli lyst til å lere meg å gjøre kneybøy og markløft rett:)

Lenke til kommentar
Er det noen som kan forklare meg teknikken på knebøy og markløft? Altså ein litt detaljert og ikkje berre 2 linjer liksom, eg har virkeli lyst til å lere meg å gjøre kneybøy og markløft rett:)

Syns du bør lese litt om det:

Du lærer mye av å se på andre ,etter du har lest deg til hvordan det skal utføres.

Knebøy: Instruksvideo http://www.coopersguns.com/videos/exercise...a/glutes/squat/

Gå gjerne litt lavere ned enn vist på videoen.

Les denne artikkelen : http://www.iform.no/pub/art.php?id=849

Markløft: Instruksvideo http://www.coopersguns.com/videos/exercise...lutes/deadlift/

Stikkord: Ikke krum ryggen, hold den rett. Puste dypt inn og stram magemusklene og løft mens du holder pusten. For å holde ryggen stabil.

Dette + teknikk trening uten noe tunge vekter på, hjalp meg å få inn rette bevegelser.

Endret av Kekzneb
Lenke til kommentar
trente stronglifts i 3mnd og siste par ukene hadde jeg litt vondt i ryggen siden jeg var oppe mot 1rm og presset meg selv 3 ganger i uka.

Som jeg se det så hadde han vondt i ryggen de siste ukene av 3 mnd perioden sin, pga at han presset seg til å nå 1 rm opptill 3 ganger i uka, noe som ikke er stronglifts sitt 5x5

sant, blir feil å si 1RM, mente at jeg trente på grensen til failure 3 ganger i uka. 1rm og 5x5rm er jo godt ifra hverandre. sry

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...