564215 Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg har lagt merke til at i mange av de stedene jeg trener styrke har de noen brede lærbelter. Jeg har sjeldent sett noen bruke de. Hva skal de egentlig brukes til? Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Slik jeg har skjønt det, så brukes det for å støtte opp ved tunge løft. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 du bruker det stramt rundt midja for å støtte opp kjernen (mage, rygg) ved tunge løft. du kan jo prøve å ta et par markløft eller knebøy med belte på så skjønner du hva jeg mener. tar av litt belastning på nedre rygg spesielt Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 De brukes til avstraffelse av alle de som bruker belte når de kjører benk, bicepscurl, lett knebøy etc Man kan klare seg fint uten belte i alle øvelser, men beltet kan gi litt hjelp på tunge løft, for min del greier jeg ca 5 kg mer i mark og bøy når jeg bruker belte. Om man bruker belte så kun gjør det når man løfter veldig tungt og teknikken er litt sugen. Noe mange glemmer når de bruker belte i alt av øvelser er at man kobler ut endel av støttemusklene i mage\rygg og dermed får dårligere treningseffekt. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 trenger ikke ha sugen teknikk for å kunne bruke belte, det er nok med ett tungt toppsett/maksløft. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Neida, men de som har sugen teknikk (dårlig corestyrke) vil ha mest utbytte av å bruke et belte ift teknikkforbedring og ekstra kg ifølge Stuart McGill (amerikansk ryggforsker). "McGill puts it, "to obtain the maximal effect from a belt, the lifter must lift poorly and in a way that exposed the back to a much higher risk of injury." link For min del bruker jeg belte på maksløft pga sugen teknikk, hehe. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 de fleste styrkeløftere bruker belter under konkuranse, og teknikken er langt fra dårlig på dem, både i bøy, benk og mark.har noe med at korsryggen får seg en skikkelig prøvelse ved tung belastning-. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Fra Mark Rippetoe sin Starting Strength, side 59: Your belt should be used judiciously, possibly restricted to the last warm-up and work sets, if then. You may not need a belt at all for the early part of your training career, and if if your abs are strong and your back is uninjured, you may prefer to never use one. This is a judgement call, but it is probably prudent to err on the side of safety if there is any question at all about it. A belt will not prevent your trunk from getting and staying strong. Beltet er å betrakte som sikkerhetsutstyr. Hvis man har sterk kjernemuskulatur og god teknikk, så kan det godt hende man aldri trenger å bruke et, men ved maksløfting osv. så er gjerne teknikken det første som ryker. Som han sier, er du i tvil, så hold deg på den sikre siden og bruk belte. Du blir heller ikke svak i kjernemusklene av å bruke belte, slik mange internet-debatanter ofte skal ha det til. Min personlige mening er at hvis Mark Rippetoe sier noe om dette temaet, så er det sånn. Forøvrig er sitatet fra en MEGET god bok for alle som driver å trener med baseløft av forskjellige slag. Han er meget flink til å formidle små detaljer i teknikken med ord på en slik måte at man klarer å følge det i praksis. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 de fleste styrkeløftere bruker belter under konkuranse, og teknikken er langt fra dårlig på dem, både i bøy, benk og mark.har noe med at korsryggen får seg en skikkelig prøvelse ved tung belastning-. Enig i den, nå er det imidlertid sånn at de bruker belte for å vinne konkurranse og de fleste av dem har god teknikk i utgangspunktet. Mange av dem vinner sikkert lite på bruk av beltet, mens andre kan tjene opptil 10 kg (sjelden mer enn det). Samtidig bruker mange beltet for å holde utstyr på plass Kan quote Eric Cressey som er en amerikansk trener og styrkeløfter på elitenivå: "1. Gym-goers with purely physique benefits in mind have little to no use for belts. 2. Powerlifters and those most interested in optimizing strength should use belts as a means of increasing spinal stability only on their heaviest attempts. A noteworthy exception is when the belt is used to hold other equipment (e.g. squat suit, bench shirt) in place. 