wûst Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 En god soldat skal hele tiden vite at han er død. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg vil nok tro risikoen er noe høyere som spesialjeger enn f.eks. som fører av Scania i CSS, men dødsrisikoen er jevnt over nokså lav i alle norske avdelinger. Jeg mener å ha sett at færre enn 10 (6-7?) har omkommet hos HJK (samt samme avdeling under tidligere navn i etterkrigstiden), hvorav enkelte kan ha vært fra f.eks. fjernoppklaring og forulykket som deltaker på kurs i regi av HJK. Med unntak av Tor-Arne har samtlige dødsfall vært treningsrelatert. Uten å vite noe særlig konkret om hvor mange spesialjegere det finnes i dag mener jeg det må være rimelig å anta at flere hundre har gjennomført treningen gjennom årene, som trolig blir tryggere og tryggere for hvert år og hver ulykke. Selv om risikoen for å dø er minimal har det blitt en del brukne fingre, armer og ben gjennom årene, så å forvente en kropp som er 100 % frisk etter tjeneste som spesialjeger er kanskje litt i overkant optimistisk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Penny: En scania-lastebil er nok et svært yndet mål for FI, og det er ikke akkurat så lett å skjule disse. I dagens virkelighet med rimelig underlegne (utstyrs- og til dels treningsmessig) men fanatiske fiendtlige soldater som bruker selvmordsangrep og IED-er så spørs det nok om man ikke er vel så utsatt i en lastebil som i en spesjegerpatrulje. Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 For ikke å snakke om ulykker. Type kræsj, utforkjøringer etc. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Marinejegerne er vel også en driftig gruppe soldater som deltar i en del "off topic" missions.... Han ville ikke si så mye han kompisen, men han hadde vært i Afganistan... Og eg tror ikke det var på ferie! Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 (endret) Er vel ikke først og fremst døden man skal regne med, men mer det psykiske alt for mange som blir arbeidsuføre etter utenlandsoppdrag på grunn av stress og traumer. Du skal jo faktisk drepe mennesker og man ser vel det gjennom optik som magninfiserer så du får et godt vilde av hvordan et menneske faller livløst ned på bakken. Endret 1. januar 2009 av Zimmerh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå