Gå til innhold

Otto Jespersen anmeldt for jødehets


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Twfa: Det er vel ingen her som har sagt at det ikke skal være lov til å kritisere han? Om folk virkelig misliker det han sier så er det jo i deres fulle rett og f.eks klage til TV2, det er tross alt de som har redaksjonelt ansvar for hva de viser på sine sendinger.

 

Otto Jespersen, uavhengig av om man synes han er morsom eller ikke, driver jo helt tydelig med sarkasme og overdrivelser. Det har han gjort helt siden torsdagsklubben startet. Han angriper den politisk ukorrekte siden eller det motsatte av det han mener. Han setter fokus på mobbing med å forhøye mobbere og angripe mobbeofre. Denne typen sarkasme er ikke for alle, enten fordi de ikke liker at folk spøker med slikt eller at de ikke skjønner at det ikke er ment alvorlig.

 

Du nevner flere eksempler som du prøver å sammenligne med denne saken men ingen av de funker i det hele tatt.

 

Å henge noen ut på vg som pedofil ville gå under personhets og ikke under en rasismeparagraf. I tilegg vil en slik sak nok ende med at VG måtte trykke en stor beklagelse på forsiden, betale bot, etc. Pressen har regler for slike ting.

 

De to andre eksemplene, er begge oppfordring eller trussel til/om vold og er såklart ulovlig av helt andre grunner som ikke har noe med dette å gjøre.

 

Hadde Jespersen stått fram og sagt at han synes folk burde gi disse hersens jødene en real omgang så hadde saken framstilt seg helt annerledes og han burde såklart ha blitt dømt for en slik uttalelse.

 

J@cob: Jeg tror du har en litt misforstått ide om hvilke målgruppe torsdagsklubben sikter inn på. Det er nok i hovedsak eldre ungdommer og eldre. Det er mye humor der men også en god del politikk og man må følge litt med i samfunnet for å skjønne hva de prater om, noe de fleste femtenåringer er inkapable til. Selv er jeg 20 og ser ikke på det spesielt ofte, men både foreldrene mine som er i førtiårene ser på det og selv besteforeldrene mine i 60 årene (de besteforeldrene som ikke er kristne uten sans for humor) ser på det. Det er helt klart mange som ikke liker Otto Jespersen, men det er nok mange, mange fler som liker han.

 

Personlig tror jeg ikke at han blir dømt for dette, og om han blir det så synes jeg det er litt synd. Jeg synes ikke at loven skal sette en stopper for hva komikere har lov til å harselere med, det burde heller være opp til publikum og bestemme slik med seertallene sine. :)

Lenke til kommentar
Nok en gang kommer bitre lille OJ ut med et usmakelig utsagn bassert på fordommer.

...

 

Han er kjedelig og fanbasen hans består hovedsaklig av kvisete 15åringer som ikke vet om de helst vil ta mopedlappen, eller traktorlappen.

Interessant observasjon fra en som ser ut til å mislike fordommer (eller i hvert fall ønsker å fremstå slik)....:hmm:

 

For øvrig veldig umorsom vits....

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Respektløst? ja, definitivt, men vi trenger folk som tør å være ukorrekte.

 

Rasistisk? Tja... Det ordet blir kastet att og fram så mye i disse dager at omtrent ALLE utsagn kan tolkes som rasisitisk mot den ene eller den andre gruppen. Fyren er en humorist. Han setting ting på spissen. Det har lite med rasisme å gjøre.

Lenke til kommentar
Et interessant side spørsmål er om det hadde blitt mer eller mindre "bråk" hvis det hadde vært muslimer som hadde fått unngjelde?!

 

Tja, ser egentlig ikke hvorfor det er interessant eller ikke, men Otto har vel helt sikkert sagt noe om muslimer, så da får vi google og se hvordan reaksjonene ble. Har sluttet å se på han selv, fordi jeg rett og slett ikke syns han er noe morsom lenger.

Lenke til kommentar
Diskriminerer du en mørkhudet på grunn av hudfarge, eller en jøde på grunn av religion er dette rasisme.

 

Strengt tatt ikke, i og med at vi bare har én menneskerase. Det jeg skriver er at jeg er imot sensur, men at loven må være lik for alle.

 

Implikasjonen Jespersen kommer med er at 6 millioner døde jøder er greit og at jøder har lus. Dette er en grov generalisering av et helt folkeslag, og enda verre, et folkeslag som har lidd forferdelig og nesten blitt utryddet.

 

§ 135a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte. Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

 

a)hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse, b)religion eller livssyn, eller c)homofile legning, leveform eller orientering.

 

Er loven lik for alle blir Jespersen dømt. Er Norge sterkt venstrevridd og hyklersk hvor bare brune mennesker forsvares under loven, så går han fri.

 

Norge har et problem om Jespersen blir dømt. Nemlig at vi ikke lenger har frihet. Men Norge har et ennå større problem dersom han IKKE blir dømt, nemlig at statsapparatet er grunnleggende rasistisk i favør av de hudfargemessige minoritene.

 

Nå har jo ikke Otto Jespersen ytret noe negativt om jødene med de ordene heller da.

Han sa "Jeg vil også benytte anledningen til å minnes alle de milliarder av lopper og flatlus som mistet livet i tyske gasskamre uten å ha gjort noe annet galt enn å slå seg ned på personer av jødisk opphav"

 

Hvor er egentlig den rasistiske/antisemitistiske ytringen?

 

 

Så lurer jeg på hvorfor det alltid er en eller annen som skal dra inn "høyre" eller "venstre" i slike saker?

Det har da ingen ting med denne saken å gjøre.

Om han blir dømt eller frikjent gjøres dette av et rettsapperat som hverken er høyre- eller venstreorientert.

 

Blir han frikjent så tror jeg ikke noen vil bli dømt for å si "Jeg vil også benytte anledningen til å minnes alle de milliarder av lopper og flatlus som mistet livet i Vietnamkrigen uten å ha gjort noe annet galt enn å slå seg ned på personer med Nord-Vietnamesisk opphav" (med tanke på Amerikanernes bruk av kjemiske våpen under Vietnamkrigen)

 

Jeg synes ikke den vitsen var så veldig morsom selv, men det betyr ikke at han har brutt noen lover.

Dessuten så forsvares han av ytringsfriheten vi er så glad i å forsvare når noen truer den, men glemmer helt når det passer oss.

 

Edit: Og det er helt rett det du sier om at det bare finnes en menneskerase, siden de morfologiske og genetiske forskjellene mellom "rasene" faktisk kan være mindre enn de morfologiske og genetiske forskjellene innenfor de forskjellige "rasene".

Endret av mhm.
Lenke til kommentar
Twfa: Det er vel ingen her som har sagt at det ikke skal være lov til å kritisere han? Om folk virkelig misliker det han sier så er det jo i deres fulle rett og f.eks klage til TV2, det er tross alt de som har redaksjonelt ansvar for hva de viser på sine sendinger.

Nei, det er ingen som har sagt det i denne tråden, ennå. Men det var et stort poeng for mange den gangen vi diskuterte Schaus dødssynder og kristne organisasjoner gjorde akkurat det.

 

Du nevner flere eksempler som du prøver å sammenligne med denne saken men ingen av de funker i det hele tatt.

Hvor "prøver jeg å sammenligne" mine eksempler med denne saken? Det var et svar til posten lenger opp som sa "Ytringsfriheten bør gå forran alt!"

 

Personlig tror jeg ikke at han blir dømt for dette, og om han blir det så synes jeg det er litt synd. Jeg synes ikke at loven skal sette en stopper for hva komikere har lov til å harselere med, det burde heller være opp til publikum og bestemme slik med seertallene sine. :)

Så flertallet bestemmer hva som er rett og galt? jeg er for såvidt enig, men: Gjelder det også dersom kristenfundamentalistene kommer i flertall og vil forby slikt?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Så flertallet bestemmer hva som er rett og galt? jeg er for såvidt enig, men: Gjelder det også dersom kristenfundamentalistene kommer i flertall og vil forby slikt?

 

Dette er jo demokratiets svøpe. Flertallet bestemmer, uansett hvor feil det er... Eller vil du undergrave demokratiet ved å sørge for at visse endringer ikke kan forekomme gjennom demokratiske prosesser?

Lenke til kommentar

Otto pleier å slenge med leppa til alt og alle. Det blir latterlig når da en av gruppene han såret kommer og sutrer. Hvis Otto er noe som helst så er han anti-alt. Men jeg tror ikke han hadde beholdt jobben sin lenge hvis han virkelig var så ond som enkelte liker å fremstille ham. Jeg synes det er utrolig stilig med folk som nekter å sette seg og holde kjeft bare fordi det de sier kanskje kan såre noen som tar ting litt for alvorlig.

Lenke til kommentar
Så flertallet bestemmer hva som er rett og galt? jeg er for såvidt enig, men: Gjelder det også dersom kristenfundamentalistene kommer i flertall og vil forby slikt?

 

Dette er jo demokratiets svøpe. Flertallet bestemmer, uansett hvor feil det er... Eller vil du undergrave demokratiet ved å sørge for at visse endringer ikke kan forekomme gjennom demokratiske prosesser?

Ved enkelte anledninger så ville jeg nok sagt ja. Hvis for eksempel kirka i norge plutselig fikk en enorm tilhengerskare som var fast bestemt på å bytte ut vitenskap med kreasjonisme i skolene.

Lenke til kommentar
Otto Jespersen skulle blitt puttet i fengsel for å ha laget så dårlige vitser.
Haha ja, han har mistet litt av futten. Husker jeg syntes de utbruddene hans var morsomme, men det var fordi det var noe nytt. Han angrep folk og fe ved nærmes å skrike til dem gjennom skjermen. Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Otto er ikke på langt nær noe slags anti-establishment fyrtårn slik jeg ser det. Han sitter jo stort sett bare og avleverer noe oppskriftsmessig forutsigbart ræl.

 

Han utnytter at det han sier går rett hjem hos folk flest, som med skrekkblandet fryd lytter til mannen som sier høyt de de selv ikke tør å si på sine mørkeste dager.

Lenke til kommentar
Ved enkelte anledninger så ville jeg nok sagt ja. Hvis for eksempel kirka i norge plutselig fikk en enorm tilhengerskare som var fast bestemt på å bytte ut vitenskap med kreasjonisme i skolene.

Så hvem skal bestemme når demokratiet gjelder og når det ikke gjør det?

 

Geir :)

 

Nå synes jeg den problemstillingen er ganske fjern.

Men om dette noen gang hadde vært tilfelle så mener jeg at ingen har rett til å ta fra dem demokratiet fordi det ikke passer oss andre.

Ikke hadde vi hatt noen mulighet til det heller, om de var i klart flertall.

 

Edit: skrivefeil

Endret av mhm.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...