KristineL Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg sitter her og jobber så jeg nesten gråter med fysikklekser, men det er en oppgave jeg ikke får til. Hadde satt pris på om noen kunne tatt seg litt tid å se på dem, og kanskje sett hvilke svar du får. Så har jeg noe å jobbe meg ut ifra. Takk! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) a) Bruk sammenhengen v2 - v02 = 2as. Dette gir at v02 = v2 - 2as. Her har du alt du trenger. Akselerasjonen er jo g, og v er 0. Jeg får at v0 = 9.9m/s b) Antar du skal finne tiden fra ballen blir kastet opp og til den passerer balkongen. I såfall bruker du bare at v = v0 + at og løser med hensyn på t. Da får du tida det tar opp. Det tar like lang tid ned. Altså må du gange denne tida med 2. Her får jeg t = 2s. c) s = v0t + 1/2 * gt2. Bare å sette inn det du vet/har funnet. Får her -5.9m, altså 5.9m under balkongen. d) s = -16m v0t + 1/2 * gt2 = -16 Løs andregradsligninga med hensyn på t. Her får jeg 3.08s Edit: 2 sekunder i b) ja! Endret 30. november 2008 av Jaffe Lenke til kommentar
kjartana Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 a) Bruk sammenhengen v2 - v02 = 2as. Dette gir at v02 = v2 - 2as. Her har du alt du trenger. Akselerasjonen er jo g, og v er 0. Jeg får at v0 = 9.9m/s b) Antar du skal finne tiden fra ballen blir kastet opp og til den passerer balkongen. I såfall bruker du bare at v = v0 + at og løser med hensyn på t. Da får du tida det tar opp. Det tar like lang tid ned. Altså må du gange denne tida med 2. Her får jeg t = 1s. c) s = v0t + 1/2 * gt2. Bare å sette inn det du vet/har funnet. Får her -5.9m, altså 5.9m under balkongen. d) s = -16m v0t + 1/2 * gt2 = -16 Løs andregradsligninga med hensyn på t. Her får jeg 3.08s Skal vel være -1/2 gt2 evt at du husker å sette g=-9,8. I b fikk jeg ca 2 sekunder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå