Inaktiv bruker 7 Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Hei. Jeg er 15 år, og skal søke videregående neste år. Jeg har bestemt meg for å bli data ingeniør, og fant nå ut at jeg kan slippe allmenn hvis jeg går elektro og får fagbrev, for så å ta en Y-VEI. Hvilken "linje" på elektro vil gi meg best mulig dataingeniør utdanning til senere? Lønner dette seg? Har sett mange skrivd at man får mye mer praksis osv. som gjør at det lønner seg i forhold til allmenn. Hva er deres synspunkter? Endret 4. desember 2008 av datating Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg ville heller tatt fagbrev i elektronikk, men på en annen side er det kanskje mye vanskeligere enn allmenn igjen. Y-VEI handler vel om et fagbrev innen relevant fagområdet? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Når jeg gikk på gymnaset så tok jeg "almenne" fag, men hvis jeg ser tilbake, så hadde det nok vært bedre å ta elektronikkfaget Nå er det også lett å ta påbygging har jeg hørt, så da er det enda en grunn til å heller velge elektrolinjen Lenke til kommentar
Crazy_Man Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Det kan være vanskelig å få seg lærling plass hvis du går på elektronikk, det var iallefall det for de som skulle begynne i sommer. allmenn er vanskligere enn elektronikk linja. Tro meg Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Allmenn er noe dritt, for å være ærlig. Jeg har to år på elektro, og tre år på allmenn. Jeg vet hva jeg snakker om. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 7 Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Når jeg gikk på gymnaset så tok jeg "almenne" fag, men hvis jeg ser tilbake, så hadde det nok vært bedre å ta elektronikkfaget Nå er det også lett å ta påbygging har jeg hørt, så da er det enda en grunn til å heller velge elektrolinjen Hadde ikke tenkt å ta påbygging til studiekompetanse på siste år, men få fagbrev (være lærling etc.. ) så ta en Y-VEI som er lagd for de med yrkeskompetanse, og jeg slipper da forkurs med matte greiene osv. Jeg ville heller tatt fagbrev i elektronikk, men på en annen side er det kanskje mye vanskeligere enn allmenn igjen. Y-VEI handler vel om et fagbrev innen relevant fagområdet? Elektronikk? er det feks da Dataelektroniker? Endret 4. desember 2008 av datating Fjernet unødvendig kommentar. Lenke til kommentar
laurell Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Du bør helst ha noe matte for og gå dataingeniør, mye av matten og de andre fagene er bygd videre på matten fra 2-3MX. Vis du har tenkt og gå Y-veien, og ha lite mattekunnskaper så er det "selvmord" og ta noe innen ingeniør.. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 7 Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Du bør helst ha noe matte for og gå dataingeniør, mye av matten og de andre fagene er bygd videre på matten fra 2-3MX. Vis du har tenkt og gå Y-veien, og ha lite mattekunnskaper så er det "selvmord" og ta noe innen ingeniør.. Så hvorfor legger de opp et sånt opplegg da? Man lærer den matten man trenger på y-veien innen ingeniør Lenke til kommentar
Crazy_Man Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Noe du også kan gjøre er å ta forkurs til ingeniør etter to år på yrkesskole, men det kan bli ett litt hardt år. vet forøvrig ikke om andre plasser enn i UIA som har det kurset Lenke til kommentar
laurell Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Noe du også kan gjøre er å ta forkurs til ingeniør etter to år på yrkesskole, men det kan bli ett litt hardt år. Det er litt tøft ja, men man kan velge bare matte og fysikk, det holder vis man skal søke de fleste ingeniør linjene.. (Forkurs gir ikke generell studiekompitanse!) Det var slik jeg gjorde det, etter 3 år på idrettslinjen tok jeg forkurs med bare matte og fysikk, da har du ikke så veldig mange timer i uken, men du må jobbe en del på fritiden skal du henge med i fagene. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Med kun fagbrev må man ta hele forkurset, man kan ikke bare velge matte/fysikk med mindre man har generell studiekompetanse. Studiekompetansekravet gjelder ikke for y-veien men det er en litt spesiell ordning som jeg vet lite om. Det finnes mange veier til Ingeniørutdannelse, men den beste er definitivt generell studiekompetanse + 2FY og 3MX. Har selv gått en av de alternative veiene og jeg må si at jeg ville ikke satset på enkleste utvei på videregående om jeg kunne planlagt utdannelsen min bedre. Realfag trenger tid for å sette seg, og man har ett bedre utgangspunkt for å lære nye ting når man har trent mer på fagene før man kommer på Høgskolen. Sats heller på å få med deg så mye realfag nå, og start gjerne med å eksperiementere litt med programmering. Høres det mye ut med 2FY/3MX så sats iallefall på generell studiekompetanse og LITT realfag, husk at alt hjelper. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Slik som jeg fikk det forklart av folkene på HIN (høgskolen i narvik) så fungerer y-veien slik for meg (ikt-driftsoperatør fagbrev): 1 år på VK1 IKT, 2 år i lære, så 3 år på høgskole. Jeg trenger ikke ta et forkurs eller noe sånt. Fordi at når de andre lærer "grunnleggende ting" som jeg allerede kan pga at jeg har et fagbrev, så studerer jeg matte og fysikk. Så det er 3 år på høgskole, og etter det har du en bachelor grad og tittelen ingeniør. Y-veien høres veldig bra ut, og det er noe jeg har vurdert selv om en stund. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 7 Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Vil det da være Dataelektroniker som er denne beste linjen på videregående da? eller få fagbrev i da.. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg vet ihvertfall hvem jeg ville ansatt av en med fagbrev og bachelorgrad og en som har allmenn og en bachelorgrad. Hvordan du vil gjøre det, får du finne ut selv Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Jeg trenger ikke ta et forkurs eller noe sånt. Fordi at når de andre lærer "grunnleggende ting" som jeg allerede kan pga at jeg har et fagbrev, så studerer jeg matte og fysikk. Så det er 3 år på høgskole, og etter det har du en bachelor grad og tittelen ingeniør. Ikke noe ulempe å ha IKT-erfaring for noen av fagene på HiN. Bare merk at studieløpet er lagt opp slik at spesialiseringen skjer først mot den siste halvdel av studiene. Det er mye fellesfag på tvers av ingeniørgrenene den første tiden. Dette kommer i tillegg til de ekstra realfagstimene som måtte gjelde for y-vei og tresemester. Endret 3. desember 2008 av tickinghd Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Du må jo bare ta igjen det du ikke lærte på allmenn når du går Y-veien. I tillegg skal du ha "linjerettede fag", så det kan fort bli litt ubehagelig. Forkurs er forresten også ganske ubehagelig, men det er tilbydd langt flere steder enn bare på UiA. Daniel Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Noe du også kan gjøre er å ta forkurs til ingeniør etter to år på yrkesskole, men det kan bli ett litt hardt år.vet forøvrig ikke om andre plasser enn i UIA som har det kurset Jeg tok fullt forkurs for ingeniørhøgskolen og kan skrive under på at det er pes, men det er mer pes på ingeniørudanningen... Liker du ikke matte, har du et problem.. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Å ta Y-vei fordi du ikke gidder/sliter med VGS-matte og -fysikk ville være veldig dumt. Tar du Y-vei bør du vite at du du har en viss sanse for matte og er nokså god i det. Begynnelsen av ingeniørutdanningen er realfag og atter realfag. Og du må jobbe. Vet om folk med 5 og 6 i 3MX som ikke har klart å stå i matte på ingeniørutdanninga jeg tar (HVE), fordi de tok lett på det. Lenke til kommentar
