Gå til innhold

Er det stor dødsrisiko hvis man er spesialjeger?

Bonzoor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er risikoen for å dø/alvorlig skadet hvis man er spesialjeger? Mener da hvor mange eller hvor ofte.

Hvor ofte man dør er vel ganske opplagt. Men fra spøk til revolver.

Sjansen er større i hjk/fsk enn de andre avdelingene.

Er vel bare et dødsfall som jeg kan komme på som har skjedd de siste årene.

Lenke til kommentar

Akkurat det sier vel egentlig ikke så mye ettersom man statistisk sett er tryggere som norsk soldat i utlandet enn hjemme i Norge. Selv om akkurat dette kan diskuteres så er det interessant statistikk, som jeg leste i "Gud er norsk" av Aslak Nore.

Lenke til kommentar
Hva er risikoen for å dø/alvorlig skadet hvis man er spesialjeger? Mener da hvor mange eller hvor ofte.

Er ingen statestikk som tyder på at det er større sjangse for å dø i FSK enn i de andre avdelingene.

Tapene vi har hatt i Afganistan har vært gjevnt fordeldt på de forskjellige avdelingene som har vært der nede.

Skal ligge en liste en liste på norvetnet, men jeg har ikke tid til å finne den fram nå.

Lenke til kommentar

Jeg syns fortsatt ikke du har gjort deg noe flid med spørsmålet. Egentlig ett veldig dårlig spørsmål om du spør meg!

Det finnes ulike risikoer innenfor alle avdelingene i Forsvaret. Og i samfunnet generelt også. Selv husker jeg da en kvinne ble drept av en murstein som falt ned fra ett tak i hovedstaden.

Lenke til kommentar
Jeg mente jo egentlig, er det sånn at: Ja gratulerer, der var du spesialjeger, og så blir man skutt 10 min etterpå. ELLER er det stor sjangs for å overleve tida ut?

For å si det sånn, det er større sjangse for at man dør som selvmordsbomber enn som soldat i FSK.

Lenke til kommentar

Er ingen statestikk som tyder på at det er større sjangse for å dø i FSK enn i de andre avdelingene.

Tapene vi har hatt i Afganistan har vært gjevnt fordeldt på de forskjellige avdelingene som har vært der nede.

Skal ligge en liste en liste på norvetnet, men jeg har ikke tid til å finne den fram nå.

Med bare 3 dødsfall i afg så er det ikke akkurat lett å arumentere med statestikk.

Jeg vil tro at hjk/fsk har større risiko ute på oppdrag, siden de kun tar på seg oppdrag ingen andre kan løse.

Jeg mente jo egentlig, er det sånn at: Ja gratulerer, der var du spesialjeger, og så blir man skutt 10 min etterpå. ELLER er det stor sjangs for å overleve tida ut?

Er du seriøs? Det blir sagt i tråden at kun en fra hjk/fsk har blitt drept de siste årene. Da kan du vel klare å regne ut at det ikke er sånn? Som alle andre avdelinger og forsvarsgrener er det en risiko og være i dem. Både i Norge og i utland.

Lenke til kommentar
Med bare 3 dødsfall i afg så er det ikke akkurat lett å arumentere med statestikk.

Jeg vil tro at hjk/fsk har større risiko ute på oppdrag, siden de kun tar på seg oppdrag ingen andre kan løse.

Dette var no en litt kraftig generalisering...

Ut fra de tapene vi har hatt der nede, så viser den at risikoen for å dø ikke nødvendigvis har noe med hvilken avdeling man tjenestegjør i.

Endret av 40mm
Lenke til kommentar
Dette var no en litt kraftig generalisering...

Ut fra de tapene vi har hatt der nede, så viser den at risikoen for å dø ikke nødvendigvis har noe med hvilken avdeling man tjenestegjør i.

Ja det er satt litt på spissen, men det er sannhet i den.

Jeg sier det igjen, med "bare" 3 dødsfall så er ikke det nok til å trekke konklusjoner om hvilke avdelinger som har mest sansynlighet for å miste soldater.

Men nå begynner vi å vandre off topic.

Jeg svarer TS igjen. Er ingen stor sansynlighet for å dø i hjk/fsk, men sjansen er alltid der, både i Norge og i utland.

Endret av MemorY
Lenke til kommentar

Helten fra Åsta-ulykken(togavsporing) for noen år siden døde også under tjeneste i Hjk/Fsk. Offisielt skjedde det under en bordingsøvelse i oslofjorden, da han ble hengende fast under RIB`en og således druknet. SÅ kan jo konspiratorikerne spekulere i om han deltok i black ops osv ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...