Storsnuseren Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 heisann, jeg har et spørsmål til dere som jobber som vektere på utesteder og nattklubber; Er dere virkelig strenge på om man buker en annen persons legg/har et falskt et? Når jeg sier dette, tenker jeg ikke på om man slipper inn eller ikke, men hva dere gjør i den situasjonen. Er det påkrevd at dere, som vektere, skal ringe til politiet og holde ungdommen fast, som sivil arrest, til politiet kommer? Eller er det bare påkrevd at dere ikke skal slippe vedkommende inn? Du, som vekter, pleier du personlig å levere inn alle ungdommer du tar, som er en del, med falskt/lånt id til politiet? Eller reagerer dere på ulik alder; f.eks om en 14-åring står der, eller om en 17-åring gjør det? Håper på svar fra folk ansatt i denne stillingen her. Jeg vil helt frabe meg kommentarer som; "De med falskt legg er idioter." og denne typen kommentarer. Jeg ønsker kun saklige og personlige meninger fra mennesker ansatt i denne stillingen. Lenke til kommentar
War Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg jobber ikke som vekter men har en venn som ble fersket og han kom ikke inn men de tok kortet/ ID. IDèns eier fikk brev av purken og måtte i møte. Det er også sånn at man faktisk er en idiot pga det er utestedet som får gigantbot om det er kontroll og man blir fersket av myndighetene. Skjer aldri noe med den som prøver å jukse. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Er vel snakk om store bøter og tilbaketrekking av serveringsbevilgning som kan føre til at utestedet går konk. Dørvakten gjør bare jobben vedkommende er satt til å gjøre. Lenke til kommentar
Storsnuseren Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Er vel snakk om store bøter og tilbaketrekking av serveringsbevilgning som kan føre til at utestedet går konk. Dørvakten gjør bare jobben vedkommende er satt til å gjøre. Jada, det forstår jeg, men jeg lurer på om dørvakten er pliktig til å holde ungdom som prøver seg fast til politiet kommer, ta id-kortet, eller bare å nekte dem adgang. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 De kan vel holde deg fast slik som vektere gjør ved billettkontroll og slikt tror jeg. Politiet kan vel sikte deg for dokumentfalskneri. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 De kan vel holde deg fast slik som vektere gjør ved billettkontroll og slikt tror jeg. Politiet kan vel sikte deg for dokumentfalskneri. Les hva han skriver da. Han spør om dørvakter er pliktet til å holde folk igjen og å ta den falske legitimasjonen de prøvde seg med. Han spør ikke om de kan eller har lov. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 En vekter/dørvakt er det samme som deg og meg, altså en sivil person iført uniform. Det er ingen sivile personer som er pliktig til å anholde andre for dokumentforfalskning, men som vekter kommer det litt ann på hva kunden/utestedet ønsker. F.eks ønsker mange butikker at all nasking og tyveri anmeldes. Da har vekteren lov til å anholde naskeren til politiet kommer, på eget initiativ (etter lov) eller fordi/og kunden ønsker det. Vil tro det samme gjelder utesteder. Dokumentforfalskning ved bruk av ugyldig legitimasjon er minst like alvorlig som nasking, og da må dørvakten på lik linje med butikkvektere kunne anholde/anmelde vedkommende. Men det er neppe en plikt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg pleier å nekte adgang og gi legitimasjonen tilbake. Skjer det mer enn en gang reagerer jeg annerledes. Og kjenner jeg igjen personen på legitimasjonen (om han/hun er regelmessig gjest på utestedet) vil jeg nok ta det videre til sjefen. Likevel foretrekker jeg dørvakter som er runde i kantene og derfor er jeg rund i kantene selv. Det er så utrolig mange som prøver seg med falsk leg og helt ærlig har politiet bedre ting å gjøre. Da kan heller utestedet utestenge personen som prøver seg. Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 sivile kontrollører etc plikter ingenting, men det er nok mange som beholder falsk id og sender det til politiet seinere. Hvis et utested sender politiet et falsk leg i uka sier det lissom at utestedet har bra kontroll. Ville jeg gjort om jeg var manager på et utested. Gjør jo at man garderer seg for problemer med politiet i ettertid hvis man bli tatt i å sleppe inn underårige eller noe, da kan man vise til at man har tatt så mange falske leg i fortiden. Smart egentlig. Bruk de med falsk leg til din fordel og ditt gode rykte. Lenke til kommentar
hoot Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Hvis jeg er gjest og står bak deg i køen, hører at du snakker om å bruke fake legg og innser med sikekrhet at det ikke er ditt legg, så kan til og med jeg legge deg i jern til politiet kommer, i det du bruker legget i døra. Er man sikker på at det er en annen person sitt legg blir politi tilkalt. Ved ussikerhet blir du bortvist. Fake legg, laget selv, bestilt fra internasjonale sider (Hvis du kommer med "World Internationaion aprooved School ID") blir politiet også tilkalt. Har vi mulighet tar vi ofte personalia om vi får annet legg av henne. Eller spør venner. Hva var navnet på venninda di igjen, driver å skriver rapport etc. Legg merke til at jeg skriver henne. Det er sykt mange damer som blir tatt for det. De prøver seg på 20 års steder da de er 17. drøyt. Men også mange ung gutter i stemmeskiftet som er busta. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Hvis jeg er gjest og står bak deg i køen, hører at du snakker om å bruke fake legg og innser med sikekrhet at det ikke er ditt legg, så kan til og med jeg legge deg i jern til politiet kommer, i det du bruker legget i døra. Nei, ikke akkurat. Du kan ikke legge noen i jern. Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 kun lov hvis du har lyst Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 kun lov hvis du har lyst Hva prater du om? For å kuppe tråden litt, hva er det egentlig dørvakter har lov/ikke lov til? Har de f.eks noen fullmakter utenfor utestedets områder? Kan de holde igjen folk mot deres vilje? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg regner med de har de samme rettighetene som en vekter. Altså grovt sett eiers rett + borgers rett. En dørvakt har vel ikke lov å holde igjen noen med mindre de har brutt loven. Når vi skal utestenge noen må vi holde dem igjen så lenge at vi får kopiert legitimasjonen. Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Altså grovt sett eiers rett + borgers rett. Ikke bare grovt sett, det er dette det er. Husker ikke paragrafene men ofte er det slik at man bare holder igjen til noen oppgir id og så må man slippe dem. En morder kan man holde igjen. En som sniker i køen kan man kanskje ikke holde igjen osv osv spør en advokat. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg sa grovt sett fordi det selvsagt finnes nyanser i hva som er rettighetene til henholdsvis eier og borger. Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 nei, eiers rett og borgers rett står i loven. Det er ingen forskjeller på hva slags rett forskjellige eiere har. Borgere har samme rettigheter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det er mulig jeg ordla meg litt dårlig, men jeg mente nyansene innenfor de forskjellige rettighetene. Jeg er klar over at de er de samme, men ikke nøyaktig hva de er. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Fjernet Endret 19. mars 2009 av Kaktuz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå