Gå til innhold

Til vektere/vakter på utesteder og nattklubber

Anbefalte innlegg

Straffeloven

§ 223.

Den som ulovlig berøver en anden Friheden eller medvirker til saadan Frihedsberøvelse, straffes med Fængsel indtil 5 Aar.

Har Frihedsberøvelsen varet over en Maaned, eller har den voldt nogen ualmindelige Lidelser eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred eller medført nogens Død, idømmes Fængsel i mindst 1 Aar.

Den som inngår forbund med noen om å begå en handling som nevnt i annet ledd, straffes med fengsel inntil 10 år.

Det var en nokså irrelevant paragraf å sitere, spør du meg.. Spørsmålet var om de hadde rett til å holde igjen en person, ikke hva slags straff de får om de gjør det urettmessig.

Litt mer lesestoff, fra straffeprosessloven:

§ 171. Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når: 1)det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrdingen av straff eller andre forholdsregler, 2)det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige, 3)det antas påkrevd for å hindre at han på ny begår en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, 4)han selv begjærer det av grunner som finnes fyldestgjørende.

§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor. Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.

Sitat slutt

Ja, en vekter (eller hvem som helst annen sivilist) kan pågripe deg, om de tar deg på fersk gjerning eller ferske spor i en forbrytelse med strafferamme over 6 mnd. Så spørs det hvordan man tolker "straks" om overlevering til politiet, men det vil jo politiet selv avgjøre når du snakker med dem på telefonen, om og når de har mulighet til å hente personen, eller om de gir deg beskjed om å bare slippe ham løs.

Et annet tolkningsspørsmål er "fare ved opphold". Hva slags fare? Regner med det gjelder fare for at personen ellers ville unnsluppet, men det er ikke akkurat krystallklart formulert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
En vekter/dørvakt er det samme som deg og meg, altså en sivil person iført uniform. Det er ingen sivile personer som er pliktig til å anholde andre for dokumentforfalskning, men som vekter kommer det litt ann på hva kunden/utestedet ønsker.

F.eks ønsker mange butikker at all nasking og tyveri anmeldes. Da har vekteren lov til å anholde naskeren til politiet kommer, på eget initiativ (etter lov) eller fordi/og kunden ønsker det. Vil tro det samme gjelder utesteder. Dokumentforfalskning ved bruk av ugyldig legitimasjon er minst like alvorlig som nasking, og da må dørvakten på lik linje med butikkvektere kunne anholde/anmelde vedkommende.

Men det er neppe en plikt.

Nå vet jeg ikke hvordan der er for dørvakter, men vekter har i tilleg til borgers rettigheter , har han også eiers rettigheter. DVS at han kan reagere som om han var eieren av stedet/eiendom/butikk osv.

Lenke til kommentar
Straffeloven

§ 223.

Den som ulovlig berøver en anden Friheden eller medvirker til saadan Frihedsberøvelse, straffes med Fængsel indtil 5 Aar.

Har Frihedsberøvelsen varet over en Maaned, eller har den voldt nogen ualmindelige Lidelser eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred eller medført nogens Død, idømmes Fængsel i mindst 1 Aar.

Den som inngår forbund med noen om å begå en handling som nevnt i annet ledd, straffes med fengsel inntil 10 år.

Det var en nokså irrelevant paragraf å sitere, spør du meg.. Spørsmålet var om de hadde rett til å holde igjen en person, ikke hva slags straff de får om de gjør det urettmessig.

Litt mer lesestoff, fra straffeprosessloven:

§ 171. Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når: 1)det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrdingen av straff eller andre forholdsregler, 2)det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige, 3)det antas påkrevd for å hindre at han på ny begår en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, 4)han selv begjærer det av grunner som finnes fyldestgjørende.

§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor. Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.

Sitat slutt

Ja, en vekter (eller hvem som helst annen sivilist) kan pågripe deg, om de tar deg på fersk gjerning eller ferske spor i en forbrytelse med strafferamme over 6 mnd. Så spørs det hvordan man tolker "straks" om overlevering til politiet, men det vil jo politiet selv avgjøre når du snakker med dem på telefonen, om og når de har mulighet til å hente personen, eller om de gir deg beskjed om å bare slippe ham løs.

Et annet tolkningsspørsmål er "fare ved opphold". Hva slags fare? Regner med det gjelder fare for at personen ellers ville unnsluppet, men det er ikke akkurat krystallklart formulert...

Vektere har uansett ikke lov å annholde noen i mer en 4.5 time. Dersom politiet ikke kommer, må de la personen gå.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg pleier å nekte adgang og gi legitimasjonen tilbake. Skjer det mer enn en gang reagerer jeg annerledes. Og kjenner jeg igjen personen på legitimasjonen (om han/hun er regelmessig gjest på utestedet) vil jeg nok ta det videre til sjefen. Likevel foretrekker jeg dørvakter som er runde i kantene og derfor er jeg rund i kantene selv. Det er så utrolig mange som prøver seg med falsk leg og helt ærlig har politiet bedre ting å gjøre. Da kan heller utestedet utestenge personen som prøver seg.

Hei, jeg er 18 år. Var ute med en vennegjeng på 6 stk eller noe. En kamerat lånte mitt gamle kort, og litt senere kom en vakt bort og spurte om han kunne få se legitimasjon. Jeg sa ja, dum som jeg var. Han såg også kompisen min sitt legg og han tok begge korta og sa vi skulle gå. Vi gikk og tenkte vi slapp billig unna. Hva skal jeg gjøre og hva kommer til å skje? Vil de kontakte meg, eller bare klippe kortene? Det var en litt ungdomslig person som virket hyggelig, og han smilte når han ba oss dra. Han sa ikke noe til de andre vennene, men skjekket legg til 1 av dem. Jeg trenger visa kort, og bør vel sperre kortet, men vet ikke om jeg skal ringe banken og melde det stjålet slik at jeg får nytt, eller hva bør jeg gjøre? Skal hvertfall aldri låne bort igjen!

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at politiet, og kun politiet, skal fjerne håndjernene etter at en sivil har foretatt en pågripelse?

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at politiet, og kun politiet, skal fjerne håndjernene etter at en sivil har foretatt en pågripelse?

Jeg har jobbet som vekter i over 3 år, og jeg har aldri hørt om en slik regel. En vekter bør ikke kunne legge folk i håndjern, og dersom ting blir så ille at man faktisk må det, så må selvfølgelig politiet varsles umiddelbart, og da er det logisk å ikke fjerne håndjernene før de har ankommet.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på ordensvakter og vektere/sivile. Ordensvakter har en særdeles begrenset myndighet til å pågripe, kaste ut og bortvise folk fra tjenestested. Det har verken vektere eller sivile, de har kun de borgerlige pågripelsesparagrafene til hjelpe.

Dørvakter, da ordensvakter kan da holde deg igjen, men det kan alle når du viser falsk legg, for det er et lovbrudd, dokumentforfalskning overfor utestedet som krever at du viser at du er gammel nok.

Lenke til kommentar

Kun politi har lov til å fjerne håndjern. Og en vekter har som regel ingen opplæring i håndjernsteknikk, så han vil mest sannsynlig gjøre som han ser på film og ende opp med bøter/straff for å skade eventuelle personer, samme er det for ordensvakter, dog de har kursing i hvordan man bruker håndjern og at de faktisk har håndjern med litt kvalitet i sammenlignet med en del vektere jeg kjenner som har 90 kroners håndjern fra armyshop som er veldig slakke i hengslene og veldig slarkete lås som fort gjør det for stramt/løst = Dårligere sikkerhet for både deg og gjerningsmann.

Lenke til kommentar
En vekter/dørvakt er det samme som deg og meg, altså en sivil person iført uniform. Det er ingen sivile personer som er pliktig til å anholde andre for dokumentforfalskning, men som vekter kommer det litt ann på hva kunden/utestedet ønsker.

F.eks ønsker mange butikker at all nasking og tyveri anmeldes. Da har vekteren lov til å anholde naskeren til politiet kommer, på eget initiativ (etter lov) eller fordi/og kunden ønsker det. Vil tro det samme gjelder utesteder. Dokumentforfalskning ved bruk av ugyldig legitimasjon er minst like alvorlig som nasking, og da må dørvakten på lik linje med butikkvektere kunne anholde/anmelde vedkommende.

Men det er neppe en plikt.

Nå vet jeg ikke hvordan der er for dørvakter, men vekter har i tilleg til borgers rettigheter , har han også eiers rettigheter. DVS at han kan reagere som om han var eieren av stedet/eiendom/butikk osv.

Nei, han kan kun snakke på vegne av bedriften, samme som de i bedriften kan. For eksempel om en mann jobber på kiwi kan han bortvise folk som er inne i butikken, samme kan vekter, men ikke noe utover det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...