Gå til innhold

Hva synes du om Jesus?

Anbefalte innlegg

Det sies mye om kristendommen som er negativt, men det er ikke så ofte jeg har hørt noen snakke negativt om Jesus, og det er jo han kristendommen baserer seg på. Det er ikke de kristne kristendommen handler om, de er jo bare mennesker, sånn som alle andre.

Dette er ikke en diskusjon om han levde eller ikke, den diskusjonen er vel tatt her mange ganger før, men en diskusjon om hva man måtte synes om Jesus slik som bibelen forteller om han.

Om han var Guds sønn, var det dårlige ting han fortalte om? Var det bare sludder? Eller var det kloke ord og ting som det burde være mer av i samfunnet (f.eks. nestekjærlighet)?

Diskuter.

EDIT: Her er en link til King James versjon av bibelen på engelsk, der alt Jesus sa er med røde bokstaver.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gidder ikke lese halve nytestamentet for å gjøre opp en objektiv mening, men Jesus var vel en grei kar, generelt sett?

Har hørt han drev med en del fanteri som barn da, men er ikke annet å forvente av et barn som kan utføre mirakler :p

Eneste jeg ikke liker med Jesus-opplegget er vel det at man må tro på han for å komme til himmelen og at det ikke betyr noe hvordan du lever ellers...

Hvorfor skal gud liksom trenge oss til å tro på han? Det er jo ikke akkurat sånn at man velger å tro på noe så det blir liksom litt urettferdig, spesielt når det er evig paradis vs evig tortur det står om.

Og forøvrig er det litt giddaløst at man ikke trenger å leve opp til troen sin. Hitler er i himmelen nå i følge bibelen. Tenk på det du. Ghandi brenner i helvette. Tenk på det du.

(er diskutabelt om Hitler var kristen eller ikke, han har selv sagt begge delene nemlig, men for argumentets skyld)

Lenke til kommentar

Hvis vi skal se på en historisk Jesus så vet jeg ikke. Den eneste måten man kan studere han er å lese i Bibelen som er en fiksjonel bok der forfatterne har skapt sitt eget "perfekte" vesen. Når den eneste kilden er i denne boken som også inneholder alt fra magi, mirakler og overnaturlige fenomener, så er det desverre ikke en god nok kilde for meg til å konkludere noe som helst.

Men det jeg hører mest fra de kristene idag, er at Jesus sender meg og milliarder av mennesker til helvete fordi jeg ikke tilber han. Han slipper inn voldektsmenn, barnemishandlere, mordere, tyver og tyranner fordi dem tror på han, men resten av oss som stiller spørsmål blir kastet rett ned i det flammende torturkammeret den allmektige Gud ikke gidder å kvitte seg med. Det er nok for meg til å konkludere at Jesus er en urettferdig ond bøddel med lav selvtillit.

Når Jesus kan begynne å akseptere gudløse, homofile, retten til å ta abort og mennesker som er tilhengere av andre religioner uten å sende dem til helvete, så kan du spørre meg igjen.

Siden jeg ikke får lov til å snakke om jesus eksistens eller ei så er dette rent hypotetisk.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Denne jesus figuren er alt for difus til at jeg har gjort meg opp en mening om han. Mye av det bibelen sier han gjorde er jo bent frem dumt, som å jage demoner inn i griser, som han sikkert med letthet kunne jaget bort i noe annet som heller var en gudesønn verdig og en del andre ting, så jeg vet ikke jeg hva jeg helt skal si om denne figuren.....

Bellicus har jo vært så flink at han har forbudt folk å snakke om hvorvidt denne jesusen har eksistert i det hele tatt og der kveler han det meste av den diskusjonen, for som sagt så er denne jesusen ALT for difus til å gjøre seg opp noen ups or downs om han..... Så difus faktisk at jeg tror han er fiktiv, funnet opp på kirkemøtet i nicea og kallt messias fordi det på den tiden var en hel flokk med "messiaser" som løp rundt og sa de var guds sønn.... det hadde vel vært SKREVET noe om fyren i sanntid vil jeg tro hvis han var en slik stor helt men det for vi i så fall diskutere en annen gang :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Minner veldig mye om Askeladden. Begge to er/kan ha vært reelle personer som er skrytt opp til å kunne frelse både gard og grunn.

Jesus var vel heller en steika god taler som klarte å manipulere en hel hærskare med folk til å følge etter seg, mens Askeladden lurte Trollet til å skjære hull på magen. Altså begge to var flinke til å snakke for seg men er like sannsynlig at de har levd.

Lenke til kommentar

Moralen hans var forkastelig.

Han var ikke mot slaveri, og ønsker at alle som ikke trodde han var guds sønn en evighet med lidelse.

Han fremmet sosialisme og likeverd for menn, om enn han hadde like forkastelig kvinnesyn som alle andre på den tiden.

Han hadde tydlige gresk/romersk-inspirerte holdninger (som i motsetning til barbariske og jødiske), og kunne litt om gresk filosofi -- slik som "elsk din neste som deg selv", slik som en gresk filosof sa noen århundrer tidligere.

Lenke til kommentar

Når Jesus sier: "Du skal elske din neste som deg selv" så betyr vel at han mener det o, så han var imot slaveri!

Å det som skal til for at du skal komme til himmelen er ikke at du skal gjøre godt, men at du skal si ja til Jesus. Jeg vil påstå at dere selv har valgt og ikke tro eller følge Jesus!

Lenke til kommentar
Når Jesus sier: "Du skal elske din neste som deg selv" så betyr vel at han mener det o, så han var imot slaveri!

Å det som skal til for at du skal komme til himmelen er ikke at du skal gjøre godt, men at du skal si ja til Jesus. Jeg vil påstå at dere selv har valgt og ikke tro eller følge Jesus!

Det stemmer. Vi fant ut at denne historien var feil på så inn i granskauen mange punkter at den ikke hang på greip og valgte da å ikke følge jesus... eller baal, herkapolyps, horus, tor og odin og frøya eller allah eller noen av de ti tusenvis av andre like sannsynlige guder, med like sannsynlige "bibeler" og "hellige" skrifter... Hvordan det? Er ikke galt å tenke litt selv skjønner du.. :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det stemmer. Vi fant ut at denne historien var feil på så inn i granskauen mange punkter at den ikke hang på greip og valgte da å ikke følge jesus... eller baal, herkapolyps, horus, tor og odin og frøya eller allah eller noen av de ti tusenvis av andre like sannsynlige guder, med like sannsynlige "bibeler" og "hellige" skrifter... Hvordan det? Er ikke galt å tenke litt selv skjønner du.. :)

Har tenkt selv, og det er en av grunnene til at jeg er kristen, har sett alt for mange bønnesvar gått i oppfyllelse, alt for mange folk blitt helbredet og alt for mange liv blitt forvandlett til at jeg kan overse det;)

Endret av Torvastabu
Lenke til kommentar

Har tenkt selv, og det er en av grunnene til at jeg er kristen, har sett alt for mange bønnesvar gått i oppfyllelse, alt for mange folk blitt helbredet og alt for mange liv blitt forvandlett til at jeg kan overse det;)

Ja det er det du TROR har skjedd.... :roll: Men vet du hva? Du kan fortsette å tro det også, for jeg gidder rett og slett ikke å forsøke å overbevise deg om at det finnes andre og langt bedre alternativ ute i den virkelige verden... Du er ignorant som pokker og du har tenkt å fortsette med å være like toskete ignorant, så jeg benytter isteden anledningen til å ønske deg og dine en koselig jul og håpe du får svar på alle de flotte bønnene du sikkert ber om (husk å be om noe som monner nå da, som syltyne barn i afrika osv og ikke bare lamme ting som det er lett for tilfeldighetene å oppfylle... :roll: ) og håper du overbevises enda mer av alle de flotte helbredelsene du sikkert kommer til å få se :) (Be dem ta en tur innom sykehuset og helbrede de som er der, de TRENGER det.... :) )

Så vil jeg til slutt ønske deg lykke til i livet! Livet er som kjent ikke lett, men det er nok MYE lettere for de som er skikkelig ignorante :roll:, jeg mener kristen.... Håper du tror lenge og vel og at dommedags sekten din får oppleve sin etter lengtede dommedag, det har dere fortjent!!!! :no:

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Hvem svarer?

He he. Ikke jeg, jeg gadd ikke .... :D Ignorance is bliss you know...... :)

flere av dem har vært på sykehuset, og de var frisk!

Mennmenn, god jul til deg o!

Ps! prøv å be, se hva som skjer. Kan vell ikke skade;)

Saken er den at jeg har forsøkt det, men av en eller annen grunn :eek: virket dette aldri.... Var nok ikke langt nok inne i tankefengslet jeg da tenker jeg... Jeg TRODDE bare ikke nok.... :roll:

Lenke til kommentar
Hvem svarer?

He he. Ikke jeg, jeg gadd ikke .... :D Ignorance is bliss you know...... :)

flere av dem har vært på sykehuset, og de var frisk!

Mennmenn, god jul til deg o!

Ps! prøv å be, se hva som skjer. Kan vell ikke skade;)

Saken er den at jeg har forsøkt det, men av en eller annen grunn :eek: virket dette aldri.... Var nok ikke langt nok inne i tankefengslet jeg da tenker jeg... Jeg TRODDE bare ikke nok.... :roll:

hehe, nei tenkte på Torvastabu`s bønnesvar.

Lurer på hvilken komunikasjonsteknikk han benyttet og hva den som angivelig svarte presangterte seg som...

Har hørt at morse med slegge i hodet skal være effektivt :blush:

Lenke til kommentar
jajja, prøv igjen, og vær så snill og ikke be sånne, "Gud jeg trenger virkelig en fet lamborgini"!

viss alle skulle fått bønnesvar på alle bønnene de ba ville verden vært et fælt sted og være!

Nå får du svare på spørsmålet!

Lurer på hvilken komunikasjonsteknikk han benyttet og hva den som angivelig svarte presangterte seg som...

Lenke til kommentar

skal vi se, ei med en ødlagt virvel i ryggen ikke et teng til problemer i ryggen etter at hu ble helbredet. Hun kjenner jeg ganske så godt, viss det er bra nok at folk har ødlagte bein og må gå på krykker og etter de er blitt bedd for kan bevege fritt på foten og gå uten krykker uten problem så har du maaange!

Har selv bedd for ei som hadde problemer med akillesen hele livet, jeg ba og noen dager kom hun til meg og sa at hun hadde ingen problemer med akillesen lenger! og dette er helbredelser jeg har selv sett! Jeg er bare 15 så ikke forvent at jeg har sett så veldig mangen flere i løpet av mitt korte liv;P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...