Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor finner jeg "intelligente" organisasjoner som ikke krever IQ-testing o.l

Anbefalte innlegg

Finnes det noen form for intelligent-filosofi-kjærlighets-internfamilie-skaffe-seg-venner-og-kjærester-eller-forhold-generelt-organisasjoner som ikke bruker IQ-tester som test-apperat?

Nå er jeg ironisk nok på et "sånt sted", right? Men etter ca 220 poster (noen i OT osv) har jeg enda ikke sett mye interessant; jada, typisk-interessant, men ingenting interessant for meg.

Har en eller annen matte-freak på msn (heauehaeuheua, Nabbzor <3), men I want more! :]

PS: Elsker Mensa (førsteintrykket anyways), men er under 18 og WAIS suger.

Edit: Jeg snakker ikke konkret om en intelligent dateservice :roll:

@datating

Første (eller andre) OP som fortjener en hånd-porsjon av respekt fra meg ;P

Endret av Dark Fire
Endret emnetittelen, samt fjernet en frekk kommentar.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva mener du? Jeg tror ikke det fins noe sjekkested reservert for de som er intelligente. Du får nok heller vente til du er 18 om 6 måneder(?) og bli med i Mensa. Det er sikkert mange jenter der.

Hei Inspector Gadget :tease:

Tenkte ikke først og fremst på den slags kjærlighet, selv om jeg ikke sier nei takk, men denne "intern-familie" tingen..

Vekk fra det typiske kalde "paradigmet"/samfunns-zombie-profilene, mot en gruppe man tilhører, ikke fordi de tilfeldigvis er søsteren til bestemoren din (aka familie), men fordi du faktisk tilhører den..

Jeg tenker egentlig litt Mensa, men om jeg faktisk ikke skårer høyt nok heller, som jeg er redd for, hadde vært fint om jeg hadde en "reserveplan" ettersom jeg hadde blitt fryktelig skuffet..

Lenke til kommentar

VGS Allmenfag er noe dritt..

Primitiv, kjedelig kunnskap; som å lese Koranen med null interesse 30 ganger, for så å skrive en egen versjon, men med like usansynlige påbudte regler.

Og når jeg så kommer meg inn i et universitet, føler jeg på meg at jeg kommer til et miljø like lite stimulerende og passende som før; altså at selv om folk har samme interesser, har vi ikke like nok interesser til at de vil akseptere meg ellers: mangel på kunnskap, spesifiserte/spesielle evner innenfor matematikk/fysikk, e.l

Lenke til kommentar

Veit om mange som sleit gjennom VGS fordi de hadde mer spesielle interesser. Disse slet også veldig på ungdomsskolen. Men du har en veldig negativ holdning. Du vet jo ikke om dere har samme interesser før du prøver? Garantert fler som føler det slik som du gjør.!

Lenke til kommentar
Veit om mange som sleit gjennom VGS fordi de hadde mer spesielle interesser. Disse slet også veldig på ungdomsskolen. Men du har en veldig negativ holdning. Du vet jo ikke om dere har samme interesser før du prøver? Garantert fler som føler det slik som du gjør.!

Negativ holdning?

Eller kanskje bare lei av folk som forteller meg at jeg ikke "må ta ting på forhånd", "fordi jeg ikke har prøvd før".

For folk som har peiling; folk med en holdning ikke like din, ville kalt det "mindre håp" og det er alt det er, man tviler mere og mer, ettersom folk alltids gir deg håp og du lar deg rive med i starten, også lærer man til slutt.

Lenke til kommentar
Bump + jeg leter etter en liten smart nerd som Big-Bang-Theory-fysiker-hoved-personen! :grin:

Er nok mer en Sheldon der jeg, dersom det skuffer deg.

Jeg kan være enig i din problemstilling ang. VGS, om man tøyer det litt. Faktainformasjonen i seg selv er jo grei å kunne hvile på, men det er uhyre kjedelig å tvinge seg selv til å arbeide i andres tempo og rekkefølger.

Jeg liker både historikk, politikk, matematikk, fysikk og alt som er. Jeg har et enormt interessenivå når det gjelder å definere og beskrive verden. Dette gjør at jeg for det meste sitter i min egen verden, og tenker på mine egne saker. Jeg sitter gjerne å tenker på problemstillinger langt mer krevende enn oppgavene som man kan finne i bøkene, og jeg både legger opp til oppgavene og svarer på de selv. Ingen skriving, jeg gjør det i hodet for å holde meg ekstra skarp.

Mange vil kanskje synes at måten jeg, og sikkert en del andre, arbeider på er mer krevende enn nødvendig. Men det gir resultater, gode resultater. Uheldigvis er kommunikasjonen med lærerne ofte noe kort, og jeg fikk høre for ikke så lenge siden at mattelæreren til nystarterene(jeg er visst et eget tema for mattelærere) tok til å påstå at jeg bare hvilte på talenter, og at ingen burde arbeide slik jeg gjorde. Det er jo litt trist.

Mitt forslag til deg, blir å gjøre som du vil. Du ser ut til å ha en affeksjon etter de store og relevante spørsmålene, så det å fare som tankene passer deg; vil ta deg gjennom pensum og mer.

Lenke til kommentar

Litt i samma bås her føler jeg, enda jeg ikke har kommet til VGS. enda, men ungdomsskolen holder det ^^

Ville bare si at Mensa ikke er forbeholdt folk over 18 år. Stikk inn her og ta hjemmeteseten deres. Evt. kan du prøve den på mensa.dk . Er bare femten selv, men vurderer å "søke" over jul hvis indikasjonene fra de to testene stemmer. Er ikke noe problem å bli medlem om man er under 18 slik jeg har forsstått det, det er bare litt mer styr.

