Gå til innhold

Hva synes du om Jesus?

Anbefalte innlegg

harkje peiling på ka Sol salutis eg:P

det med flere Guder vil eg ikkje utala meg om, siden d har eg ikkje satt meg inn i. står ikke i flertall i min bibel, hvilken oversettelse står det at det var mer enn en gud i?

Du kan se det i den norske versjonen også

Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.»
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det med flere Guder vil eg ikkje utala meg om, siden d har eg ikkje satt meg inn i. står ikke i flertall i min bibel, hvilken oversettelse står det at det var mer enn en gud i?

Du kan se det i den norske versjonen også

Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.»

Gud er nok litt schizofren, hørt om treenigheten?

Lenke til kommentar
Mat 10

Forfølgelser vil komme

16 Jeg sender dere ut som sauer blant ulver. Vær kloke som slanger og troskyldige som duer!

17 Ta dere i vare for menneskene! For de skal utlevere dere til domstolene og piske dere i synagogene sine. 18 Og for min skyld skal dere føres fram for landshøvdinger og konger og stå som vitner for dem og for folkeslagene. 19 Men når de arresterer dere, skal dere ikke bekymre dere for hvordan dere skal tale, eller hva dere skal si. Det skal bli gitt dere i samme stund hva dere skal si. 20 For det er ikke dere som taler, men det er deres Fars Ånd som taler gjennom dere. 21 Bror skal sende bror i døden, og en far sitt barn, og barn skal reise seg mot sine foreldre og volde deres død. 22 Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.

23 Men når de forfølger dere i den ene byen, så flykt til den neste! Sannelig, jeg sier dere: Dere skal ikke bli ferdig med byene i Israel før Menneskesønnen kommer.

...

Bekjennelse og etterfølgelse

32 Hver den som kjennes ved meg for menneskene, skal også jeg kjennes ved for min Far i himmelen. 33 Men den som fornekter meg for menneskene, skal også jeg fornekte for min Far i himmelen.

34 Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.

35 Jeg er kommet for å sette skille:

Sønn står mot far,

datter mot mor,

svigerdatter mot svigermor,

36 og en manns husfolk er hans fiender.

37 Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verd. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verd. 38 Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verd. 39 Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det!

han kan virke som en sinnatagg noen ganger også.

Lenke til kommentar

Kort om Jesus:

Jesus var en lederskikkelse/politisk

Romerne følte at denne fyren her var en trussel så de drepte ham.

60 år etter hans død begynte folk å skrive om ham. Så de skrev ned ting som var gjenfortalt tusen ganger. Så alt det med vann til vin osv. er noe som har blitt slengt på senere. Alle vet hvordan folk overdriver litt for at historien skal bli mer interessant/spennende. For all del kunne historien om Jesus blitt fortalt av en gammel skrulle.

Folk har lenge vært dumme, bare se på 1700tallet som er bare litt over 300 år siden kunne man tro at naboen sin var en heks. Hvorfor skulle de ikke da som sagt tro på en gammel skrulle for 2000 år siden som snakker om en mann kalt Jesus med utrolig krefter? Det som står i Bibelen om Jesus er en form for fiction.

Endret av Lubben
Lenke til kommentar

Sol salutis (frelsens sol) er det tidlige navnet for skikkelsen Jesus, og det ante meg at du ikke kan det svett om kristendom. Flott du innrømmer det!

kristne også er soldyrkere og at solen er de kristnes Gud, og at det er et velkjent faktum at vi ber mot øst og har gjort søndagen til festdag. "Og ser vi ikke ofte mot soloppgangen når vi priser Gud?" Kristus ble i denne tiden kalt Sol salutis, frelsens sol.

Bibelen snakker om flere guder. Til om med skapelsen skal i følge bibelen ha blitt gjort av flere.

Genesis 1:26 Then the Lord Elohim said, "Let us make man in our image, according to our likeness..."

Elohim is a Hebrew word which literally translates to "Gods and Goddesses" or more simply "Deities". The term Elohim occurs in the more ancient versions the Old Testament. Recent interpretations, of which there are many, appear to have completely edited out the term, regarding it as archaic. Understanding the term and where it came from is a key element to understanding the Bible and more importantly the ancient sources from which the Bible was derived.

Så da spør jeg igjen: Hvem av disse gudene som "skapte jorden" ber du til?

Alle? Du sier "gud" og satser på at en av disse skal gidde å svare deg?

Dette er sønnene til de/den påståtte gud/ene:

In Hebrew Elohim and Anakim are often confused, even by "experts" with the Nephilim. The Nephilim is the term employed to describe the children of a union between people of the race of Anakim and Humans a "Demi-God" if you will.

-Er dette dine jesuser?