vano Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Hei. Jeg er 15 år, og skal søke videregående neste år. Jeg har bestemt meg for å bli data ingeniør, og fant nå ut at jeg kan slippe allmenn hvis jeg går elektro og får fagbrev, for så å ta en Y-VEI. Hvilken "linje" på elektro vil gi meg best mulig dataingeniør utdanning til senere? Lønner dette seg? Har sett mange skrivd at man får mye mer praksis osv. som gjør at det lønner seg i forhold til allmenn. Hva er deres synspunkter? Når det gjelder hvilken "linje" innenfor videregående Elektro, så tror jeg det mest logiske vil være å studere noe som ligger nærmere data . Datamaskiner er bygget opp av elektronikk, så elektronikk er det klare valget. Men du burde tenke over grunnen for at du ikke vil gå allmenn. Er det fordi du er lei av å gå skole eller tenker at du må være skolelys? Er det fordi du ikke liker matte eller noen av de andre fagene?. Når du studerer ingeniør(bachelor i datateknikk, og ande ingeniør studier for den saks skyld) må du studere masse Matematikk, Fysikk og Kjemi samt mange andre teoretiske fag. Av ingeniørlinjene så er data også den linja som har mest matematikk hvis du også skal gå master senere (Når man først er i gang hvorfor ikke?). Hvis du er lei skole, eller ikke vil ha matematikk, så er ikke ingeniør noe for deg. Jeg sier ikke at det er galt å gå en annen linje en allmenn for å bli ingeniør. Det jeg sier er at hvis du tror allmenn er noe slit, så er ihvertfall høyere utdanning det. Jeg selv er nettopp utdannet dataingeniør og vet derfor hva jeg prater om. Det jeg også vet er at Y-veien er en av de tyngste veiene å ta, det er greit nok at man har mye med seg fra videregående, men det man ikke helt får med seg, er at det er ekstremt mye man ikke har lært som man kommer til å lære. Personlig føler jeg at all den matten jeg lærte på allmenn ikke var noe i forhold til den jeg lærte på høgskolen, da syntes jeg den var vanskelig mens idag tar jeg den i hodet . (Forresten kan man ta Y-veien for å gå data, mener å huske at det bare var for de som går ingeniør i elektronikk, eller noe sånt. Er ikke sikker her, så du må undersøke dette) Litt om allmenn: Der får man et ganske bredt fagtilbud i motsetning til yrkes-linjene sin spesialiserte oppbygning. Du føler kanskje at det er er alt for mange fag der som man aldri kommer til å få bruk for. Hva har historie med data å gjøre?, ingenting ihvertfall ikke direkte. Allmenn er en linje for folk som vet at de kommer til å studere videre, mens yrkes-linjene hovedsaklig står for det motsatte. Det du lærer mest av på allmennfag er ikke de fagene du velger eller må ta; Det du lærer er å lære, forstå hvordan ting henger sammen, finne informasjon og inspirasjon samt resonnere og argumentere; Ganske viktige egenskaper når du kommer ut i livet. Hvis det er realfagene som "bekymrer" deg, så er det et alternativ til datateknikk(ingeniør). Informatikk er også et datastudie som høyere utdanning tilbyr. Forskjellen er at det er ingen eller lite realfag (tror det er et kort matte-kurs der) eller administrative fag der(prosjekt fag, administrasjon og ledelses fag). Et av hovedargumentene for å gå informatikk er nettopp det at man får mer data en hvis man tar ingeniør(datateknikk). Bak delen er at man ikke får matten man trenger hvis man ønsker å jobbe med for eksempel grafikk. En annen ting er at du må ha generell studiekompetanse for å gå informatikk. Min studiebakgrunn: Jeg gikk 3 år med allmennfag, siste året strøk jeg selvfølgelig i norsk og tok derfor forkurs for å ha noe å gjøre (Ble faktisk flinkere i realfagene her) mens jeg ventet for å ta opp norsken. Stod norsken og ble ferdig med forkurset. Så fortsatte jeg tre år til på høgskolen og ble ingeniør i data. Jeg gikk forresten på Høgskolen i Narvik (HiN), så hvis noen har spørsmål angående høgskolen så er det bare å spørre i vei. Jeg har vær svært aktiv i studentmiljøet der, var blant annet leder for studentkroa en periode. Videregående var allmenn i Svolvær. Huff nå må jeg stoppe før jeg skriver en doktoravhandling om dette, lykke til med valget ditt Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 7 Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 Hei. Jeg er 15 år, og skal søke videregående neste år. Jeg har bestemt meg for å bli data ingeniør, og fant nå ut at jeg kan slippe allmenn hvis jeg går elektro og får fagbrev, for så å ta en Y-VEI. Hvilken "linje" på