3. When used, belts should be coupled with natural methods of increasing IAP. 4. Use belts for winning competitions, not improving core strength." Et viktig poeng er: "It's readily apparent that wearing a belt has helped many lifters to move heavier weights than they would under "raw" conditions, but the question remains: do they decrease the risk of injury? Well, in consideration of the fact that they restrict the end of the range of motion in lumbar spine flexion, one would have to agree that they do, especially in those who cannot maintain a neutral spine. Interestingly, this is one of the reasons belts can add pounds to your total; they facilitate the elastic response to torso flexion; the more neutral the spine is (as it should be), the less profound this effect is. Oddly enough, as McGill puts it, "to obtain the maximal effect from a belt, the lifter must lift poorly and in a way that exposed the back to a much higher risk of injury." Greier man å holde ryggen nøytral i f.eks markløft vil beltet hjelpe deg minimalt, men om du har tendenser mot krumning vil beltet hjelpe deg Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Fra Mark Rippetoe sin Starting Strength, side 59:Your belt should be used judiciously, possibly restricted to the last warm-up and work sets, if then. You may not need a belt at all for the early part of your training career, and if if your abs are strong and your back is uninjured, you may prefer to never use one. This is a judgement call, but it is probably prudent to err on the side of safety if there is any question at all about it. A belt will not prevent your trunk from getting and staying strong. Beltet er å betrakte som sikkerhetsutstyr. Hvis man har sterk kjernemuskulatur og god teknikk, så kan det godt hende man aldri trenger å bruke et, men ved maksløfting osv. så er gjerne teknikken det første som ryker. Som han sier, er du i tvil, så hold deg på den sikre siden og bruk belte. Du blir heller ikke svak i kjernemusklene av å bruke belte, slik mange internet-debatanter ofte skal ha det til. Min personlige mening er at hvis Mark Rippetoe sier noe om dette temaet, så er det sånn. Forøvrig er sitatet fra en MEGET god bok for alle som driver å trener med baseløft av forskjellige slag. Han er meget flink til å formidle små detaljer i teknikken med ord på en slik måte at man klarer å følge det i praksis. Vi er forsåvidt ikke uenige. Jeg ville aldri bedt en styrkeløfter droppe beltet, men jeg vil be en typisk 17-åring som har trent styrke 1 år om å gjøre det, unntatt på eventuelt på maksløft. De fleste der jeg trener bruker belte på oppvarming, lette sett og på en rekke øvelser hvor poenget med beltet er lik null. Jeg har selv lest endel av Mark Ripptoe, bl.a Practical programming og stort sett enig i det han skriver. Du blir heller ikke svak av å bruke belte av og til, men om man bruker det hele tiden kan det ha litt å si for kjernestyrken slik Cressey og McGill påpeker. "...you should not be using a belt for anything below 90% of 1RM; for most, this comprises sets of more than three reps." -Cressey. Jeg lever ihvertfall etter den regelen, men andre får egentlig gjøre hva de vil. Ift mine egne utøvere\de jeg instruerer så følger jeg dette. Endret 1. desember 2008 av Delavar Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Ja, jeg bruker ikke selv belte egentlig. Men det er ikke sånn at jeg går rundt og blir sur bare fordi jeg ser folk som bruker belte til oppvarming eller sett på 10. Eneste poenget jeg prøvde å få frem var egentlig at det er stort sett ikke noen enorme ulemper med å bruke belte, så de som absolutt vil bruke et må få lov til å bruke dem i fred. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Neida, jeg heller bryr meg ikke om andre som bruker belte hele tiden, men om noen av mine utøvere\de jeg har treneransvar for gjør det i situasjoner der de har null behov for det så sier jeg fra Lenke til kommentar
War Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg ser at folk bruker belte hele tiden tilog med på øvelser man ikke trenger belte til. Sansynligvis pga dem ikke vet bedre. Belte bruker man når vekten er så tung at man ikke klarer å utføre øvelsen med rett teknikk, dvs kanskje 3% av all trening pr program. Med belte på presser man magen utover og skaper et stabilt trykk. Uten belte strammer man magen for å støtte ryggen, altså to helt forskjellige teknikker. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å bruke belte hele tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå