Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ta opp diverse "puggefag".

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg driver å tar fag for å få spesiell studiekompetanse (2MX, 3MX, 2FY og 3FY), i tillegg tenkte jeg å ta opp en del "puggefag" som jeg gjorde det heller dårlig i. Fagene er religion, nyere historie, eldre historie og geografi og muligens et par til. Det jeg lurer på er om dette er fag som det er greie å lese på en måned, og deretter gå opp som privatist og få 6-er? Har 4-er i alle fra før, og dette er jo fag hvor pugging av årstall og annen fakta er viktig.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er viktig å velge noe du er veldig intresert i. Du skal være ekstremt god om du får sekser på privatisteksamen. Det varierer selfølgelig fra hvor mye du har lest og hva du får som mål i læreplanen som du skal høres i. Som privatist føler vertfall jeg det krever ekstra mye av deg i motsettning til skolen. Det å satse på femmer ville jeg sitt på som mer realistisk.

Før du velger fag, tenk igjennom. Hvorfor fikk du firer i historie og religion? om det var faktisk fordi du ikke likte det, ville jeg heller anbefale og ta opp noen programmfag. Eller ta noen nye programmfag som høres intresanne ut for å få opp snitte ditt. Har du vitnemål fra reform 94, kan du om du har lust ta programmfag fra kunnskapsløfte. Det finnes masse spennende der.

Lykke til :)

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Takk. :)

Jeg er egentlig veldig interessert i politikk, historie,religion (selv om jeg ikke er personlig religiøs) og spesielt geografi, og det er nettopp dette som gjorde at jeg tross alt fikk en firer - og ikke en toer, siden jeg aldri leste til prøver eller fulgte noe særlig med i timene. :mrgreen: Jeg hadde egentlig ikke noen mål om høyere utdannelse, så bare jeg kom meg levende gjennom skoleåret var det greit nok.

Er religion, nyere og eldre historie munntlige fag, dvs. man går opp til muntlig eksamen - eller er det skriftlig? Jeg har ikke noe problem med muntlig eksamen, men det krever litt forskjellig mener jeg. Jeg har aldri fått lavere enn 5-er i muntlig eksamen (norsk og samfunnslære).

Jeg tar for tiden matematikk og fysikk ved Sonans Privatgymnas, og utenom det så verken jobber jeg eller studerer, så sånn sett har jeg god tid til å lese på andre fag. Har et friår ette videregående på en måte. :) Har ikke meldt meg opp til noe nå til jul, utenom 2MX og 2FY - men jeg tenkte evt. til sommeren.

På videregående hadde jeg reiselivslære, samfunnsdag, sosiologi og engelsk som studierettningfag, og nå tar jeg 2FY, 3FY, 3MX og 2MX - så jeg får vel 10 timer "for mye" hvert år. Dette betyr at jeg kan fjerne 10 timer med andre fag fra vitnemålet? Blir det evt. det samme hvis jeg velger fag fra Kunnskapsløftet?

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Takk. :)

Jeg er egentlig veldig interessert i politikk, historie,religion (selv om jeg ikke er personlig religiøs) og spesielt geografi, og det er nettopp dette som gjorde at jeg tross alt fikk en firer - og ikke en toer, siden jeg aldri leste til prøver eller fulgte noe særlig med i timene. :mrgreen: Jeg hadde egentlig ikke noen mål om høyere utdannelse, så bare jeg kom meg levende gjennom skoleåret var det greit nok.

Er religion, nyere og eldre historie munntlige fag, dvs. man går opp til muntlig eksamen - eller er det skriftlig? Jeg har ikke noe problem med muntlig eksamen, men det krever litt forskjellig mener jeg. Jeg har aldri fått lavere enn 5-er i muntlig eksamen (norsk og samfunnslære).

Jeg tar for tiden matematikk og fysikk ved Sonans Privatgymnas, og utenom det så verken jobber jeg eller studerer, så sånn sett har jeg god tid til å lese på andre fag. Har et friår ette videregående på en måte. :) Har ikke meldt meg opp til noe nå til jul, utenom 2MX og 2FY - men jeg tenkte evt. til sommeren.

På videregående hadde jeg reiselivslære, samfunnsdag, sosiologi og engelsk som studierettningfag, og nå tar jeg 2FY, 3FY, 3MX og 2MX - så jeg får vel 10 timer "for mye" hvert år. Dette betyr at jeg kan fjerne 10 timer med andre fag fra vitnemålet? Blir det evt. det samme hvis jeg velger fag fra Kunnskapsløftet?

Takk for svar. :)

Fagene du nevner, historie og religion. Er muntlige fag. Det er en eksamn for vert fag. Eldre historie, nyere historie og religion. Tre eksamener totalt.

Det realfagene du nevner som du har er programmfag, så fremt du oppfølger antall timer for vitnemål kan du "fjerne" det fagene du ikke ønsker på vitnemålet. Altså ikke bruke karakteren ved inntak til universitet. Om du har gode karakterer i alle programmfag vill det alikevell svare seg å ta med alle fagene på vitnemålet.

Om du er inntresert i politikk, finnes der et fag i kunnskapsløfte for dette.

Politikk, individ og samfunn. Dette er et fag med enn skriftelig eksamen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...