Gå til innhold

Ny "monster" pc.

Anbefalte innlegg

Nja, min flere år gammel WD 160GB IDE har lesehastighet på 100MB+ på store filer

Dette skulle jeg gjerne ha sett bevis på ;)

Gjennomsnitt lesehastighet kommer iallefall aldri opp i 100MB +

Vel en fil på 2.0GB, først gikk det i 110MB/s, så i 90MB/s en liten stund og så fortsatte den i 103MB/s ut tiden. Farten målt med TotalCommander 6.03a

Og den er du helt sikker på at måler riktig fart? Sjekk med hdtach og hdtune, så tror jeg deg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Farten med HD Tach ble målt til 55MB/s read på 160GB's disken og på 100MB/s på den nye Seagate disken.

Jeg gikk igjen i Total Commander og kopierte over en fil på 3,04GB fra Seagate til 160GB's IDE og gjennomsnittsfarten var på 50MB/s (write, målt med stoppeklokke i tillegg, tok akkurat 60 sekunder).

Read (samme filen tilbake på Seagate disken, dog inn i en annen mappe tok 56 sekunder, dvs hastighet på 54MB/S.)

Litt merkelig, siden jeg husker at den filen på 2GB som jeg kopierte gikk mye fortere. Men men, har jo en rask Seagate disk da :p

EDIT: Jepp, tenkte på det med RAM også. Har 3GB totalt, så en 2GB fil som jeg kopierte kunne få all plassen i RAM'en, mens en fil på 3GB som jeg kopierte nå, får vel ikke plass der, så derfor går det tregere. Men Seagate disken var da nokså kjapp ;)

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

ut i fra den testen så er jo ikke WD 150 raptoren 3x så god vist du ser til at den er 3x så dyr... så da er det som du sier like greit å bare kjøpe seagate...

edit: men en ting skal være sagt eg har ikke tenkte å kjøre noe slag av vista på pcen siden misliker det sterkt.. så det kommer bare til å bli Xp pro sp3

Endret av RobbO804
Lenke til kommentar

Raid 0 er vel ikke noe hokus pokus, bare ikke kjør med over 2tb i raid 0 da de fleste hovedkort ikke takler det...

Hadde 2 x 74gb raptorer i raidO før, har samma hastighet med 2x1tb samsung nå... Raptorene bråker mere enn nødvendig....

De fleste testene du leser om er det vel raid kontrolere som brukes, da kommer man fort opp i mye høyere hastigheter en interne raidkontrollere på et hovedkort...

----

Til skjermkort ville jeg valt 4870 eller 4870X2 alt ettersom hva lommeboka sier, begge disse har ddr5 som er hakke bedre en ddr3 minne..

Skal du bare spille går du får en E8400 eller E8500 litt ettersom hvor du bestiller og hva pris forskjellen er... E8500 klokker litt bedre vis der er innteresangt...

Lenke til kommentar

oki..

pcen kommer til å bli brukt til alt mulig video redigering spilling surfing osv..

men hovedvekt på spilling..

og hvor mye penger eg har tenkt å legge ned i pc ligger på rundt 15k helst bitte litt under..

så da blir det å plukke fra øverste hylle ihvertfall på det med skjermkort og cpu, og eg trenger ikke kabinett og mus og tastatur og skjerm.. det har eg fra før, sånn at det er sagt.

Lenke til kommentar

Vis du skal ha deg noen saftige skjermkort så e jo d uten tvil ATI HD 4870 X2 som er valget! 2 gb per kort. 2 gpu på hvært kort. ddr5 minne på. raskt som et reint hellvete:P

Eg ville kansje anbefalt dette:

http://www.hardware.no/artikler/asus_med_e...lelosning/57811

er litt usikker på når de slippes ut. å litt usikker på specs på denne. men tror det er veldig mye det samme som de andre toppkortene av 4870x2 serien.

dette kortet har ca 25 grader lavere temperatur enn det de andre med standard kjøling på;)

er litt dyrt men:P

ska ha meg et selv når de kommer ut:P

håper det hjalp litt:D

Lenke til kommentar
2 gb per kort. 2 gpu på hvært kort. ddr5 minne på. raskt som et reint hellvete:P

4870x2:

1 kort - 2 GPUer - 1GB GDDR5 minne for hver av GPU'ene, 2GB fysisk på ett kort, max 1GB informasjon som kan lagres. Minnet er veldig raskt, men som man ser så gir det kanskje ikke så utrolig stor fordel i forhold til GDDR3/4

Lenke til kommentar
2 gb per kort. 2 gpu på hvært kort. ddr5 minne på. raskt som et reint hellvete:P

4870x2:

1 kort - 2 GPUer - 1GB GDDR5 minne for hver av GPU'ene, 2GB fysisk på ett kort, max 1GB informasjon som kan lagres. Minnet er veldig raskt, men som man ser så gir det kanskje ikke så utrolig stor fordel i forhold til GDDR3/4

ja eg vet d e kunn 1 gb per kort:P var meget trøtt når eg skrev d:P trenkte 2 kort eg:P

Lenke til kommentar

Tenker at det blir 4870x2 skjermkortet når eg skal bestille ny pc..

Men tilbake til cpu? ser at det folk som mener at 4kjerner cpu ikke er å satse på siden det er tidlig... men hva slags cpu er det å satse på i fremtiden? er det noen gode cpuer nå idag?

Lenke til kommentar
Tenker at det blir 4870x2 skjermkortet når eg skal bestille ny pc..

Men tilbake til cpu? ser at det folk som mener at 4kjerner cpu ikke er å satse på siden det er tidlig... men hva slags cpu er det å satse på i fremtiden? er det noen gode cpuer nå idag?

Tidlig med 4 kjerner? Det har jo vært en god stund på markedet, og nå er jo Core i7 kommet også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...