Gå til innhold

Trenger tips til innkjøp av nytt kamera

Anbefalte innlegg

Jeg håper jeg ikke irriterer noen med å starte en ny tråd om noe dere kanskje har svart på mange ganger, men har lest litt, og finner ikke svar på spørsmålene mine.

Først litt om meg selv- jeg har vært en ivrig fotograf, har undervist i foto/mørkeromsarbeid i gamle dager, men i de senere årene har jeg brukt tid og penger på andre ting. Nå har jeg lyst på et nytt kamera.

Jeg har et rimelig digitalkamera, men synes ikke jeg får tatt de bildene jeg vil med det, fordi objektivet er for dårlig i forhold til blender, for eksempel. Det er et Panasonic DMC-TZ1. Kommer nok til å bruke det fortsatt når jeg ikke orker å dra med meg et systemkamera.

Jeg har et Nikon F-50 filmbasert kamera med tilhørende objektiver og blitz, og håper på å evt kunne bruke objektivene og blitz på det nye kamerahuset. Objektivene har autofokus, men ikke innebygget motor. De er ikke veldig dyre, det er et 35-70 og et 70-210- objektiv.

Spørsmålet er- lar dette seg gjøre, eller er det en dødfødt idé? Jeg skjønner at kameraet da må ha innebygget motor.

Jeg har la oss si 5-7000 kroner å bruke, og har sett på diverse Nikonmodeller. Jeg tror ikke at jeg har bruk for et veldig avansert hus, og har en tanke om at jeg trenger å bruke litt penger på et objektiv for å få et litt lysfølsomt et. Synes det er stusslig å måtta ta kun blitzbilder når det ikke veldig bra lys, samt at man kan justere dybdeskarphet under forhold som ikke er optimale i forhold til lys. Et alternativ er å bruke ovjektivene jeg har, og kjøpe et bedre objektiv om en stund. Manuell fokusering er ikke aktuelt. Det vet jeg at jeg ikke orker, særlig ikke uten splittskive.

Jeg vil gjerne ha blitzsko på kameraet. Skal jeg ha et systemkamera, eller er det kanskje like greit med et såkalt ultrazoom- kamera? Ser ikke for meg at jeg blir totalt oppslukt og "helfrelst" igjen, men ønsker som sagt noe som er litt mer avansert enn "knipseboksen" jeg bruker nå.

Erfaringer og tips mottas med takk.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

aob har det korte svaret. Jeg kommer med det lange.

Nå til dags er ikke begrepet systemkamera det det en gang var (skulle ønske det var det!). En ultrazoom vil ikke være så smart for din del fordi du ikke kan bruke objektivene dine på den, så det du står igjen med som eneste alternativ er en speilrefleks, og da helst ikke D40, D40x eller D60 fordi disse mangler fokusmotor. D300 og opp blir for dyrt, da er det egentlig D80, D90 og D200 (hvis du får tak i den) som står igjen.

Alle sammen er cropkameraer, altså har de en bildesensor som er mindre enn 135-film, derfor vil optikken din gi et annet utsnitt enn den gjør på film. Du kan gange brennvidden med en og en halv for å finne hva brennvidden objektivene måtte hatt for å gi et tilsvarende utsnitt på film.

Med dine gamle objektiver vil du altså ha omtrent det 50-105mm og 105-300 ville vært på ditt filmbaserte kamera.

Dette betyr at du har lite å gå på i vidvinkelenden. Enten kan du, som aob foreslår, kjøpe noe som fyller samme funksjon som 35-70 gjør på film, eller du kan kjøpe et dedikert vidvinkelobjektiv. Da kan du vurdere Tamron 10-24mm, Sigma 10-20mm eller Tokina 11-16mm.

Nikon har også et sensorformat de kaller FX. Dette har en bildesensor som er like stor som 135-film, og objektivene dine vil fungere optimalt på sånne kameraer. Disse koster imidlertid fra ca 20000 og opp.

Blitsen du har formoder jeg at er en Nikon SB-noenogtjue eller tilsvarende. Den vil fungere på digitale kameraer, men ikke med TTL-lysmåling.

Nikons eneste blits som fungerer optimalt på både film og digitalt er SB-800.

Blitsen du har fungerer forøvrig sikkert bra som slaveblits; hva slags modell er det?

Lenke til kommentar

Takker kraftig for et litt mer utfyllende svar. Jeg har ikke noen problemer med å få med meg at "gamle dagers gull", eller kanskje heller utstyr i mer vanlig prisklasse ikke nødvendigvis er noe verdt i dag.

Jeg vet godt at de gamle utstyret ikke er av det aller råeste. Blitzen er en SB 20, og bør kunne brukes til utfylling i det minste. Har kost meg mye med billige slaveblitser.

Slik jeg ser det, bør jeg kanskje "starte på bånn" og få meg et skikkelig kamera, med et anstendig objektiv, og heller bruke de gamle dingsene mine, hvis det lar seg gjøre. Slik sett er kanskje d80 et litt utdatert, mn greit alternativ. Liker de at skjermen kan brukes som søker.

Lenke til kommentar

D90 er et veldig godt forslag. D90 med 18-70, 18-105 eller 16-85 avhengig av behov.

18-70: Billig, respektabelt brennviddeområde, skarp men har en del forvrengninger ved 18mm (lett å korrigere i etterbehandling)

18-105: Billig, har bildestabilisator (lar det ha lukkertider et par-tre trinn lavere enn vanlig når du håndholder). Optisk sett ikke dårlig, men tror (!) den er litt myk. Den har plastfatning mens 18-70 og 16-85 har metall; dette er en deal-breaker for meg. Jeg er brutal med utstyret mitt.

16-85: Dyr, men er veldig god.

Velg og vrak :)

Du har også Tamron 17-50/2.8 og Sigma 18-50/2.8. Begge er mer lyssterke enn Nikonene, men har kortere brennviddeområde. Tror de er omtrent som Nikonene i byggekvalitet. Ganske rimelige, god optisk kvalitet. Det er igjen hvilke behov du har som avgjør hva du bør kjøpe.

SB-20 kan, hvis jeg husker riktig, gi blenderprioritert automatikk på D90, men ikke TTL og ikke ordentlig manuell kontroll.

Det som det gir mest mening å bruke videre er 70-210. 35-70 blir et sært brennviddeområde på crop.

-Koffein :-)

Lenke til kommentar

Ligger det ikke en D70s på foto.no til en tusenlapp for tiden? Kunne kanskje vært en ide å kjøpe den for å se om man blir hektet igjen. Ok, 35mm er ikke mye i den vide enden, men det er tross alt mange som ser ut til å klare seg med FF/FX og 50mm, så hvorfor ikke. Det er i hvertfall en veldig billig konvertering av eksisterende analogt system til digitalt.

Lenke til kommentar

Takktakk- det skal få kjørt seg allerede i morgen. Skal ta bilder til platecover, planen er å hoppe paradis, laget av lyslenker i snøen, iført orange "vegvesenjakker" og el- gitarer. Skulle ønske jeg kunne fått brukt det litt mer først, men får satse på at det blir sånn nogenlunde.

Ett lite ekstraspørsmål, og det er egentlig for sent, siden jeg allerede har handlet ute å ha undersøkt- men siden jeg har kjøpt en "gammel" modell, med motor i kamerahuset, vil jeg kunne risikere at jeg ikke får kjøpt optikk til kameraet om en stund, siden "nye" objektiver har motor i selve objektivet? Eller kan dette kameraet "ta" objektiver med motor også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...