Gå til innhold

Hvilket av disse to kameraene gir best kvalitet?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt til og gå i annskaffelse av et HD kamera.

Jeg har sett meg ut to favoritter.

1. Panasonic HDCSD9D

hdcsd9d_nm.jpg

Spec: elkjop - spec

2. Sony HDR-CX11E

sony-cx11e-hd-camcorder.jpg

komplett.no - spec

Jeg bruker kamera for det meste til filming av sykling(bmx osv..).. kameraet må reagere kjapt samt at kvaliteten er topp..

Så lurer jeg på hvilket av disse som gir best kvalitet og mest for pengene. samt hvem som er best til ute og innebruk..

evt. er det noen andre kameraer i denne prisklassen som er bedre?

håper på svar.

Mvh.

videonoob

Endret av bmx-perry
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bruker kamera for det meste til filming av sykling(bmx osv..).. kameraet må reagere kjapt samt at kvaliteten er topp..

bildekvaliteten for HD kamera er som regel topp for rolige bilder, men for action er nok de gamle tape baserte DV kameraene fortsatt bedre. Høyere bitrate og mindre oppløsning gir mindre artifakter ved bevegelser. Men som regel blir HD også ok så lenge bare en liten del av bildet rører på seg, feks ved bruk stativ slik at bakgrunnen blir helt i ro.

Så lurer jeg på hvilket av disse som gir best kvalitet og mest for pengene. samt hvem som er best til ute og innebruk..

Sonyen er nok best på det meste, men koster også litt mer. Det er ikke mulig å si hva som gir mest for pengene all den tid folk henger seg opp i forskjellige ting. Spør du feks min mor er hun fornøyd bare det blir fargebilde, mens jeg kjenner folk som kan miste innholdet i en spillefilm pga småfeil de ser i produksjonen. se om du finner eksempler på opptak tatt med de ulike kameraene på nettet for scener ala det du vil gjøre - ligger sikkert mye på youtube og liknende.

evt. er det noen andre kameraer i denne prisklassen som er bedre?

Jeg ville nok sett også på canon hf100, ganske jevnt løp med sonyen men ofte litt billigere.

Lenke til kommentar

okei. takk for hjelpen

men hvilke av disse gir best lysåpning..

samt hvilket format er det best og redigere i?

sony har vel: mpg2 og panasonic har HD format.?

sony`en litt dyrere men er det verdt de hundrelappene i forhold til panasonic`en?

eller det bedre filformat på panasonic?

jeg spør alt jeg kan.

takk for svar

Lenke til kommentar
men hvilke av disse gir best lysåpning..

optikken er relativt lik, det jeg tror du egentlig mener er hvem som er best i dårlig lys, dvs har best egenskaper mht støy og farger, og svaret er nok sonyen, skal man tro feks

http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-...Performance.htm

(cx12 er us versjon av cx11)

samt hvilket format er det best og redigere i?

sony har vel: mpg2 og panasonic har HD format.?

hipp som happ. begge kameraene lagrer i avchd, dvs et mpeg4 basert HD format. det er det tyngste formatet å redigere av alle i forbrukermarkedet i dag. merk at selve redigeringen som regel går fint, det er selve genereringen av filmen som tar tid. dette tar tid også med hdv, altså mpeg2, formatet også. HD er ressurskrevende, selv på de raskeste stasjonære pc'er i dag, ikke forvent å spytte ut en time film på null komma svitsj.

sony`en litt dyrere men er det verdt de hundrelappene i forhold til panasonic`en?

eller det bedre filformat på panasonic?

panasonicen er ikke best på noe bortsett fra pris.

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?ca...mp;submit=S%F8k

(prisen hos elkjøp er hårreisende!)

filformatet er det samme. så dersom det bare er et par hundrelapper som skiller der du vil handle ville jeg ikke vært i tvil om å kjøpe sonyen.

snakker vi derimot et par tusenlapper er ikke valget like enkelt... men det er her som for alle andre deler av fotobransjen, den som står bak kamera som til syvende og sist bestemmer hvor bra bildet blir. er du dyktig er det ikke noe som tilsier at du ikke kan lage like gode bilder med panasonicen.

Endret av stemplar
Lenke til kommentar

tusen takk for svar..

fikk svar på det jeg lurte på..

bare trodde at panasonicen tok opp i bedre format enn sonyen.

men da går jeg nok for sonyen..

igjen. takk for hjelpen

men om noen har noe og tilføye er det bare og skrike ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...