Gå til innhold

Canaldigital interne ip adresser

Anbefalte innlegg

Hei, har følgende problem hvergang jeg setter opp nett for kompiser som har canal digital eller upc.

Case'n nå er : jensen trådløs ruter og canal digital. Hvis maskinene får ip fra jensen ruter, kommer dem ikke på nett. Skrur jeg av DHCP i jensen ruter slik at dem får ip fra canal digital funker det. Problemet er at canal digital og upc kun gir ut noen få ip per kunde. (bruker jeg f.eks linksys funker interne ip'er utmerket).

Noen som kan si meg hva jeg kan gjøre for at jensen ruteren kan gi ut lokale ip adresser og maskinene kommer på nett? Hvorfor fungerer dette med linksys default lurer jeg forsåvidt oxo på....

Da hadde jeg vært evig takknemmelig... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som jensen-routeren er satt opp litt feil.

At maskiner som er kobla via jensen-routeren ikkje kjem på nett når dhcp er aktivert kan tyde på at det er gatewayen som ikkje er definert/ satt rett.

No kjenner eg lite til jensen-routerene så eg kan ikkje sei akkurat kva du skal gjere for å løyse problemet.

Lenke til kommentar
Høres ut som jensen-routeren er satt opp litt feil.

At maskiner som er kobla via jensen-routeren ikkje kjem på nett når dhcp er aktivert kan tyde på at det er gatewayen som ikkje er definert/ satt rett.

No kjenner eg lite til jensen-routerene så eg kan ikkje sei akkurat kva du skal gjere for å løyse problemet.

Ja, men må man sette default geteway i ruteren når man kjører canal digital ?

Lenke til kommentar

Når det gjelder både GET og Canal Digital så "låser" de forbindelsen(via MAC adressen) til først maskin du kobler opp. Når du så kommer med ruter nekter modemet å gi ut ipadresse fordi den er "låst" mot en annen maskin. For å få dette til å fungere pleier jeg å anbefale kundene følgende oppskrift :

1. Koble fra strøm på GET /CD modem.

2. Koble fra strøm på Jensen ruteren.

3. Vent ca. 5 minutter. (Vet ikke om hvor lang til som er nødvendig, men 5 minutter fungerer bra.)

4. Sjekk at kabel fra modem er tilkoblet WAN port på Jensen ruter.

5. Koble til strøm på Jensen ruteren.

6. Koble til strøm på GET / CD modemet.

Denne oppskriften har jeg sendt til mange mange kunder, og den har alltid fungert.

Nå kan du sjekke om du kommer på nett. Om Jensen ruteren nå har fått tildelt ipadresse skal du kunne koble på flere pcer.

Vennlig hilsen

Tor

Datatekniker - JensenScandinavia AS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...