Gå til innhold

Diverse LINUX spørsmål

Anbefalte innlegg

Spørsmål 1: jeg har nå installert Mandrake 9.1 på nett maskina, mi, det ble faktisk ganske bra, jeg var rett opp på nett med en gang, og partisjonene mine som er NTFS partisjoner mounta seg automatisk, og alt så ut til å være veldig bra. standard nettleser i Linux var Mozilla fant jeg ut, så jeg installerte like godt Opera med en gang, når jeg så skulle starte programmet så henger hele maskina og jeg må trykke på power knappen og starte på nytt, dette har skjedd veldig ofte de siste timene i dag, hvorfor gjør den det? noen som har noen tips?

Spørsmål 2: jeg sitter i nettverk med 3 andre Windows maskiner, jeg kjører windows og linux i dualboot selv, og som sagt så var jeg opp på nett ganske fort, men siden at jeg sitter i nettverk med de andre så kunne jeg nesten tenke meg å kunne se de andre pc`ene i nettverket også, men det ser ikke ut som om samba er installert som standard. hvordan får jeg til dette.

jeg synes selv at det å installere program som var i rpm gikk som en drøm i Mandrake 9.1 var ikke noe prob egentlig, men tgz og tz filene eller hva de no heter har jeg litt mere trøbbel med, for det faktisk ikke til å pakke de ut, men for det sikkert til snart.

Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmål 1: jeg har nå installert Mandrake 9.1 på nett maskina, mi, det ble faktisk ganske bra, jeg var rett opp på nett med en gang, og partisjonene mine som er NTFS partisjoner mounta seg automatisk, og alt så ut til å være veldig bra. standard nettleser i Linux var Mozilla fant jeg ut, så jeg installerte like godt Opera med en gang, når jeg så skulle starte programmet så henger hele maskina og jeg må trykke på power knappen og starte på nytt, dette har skjedd veldig ofte de siste timene i dag, hvorfor gjør den det? noen som har noen tips?

Det var merkelig... Er du sikker på at du har lasta ned den riktige versionen? Hvis du bruker en shared version kan du jo prøve med en static i stedet...

Det burde jo ikke være problemer med pakka i og med at den er kompilert for akkurat mdk... :shrug:

Spørsmål 2: jeg sitter i nettverk med 3 andre Windows maskiner, jeg kjører windows og linux i dualboot selv, og som sagt så var jeg opp på nett ganske fort, men siden at jeg sitter i nettverk med de andre så kunne jeg nesten tenke meg å kunne se de andre pc`ene i nettverket også, men det ser ikke ut som om samba er installert som standard. hvordan får jeg til dette.

Samba finner du her eller her... Kanskje denne guiden? kan hjelpe deg. Lurt å google litt :wink:

jeg synes selv at det å installere program som var i rpm gikk som en drøm i Mandrake 9.1 var ikke noe prob egentlig, men tgz og tz filene eller hva de no heter har jeg litt mere trøbbel med, for det faktisk ikke til å pakke de ut, men for det sikkert til snart.

Hvis du bruker KDE, så har konqueror innebygd støtte for .tar .tar.gz og .tgz filer... Jeg bruker bare cut'n'paste metoden fra konqueror...

En annen mulighet er å bruke kommandolinja:

.tar-filer:

tar xvf <filnavn>

.tar.gz eller .tgz-filer:

tar xzvf <filnavn>

Du kan også bruke programmer som ark eller karchiver...

MarcelSB

Lenke til kommentar

Håper noen kan hjelpe meg.

ja du kan da bare gå inn i det mandrake control center. og under software mang. der er det RpmDrake helps you install software packages trykk på den og instaler samba-client Description: Samba-client provides some SMB clients, which complement the built-in SMB filesystem in Linux. These allow the accessing of SMB shares, and printing to SMB printers.

..og så kan du instalere Name: LinNeighborhood

Version: 0.6.5-2mdk

Size: 515 KB

Summary: Samba share browser

Description: LinNeighborhood is a front end to Samba using the gtk libraries.

da har du ikke flere problemer..

Lenke til kommentar

Hvis du bruker KDE, så har konqueror innebygd støtte for .tar .tar.gz og .tgz filer... Jeg bruker bare cut'n'paste metoden fra konqueror...  

MarcelSB

hva mener du med det?

mandreke 9.1 er utrolig bra synes jeg, eneste jeg har å utsette på er ntfs støtte, konqueror krasjer hver gang jeg skal inn i windos partisjoner, bruker galeon (?) i stedet og da går det som smurt.

forresten, er dma for harddisker skrudd på som default?

Lenke til kommentar
hva mener du med det?

Bare klikk på en .tar .tar.gz eller .tgz fil så får du se innholdet i fila, akkurat som fila var en mappe. Når jeg er inne i fila merker jeg det jeg skal extracte, trykker ctrl+c, går til kildemappa og limer med ctrl+v, ikke værre enn det :yes:

MarcelSB

Lenke til kommentar

det beste vi kan gjøre for wil er å ikke svare på alle spørsmålene hans. han har vært her lenge nok til å vite at man enten bruker søkefunksjonen eller "rtfm". ikke vondt ment wil , men det går an å sjekke om folk har spurt om dette før. hvis det har seg det at folk ikke har spurt om det før så spør. jeg skjønner godt at folk blir litt oppgitt når det samme spørsmålet blir stilt 1000 ganger .hadde alle brukt søkefunksjonen så hadde man sluppet å svare på det samme spørsmålet om igjen og om igjen.:)

Lenke til kommentar
det beste vi kan gjøre for wil er å ikke svare på alle spørsmålene hans. han har vært her lenge nok til å vite at man enten bruker søkefunksjonen eller "rtfm". ikke vondt ment wil , men det går an å sjekke om folk har spurt om dette før. hvis det har seg det at folk ikke har spurt om det før så spør. jeg skjønner godt at folk blir litt oppgitt når det samme spørsmålet blir stilt 1000 ganger .hadde alle brukt søkefunksjonen så hadde man sluppet å svare på det samme spørsmålet om igjen og om igjen.:)

På en annen måte så øker jo wil antall tråder og antall innlegg på linuxforumet slik at det virker som vi er SUPERPOPULÆRE i forhold til de andre forumene på hw :lol:

:roll:[Drømme]Da vil alle klikke seg inn på linuxforumet og tenke "Hey. Det Linux-opplegget høres fett ut, kanskje jeg skal prøve det?" også vil ingen bruke windoze lenger også går microsoft konk, også blir alle progza opensource også blir alle glade og lever happy ever after!!!! [/drømme]:roll:

Neida...

Wil: lær deg og søk du :wink:

MarcelSB

Lenke til kommentar

Tviler på at så forferdelig mange har spurt slike spørsmål an MDK .1 siden den er ganske ny ;) Synes slike spørsmål er bedre å spør enn f eks hva som er forskjellen på en hub/switch og router. Forskjellen vil jo være der uansett, men hjelp til nye distroer kan utvikle seg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...