elektro vil gi meg best mulig dataingeniør utdanning til senere? Lønner dette seg? Har sett mange skrivd at man får mye mer praksis osv. som gjør at det lønner seg i forhold til allmenn. Hva er deres synspunkter? Når det gjelder hvilken "linje" innenfor videregående Elektro, så tror jeg det mest logiske vil være å studere noe som ligger nærmere data . Datamaskiner er bygget opp av elektronikk, så elektronikk er det klare valget. Men du burde tenke over grunnen for at du ikke vil gå allmenn. Er det fordi du er lei av å gå skole eller tenker at du må være skolelys? Er det fordi du ikke liker matte eller noen av de andre fagene?. Når du studerer ingeniør(bachelor i datateknikk, og ande ingeniør studier for den saks skyld) må du studere masse Matematikk, Fysikk og Kjemi samt mange andre teoretiske fag. Av ingeniørlinjene så er data også den linja som har mest matematikk hvis du også skal gå master senere (Når man først er i gang hvorfor ikke?). Hvis du er lei skole, eller ikke vil ha matematikk, så er ikke ingeniør noe for deg. Jeg sier ikke at det er galt å gå en annen linje en allmenn for å bli ingeniør. Det jeg sier er at hvis du tror allmenn er noe slit, så er ihvertfall høyere utdanning det. Jeg selv er nettopp utdannet dataingeniør og vet derfor hva jeg prater om. Det jeg også vet er at Y-veien er en av de tyngste veiene å ta, det er greit nok at man har mye med seg fra videregående, men det man ikke helt får med seg, er at det er ekstremt mye man ikke har lært som man kommer til å lære. Personlig føler jeg at all den matten jeg lærte på allmenn ikke var noe i forhold til den jeg lærte på høgskolen, da syntes jeg den var vanskelig mens idag tar jeg den i hodet . (Forresten kan man ta Y-veien for å gå data, mener å huske at det bare var for de som går ingeniør i elektronikk, eller noe sånt. Er ikke sikker her, så du må undersøke dette) Litt om allmenn: Der får man et ganske bredt fagtilbud i motsetning til yrkes-linjene sin spesialiserte oppbygning. Du føler kanskje at det er er alt for mange fag der som man aldri kommer til å få bruk for. Hva har historie med data å gjøre?, ingenting ihvertfall ikke direkte. Allmenn er en linje for folk som vet at de kommer til å studere videre, mens yrkes-linjene hovedsaklig står for det motsatte. Det du lærer mest av på allmennfag er ikke de fagene du velger eller må ta; Det du lærer er å lære, forstå hvordan ting henger sammen, finne informasjon og inspirasjon samt resonnere og argumentere; Ganske viktige egenskaper når du kommer ut i livet. Hvis det er realfagene som "bekymrer" deg, så er det et alternativ til datateknikk(ingeniør). Informatikk er også et datastudie som høyere utdanning tilbyr. Forskjellen er at det er ingen eller lite realfag (tror det er et kort matte-kurs der) eller administrative fag der(prosjekt fag, administrasjon og ledelses fag). Et av hovedargumentene for å gå informatikk er nettopp det at man får mer data en hvis man tar ingeniør(datateknikk). Bak delen er at man ikke får matten man trenger hvis man ønsker å jobbe med for eksempel grafikk. En annen ting er at du må ha generell studiekompetanse for å gå informatikk. Min studiebakgrunn: Jeg gikk 3 år med allmennfag, siste året strøk jeg selvfølgelig i norsk og tok derfor forkurs for å ha noe å gjøre (Ble faktisk flinkere i realfagene her) mens jeg ventet for å ta opp norsken. Stod norsken og ble ferdig med forkurset. Så fortsatte jeg tre år til på høgskolen og ble ingeniør i data. Jeg gikk forresten på Høgskolen i Narvik (HiN), så hvis noen har spørsmål angående høgskolen så er det bare å spørre i vei. Jeg har vær svært aktiv i studentmiljøet der, var blant annet leder for studentkroa en periode. Videregående var allmenn i Svolvær. Huff nå må jeg stoppe før jeg skriver en doktoravhandling om dette, lykke til med valget ditt Takk for det gode og lange svaret ditt. Har bestemt meg for å gå allmenn nå, så tråden kan egentlig stenges hvis det ikke er noen andre som har noe nytte av den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå