Gå til innhold

GTA IV med SecuROM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ettersom jeg er siviløkonom og ikke rakettforsker så vil jeg si at:

1. Spillene blir piratkopiert uansett! Det tar som regel maks 2 dager før noen har knekt kopibeskyttelsen. Så lenge et DRM-system er laget av mennesker, kan det knekkes av mennesker.

2. Det er et falskt argument at enhver nedlasting tilsvarer et kjøp. Jeg vil anta at 90 % av alle som laster ned et spill IKKE ville ha kjøpt det uansett.

3. Securom og lignende root-kit DRM-systemer lager faktisk mye trøbbel for veldig mange brukere. At du ikke har hatt det betyr ikke at det ikke er et problem. Sony saken er bare et eksempel. Mange får ikke spilt CoD:WaW SP pga securom ikke godkjenner orginaldisken er det ferskeste eksempelet. Det er de lovlydige kundene som får disse problemene, ikke piratene.

4. Piratkopiering er riktignok et problem, men spillbransjen som helhet vokser hvert eneste år. At enkeltselskaper går dårligere fordi de gir ut dårlige spill (les Funcom) betyr ikke at hele bransjen sliter.

5. At spill til PC kommer mange måneder senere skyldes ikke kun piratkopiering, selv om det selvsagt også er et problem. Det er veldig mye enklere å lage et spill til en maskinvarekonfigurasjon (f.eks XBox) enn til flere millioner forskjellige PC-konfigurasjoner.

6. Det siste året har PC versjonene av spill fått dårligere og dårligere kvalitet ved launch. Masse bugs og uferdige spill gjør at betalingsvilligheten hos kunden går ned.

For et år tilbake vurderte jeg lenge om jeg skulle oppgradere PC'n eller om jeg skulle kjøpe PS3/360. Jeg oppgraderte PC'n. Hvis utviklingen på PC markedet fortsetter med like mye bugs og produkter som ikke virker, så kommer jeg ikke til å kjøpe PC-spill før det er patchen minst to ganger.

Vil oppfordre alle til å sjekke litt rundt på diverse fora før de kjøper et PC-spill. Er det side på side med masse klager om bugs så ikke kjøp det! Vent heller til du ser det har kommet noen patcher.

Lenke til kommentar
Fakta er at piratkopiering er til betydelig skade for PC-markedet for spill. Allerede i dag ser vi at spill blir først lansert til konsoller, og PC flere måneder etterpå. Man trenger ikke være rakettforsker for å se at situasjonen kan ytterligere forverre seg og at PC kan bli sløyfet i sin helhet pga inntektstapet.

Fakta er vel heller at jeg har like mange piratkopier til min konsoll, PS2, som jeg har til PC. ^^

Lenke til kommentar
Ettersom jeg er siviløkonom og ikke rakettforsker så vil jeg si at:

1. Spillene blir piratkopiert uansett! Det tar som regel maks 2 dager før noen har knekt kopibeskyttelsen. Så lenge et DRM-system er laget av mennesker, kan det knekkes av mennesker.

Uten tvil, men det går an å gjøre det langt vanskeligere for piratene enn det er i dag, f.eks. mht å ha en stor online-del som kun kan aksesseres via autentisert innlogging mot sentral server.

2. Det er et falskt argument at enhver nedlasting tilsvarer et kjøp. Jeg vil anta at 90 % av alle som laster ned et spill IKKE ville ha kjøpt det uansett.

Pga at folk er kjipe? :) Utgiver vil ikke nødvendigvis tape penger på hver nedlastning, men på en prosentdel av disse. Det er penger tapt likevel, da.

3. Securom og lignende root-kit DRM-systemer lager faktisk mye trøbbel for veldig mange brukere. At du ikke har hatt det betyr ikke at det ikke er et problem. Sony saken er bare et eksempel. Mange får ikke spilt CoD:WaW SP pga securom ikke godkjenner orginaldisken er det ferskeste eksempelet. Det er de lovlydige kundene som får disse problemene, ikke piratene.

Definer 'veldig mange brukere'. 1% av de som kjøper spillet? 10% 99%? Som i tråden om SecuROM er det meget vanskelig å finne noen harde fakta, men det er derimot utrolig mye synsing og personlige meninger.

4. Piratkopiering er riktignok et problem, men spillbransjen som helhet vokser hvert eneste år. At enkeltselskaper går dårligere fordi de gir ut dårlige spill (les Funcom) betyr ikke at hele bransjen sliter.

Det hjelper ikke oss PC-eiere mye at spillbransjen som helhet vokser dersom PC-markedet sliter.

5. At spill til PC kommer mange måneder senere skyldes ikke kun piratkopiering, selv om det selvsagt også er et problem. Det er veldig mye enklere å lage et spill til en maskinvarekonfigurasjon (f.eks XBox) enn til flere millioner forskjellige PC-konfigurasjoner.

Klart det er enklere å lage spill til XBox og PS3. Men piratkopiering er en medvirkende faktor til at PC-spill kan bli lansert senere. The Force Unleashed er et eksempel på et spill som kom til alle format *bortsett fra* PC...

6. Det siste året har PC versjonene av spill fått dårligere og dårligere kvalitet ved launch. Masse bugs og uferdige spill gjør at betalingsvilligheten hos kunden går ned.

Jeg vil tro at dette gjelder et mindre antall spill. Jeg sjekker som regel omtale osv. før jeg kjøper et spill og kan da få med meg hvilke spill som trenger patching før de er i god stand.

For et år tilbake vurderte jeg lenge om jeg skulle oppgradere PC'n eller om jeg skulle kjøpe PS3/360. Jeg oppgraderte PC'n. Hvis utviklingen på PC markedet fortsetter med like mye bugs og produkter som ikke virker, så kommer jeg ikke til å kjøpe PC-spill før det er patchen minst to ganger.

Jeg har kjøpt over 20 spill hittil i år til PC, og kun 1-2 av disse har vært merkbart dårlig pga bugs eller mangel på ferdigstilling. Vet ikke hvilke spill du har kjøpt, da.

Vil oppfordre alle til å sjekke litt rundt på diverse fora før de kjøper et PC-spill. Er det side på side med masse klager om bugs så ikke kjøp det! Vent heller til du ser det har kommet noen patcher.

Det er et godt råd, ja. :)

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt over 20 spill hittil i år til PC, og kun 1-2 av disse har vært merkbart dårlig pga bugs eller mangel på ferdigstilling. Vet ikke hvilke spill du har kjøpt, da.

At du ikke evner å oppdage dem betyr strengt talt ikke at de ikke er der. Muttern ville for eksempel ikke funnet bugs i WinME en gang. ^^

Lenke til kommentar

Crysis - artifacts og grafikkproblem

Far Cry 2 - mission bug, oppdrag blir ikke godkjent

CoD:WaW - securom nekter å godkjenne at disken er orginal i SP

Det er selvsagt umulig å finne tall på hvor mye trøbbel Securom lager. Det vil selvsagt ikke spillselskapene gå ut med, men leser man tech support fora på diverse spill vil man finne hundrevis av innlegg om problemer.

Selvsagt er det masse spill som kommer til alle plattformer samtidig. De fleste spill gjør jo det.

Selvsagt taper de penger på nedlasting, men ikke like mye som antall nedlastinger. Her er vi enige :)

Problemet slik jeg ser det er ikke teknisk, men business. Er det lurt i lengden å fortsette å legge opp hindre for dem som ønsker å betale eller bør man droppe det pga det skaper misnøye hos betalende kunder og spillene blir piratkopiert uansett. Musikkbransjen har jo kjempet mot vindmøller lenge og nå gjør spillbransjen det.

En online verifisering hadde vært den beste løsningen. Den kunne ha sjekket spillet en gang per uke eller noe slik. Da unngår man at spillet ikke fungerer om nettet eller verifiseringssystemet skulle være nede noen timer.

Lenke til kommentar

At du ikke evner å oppdage dem betyr strengt talt ikke at de ikke er der. Muttern ville for eksempel ikke funnet bugs i WinME en gang. ^^

Takk for den dårlig skjulte antydningen om at jeg er inkompetent, det fikk meg til å le. :)

Jeg har forøvrig over 25 års erfaring med spill og er ikke akkurat noen nykommer, FYI.. jeg kjenner igjen en bug når jeg ser den.

Lenke til kommentar
Takk for den dårlig skjulte antydningen om at jeg er inkompetent, det fikk meg til å le. :)

Jeg har forøvrig over 25 års erfaring med spill og er ikke akkurat noen nykommer, FYI.. jeg kjenner igjen en bug når jeg ser den.

Du er bare en person. Om 10% av kundene blir berørt av en bug og du ikke er en av disse, vil ikke det si at buggen ikke eksisterer. Det trenger ikke ha noe med kompetanse å gjøre.

Lenke til kommentar
Om du hadde vært spillutvikler og opplevd at en stor del av inntekten din forsvant pga piratkopiering, ville ikke du forsøkt å hindre det?

Ikke om jeg viste at "forsøket" innvolverte en metode som kun gjør ting kjipt for lovlydige spillere og ikke hindrer piratene nei. Og et kjapt søk nå tilsier at spilelt ble cracket for noen dager siden.

AtW

Lenke til kommentar

I "gamle" dager (2år siden og eldre) hadde spill også bugs, men det var som regel ting jeg vil karakterisere som små-feil. Spillet var spillbart og bugsene var stort sett mer til irritasjon, enn seriøse feil. Problemet i den senere tid er at bugsene er kritiske. Du får rett og slett ikke brukt den varen du har kjøpt og betalt!

Det burde ikke være nødvendig å laste ned en piratversjon av et program du har kjøpt for å få det til å virke. Det har vært en del eksempler på dette siste året. Hva er forskjellen på lovlig spill med startproblemer og et cracka spill? Det cracka virker fordi all DRM driten er fjerna.

Lenke til kommentar
Det ble det ikke, det kommer alltid en haug med fake cracker før den egentlig er laget. jeg tror den kom ut i natt, hvis ikke den også er fake

Det er cracket etter det jeg har lest.

Men Rockstar Games har lagt inn noe greier i spillet som gjør til at kameraet hopper rundt og styrer på skjermen :p

Endret av Jackvo
Lenke til kommentar

Det har kommet en 5-6 semi-fungerende cracker. De fungerte, men det innvolverte frakobling av nett og en kronglete "lagre og start spillet på nytt"-prosedyre som mange idioter ikke skjønte bæret av(særlig når det ikke sto beskrevet noe sted).

Nå har det kommet en launcher-erstatning som lurer GTA til å tro at Securom kjører. null problem. Rockstar kunne spart seg for all den ytelses-hindrende koden i spillet, og sluppet å sløse så mye cash på en "ubrytbar" DRM. De burde heller brukt cash på bug-fixes. Fy fillern så stygt å treigt spillet er. 800x480 og alt på minimum på en Quad med 3,7 GB DDR2 og en gjenomsnittelig GPU. Er nok ikke mange som løper til spill-sjappa etter å ha testet spillet hos sin "try-it before i buy-it" piratvenn. Bad f'cking move, Rockstar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...