Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikkoppgave - Fritt fall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

a) Bruk sammenhengen v2 - v02 = 2as. Dette gir at v02 = v2 - 2as. Her har du alt du trenger. Akselerasjonen er jo g, og v er 0. Jeg får at v0 = 9.9m/s

b) Antar du skal finne tiden fra ballen blir kastet opp og til den passerer balkongen. I såfall bruker du bare at v = v0 + at og løser med hensyn på t. Da får du tida det tar opp. Det tar like lang tid ned. Altså må du gange denne tida med 2. Her får jeg t = 2s.

c) s = v0t + 1/2 * gt2. Bare å sette inn det du vet/har funnet. Får her -5.9m, altså 5.9m under balkongen.

d)

s = -16m

v0t + 1/2 * gt2 = -16

Løs andregradsligninga med hensyn på t. Her får jeg 3.08s

Edit: 2 sekunder i b) ja!

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
a) Bruk sammenhengen v2 - v02 = 2as. Dette gir at v02 = v2 - 2as. Her har du alt du trenger. Akselerasjonen er jo g, og v er 0. Jeg får at v0 = 9.9m/s

b) Antar du skal finne tiden fra ballen blir kastet opp og til den passerer balkongen. I såfall bruker du bare at v = v0 + at og løser med hensyn på t. Da får du tida det tar opp. Det tar like lang tid ned. Altså må du gange denne tida med 2. Her får jeg t = 1s.

c) s = v0t + 1/2 * gt2. Bare å sette inn det du vet/har funnet. Får her -5.9m, altså 5.9m under balkongen.

d)

s = -16m

v0t + 1/2 * gt2 = -16

Løs andregradsligninga med hensyn på t. Her får jeg 3.08s

Skal vel være -1/2 gt2 evt at du husker å sette g=-9,8.

I b fikk jeg ca 2 sekunder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...