Gå til innhold

Musikkelsker trenger tips for selv-produsering

Welhaven

Anbefalte innlegg

Jeg driver og leker med tanken når det gjelder å lage egen musikk, eller iallefall egne beats og snack man kan digge til. Så klart er det maange som driver med dette, men jeg er ikke mer enn den vanlige mann i gata, som elsker musikk, og har ingen som helst planer om å nå noen høyder. Eneste grunnen til at jeg skriver innlegget, er følelsen jeg får inni meg når jeg hører fet musikk.

Må innrømme jeg digger rap & hip-hop mest, men holder som regel all musikk kjært. For å begynne min lille ferd trenger jeg derimot litt råd og tips, og det er her jeg håper dere kan hjelpe meg.

Jeg vil gjøre alt på PC. I førsten vil jeg bare se om jeg får til å lage noen bra\fengende beats og melodier, og muligens legge til noen tekster senere. I første omgang da trenger jeg et eller annet program. Jeg har tatt en titt på følgende som jeg vuderer å kjøpe:

1. Reason

2. Cubase

3. FL Studio

Når det gjelder vanskelighetsgrad etc. så lærer jeg ting ganske raskt, så om dere kan anbefale et program basert på hva jeg får mest ut av, ville det vært flott.

Og et lite etterfølgende spørsmål; hva annet trenger man av utstyr for å lage rap og hip-hop? F.eks beats uten å måtte slå de inn på PC-en? Melodier? For det vokale trenger jeg en mikrofon selvsagt, men vil det holde med et godt lydkort på PC-en for opptak her f.eks?

Blir mange spørsmål på engang. Vis meg gjerne til guider eller hva som helst, men setter pris på alle svar!

Takker folkens ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En start, hvis du ikke har tenkt å "ta helt av" når det gjelder dette, er å kikke på Sony Acid. Det er holdt for å være litt lettere å bruke, og det finnes haugevis av ferdige loops å forsyne seg av. Du kan laste ned en prøveversjon.

link. www.sonycreativesoftware.com

Et integrert lydkort i en PC gir ikke veldig god lyd. De har en tendens til å støye, samt at mikrofonforsterkeren på de er av den heller billige sorten. Du vil kunne bruke det som en start, men jeg tror du kanskje fort vil ha lyst på noe annet. Helt greie mikrofoner til ditt bruk får du for tre hundre kroner og oppover. Kjøp i en musikkforretning. En dynamisk mikrofon duger lenge.

Lenke til kommentar
En start, hvis du ikke har tenkt å "ta helt av" når det gjelder dette, er å kikke på Sony Acid. Det er holdt for å være litt lettere å bruke, og det finnes haugevis av ferdige loops å forsyne seg av. Du kan laste ned en prøveversjon.

link. www.sonycreativesoftware.com

Et integrert lydkort i en PC gir ikke veldig god lyd. De har en tendens til å støye, samt at mikrofonforsterkeren på de er av den heller billige sorten. Du vil kunne bruke det som en start, men jeg tror du kanskje fort vil ha lyst på noe annet. Helt greie mikrofoner til ditt bruk får du for tre hundre kroner og oppover. Kjøp i en musikkforretning. En dynamisk mikrofon duger lenge.

Sony Acid ja. Oki. Hva med de overnevnte programmene?

En dynamisk mikrofon er grei. Hva kan jeg bruke utenom lydkort til PC-en?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner bare Cubase av de tre programmene du nevner. I forhold til Acid er det mer komplisert, og kanskje ikke like rettet mot looping og ferdige "beats", selv om det ikke er noe problem å bruke det til det.

Prøv med det interne lydkortet først, du, og hvis du finner ut at du trenger høyere kvalitet, så kjøper du deg et eksternt lydkort med mic- preamp.

Lenke til kommentar

Ja riktig. Jeg får nesten prøve meg litt frem.. Kanskje finne frem noen trial-versjoner.

Men hvordan er det med det å lage beats, eller rytmer osv. til f.eks en rap sang? Jeg har jo sett Timbaland bruker et eller annet keyboard eller hva det er. ER dette noe man kan få billig å få synkronisert med PC-programmet?

Lenke til kommentar

Hvis du vil lage beats selv, trenger du en eller annen form for input- kontroller til det. Enten et tastatur, en slagpad, digitalt trommesett eller noe annet. Og så trenger du en "lydgiver", en enhet som lager lyd av MIDI- informasjonen du forer inn i programmet. Lydgiveren kan være en synth, en trommemaskin, eller kanskje helst en softsynth av en eller annen sort.

Det er også mulig å lage slikt med mus og tastatur, også. Funker greit, det.

Har man en beat som en wav eller mp3- fil, kan man klippe og lime, flytte og strekke på den også, og derme lage noe som er sitt eget.

Jeg tror jeg skal gi meg der, da jeg nok jobber med dette med en litt mer tradisjonell tilnærming til hvordan man lager musikk. Forumet er sikkert fullt av folk som tenker mer likt som deg rundt dette.

Lenke til kommentar
Hvis du vil lage beats selv, trenger du en eller annen form for input- kontroller til det. Enten et tastatur, en slagpad, digitalt trommesett eller noe annet. Og så trenger du en "lydgiver", en enhet som lager lyd av MIDI- informasjonen du forer inn i programmet. Lydgiveren kan være en synth, en trommemaskin, eller kanskje helst en softsynth av en eller annen sort.

Det er også mulig å lage slikt med mus og tastatur, også. Funker greit, det.

Har man en beat som en wav eller mp3- fil, kan man klippe og lime, flytte og strekke på den også, og derme lage noe som er sitt eget.

Jeg tror jeg skal gi meg der, da jeg nok jobber med dette med en litt mer tradisjonell tilnærming til hvordan man lager musikk. Forumet er sikkert fullt av folk som tenker mer likt som deg rundt dette.

Hvordan er din tilnærming? Interessert i å høre.

En slagpad hørtes interessant ut, men det gjorde forsåvidt digitalt trommesett også. Er dette dyre saker? En synth må man også ha ja. Hva slags budsjett kan man ha å forholde seg til for disse tingene? Regner med at det er meget "du får det du betaler for".

Lenke til kommentar

Siden jeg er en eldre herre som har vokst opp med diverse analoge båndopptagere med alt for få spor, og slikt, og dessuten har spilt i mange år, har jeg nok vanen inne med å spille inn adskillig lengre tagninger og spor en det mer "beats"- orienterte musikere gjør.

Det vil si at jeg gjerne spiller inn så lange spor som mulig, klipper og limer så lite som mulig, fordi jeg mener at det er viktig at de små nyanseforskjellene man da får er viktige. Videre var det slik i "gamle dager" at å "klippe" i et spor var skikkelig skummelt, det fantes ingen angreknapp, og man kunne risikere å ødelegge et ellers bra "take" ved å bytte ut en liten strofe.

Her er det jo forskjell på sjangre, så jeg påstår ikke at framgangsmåten er "riktig" for musikk jeg ikke lager.

Du trenger i og for seg ikke en hel synth hvis du vil sitte hjemme og lage musikk, men en eller annen form for klaviatur er greit å ha. Her finnes et myriader av varianter og kvaliteter, og jeg har ikke oversikt. Det som etter min erfaring ofte er veldig mye klaviatur for pengene, er å kjøpe en eller annen synth fra 80- tallet, da får du ofte et veldig godt sett med taster for en lav sum. Er du for eksempel så heldig at du får tak i en DX7 for et par lapper, en som ikke er helt utslitt, har du et klaviatur du må ut med veldig mye penger for i dag. Noen ganger gjør man gode kjøp, jeg har for eksempel en Ensoniq VFX jeg ga 800 kroner for. Stått hjemme i en stue, nesten ikke brukt..

Slike synther har en helt annen kvalitet på tastene enn et billig USB- keyboard, men de tar også veldig mye større plass, så det er også noe å ta med i betraktningen. Jeg har et EMU Xboard i tillegg, men det er av en helt annen kvalitet når det gjelder anslagsfølsomhet og slikt.

Men altså- ikke overdriv til å begynne med. Vent litt med innkjøpene, med et program, noen ferdige beats/samples og en mikrofon så er du i gang. Du kan ikke kjøpe deg ferdigheter. Jo mer hardware, jo mere styr, og jo mer erfaring trengs for å få ting til å virke.

KISS er fortsatt et bra prinsipp.

Andre har sikkert mer peiling og erfaring i tastaturmarkedet enn det jeg har.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Siden jeg er en eldre herre som har vokst opp med diverse analoge båndopptagere med alt for få spor, og slikt, og dessuten har spilt i mange år, har jeg nok vanen inne med å spille inn adskillig lengre tagninger og spor en det mer "beats"- orienterte musikere gjør.

Det vil si at jeg gjerne spiller inn så lange spor som mulig, klipper og limer så lite som mulig, fordi jeg mener at det er viktig at de små nyanseforskjellene man da får er viktige. Videre var det slik i "gamle dager" at å "klippe" i et spor var skikkelig skummelt, det fantes ingen angreknapp, og man kunne risikere å ødelegge et ellers bra "take" ved å bytte ut en liten strofe.

Her er det jo forskjell på sjangre, så jeg påstår ikke at framgangsmåten er "riktig" for musikk jeg ikke lager.

Du trenger i og for seg ikke en hel synth hvis du vil sitte hjemme og lage musikk, men en eller annen form for klaviatur er greit å ha. Her finnes et myriader av varianter og kvaliteter, og jeg har ikke oversikt. Det som etter min erfaring ofte er veldig mye klaviatur for pengene, er å kjøpe en eller annen synth fra 80- tallet, da får du ofte et veldig godt sett med taster for en lav sum. Er du for eksempel så heldig at du får tak i en DX7 for et par lapper, en som ikke er helt utslitt, har du et klaviatur du må ut med veldig mye penger for i dag. Noen ganger gjør man gode kjøp, jeg har for eksempel en Ensoniq VFX jeg ga 800 kroner for. Stått hjemme i en stue, nesten ikke brukt..

Slike synther har en helt annen kvalitet på tastene enn et billig USB- keyboard, men de tar også veldig mye større plass, så det er også noe å ta med i betraktningen. Jeg har et EMU Xboard i tillegg, men det er av en helt annen kvalitet når det gjelder anslagsfølsomhet og slikt.

Men altså- ikke overdriv til å begynne med. Vent litt med innkjøpene, med et program, noen ferdige beats/samples og en mikrofon så er du i gang. Du kan ikke kjøpe deg ferdigheter. Jo mer hardware, jo mere styr, og jo mer erfaring trengs for å få ting til å virke.

KISS er fortsatt et bra prinsipp.

Andre har sikkert mer peiling og erfaring i tastaturmarkedet enn det jeg har.

For et helt konge innlegg :-) Du kan dine saker virker det som. Tusen hjertelig takk for hjelp. Da får jeg kjøre på med et bra program, og lære det godt først. Deretter kan vi se hvor det tar meg. Noen steder jeg kan legge ut mitt verk? Kritikk er jo meget viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...