ilpostino Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Jeg har enda ikek fått ut fingeren med å kjøpe meg nytt kamera. per idag har jeg Nikon Coolpix 4600 som jeg egentlig ikke er så veldig fornøyd med. det tar uhorvelig lang tid å lade blitzen, den spiser batteri til frokost og tar dårlige bilder når det er mørkt og i skumring. Jeg har lånt et Canon PowerShot G9 i helgen som jeg blandt annet testet i frognerparken idag når det var skumring og etterjvert mørkt. Jeg har vurdert Canon PowerShot G9 og G10. med tanke på prisen på G10 er jeg ikke sikker på om jeg kommer til å ende opp med kompaktkamera eller speilrefleks. hvor stor er egentlig forskjellen på G10 og feks Canon PowerShot SX1 IS som ligger i samme prisklasse? er G10 virkelig såpass mye bedre enn G9 at det vil anbefales fremfor G9? jeg er vel ikke noe mer enn en hobbyfotograf men vil ha muligheten til å redigere bildene i ettertid og ha en kamera som tar gode bilder, uansett lysforhold, hva jeg tar bilde av og hvor jeg gjør det. en grunn til at jeg heller litt mot kompakte kameraer istedenfor speilrefleks er at de tar mindre plass når det skal tas med på ferie. Jeg har også blitt anbefalt Olymous E-420 med 25mm pancake-objektiv på grunn av gode bilder og størrelse. uten linse er det cirka like tungt som G9. Fordelen med speilrefleks er helt klart at en har muligheten til å bytte linser etter behov. men så er det det med størrelsen da det jeg likte så godt med G9 var muligheten til å endre på masse instillinger for å få ønsket effekt på bildet. (dette med masse valg kan vel være en negativ ting også). noen som vet om det finnes tilsvarende på Olymous E-420? Endret 30. november 2008 av ilpostino Lenke til kommentar
Inthetank Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg er selv speilrefleksbruker hovedsaklig, men vurderer et G9/G10 som et #2-kamera som jeg lettere kan ha med meg 'hele tiden' (det er som du vet en del større enn små kompaktkameraer men alikevel merkbart mindre enn de fleste speilreflekskameraer med tilsvarende zoom-omfang). En av de opplagte forskjellene på G9/G10 er at G10 har merkbart videre utsnitt i 'wide'-enden, og det kan jo være et pluss hvis du skal bruke det en del inne for eksempel. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg har også blitt anbefalt Olymous E-420 med 25mm pancake-objektiv på grunn av gode bilder og størrelse. uten linse er det cirka like tungt som G9. Fordelen med speilrefleks er helt klart at en har muligheten til å bytte linser etter behov. men så er det det med størrelsen da det jeg likte så godt med G9 var muligheten til å endre på masse instillinger for å få ønsket effekt på bildet. (dette med masse valg kan vel være en negativ ting også). noen som vet om det finnes tilsvarende på Olymous E-420? E-420 gir deg muligheten til å endre ett vel av innstillinger når det kommer til JPEG, akkurat det samme G10 lar deg gjøre. Om du skyter RAW er det mindre viktig. G10 vil gi deg et mye mer kompakt kamera, det er det ingen tvil om. Når det kommer til vekt syns jeg dette er et ikketema, du skal være enten leddsvak eller et veldig lite barn for å mene at vekten av begge disse kameraene i seg selv er en hindring. Det E-420 med 25/2.8 dog er, er større. Volummessig er det et større kamera, og dermed vil det oftere bli lagt igjen. Men dersom du bruker en jakke av en viss størrelse vil det nok få plass i lommene, ellers gjør det lite av seg i en koffert, i en sekk eller hengende over skulderen. I lavt lys vil E-420 være klart overlegent. Og det er jo en litt annen opplevelse å ta bilder med et speilreflekskamera sett mot et kompaktkamera. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg er ikke sikker på om E-420 med et f/2,8-objektiv vil være overlegent en G10 med et tross alt lyssterkt objektiv og antishake i praksis. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 noen som vet hvor stort minnekort G9/G10 støtter forresten? Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Det mener jeg skal være ubegrenset, iallfall pr nå. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg er ikke sikker på om E-420 med et f/2,8-objektiv vil være overlegent en G10 med et tross alt lyssterkt objektiv og antishake i praksis. Vil vel tro at CCD-sensoren er det svake punktet, denne er vel endel mindre enn hva man finner i et dSLR også. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 G10 har vel CMOS, om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) E-420 har en LiveMOS (CMOS), og støyen på iso 1600 er ganske behagelig. Det er likevel ikke sikkert at det vil svare seg i dårlig lys i forhold til G10 med antishake. Endret 1. desember 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 G10 har vel CMOS, om jeg ikke tar helt feil. http://www.dpreview.com/news/0809/08091702canon_g10.asp Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Uansett vil jeg være forsiktig med å utrope noen lowlight-vinner blant disse to. Det avhenger for mye av objekt til å konkludere. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Uansett vil jeg være forsiktig med å utrope noen lowlight-vinner blant disse to. Det avhenger for mye av objekt til å konkludere. DPReview har også testet G10 http://www.dpreview.com/reviews/canong10/ - At base ISO and in high contrast conditions, this is the highest resolving compact we have ever tested - Capable of very good results at lower ISO settings (Below ISO 400), and very usable for standard sized prints (noise and NR effects are visible on screen however) - Some noise visible even at ISO 80, Noise Reduction effects start to creep in and smear detail from about ISO 200 - ISO 800 and 1600, though improved from the G9, are still so noisy (and soft) they're almost pointless, ISO 3200 very low resolution and complete waste of time Endret 1. desember 2008 av fcuk_IT Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Iso 400 og effektiv antishake kan medføre bedre egenskaper i dårlig lys hvis objektet er relativt stillestående i forhold til E-420, slik jeg leser de linjene der. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Iso 400 og effektiv antishake kan medføre bedre egenskaper i dårlig lys hvis objektet er relativt stillestående i forhold til E-420, slik jeg leser de linjene der. Det står "below", som jeg tolker til "mindre enn", ikke "mindre enn, eller lik". (ISO 400) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Selv ville jeg valgt E-420, men som sagt tror jeg vi skal vokte oss for å gi en klar konklusjon når de to modellene settes opp mot hverandre på denne måten. Støyen ved iso 1600 er ganske tydelig, men pen. Det spørs om ikke den tydelige støyen G10 har ved iso 400 kan være like levelig, uten at jeg har studert den. Min erfaring med Oly og iso 1600 stammer forøvrig fra E-3, men jeg tror ikke det er så stor forskjell i den disiplinen. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Kan jeg få slenge inn Panasonic LX-3 som en mulig kandidat? Definitivt en verdig konkurrent til G10 i hvert fall. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Kan jeg få slenge inn Panasonic LX-3 som en mulig kandidat? Definitivt en verdig konkurrent til G10 i hvert fall. Jepp. Her på huset er vi rimelig imponert over Leica D-Lux4 i dårlig lys, og det er jo samme modell som LX3. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) hvordan er Olympus E-520 og Pentax K200D sammenlignet med disse kameraene da..? her tenker jeg også på muligheten for manuelle instillinger slik det er på G9 og G10. Endret 3. desember 2008 av ilpostino Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Du har like mye manuelle innstillinger. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Kan jeg få slenge inn Panasonic LX-3 som en mulig kandidat? Definitivt en verdig konkurrent til G10 i hvert fall. Jepp. Her på huset er vi rimelig imponert over Leica D-Lux4 i dårlig lys, og det er jo samme modell som LX3. Ville også kastet et laangt blikk på LX3 før en evt handler G10. 24mm (i 35mm eqv.) og f/2.0 er flotte tall. I tillegg er det betydelig mindre enn G10. Drawbacket (for noen) er kun 2.5 optisk zoom og ikke optisk søker (kan kjøpes). http://www.cameralabs.com/reviews/Panasoni...LX3/index.shtml Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå