Alinoe Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Tar meg litt nær av at det er meg du har pekt ut, for jeg sa riktignok at snoops uttalelser var uskyldige, men jeg har da aldri sagt noe negativt om otto sin, annet enn at jeg ikke syns den var noe morsom... Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Sorry for det. Det var ganske tillfeldig hvem jeg siterte. Jeg bare valgte noen utalelser som var representative for en del av dem andre debatantene i tråden ved at den avfeide utalelsen som humoristisk eller at den komm fra en underholder. Endret 1. desember 2008 av flesvik Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Sorry for det. Det var ganske tillfeldig hvem jeg siterte. Jeg bare valgte noen utalelser som var representative for en del av dem andre debatantene i tråden I så fall går det jo mot poenget ditt. Ettersom jeg mener det samme her som i den saken... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Sorry for det. Det var ganske tillfeldig hvem jeg siterte. Jeg bare valgte noen utalelser som var representative for en del av dem andre debatantene i tråden Ja, hva med å innse at alle forumbrukere som ikke er enig med deg ikke kan kastes i en pose som kalles venstresiden, og ikke deler akkurat de samme meningene? Det er meningsløst å påpeke "selvmotsigelser" imellom helt forskjellige brukere med forskjellige meningssett. AtW Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Tja jeg burde kansje brukt trådstarteren som eksempel istedenfor Alinoe. Men det virker ikke akurat so at Alinoe avfeier dette like lett i denne tråden som i "svarte er best i allt" tråden heller. Han sier vel bare at det ikke er stor sannsynelighet for at denne saken går gjennom rettsvesenet uten og komme med sin egenklige mening i saken. Anyway. dette blir litt OT. la oss komme tilbake til saken. Endret 1. desember 2008 av flesvik Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Snoop kom med en uttalelse. Otto ble anmeldt. Jeg studerer jus, og føler derfor jeg har mer å komme med når det er en anmeldelse med i bildet enn når en rapper har sagt noe spydig. Snoops uttalelser var uskyldige, det var ottos også. Anmeldelsen kommer ikke til å føre frem. Ja, yttringsfriheten har grenser, men vi er LANGT innenfor dem. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg representerer venstresida(lol) og kan ikke se noe rasistisk i det Jespersen sa. Kanskje litt respektløst å bruke holocaust som humoristisk virkemiddel, men jeg har hørt langt verre uttalt både på TV og fra en scene. Om du ser på meningsinnholdet så var ikke det Jespersen sa rasisme, heller tvert imot, han sier jo at media fokuserer for mye på dyr som blir født i dyrehager og andre trivielle saker, mens det foregår flere folkemord her i verden som er fult på høyde med holocaust og som knapt nok får en notis i avisa. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Skjønner ikke hvorfor jødene klager på dette. Det er jo gratis holocaust-reklame. Med tanke på hvor ofte jøder trekker fram holocaust for å vinne diskusjoner, bør de jo bare være glade hver gang folk blir minnet på det. Så det at visse jøder er ignorante, arrogante idioter gir oss retten til å oppføre oss som ignorante, arrogante idioter? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Monologen det er snakk om: Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Når det kommer til ytringer så er ordet kontekst avgjørende. "Din taper" som uttalelse kan være ment som ros det, konteksten avgjør. Konteksten var også det som gjorde at Carl I. Hagen i sin tid ikke ble dømt for sine uttalelser om Mullah Krekar, fordi de kom i en politisk kontekst og på den arenaen mener domstolen at "taket må være høyere". I språk og argumentasjon må enhver seriøs aktør alltid ta utgangspunkt i konteksten, ellers vil man snakke forbi hverandre og mistolke. Satire er konteksten her. Uttrykket "out of context" er der av en grunn. Sitater må vurderes utifra helheten de er hentet fra og intensjoner og kontekst må legges til grunn for fortolkning av Jespersens utsagn. Det omtales ofte som den "hermeneutiske sirkelen". Det er ikke nødvendig å tolke utsagn som noe annet enn hva det er i den konteksten det kommer i, gjerne med den intensjonen som ligger bak (om den er noenlunde klar). Så slipper man å ta ting ut av sin sammenheng. Når det kommer til Jespersen så er ikke akkurat han en humorist for meg, selv om jeg er veldig glad i satirikere og mener de står for noe av den viktigste samfunnskritikken som er. I dette tilfellet kan det godt være Jespersen er ute etter å ta de som vil rope opp om sensur for sin satire, man må nesten spørre han (eller rettere sagt kvinnen som skriver hans tekster). Jespersen er en som stotrer for mye og sliter med avleveringene, jeg ser heller at de finner en dyktigere "live-komiker". Når det gjelder ytringene han kommer med blir det feil å ta dem bokstavelig, det er aldri så enkelt med en satire. Det eneste jeg egentlig kan dømme han for er dårlig humor. Lenke til kommentar
Noko Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Det er ikke ett gram av seriøsitet i det Jespersen sier. Det er jo ganske masse ironi i det han sier, så jeg tipper han ikke blir dømt. Det gjelder å se sammenhengen han sier det i, viss ikke kan det feiltolkes. I dette tilfellet er dett bare en ussel spøk som har gått langt over linja. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Ingenting Jespersen sa krysset noen linje, med mindre linjen din ligger ved å i det hele tatt omtale jøder. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Samtidig som jeg finner "vitsen" hans totalt usmakelig og det for min del ødelegger Jespersens renomé Hvorfor? Dette er jo en helt vanlig Jespersen-vits. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Korvidt det var unødvendig å seie dette er ein ting; det syns no eg. Men eg støttar ytringsfrihet i stor grad, og ein må berre ta det Otto seier med ei klype salt. Han må sjokkere. Slik er det berre. Korvidt me snakkar dritt om religion eller ei er egentleg ganske uviktig i denne samenhengen - mine tankar går til dei pårørande som mista vener og familie i denne forferdeligheita. Unødvendig sagt, men eg synst likevel folk overreagerer. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg skjønner ikke hva som er så sjokkerende med det Jespersen sa. Du skal være bra tynnhuda for å ta deg nær av dette, eventuelt mangle sarkasme-antenner. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg ser ikke hvordan jøder ble hetset i dette utsagnet, hvor spesefikt ligger hetsen, dere som mener at det var en hets av jøder ? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg skjønner ikke hva som er så sjokkerende med det Jespersen sa. Du skal være bra tynnhuda for å ta deg nær av dette, eventuelt mangle sarkasme-antenner. Jeg tillater meg å være uenig med deg, Thlom. Man behøver ikke å være spesielt tynnhudet for å reagere. Det holder at man er vokst opp med andre ideer om hva det passer seg å spøke om. Det har med mange andre ting enn tynn hud å gjøre, for eksempel alder. Det vet selvsagt Jespersen og hans manusforfattere like godt som alle andre, det er derfor de tyr til slike virkemidler. Og så er det som jeg har sagt mange ganger før slik at ironi/sarkasme fungerer best når avsender og mottager deler "kodene". Det er derfor det fungerer så sårlig på internett, fordi man ikke kjenner sitt publikum. Det samme dillemmaet har Jespersen, han kan ikke forvente at alle TV2s seere "tar" vitsen. Og da blir spørsmålet: Hvem sin feil er det når klovnen feilberegner sitt publikum? (Skjønt jeg mistenker at for OJ er det en vinn-vinn situasjon, de som ikke tar den skaffer ham publisitet og mer cred hos de som tar den.) Her på forumet synes det å være publikums feil at de ikke skjønner klovnens edle hensikter, det ser vi i humorkategorien, hvor de som ikke liker fjortishumoren som ofte dominerer der får beskjed om å holde kjeft og gå et annet sted om de ikke liker den. Det gjør forsåvidt jeg med Torsdagsklubben, jeg finner en annen kanal. Det betyr ikke at jeg mener at Jespersen burde holde kjeft. Jeg mener som sagt før at ytringsfriheten må stå sterkere enn gruppers vern mot støtende utsagn, og at ytringer må møtes med ytringer, ikke med anmeldelser. Men det ligger i det at folk må kunne reagere på slikt om de synes det er upassende. Jeg ser ikke hvorfor komikere noe mer enn andre skal være hevet over kritikk av sine emnevalg. Geir Lenke til kommentar
makrellen111 Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 kan Noen fortelle meg hva jødene har gjort for å fortjene å bli mobbet slik? Altså historisk .. Ser mye på tvserier/film og ser flere vitser om jødene og jeg skjønner ikke bæret om hvorfor det er morsomt? Men muslimer derimot,er jo morsommere å slå en vits om dem... Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Makrellen: Dette er da vel ikke mobbing? Men som de fleste andre folkegrupper så har de en historie eller en del steretyper som er lett for komikere å gripe tak i.. Jøder har jo en del spesielle og godt kjente skikker, de har rykte på seg for å være griske blant annet fordi de tradisjonalt har vært vellykkete innenfor bankyrker, gullsmedyrker, etc. Dette er noe mye basert på misunnelse da. I tilegg har jøder opp igjennom historien vært utsatt for makabre og voldsomme hendelser, noe som er lett å lage humor av. I tilegg er de tradisjonelt en del av en av verdens største og eldste religioner. Er da ikke så rart at det er mange vitser og mye humor rundt jøder. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 kan Noen fortelle meg hva jødene har gjort for å fortjene å bli mobbet slik? Når ble jødene mobbet? Å bli harselert med er ikke "mobbing". Og de er tross alt en ressurssterk gruppe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå