Gå til innhold

Hva synes du om Jesus?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du lest i bibelen du eller?

les rom10:12

" For her er det ikke forskjell på jøde eller greker. Alle har den samme Herre, han er rik nok for alle som påkaller ham."

Dette er vel fra et av Paulus' brev. Unektelig en interessant person å basere troen sin på (som kristne stort sett gjør).

Lenke til kommentar
Nei! det var ikke et bønnesvar! Bønnesvar leder ikke til synd!

Men når jeg ber om ting ber jeg i Jesu navn! og jeg trenger ikke å si det høyt en gang, jeg kan sitte på bussen, på jobb, på skole, hvor som helst! viss du havner i trøbbel kan du be gud om å hjelpe deg, viss du sliter kan du be til gud, vis du er glad kan du selfølgelig takke og be til gud da også!

men viss du for eksemepel ber "hjelp meg tor med hammeren!" så funker det neppe!:p

Men nå stikke eg for å jørr meg klar t Simpsons!:D:D får diskutera mærr litt seinare!;)

For ikke så lenge siden klemte jeg fingeren min mellom døra og da ba jeg til det flyvende spagetti monsteret og spurte han om han kun helbedre den. Noen dager senere var jeg utrolig nok frisk, så det kan bare bety en ting... FSM er den riktige guden!

Spagetti.gif

Kan du bevise det motsatte?

Nai, eg tror ikkje at spaghetimonstere har noen krefter i det heila tatt!

vilken gud? Gud den almektige, han som skapte verden og alt godt i den!

Så hvem skapte det onde?

Lenke til kommentar
Har du lest i bibelen du eller?

les rom10:12

" For her er det ikke forskjell på jøde eller greker. Alle har den samme Herre, han er rik nok for alle som påkaller ham."

Er du sikker på at dette er riktig oversatt?

Romerne 10:12 (Levande Bibeln)

12 Jøde og hedning har det på samme måte når det gjelder dette: De har alle den samme Herre som rundhåndet gir sine rikdommer til alle dem som ber ham om det.

Romerne 10:12 (Det Norsk Bibelselskap 1930)

12Det er jo ingen forskjell på jøde og greker; de har alle den samme Herre, som er rik nok for alle som påkaller ham;

Romans 10:12 (New International Version)

12For there is no difference between Jew and Gentile—the same Lord is Lord of all and richly blesses all who call on him,

Romans 10:12 (New American Standard Bible)

12For (A)there is no distinction between Jew and Greek; for the same Lord is (B)Lord of ©all, abounding in riches for all who call on Him;

Romans 10:12 (The Message)

11-13Scripture reassures us, "No one who trusts God like this—heart and soul—will ever regret it." It's exactly the same no matter what a person's religious background may be: the same God for all of us, acting the same incredibly generous way to everyone who calls out for help. "Everyone who calls, 'Help, God!' gets help."

Romans 10:12 (New Living Translation)

12 Jew and Gentile[a] are the same in this respect. They have the same Lord, who gives generously to all who call on him.

Romans 10:12 (New Century Version)

12 That Scripture says "anyone" because there is no difference between those who are Jews and those who are not. The same Lord is the Lord of all and gives many blessings to all who trust in him,

Romans 10:12 (New International Reader's Version)

12 There is no difference between those who are Jews and those who are not. The same Lord is Lord of all. He richly blesses everyone who calls on him.

Romans 10:12 (Worldwide English (New Testament))

12The Jews and other people are alike. The same Lord is Lord of all people. He richly blesses all who call out to him.

De skriftlærede strides fremdeles...

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil så skrev ikke Jesus noen tekster selv.

Tekstene i bibelen ble skrevet av andre enn Jesus.

Hvis tekstene i bibelen om Jesus er sanne så kræsjer de litt med imaget av Jesus som en hyggelig fyr.

Så klart han helbredet folk, men det er visse ting i NT som ikke er så veldig politisk korrekt.

Som blant annet homsehets. Hvis Jesus nå hadde et budskap om å elske hverandre så må jeg si at deler av NT ikke er så flinke til å videreformidle dette.

Jeg ser ikke på NT som en bok fylt med kjærlighet, så jeg føler ikke at NT gir det korrekte bildet av Jesus som menneskehetens frelser. Men siden NT er den eneste dokumentasjonen på Jesus så er det ingen andre måter å lese om Jesus. Hvis du skal lese om Jesus så må du samtidig lese om homsehets, kvinnediskriminering og urettferdighet.

Så for meg står jeg igjen med to alternativer.

1. Mye av det i NT er feil, og Jesus er en grei dude. Men hvis store deler av NT ikke er sant, hva gjør resten troverdig?

eller

2. Det som står i NT er korrekt og Jesus er alt annet enn politisk korrekt og i mitt syn, ikke særlig hyggelig.

Lenke til kommentar
Jesus er en fin idealperson for troende menn. Hvem har kvinnen, Jomfru Maria?

Utro Maria?

Ellers er det bare oppdiktet siden de ikke visste noe særlig om henne.

Eller var jesus gift med henne. Glem davinci koden, det jeg tenker på er de jødiske lovene på den tiden, som tilsa at hvis du var 25 år og enda ikke gift måtte du være homo seksuell og skulle steines... jesus ble 33 år, ble han ikke? Pluss minus noen år, men enda godt innenfor grensen, så kanskje de kristne skulle hatt en stein rundt halsen i steden for et kors? Hvem vet.... :roll:

Lenke til kommentar

Utro Maria?

Eller var jesus gift med henne. Glem davinci koden, det jeg tenker på er de jødiske lovene på den tiden, som tilsa at hvis du var 25 år og enda ikke gift måtte du være homo seksuell og skulle steines... jesus ble 33 år, ble han ikke? Pluss minus noen år, men enda godt innenfor grensen, så kanskje de kristne skulle hatt en stein rundt halsen i steden for et kors? Hvem vet.... :roll:

Et slags rekurserende ødipuskompleks-paradoks? høres komplisert ut... :ermm:

Lenke til kommentar

Utro Maria?

Morsomt det der med homoseksuelle. I naturen er det ikke dette et stort fenomen, men allikevel er ikke det akseptert av Kristendommen selv om det er naturlig. Gud har skapt det, men han forbyr det ? USA endret t.o.m historien om Trojanerne. Fordi det var ikke Akilles bror som var der, men hans elsker. USA kan ikke tro på slikt så de endret historien, selv om det var vanlig at yngre gutter hadde seksuelt forhold til lærerne/mesterne sine i gamle antikken eller soldater/ugifte menn generelt. Bibelen som er skrevet av menn som vil tar fordeler ut av å lage sine regler som alle innen troen må forholde seg til. Om det er noe de ikke liker forbyr de det.

Endret av Lubben
Lenke til kommentar
Nei! det var ikke et bønnesvar! Bønnesvar leder ikke til synd!

Men når jeg ber om ting ber jeg i Jesu navn! og jeg trenger ikke å si det høyt en gang, jeg kan sitte på bussen, på jobb, på skole, hvor som helst! viss du havner i trøbbel kan du be gud om å hjelpe deg, viss du sliter kan du be til gud, vis du er glad kan du selfølgelig takke og be til gud da også!

men viss du for eksemepel ber "hjelp meg tor med hammeren!" så funker det neppe!:p

Men nå stikke eg for å jørr meg klar t Simpsons!:D:D får diskutera mærr litt seinare!;)

For ikke så lenge siden klemte jeg fingeren min mellom døra og da ba jeg til det flyvende spagetti monsteret og spurte han om han kun helbedre den. Noen dager senere var jeg utrolig nok frisk, så det kan bare bety en ting... FSM er den riktige guden!

Spagetti.gif

Kan du bevise det motsatte?

Har en kompis som er pastafarianer. Jeg må si at den religionen er ikke bare morsommere og mer interessant en kristendommen, men også mer logisk på sin egen merkelige måte. De har jo faktisk statistikker for å "bevise" at mangelen på pirater er grunnen for global oppvarming.

Lenke til kommentar
Har en kompis som er pastafarianer. Jeg må si at den religionen er ikke bare morsommere og mer interessant en kristendommen, men også mer logisk på sin egen merkelige måte. De har jo faktisk statistikker for å "bevise" at mangelen på pirater er grunnen for global oppvarming.

Etter de somaliske piratene begynte å herje så har vi nesten ikke hørt snurten av global oppvarming. FSM bless the somali pirates!

Lenke til kommentar

Etter de somaliske piratene begynte å herje så har vi nesten ikke hørt snurten av global oppvarming. FSM bless the somali pirates!

Der ser du! Skulle likt å se de kristne vise frem noen statestikker og vitenskapelige teorier....

Lenke til kommentar
Om han var Guds sønn, var det dårlige ting han fortalte om? Var det bare sludder? Eller var det kloke ord og ting som det burde være mer av i samfunnet (f.eks. nestekjærlighet)?

Jeg godtar for argumentasjonen sin skyld at Jesus var Messias og at han har levd, slik du forutsetter.

Joda, Jesus pratet om ganske mye som var smart han, som at man skal behandle sine medmennesker bra, men jeg liker også å trekke frem det gale, selv om mange liker å lukke øynene for dette.

1. Han påsto å være guds sønn, men så vidt jeg har forstått av det jeg har lest i Bibelen så er Jesus Gud i menneskeskikkelse. Jesus snakker derfor ofte om seg selv (Gud) i tredjeperson, noe som tyder på at Gud er schizofren.

2. I tillegg til å gi mange gode råd så gir også Jesus mange dårlige råd. Matt 6. er ett eksempel på dette.

Derfor sier jeg dere: Vær ikke bekymret for livet, hva dere skal spise, eller hva dere skal drikke, heller ikke for kroppen, hva dere skal kle dere med. Er ikke livet mer enn maten og kroppen mer enn klærne? 26 Se på fuglene under himmelen! De sår ikke, de høster ikke og samler ikke i hus, men den Far dere har i himmelen, gir dem føde likevel. Er ikke dere mer verd enn de?

Man skal altså ikke planlegge fremover, men leve dag for dag. Ikke så korn slik at man har mat når vinteren kommer. Det impliseres også at mennesket er mer verd enn dyr, noe jeg er sterkt uenig i. Jeg synes det vitner om en forkvaklet moral. Folk må gjerne være uenige, men jeg synes det er et meget dårlig råd å oppfordre til å la være å bygge seg hus og lage seg klær.

Flere av fuglene under himmelen bygger seg hus, noen av dem høster også inn for å ha ett lite lager av mat, så her tar altså den allmektige Gud feil om sitt eget skaperverk. Jeg synes det er påfallende at Gud lyver/tar feil om sitt eget skaperverk.

Dette er bare noen av ankerpunktene jeg har, alt i alt så må jeg si at den Jesus som blir beskrevet i Bibelen var en meget merkelig skrue. I våre dager hadde han sannsynligvis passet best på psykiatrisk sykehus, jmf. hulemannen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...