Lenke til kommentar

Har allerede tatt hjemmetest for lenge siden, samt mensa.se og iqtest.dk

Problemet er at WAIS er bæsj, kort og enkelt.

Dårlig IQ-test, bra finne-politikere-fordi-man-er-A4-og-ikke-tenker-selv-test.

Så jeg antar jeg bare får vente på å bli 18...

Er bare så trist å føle at jeg har potensial til de tusener når det kommer til filosofi; et ekstremt fåtall som ligger på et så kunnskapsrikt nivå innenfor eksistentialismen (ikke historikken, men de uendelige antall spørsmål som blir stilt for å prøve å finne ut hva "denne virkeligheten" er), ikke bare innenfor eget alderstrinn, men generelt, blandt voksne og eldre (selvfølgelig er tallene fortsatt lavere på eget alderstrinn enn med eldre).

Altså: hadde jeg brukt like mye tid på datasikkerhet som jeg brukte på filosofi, kan jeg tippe at jeg allerede hadde blitt kontaktet av kripos e.l *såååå stor er jeg! :p *

Føler meg bare så ekstremt neglisjert, ettersom folk med typisk "praktisk-verdifulle" evner får stor oppmerksomhet med en gang, mens det som kanskje spiller en mye større rolle, men som folk/organisjoner/whatever ikke tør å satse på, kan være/er av mye større verdifullhet, man blir bare ikke oppdaget eller brukt.

Dvs: jeg er selv så ekstremt interessert i filosofi/eksistensialismen, fordi jeg mangler "grunn-kunskapen" innenfor annet, som datasikkerhet, men har ellers god fantasi og forstålelse-vs-tid (aka intelligens/lære-hastighet), ettersom jeg alltid analyserer ting ned til kildenivå..

Jaja, blabla..;]

Lenke til kommentar

Tja, du virker ikke direkte intelligent.

En intelligent person kjeder seg aldri. En intelligent person vet også at tid er det eneste man ikke kan få nok av og kaster ihvertfall aldri bort tid på å være frustrert og irritert. Bortkastet energi!

En annen og nyttig ferdighet du kan lære deg, er å kunne bli fascinert og begeistret for hva som helst. Derren Brown har en god teknikk for det i boken hans.

Istedetfor å klage over at ingen er på ditt nivå og ikke gjøre noe med det. Hvorfor ikke hjelpe dem opp på ditt nivå? Dessuten er det i ethvert individ et eller annet du kan lære fra dem. Ingen av oss er perfekte. Vi kan alle lære mer. Forstår du i det hele tatt dine medelever?

Jeg vil henvise deg til en annen svært nyttig egeskap i livet: Evnen til å forstå og kontrollere de sosiale sammenhengene.

Men, når det er sagt, minner du meg om mitt yngre jeg.

Det finnes utrolig mye kult i livet. Sjekk ut noen klipp av Derren Brown f.eks.

They are MindBlasting :)

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skal gidde å kommentere eller ikke? ;P

Dårlig analysering av intelligens.

1) Når jeg sier intelligens, snakker jeg om hvor rask og flink man er til å sette sammen algoritmer, ikke hvor kraftige ører man har ("musikalsk intelligens", f eks)

2) Man er ikke "entitled" til å ikke bli deprimert om man har en høyere intelligens. Ola Potit har gjerne en annen mening.

3) Jeg mener at man har uendelig med tid; amagash, I must be stupid.

4) Jeg foretrekker å ikke bli fascinert og begeistret over alt; det er du som må lære snart, at når individualitet blir nevnt gang på gang, er det ikke tilfeldigheter. Jeg er blandt de som av en eller annen grunn, venter på, håper på, eller tror på noe annet.

Og til slutt 5) Jeg er blandt de få av nerder, som startet som sosial og ble nerd av eget valg.

Lenke til kommentar

Join buddhismen, sett deg under et fikentre og tenk til du har løst alle problemer! :p

Uansett hva du velger/finner tror jeg det er lurt å ikke trekke deg helt unna alle "normale" mennesker som ikke er på samme nivå som deg. Ved å heve seg over mennesker med lavere kunnskap/intelligens enn seg selv vil du bare oppnå en del av et komplett livssyn. Du kan ha god nytte av å omgås og diskutere med andre som ikke er på samme nivå som deg selv, for de har kanskje andre måter å se ting på og etterhvert kan du forhåpentligvis hjelpe dem opp på ditt nivå som en annen sa her.

Lenke til kommentar

Å være smart har ingen verdi når man ikke bruker det fornuftig.

Penger er verdiløse hvis det er ingenting å kjøpe.

Hvorfor være nedfor når man kan være lykkelig? På en måte kan man si at du har kommet like langt som de rundt deg.

Mens du har brukt din tid og dine krefter på å filosofere og annen hjernetrim, har de andre ungene trent opp sine sosiale ferdigheter. Hvem har kommet lengst?

Du må gjerne mene hva du vil, men det er fint om du legger frem argumenter for hvorfor du mener noe, f.eks om hvorfor man har uendelig med tid.

Hvorfor kjede seg når man kan bli begeistret? Et praktisk eksempel er når man skal lære seg noe. Man har mye lettere for å lære seg et emne ved å være begeistret for det. Hva er det du venter på?

Var det verdt det?

Hva er dine mål i livet, og hvorfor vil du oppnå dem?

Lenke til kommentar

Det pleier ofte å være forumer eller interesse grupper for alt, bare prøv å søke litt du.

Har du forsøkt deg på noen andre filosofiske retninger en eksistentialisme da ? Leste litt på wiki nå, og så ut som en haug med tull fra mit synspunkt. Enhver tro på valg som noe fritt er jo i mit synspunkt håpløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...