Gå til innhold

Redd for riper på frontelementet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg er ikke hysterisk redd for å få riper, men dette må sies å være relativt kraftige riper.

Men som jeg har nevnt før, en fotokompis av Bjørn Rørslett skal ha et objektiv som det er slått bort et stykke av glasset på frontelementet og ingen av dem kan se det på bildene. For de som kjenner hvor kresen Mr. Rørslett er, så skulle nok det være ignorerbart for de aller fleste andre også.

Lenke til kommentar

Situasjonen blir vel, som delvis nevnt i artikkelen, en helt annen i situasjoner der man virkelig trenger coatingen man har skrapet bort. :p

For øvrig, jeg husker en fyr som ikke kunne skjønne hvorfor telekonverteren hans frontfokuserte noe så innmari. Det viste seg at han hadde åpnet og renset den på egen hånd, men hadde fulgt et skjema over elementene hvor noe var snudd feil vei.

Den tok likevel gode bilder, det eneste var fokuseringsfeil.

Lenke til kommentar

På Nikon Cafe var det en som nevte en lokal sportsfotograf som brukte en Nikon 300 AIS hvor et stykke på størrelse med en hockey puck var borte fra frontelementet.

Likeså:

It isn't so surprising. I remember at Nikon School, years ago, the instructor was telling us not to bother with filters to protect the lens. He said that there was no lens made with the depth of field to pick up a scratch.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...