Isåfall...De ble ikke spikret på kors, men et offer for etnisk utryddelse av hebreerne.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke poenget med å be. Gud ser t.o.m fremtiden gidder'n ikke å hjelpe deg før du ringer ham? Isåfall er han lat. De som tror på gud tror vel også at hele verden har blitt programmert av Gud. Fordi han satt seg ned på pc'n sin så skapte ett spill som heter "Menneskenes Verden 1" Hvor alt er programmert fordi det er ikke noe som heter tilfeldigheter, betyr det jo at alt er forhåndsprogrammert som ett dataspill. Så bare "hans" Gud sine handlinger er det eneste som endre spillets ende. Ja jeg sier hans, står i bibelen at Gud er en herre.

Ikke spørr meg hvorfor Jesus er så jævlig bleik på bildene/ikonene. Kanskje han var albino? Hvem vet. Han kommer jo fra midtøsten... Burde egentlig vært en nokså hårete mann, med bart og brun hud?

JA nå jeg dum leke nå jeg dum leke dum till leker jeg dum leke dum till leker jeg

Nå leker jeg litt dum. der hva slå dum leke dum till leker jegdum leke dum till leker jeg

dum till leker jeg dum leke dum till leker jegdum leke dum till leker jeg

så hva da skjer a?dum leke dum till leker jegdum leke dum till leker jeg

Endret av Lubben
Lenke til kommentar
HALLO! eg e 15år, eg ekje ein teolog!

Treenigheten?

kor har du alt detta fra egentligt?:)

Nei, men når du sier du har lest bibelen og ilegger deg selv tittelen kristen, såforventer jeg et viss nivå.

Treenigheten hva da? juletreenighet?

Nei, juletreet stammer fra babylon og er relatert livets tre/kabballah.

Hva jeg har hva i fra?

Spesifiser gjerne etsagt hva du lurer på, så kan jeg finne kilde.

Det meste kommer faktisk i fra bibelen.

Katolikker er ikke femi, men de er svært glad i smågutter...

Lenke til kommentar
Treenigheten som i Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. De er ett.

Hvor har du funnet ut det du sier om Elohim og alt det derre?

treenigheten er et omstridt tema, og mange kristne anser det som antikrist og vranglære.

treenigheten stammer bla. fra egyptisk mytologi og er ikke kristent. isis, horus og en til om jeg ikke husker feil.

GT bygges på Torah som er skrevet på hebraisk i sumeria (sør irak)

I den gamle Torahèn står det elohim og ikke gud.

finner litt om det her:

http://personalpages.tds.net/~theseeker/ELOHIM.HTM

Lenke til kommentar
Hvor har du lært alt dette?:p

Dette min venn er den delen av bibelsk og kristen lære dere kristne aldri gidder å lese en dritt om, for det "stemmer" ikke med det "perfekte" bildet dere har av guden, det vil altså da si en av dem, dere tror sånn på. Hadde du lest deg opp litt mer både i bibel og dens historie HADDE også du sett/lest dette. Men det er vel omtrent NÅ at du skal si: "Men jeg tror ikke på GT jeg, kun NT og jesus som jeg tror på!" ? Eller hva? :)

Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg burde kunne mer, jeg vet at det er veldig bra å vite hver minste lille fakta som går ut av bibelen (og det er ikke få). Har faktisk ingen unskyldning for ikkje å konna detta:) Men eg har vertfal fått tak i d viktigaste, å d e frelsen! Å Gud elske meg fordeom eg ikkje kan kvar lille detalj. Men eg lere litt kvar dag:)

Lenke til kommentar
Hvor har du lært alt dette?:p

Er ikke verre enn å ty til vår gode gamle "avgud" google så finner du det meste.

Slik som RWS er inne på så er dette informasjon kirken ikke er tjent på å lære bort.

Kristendom er er troSYSTEM og har ikke som overordnet mål å formidle en absolutt sannhet.

Dersom de hadde gjort det, ville de "søkende" konvertert til Egyptisk og Sumerians okkultisme.(Feks. frimureri)

Når det er sagt, så tviler jeg sterkt på at prester, predikanter og lokale sekter er klar over at deres lærebøker innholder kritiske feiloversettelser og religionsblanding.

Dette er noe bla. JV hyler og skriker over.

Lenke til kommentar
Når Jesus sier: "Du skal elske din neste som deg selv" så betyr vel at han mener det o, så han var imot slaveri!

Nei det han mente var at du skulle elske din neste jøde, ALT som står i bibelen var ment for jøder, du skal ikke drepe mente du skal ikke drepe jøder osv.

biblen er senofobisk alle som ikke var jøder var ikke værdt shit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...