Gå til innhold

Spm. vedr. reiseplan ved interkontinentale flyvninger

Anbefalte innlegg

Når man har fått tilsendt billetter på en interkontinental flight, hvordan skiller man mellom lokal tid, GMT (Greenwich Mean Time) og Norsk tid i en elektronisk billett?

Eks:

FROM /TO		   FLIGHT   CL	DATE	  DEP	  

OSLO AIRPORT	   SK 1342  L	  14DEC	1710	  
FLIGHT OPERATED  BY SAS NORWAY
LONDON LHR								ARRIVAL TIME 1750
TERMINAL : 3

LONDON LHR		  VS 3424 Q	  14DEC	2130
TERMINAL : 3
HONG KONG								 ARRIVAL TIME 1750
TERMINAL : 1

Dette er jo viktig å holde styr på, sånn at man får planglagt reisen litt bedre med tanke på hvile og søvn. Greit om noen kommer med et fornuftig svar. Lurer forsåvidt også på hva "CL" betyr. Er det "class"?

- aero

Endret av ███AERO███
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid lokal tid det refereres til på flybilletter. Verre enn det er det ikke. Avreise OSL klokken 1710 lokal tid, og ankomst LHR klokken 1750 lokal tid, så igjen avreise LHR 2130 lokal tid og ankomst HKG klokken 1750 lokal tid.

Lenke til kommentar

CL betyr nok klasse, ja..

Jeg begynte forøvrig å stusse litt på flightnummeret: VS 3424.. VS er Virgin Atlantic, og de flyr forøvrig fra London (LHR) til Hong Kong (HKG).. Kikket innom nettsidene deres, og fant ut at de har en flight med avgang 21:30 den 14. desember, men den lander faktisk 17:40, og ikke 17:50 som din flight.. Og ikke heter den VS 3424, men VS 200...

Lenke til kommentar
CL betyr nok klasse, ja..

Jeg begynte forøvrig å stusse litt på flightnummeret: VS 3424.. VS er Virgin Atlantic, og de flyr forøvrig fra London (LHR) til Hong Kong (HKG).. Kikket innom nettsidene deres, og fant ut at de har en flight med avgang 21:30 den 14. desember, men den lander faktisk 17:40, og ikke 17:50 som din flight.. Og ikke heter den VS 3424, men VS 200...

Flightnummeret VS 3424 er ikke korrekt. Var bare noe jeg skrev inn siden jeg ikke husket det ekte. Men de 10 minuttene er vel ingen ting å henge seg opp i siden dette kan være innregnet som rush, samtidighetskonflikter av andre slag eller taxi til rwy (Hong Kong Intl. er en av verdens størte flyplasser ;)).

Skal komme med flightnummer når jeg finner det i billetten.

Lenke til kommentar
London - Hong Kong er direkte. Hva tenkte du på?

Flighten min til Beijing var mange timer kortere.

Avstanden mellom LHR og PEK er kortere enn mellom LHR og HKG. Har selv fløyet til Beijing og Hong Kong med British Airways og da brukte jeg i overkant av 9 timer til PEK og nesten 12 timer til HKG.

Lenke til kommentar

CL er booking class. Bookingklasser har vi like mange av som bokstaver i alfabatet, basically, mens vi har tre/fire "classes of service". Både en Q og X er økonomi-billetter, i "M-kabinen", økonomiklasse. Hvilken bookingklasse som er billigst avhenger av ekstremt mange ting, blandet annet hvilket land billetten er utstedt i etc. Ofte er Q blandt de kjipeste/billigste billettene, dog ikke med SAS.

Og om noen kom frem til over; det er alltid local time det henvises til. I luftfarten omtaler vi eventuelt GMT som zulu-time, ofte anført av en Z etter tiden(1430Z). Dette er imidlertid på flightplaner etc og ikke noe som noen sinne vil komme på en bekreftelse til passasjer.

Lenke til kommentar
CL er booking class. Bookingklasser har vi like mange av som bokstaver i alfabatet, basically, mens vi har tre/fire "classes of service". Både en Q og X er økonomi-billetter, i "M-kabinen", økonomiklasse. Hvilken bookingklasse som er billigst avhenger av ekstremt mange ting, blandet annet hvilket land billetten er utstedt i etc. Ofte er Q blandt de kjipeste/billigste billettene, dog ikke med SAS.

Og om noen kom frem til over; det er alltid local time det henvises til. I luftfarten omtaler vi eventuelt GMT som zulu-time, ofte anført av en Z etter tiden(1430Z). Dette er imidlertid på flightplaner etc og ikke noe som noen sinne vil komme på en bekreftelse til passasjer.

Takk for svar. Er du PPL elns?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...